Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2975)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni lisää sipseihin suolaa. Näyttää ällöttävältä ja maistuu varmana pahalta.
Näyttää ällöttävältä. Sehän onkin hyvä peruste. Enkä lukisi sipsien maustamista kyllä ruoanlaitoksiksi. Lisämaustaako se kaveri myöskään sinun sipsejäsi vai ainoastaan omiaan? Jos vain omiaan, niin mitä stressaat toisen syömisiä.
Itsekin lisään suolas tavallista enemmän ruokaan, esim. juuri sipseihin, juomaveteen jne. Ihan lääkärin suosituksesta. Minulta on poistettu mm. paksusuoli, joten tarvits3n tavallista enemmän suolaa. Ja ennen kuin huomautat, verenpaineen kanssa ei ole mitään ongelmia, se on päinvastoin liian alhainen.
Miksi tuolloin tarvitsee muka enemmän suolaa?
Heittää lohifileen pellille ja paistaa uunissa. Kyllä, ilman mitään mausteita. Toinen, marinoitu broilerinsuikale rasia kaadetaan uunivuokaan, sekaan hernemaissipaprika ja uuniin, ei mausteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ofj kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava valmistaa tortillat kylmin täyttein. Tortillaan kuuluu oikeasti kokata lämmin täyte, mutta tuttu vetää ihme kipot pöytään, joissa kurkkukuutiota ja jauhelihaa. Eihän nuo ole tortilloja nähneetkään. Kylmää skeidaa!
Ohut leipä on nimeltään tortilla, ja sinne voi laittaa kylmänä tai kuumana sitä mikä itselle maistuu parhaiten. Ei siihen ole mitään sääntöjä. Ei ole sen nimistä ruokaa kuin tortilla.
Tällanenkin tortilla on... https://www.bbcgoodfood.com/recipes/spanish-tortilla
Tiesin, että joku tarttuu tähän. Nyt on kuitenkin kysymys tortillasta, ohuesta leivästä ei spanish tortillasta.
Ohis, mutta yksi Yhdysvalloista kotoisin oleva tuttavani kutsui niitä tortillaleipiä nimellä "omelette". Vaikka ainakin minun käsitykseni mukaan ne sielläkin yleensä tunnetaan nimellä tortilla. Ei tullut siinä yhteydessä kysyttä, miksi näin. Ja ennen kuin viisastelijat ehtivät paikalle, niin tunnen kyllä molempien sanojen etymologian.
Olin vaihto-oppilaana USA:ssa ja siellä meksikolaistaustainen perhe pilkkoi tortillaleipää munien kanssa pannulle, kutsuivat tätä aina omeletiksi. Söivät tätä aika usein.
Sitä kun paistetaan esim jauhelihaa, nii sitä hämmennetään koko ajan. Mietin joskus ehtiikö liha edes kunnolla koskettamaan pannun pintaa kun kapustalla "vispataan" tauotta. Vähempikin riittäisi 😅
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ruoanlaittotapa, mutta liittyy ruokaan silti: anopin tapa jättää ruoat huoneenlämpöön pitkäksi aikaa, jopa tunneiksi. Eihän niitä sitten uskalla enää seuraavana päivänä syödä, ettei saa ruokamyrkytystä. En käsitä, MIKSI anoppi tekee noin! Hän on vieläpä todella hyvä kokki, joten herkulliset ruoat menee sitten hukkaan ☹️ ”Ei se miksikään mene...”
Hyvin uskaltaa, perheellä oli sama tyyli eikä kukaan ikinä saanut vatsanpuruja
No kylllä tietysti raaka-aineisssa se että minkäkokoisia ne ovatt, kypsennys ja minkä kokoisia ja missä vaiheesssa ne kypsentää. Mikä on al dente ja millainen on tottumiskysymys siinä.
Vierailija kirjoitti:
No kylllä tietysti raaka-aineisssa se että minkäkokoisia ne ovatt, kypsennys ja minkä kokoisia ja missä vaiheesssa ne kypsentää. Mikä on al dente ja millainen on tottumiskysymys siinä.
"missä vaiheessa kypesntäää" eli se kypsentämis aika suhteeessa valmiiseen annokseeen ja millaista siitä haluaa.
On mullakin jäänyt moneksi tunniksi esim. joku vuokaruoka tai piirakka odottelemaan huoneenlämpöön, ei ole kukaan koskaan sairastunut. Joku lasagnekin oikeasti jäähtyy tuntikausia, turha on ruveta heti tunkemaan jääkaappiin.
Jaksan ihmetellä kun joku tekee jauhelihasoosia ni ruskistaa lihat erikseen ja tekee soosin erikseen
Todella ällöä kun just viel on leikannu varpaan kynnet samoil saxil
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
´ Miten kukaan pastankeittäjä ei vielä ole kommentoinut parasta tapaa estää paakkuuntuminen: lorautan valmiiseen pastaan oliiviöljyä, laitan kannen kiinni ja ravistan. Ei ole paakkuuntunutta. Ja on kuumaa. Sitten joko sekoitetaan kastikkeeseen tai tarjoillaan erikseen riippuen muusta tarjonnasta.
Ehkä siksi, että se on aivan tarpeetonta. Pastaa sekoitetaan, kun se laitetaan kiehumaan. Kun se on kypsää, se sekoitetaan kastikkeeseen, eikä se ehdi mitenkään paakkuuntua. Ihmettelen, miten ihmiset onnistuvat tekemään paakkuista pastaa, itse en ole 30 vuoden aikana koskaan onnistunut.
Ja kuka ihme tarjoaa pastaa ilman kastiketta?
Minä, ainakin itselleni: spaghetti aglio, olio e peperoncino. Ihana, helppo ruoka silloin kun monimutkaisempi kokkaaminen ei huvita.
Vai lasketaanko se öljy tuossa tapauksessa kastikkeeksi?
Off topic mutta hitto ku ihmettelin joskus FB Kokeissa, kun joku kehuskeli että taas on koko perheen lempparia pastaa aglio, olio ja siihen päälle joku sekava selostus aiheesta.
Olin itse, että mikä ihmeen olio ennenkuin tajusin googlettaa. XD
Mä käytän saksia. Kädet tietysti pestään, kuten aina ennen kuin ruokaan kosketaan. Saksiakin voi huuhtoa ja pestä välissä, jos useamman pizzan leikkaa. Helppoa ja kätevää!
Minä käytän pizzaleikkuria kun paloittelen pizzaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ruoanlaittotapa, mutta liittyy ruokaan silti: anopin tapa jättää ruoat huoneenlämpöön pitkäksi aikaa, jopa tunneiksi. Eihän niitä sitten uskalla enää seuraavana päivänä syödä, ettei saa ruokamyrkytystä. En käsitä, MIKSI anoppi tekee noin! Hän on vieläpä todella hyvä kokki, joten herkulliset ruoat menee sitten hukkaan ☹️ ”Ei se miksikään mene...”
Minun äitini ollut aina samanlainen, ruoat saattaa olla seuraavaan päivään hellalla kattilassa huoneenlämmössä. Aina sanonut että eihän tuosta ole koskaan mitään mahavaivoja tullut. Niin, ei HÄNELLE, mutta itse olen kärsinyt pienestä vauvasta saakka erilaisista suolistovaivoista. Tuhahtelee vain halveksuvasti kun asiasta yrittää sanoa kauniisti. Hän on kärsinyt vuosikymmeniä nuhaoireista mutta ei usko että sillä on mitään yhteyttä ruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän pizzaleikkuria kun paloittelen pizzaa.
Niin? Minä syön keiton lusikalla. Yhtä outoa ja jännittävää.
Se on peruna- tai pottumuusi, ei perunasose tai ei ainoakaan perunamuussi, se on lätty, ei lettu tai räiskäle, se on pulla eikä vehnänen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni lisää sipseihin suolaa. Näyttää ällöttävältä ja maistuu varmana pahalta.
Näyttää ällöttävältä. Sehän onkin hyvä peruste. Enkä lukisi sipsien maustamista kyllä ruoanlaitoksiksi. Lisämaustaako se kaveri myöskään sinun sipsejäsi vai ainoastaan omiaan? Jos vain omiaan, niin mitä stressaat toisen syömisiä.
Itsekin lisään suolas tavallista enemmän ruokaan, esim. juuri sipseihin, juomaveteen jne. Ihan lääkärin suosituksesta. Minulta on poistettu mm. paksusuoli, joten tarvits3n tavallista enemmän suolaa. Ja ennen kuin huomautat, verenpaineen kanssa ei ole mitään ongelmia, se on päinvastoin liian alhainen.
Miksi tuolloin tarvitsee muka enemmän suolaa?
Otapa selvää. Onko elimistön toiminta nykyihmisille näin vierasta?
ohis
Jauhelihakeitto, perunat ja porkkanat keitetään palasteltuina lihaliemikuution kanssa vedessä, sitten lisätään jauheliha. Keitto on valmis kun lihan väri muuttuu. Tämä in oksettavin ruoka mitä ilen maistanut ja tuossa perheessä sitä syödään joka viikko.
Kuinka tyhmä voi kokkikurssin käynyt olla kun keittää riisiä koko ajan kuutosella?
Miten niin näyttää ällöttäviltä? Siis tarjoaako noita suolattuja sipsejä myös sinulle?