Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?

Vierailija
28.04.2020 |

Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.

Kommentit (2975)

Vierailija
881/2975 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee erikseen ruskean kastikkeen ja paistaa jauhelihan ja yhdistää ne jauhelihakastikkeeksi. Turhaa työtä ja astioiden sotkemista.

Vierailija
882/2975 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei osata käyttää tai hankkia kunnon välineitä vaan mangutaan miten ruuanlaitto on kauhean hidasta ja raskasta. No niin onkin jos tylsällä hedelmäveitsellä, nenäliinan kokoisella liukkaalla leikkuulaudalla, muumimukin vetoisella kattilalla ja pilalle kärvennetyllä teflonpannulla yrittää saada mitään tehtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/2975 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että joka aterian lisukkeeksi pitää vääntää aneeminen ja vetinen salaatti, ympäri vuoden jäävuorisalaatista. Ei ikinä mitään maukkaita tuoreita kauden kasviksia, grillattuja, paahdettuja tai marinoituja vihanneksia tai värikkäitä kasviksia ruuan seassa makua antamassa. Aina vaan se väljähtynyt salaatti, keitetty lisuke ja jotain lihaa joka maistuu pyyhekumilta.

Vierailija
884/2975 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloin miettiin kummanko ottaisin mielummin: Miehen, joka upottaa kaiken rasvaan, vai miehen, joka pelkää rasvaa. Jos noista kahdesta olisi pakko valita, ehkä ottaisin rasvamiehen, olisi varmaan kuitenkin rennompi tyyppi kuin joku ortorektikko.

Pitikö heti alkaa nimitellä ihmistä ortorektikoksi?

No rasvafoobikko sitten. Eihän tuo normaalia ole, mitä rasvapelkoisen miehen puoliso (vai oliko ex-?) tuossa edellä kuvasi. Jos joku ravintoaine pelottaa älyttömästi ja pelko ja ahdistus rajoittaa normaalielämää niin ettei voi oikein missään tai mitään syödä, ollaan häiriön puolella reippaasti.

Pointti oli ihmisten nimittely. Jatkonimittelysi ja häriödiagnoosisi ei yhtään paranna asiaa.

Vähän erilainen kaveri joka ei käytä ollenkaan rasvaa. Okei.

Nimittely noin yleensä loukkaa toisen kunniaa. Mutta tätähän me suomalaiset emme käsitä.

Vierailija
885/2975 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu sanoo "pilpon" kun silpoo jotain. Tuli ketjusta mieleen, täällä oli myös pilppuan silppuan tilalla. Ja ärsytti täälläkin, mutta luoja paratkoon miten hirveä sana kuulla toistuvasti livenä :D

Vierailija
886/2975 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttava valmistaa tortillat kylmin täyttein. Tortillaan kuuluu oikeasti kokata lämmin täyte, mutta tuttu vetää ihme kipot pöytään, joissa kurkkukuutiota ja jauhelihaa. Eihän nuo ole tortilloja nähneetkään. Kylmää skeidaa!

Ohut leipä on nimeltään tortilla, ja sinne voi laittaa kylmänä tai kuumana sitä mikä itselle maistuu parhaiten. Ei siihen ole mitään sääntöjä. Ei ole sen nimistä ruokaa kuin tortilla.

Vierailija
887/2975 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloin miettiin kummanko ottaisin mielummin: Miehen, joka upottaa kaiken rasvaan, vai miehen, joka pelkää rasvaa. Jos noista kahdesta olisi pakko valita, ehkä ottaisin rasvamiehen, olisi varmaan kuitenkin rennompi tyyppi kuin joku ortorektikko.

Pitikö heti alkaa nimitellä ihmistä ortorektikoksi?

No rasvafoobikko sitten. Eihän tuo normaalia ole, mitä rasvapelkoisen miehen puoliso (vai oliko ex-?) tuossa edellä kuvasi. Jos joku ravintoaine pelottaa älyttömästi ja pelko ja ahdistus rajoittaa normaalielämää niin ettei voi oikein missään tai mitään syödä, ollaan häiriön puolella reippaasti.

Pointti oli ihmisten nimittely. Jatkonimittelysi ja häriödiagnoosisi ei yhtään paranna asiaa.

Vähän erilainen kaveri joka ei käytä ollenkaan rasvaa. Okei.

Nimittely noin yleensä loukkaa toisen kunniaa. Mutta tätähän me suomalaiset emme käsitä.

No voi jessus, relaa nyt vähän. Siinä esimerkissä puhuttiin kahdesta hypoteettisesta miehestä, joista toisella olisi ortoreksia ja toinen upporasvapossu. Joku raja poliittisella korrektiudellakin, ei ole nyt ketään tiettyä ihmistä nimitelty. Todella ankeaksi käy kieli, jos ei voi edes sanoa, että jollain saattaa olla ortoreksia.

Vierailija
888/2975 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin raakajauhelihatorilla

Vierailija
889/2975 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttava valmistaa tortillat kylmin täyttein. Tortillaan kuuluu oikeasti kokata lämmin täyte, mutta tuttu vetää ihme kipot pöytään, joissa kurkkukuutiota ja jauhelihaa. Eihän nuo ole tortilloja nähneetkään. Kylmää skeidaa!

Ohut leipä on nimeltään tortilla, ja sinne voi laittaa kylmänä tai kuumana sitä mikä itselle maistuu parhaiten. Ei siihen ole mitään sääntöjä. Ei ole sen nimistä ruokaa kuin tortilla.

Niin, ja itse käytän mieluimmi lavash leipää, jos haluan tehdä wrappejä tms., ja tortilloja tulee käytettyä enemmän meksikolaisten ruokien tekemiseen.

Vierailija
890/2975 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuhtelee keitetyn pastan kylmällä vedellä.

Huuhtelee pastan? Miksi?

Ystävä on oikeasti pätevät kokki. Pasta huljutellaan kylmässä vedessä, jotta se ei menisi klimpiksi.

Oisit voinut myös kysyä ystävältäsi miksi hän toimii niin.

Minua kummastuttaa ne jotka eivät pese kasviksia. Koska ovat kotimaisia.

Yöks.

Eikä huljutella mitään. Jos pastasi menee köntäksi, vaihda merkkiä ja noudata sitä keittoaikaa. 

Tämä. Pasta huuhdellaan kylmässä vedessä vain, jos se menee pastasalaattiin.

Sen voi kyllä lämpimänä tai kuumanakin laittaa esimerkiksi öljykastikkeeseen, silloin imee mauta siitä paremmin (kuten perunatkin perunasalaattiin lämpiminä).

Vierailija
891/2975 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhee tarve tehdä ihan kaikki air fryerissä ja kehua miten se on niin paljon parempaa kuin muuten tehtynä

Olen melko vasta hankkinut ilmakeittimen. Pakko sanoa, että nyt kyllä teen melkein kaikki ruoat, ja usein monta kertaa päivässä sillä kaikki. Siis keitän kananmunatkin! Jotenkin mulla ei vain sotkeudu enää sataa astiaa kuten ennen ja on niin helppo vain heittää kaikki sinne ja tulla puolen tunnin päästä katsomaan valmista ruokaa! Pidän tuttavastasi!

Minä tykkään siitä, että kun harmittaa isoa uunia lämmittää kahden hengen aterian takia, niin menee sähköä paljon ja kesällä ainakin kuumuu koko huusholli. Ilmakeittimen voi viedä vaikka parvekkeelle helteellä tekemään ruuan. Ja tuntuu, että siinä tulee rapeampaakin, kun jos laitaa siihen ritilälle ruuat kypsymään, niin kuuma ilma puhaltaa läheltä myös alhaalta päin.

Vierailija
892/2975 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu sanoo "pilpon" kun silpoo jotain. Tuli ketjusta mieleen, täällä oli myös pilppuan silppuan tilalla. Ja ärsytti täälläkin, mutta luoja paratkoon miten hirveä sana kuulla toistuvasti livenä :D

Onkohan tuo joku murrejuttu? Joskus yksi mun ihan fiksuna ihmisenä pitämä työtuttava alkoi kertomaan mulle miten valmistaa jonkun bravuuriruokansa. Moni ainesosa lisättiin "ohueksi pilputtuna", ja mun oli äärettömän vaikea pitää pokka, kun en ollut moiseen sanahirviöön törmännyt, ja nyt yhtäkkiä kuulin sen monta kertaa yhden puheenvuoron aikana 😅

Vierailija
893/2975 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekee erikseen ruskean kastikkeen ja paistaa jauhelihan ja yhdistää ne jauhelihakastikkeeksi. Turhaa työtä ja astioiden sotkemista.

No onhan se nyt eri asia tehdä perinteinen ruskeakastike ja sinne ne jauhelihat kuin jauhelihan sekaan jauhoja ja sitten vettä päälle. Ehkä juu vaatii vaivannäköä enemmän, mutta mielestäni on parempaa tuolla ekalla tavalla jo ihan maun puolesta. Vähän sama kuin sanoisi että hirvee vaiva tehdä lasagne itse kun voi ostaa kaupasta valmiiksi ja heittää mikroon.

Vierailija
894/2975 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tuo joku murrejuttu? Joskus yksi mun ihan fiksuna ihmisenä pitämä työtuttava alkoi kertomaan mulle miten valmistaa jonkun bravuuriruokansa. Moni ainesosa lisättiin "ohueksi pilputtuna", ja mun oli äärettömän vaikea pitää pokka, kun en ollut moiseen sanahirviöön törmännyt, ja nyt yhtäkkiä kuulin sen monta kertaa yhden puheenvuoron aikana 😅

Itsekin kummeksun tuota sanaa. On tullut vain täällä vauvapalstalla vastaan. Itse pilkon tai palottelen asiat. Pilpominen kuulostaa lapsen puheelta.

Vierailija
895/2975 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorii UUDET perunat kuorimaveitsellä.

Eikä riitä että pesee kunnolla juuriharjalla.

Jos teen niin, se käskee kuorimaan veitsellä/kuorii ne itse veitsellä.

Tämä siis mummini...

Sillä on joku ihmeen uskomus, että jos niitä ei kuori, saa myyräkuumeen🙄

Vierailija
896/2975 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
897/2975 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ruokaan pitää laittaa niin kauheesti mausteita. Ruoka on parhaimmillaan, kun sen makua,ei peitä ylinmääräisillä mausteilla. Ruuan perusmausteet on suola ja pippuri.

Mä olen vähän samalla kannalla, mutta tiedän olevani outo. Moni ruoka on hyvää ihan itsessään, ilman mitään. Esimerkiksi kananmuna keitettynä tai paistettuna menee sellaisenaan, ei se suolaa kaipaa. hyvä naudanpihvikään ei kaipaa edes sitä suolaa, kun pinta on ruskistunut kauniisti ja liha on mehevää. Suola tekee siitä toki parempaa, mutta kyllä se hyvää ilmankin on. Sitten taas jotkut ruuat (vaikkapa peruna missä tahansa muodossa) vaatii aivan ehdottomasti ainakin sen suolan. Maustamisessa pitäisi käyttää järkeä; jos ruoka on omaan suuhun hyvän makuista, hyvä. Jos se ei ole hyvää, sitten maustaa. Tiedän ihmisiä jotka maustaa maustamisen takia, ja ruoka maistuu vain niiltä mausteilta. Hyvänä esimerkkinä jotkut kalaruuat jotka on niin täynnä tilliä ettei siinä muu maistu.

Tämä oli kyllä hassuinta, mitä olen hetkeen lukenut. Että maustaminen on ok vain, jos ruoka maistuu muuten pahalta? Mitähän ihmettä?!

Suunnilleen koko maailma "maustaa maustamisen takia". Sitä kutsutaan ruuanlaitoksi. Suurimmassa osassa esimerkiksi Aasiaa ruuanvalmistus lähtee siitä, että tehdään pohja mausteista ja aromaateista. Koko idea on saada lihaan, kalaan ja kasviksiin makua. Siksi maailma onkin täynnä thaimaalaisia, kiinalaisia ja intialaisia jne. ravintoloita.

Vain Suomesta voi löytää ihmisen, joka ajattelee noin! Täällä on edelleen ankeuttajia, joiden mielestä kokkaaminen on vain kypsentämistä. Paistetaan lihapala ja keitetään peruna. Jos ne maistuvat pahalta, saa luvan laittaa suolaa. Voi lol.

Vierailija
898/2975 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ruokaan pitää laittaa niin kauheesti mausteita. Ruoka on parhaimmillaan, kun sen makua,ei peitä ylinmääräisillä mausteilla. Ruuan perusmausteet on suola ja pippuri.

Mä olen vähän samalla kannalla, mutta tiedän olevani outo. Moni ruoka on hyvää ihan itsessään, ilman mitään. Esimerkiksi kananmuna keitettynä tai paistettuna menee sellaisenaan, ei se suolaa kaipaa. hyvä naudanpihvikään ei kaipaa edes sitä suolaa, kun pinta on ruskistunut kauniisti ja liha on mehevää. Suola tekee siitä toki parempaa, mutta kyllä se hyvää ilmankin on. Sitten taas jotkut ruuat (vaikkapa peruna missä tahansa muodossa) vaatii aivan ehdottomasti ainakin sen suolan. Maustamisessa pitäisi käyttää järkeä; jos ruoka on omaan suuhun hyvän makuista, hyvä. Jos se ei ole hyvää, sitten maustaa. Tiedän ihmisiä jotka maustaa maustamisen takia, ja ruoka maistuu vain niiltä mausteilta. Hyvänä esimerkkinä jotkut kalaruuat jotka on niin täynnä tilliä ettei siinä muu maistu.

Tämä oli kyllä hassuinta, mitä olen hetkeen lukenut. Että maustaminen on ok vain, jos ruoka maistuu muuten pahalta? Mitähän ihmettä?!

Suunnilleen koko maailma "maustaa maustamisen takia". Sitä kutsutaan ruuanlaitoksi. Suurimmassa osassa esimerkiksi Aasiaa ruuanvalmistus lähtee siitä, että tehdään pohja mausteista ja aromaateista. Koko idea on saada lihaan, kalaan ja kasviksiin makua. Siksi maailma onkin täynnä thaimaalaisia, kiinalaisia ja intialaisia jne. ravintoloita.

Vain Suomesta voi löytää ihmisen, joka ajattelee noin! Täällä on edelleen ankeuttajia, joiden mielestä kokkaaminen on vain kypsentämistä. Paistetaan lihapala ja keitetään peruna. Jos ne maistuvat pahalta, saa luvan laittaa suolaa. Voi lol.

No ei se oikein täkäläisittäinkään toimi. Ajattele riisiä ja kanaa uunissa. Riisiä, maustamaton kanankoipi, vettä, suolaa. Nam 😖

Vierailija
899/2975 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri laittaa aina uunijuurekset ja lohifileen samaan aikaan uuniin. "kun ne siinä kätevästi kypsyy sitten yhtä aikaa". Ja varmasti lohi on jo kuivatettu tärviöllä sillä tavalla.

Kerran sanoin, että laitas lohi uuniin vasta juuresten loppuvaiheessa. Alennat ensin lämpötilaa 225 asteesta 150 asteeseen ja vartti. Voilaa!

Hän ei halua syödä raakaa lohta.

Vierailija
900/2975 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein ihmetellyt erään ystäväni tapaa hehkuttaa rakkauttaan kotiruokaan. No sehän olisikin hienoa jos hän jotain tekisikin pitkillä tekokynsilläään mutta kun kyseinen rouva tarkoittaa tällä kortiruoalla valmiita eineksiä ja huokailee kuinka on niin rankkaa lämmittää niitä mikrossa.