Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2975)
Siskon tapa tehdä jauhelihakastike. Ensin pannulle ruskistumaan sipuli ja valkosipuli. Sit siihen kaadetaan jauheliha joka lämmiTetään harmaaksi. Päälle kaadetaan tomaatimurska ja annetaan kiehua puoli tuntia. Eli keittää sen jauhelihan kypsäksi tomaattikastikkeessa. Kun kastike on saatu kiehumaan laitetaan pastavesi levylle. Kapea ja korkea kattila jolloin veden kiehumista saa odottaa ikuisuuden. Ruuan teko kesti tunnin! Meinasin kuolla nälkään. Ja lopputulos oli mauttomin pastakastike ikinä.
Yksi sukulainen saostaa riisipuuron ihan kuin kastikkeen ilman kantta, vaikka puuro pitää hauduttaa pienellä lämmöllä kannen alla.
Muistan kuinka Master Chef Australiassa Yrjö kauhisteli, kun äitinsä paistoi jauhelihan ensin ja lisäsi mausteet vasta paistuneeseen jauhelihaan. Yrjön mielestä mausteet olisi pitänyt paistaa ensin, mutta äiti oli täysin eri mieltä. Itse paista jauhelihan kuin tuo äiti, niin siitä saa sen kaiken ylimääräisen nesteen haihtumaan ja vasta sitten lisään mausteet.
Vierailija kirjoitti:
Tää oli hauska. Mä pidän valkosipulista, samoin nykyinen mieheni sekä exäni. Sitä todella laitetaan lähes joka ruokaan enkä koskaan, ikinä ole huomannut kummankaan hengityksen haisevan, saatika omani. Mun mielestäni koko "valkosipuli haisee, älä syö ennen treffejä" tms. on ihan lööperiä. En ole koskaan haistanut yhdestäkään ihmisestä valkosipulia vaikka moni sitä syökin.
Ja hupaisinta; sinä haistat sen ystävästäsi, mutta ruoassa et huomannut ennen kuin söit sen. Just just.
Eli ihmettelet ettet haista valkosipulia kun TE KAIKKI syötte sitä, ei tullut sitten mieleen, että se haisee erilailla ihmiselle joka ei ole sitä syönyt. En minäkään haista mieheni hengityksessä valkosipulia kun olen syönyt samaa ruokaa kuin hän. Ja ruuassa muut mausteet voivat peittää sen hajun, jos valkosipulia ei ole kovin paljoa. Kiva että saat haista vapaasti valkosipulille kun et sitä itse haisya. Ei jumalavita tätä luetun ymmärtämistä. Joo, ME KAIKKI syödään valkosipulia, ihan koko ajan. Ihan joka ikinen ihminen minkä olen tavannut viimeisten vuosikymmenten aikana. Tai vaihtoehtoisesti en tunne enkä tapaa ketään muita ihmisiä kuin exäni ja nykyiseni. Joo.
Väännetään nyt rautalangasta; En ole koskaan, ikinä, milloinkaan haistanut toisesta ihmisestä valkosipulin hajua. En, vaikka työskentelen ravintola-alalla. En, vaikka liikun julkisilla. En, vaikken olisi itse kyseistä tuotetta syönytkään. En, vaikka treffeillä mies söi ruokaa missä oli valkosipulia, minä en, ja illan päätteeksi suudeltiin. Ymmärrätkö nyt? Ehkä sitten, jos joku rouhisi raakoja kynsiä useamman ja tulisi sitten kasvojeni eteen. Noin muuten valkosipulin tuoksu hengityksessä on liioiteltua.
Ja kyllä, hajuaistini on täysin normaali. Lisäksi, mulla on ihan suorapuheisia ystäviä, sukulaisia ja kollegoja, varmasti huomauttaisivat jos minä haisisin valkosipulille.
Vierailija kirjoitti:
Yksi sukulainen saostaa riisipuuron ihan kuin kastikkeen ilman kantta, vaikka puuro pitää hauduttaa pienellä lämmöllä kannen alla.
Minäkin keitän riisipuuron ilman kantta. Sitähän pitää vahtia ja sekoittaa koko ajan, palaa niin helposti pohjaan. Vasta lopussa laitan kannen päälle ja annan hautua. Hyvää tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli tuosta selleristä nyt mieleen, että eniten ehkä ihmettelen sitä, kun ihmiset ostaa hedelmiä ja vihanneksia valikoimatta. Napataan vaan ensimmäinen käteen osuva kurkku, vaikka ja se olisi sellainen paksu ja vetinen, ja painava tiivis jäävuorisalaatti, joka on kitkerä jne.
Miksi ihmeessä useampi ihminen on alapeukuttanut tätä?
Siis just nyt on toki meneillään poikkeustilanne, jonka aikana ei kannata jumittaa kymmentä minuuttia heviosastolla eri tuotteita käpälöiden. Itse tilaan ostokset kotiin tällä hetkellä, ja ainoa miinuspuoli tässä onkin, että hedelmistä ja vihanneksista ei koskaan tiedä, mitä saa, kun ei pääse itse valitsemaan.
Oliko alapeukut siis vaan koronan takia, vai ootteko oikeesti sitä mieltä, että vihannesten ja hedelmien valikointi ei oo tärkeetä?
Siis... Mistä sä tiedät, että ne ihmisten valikoimatta valitsemat tuotteet on huonoja? Kurkut ja monet salaatit on pakattu muoviin, eihän niistä näe, ovatko ne vetisiä tai kitkerän makuisia??
En mä ainakaan ole huonoihin vihanneksiin törmännyt, vaikken kurkkuja ja salaatteja tarkemmin jää analysoimaan. Tietenkin pakkaamattomista katsoo että päällepäin näyttää hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä lihaa säilytetä huoneenlämmössä, vaan pidetään ennen paistamista sen verran aikaa, että lihat lämpenee. Esim. pihvit:
Pidä pihvejä huoneenlämmössä vahintään puoli tuntia ennen paistamista. Näin ne kypsyvät tasaisemmin, eikä pannu jäähdy liiaksi. Pihvit voit maustaa suolalla ja rouhitulla mustapippurilla joko ennen tai jälkeen paistamisen. Kuumenna pannussa tilkka rypsiöljyä ja halutessasi nokare voita.
www.hk.fi/lihakoulu/lihan-valmistaminen-ja-sailytys/kasittelyohje/nauda…
Tämä on kyllä opetettu jo köksän tunneilla.
Vieläkö tämä virheellinen vanha käsitys, että liha pitäisi ottaa kylmästä huoneenlämpöön hyvissä ajoin ennen paistamista, elää? Sehän on kumottu jo moneen kertaan tutkimuksin ja testein niin ulkomailla kuin kotimaassakin. Laitan alle linkit kotimaisesta kokeilusta.
Huoneenlämmössä lihan sisältämä lihasneste alkaa poistua lihasta ja lopputuloksena on sitkeämpi ja kuivempi pihvi.
https://yle.fi/uutiset/3-7760717
https://molekyyligastronomia.fi/think-twice-eli-laita-kuule-se-liha-vai…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä lihaa säilytetä huoneenlämmössä, vaan pidetään ennen paistamista sen verran aikaa, että lihat lämpenee. Esim. pihvit:
Pidä pihvejä huoneenlämmössä vahintään puoli tuntia ennen paistamista. Näin ne kypsyvät tasaisemmin, eikä pannu jäähdy liiaksi. Pihvit voit maustaa suolalla ja rouhitulla mustapippurilla joko ennen tai jälkeen paistamisen. Kuumenna pannussa tilkka rypsiöljyä ja halutessasi nokare voita.
Vieläkö tämä virheellinen vanha käsitys, että liha pitäisi ottaa kylmästä huoneenlämpöön hyvissä ajoin ennen paistamista, elää? Sehän on kumottu jo moneen kertaan tutkimuksin ja testein niin ulkomailla kuin kotimaassakin. Laitan alle linkit kotimaisesta kokeilusta.
Huoneenlämmössä lihan sisältämä lihasneste alkaa poistua lihasta ja lopputuloksena on sitkeämpi ja kuivempi pihvi.
Kyseessä on yhden bloggaajan kavereineen kerran tekemä kokeilu, ei mikään tieteellinen tutkimus. Jos tuo on ainoa todiste asiasta, niin on kyllä heppoista. Tuo Ylen artikkelikin siteeraa vain tuota blogia. Kuka tätä on oikeasti tutkinut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli tuosta selleristä nyt mieleen, että eniten ehkä ihmettelen sitä, kun ihmiset ostaa hedelmiä ja vihanneksia valikoimatta. Napataan vaan ensimmäinen käteen osuva kurkku, vaikka ja se olisi sellainen paksu ja vetinen, ja painava tiivis jäävuorisalaatti, joka on kitkerä jne.
Suomi on ollut aina niin köyhä maa, ettei täällä ole laatuun niin kiinnitetty huomiota. Pikemminkin on pidetty kunnia-asiana syödä ensin kaikki vanhat ja nahistuneet pois, ja sitten vasta uudemmat (jotka on sitten myös jo ehtineet nahistua).
Nyt koronavillitys on aiheuttanut sen, etteivät kaikki tohdi enää valikoida sitäkään vähää kasviksia ja hedelmiä mitä ennen. Itsehän kyllä tunnustelen, ennen kuin ostan.
Kurkut on usein kitkeriä ja keltaisia jo siksikin, että kaupat mielellään säilyttävät ne tomaattien lähellä. Kuluttajia kyllä neuvotaan pitämään ne erillään, mutta kaupassa tomaatin läheisyys ei muka pilaakaan kurkkua.
Parhaita kurkkuja olen löytänyt Lidlistä, ja huonoimmat on aina S-ryhmän kaupoissa, kuten tuoretavara muutenkin siellä on huonointa.
Mun mielestä ne köyhyyttä oikeasti kokeneet eli mummot ja papat on tarkimpia valkkaajia. Mutta he ovatkin niitä, joilla on vähintään lapsuudesta kokemusta kotitarveviljelystä.
Nuoremmissa sitten vaan on osaamattomia ihmisiä. Eivät vain tunnista esimerkiksi kurkusta, minkä paksuinen ja värinen on hyvä. Tai torilla pyytävät kauppiasta poistamaan porkkanasta naatit, vaikka just ne naatit estäisi porkkanaa nahistumasta. Silkkaa uusavuttomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä useampi ihminen on alapeukuttanut tätä?
Siis just nyt on toki meneillään poikkeustilanne, jonka aikana ei kannata jumittaa kymmentä minuuttia heviosastolla eri tuotteita käpälöiden. Itse tilaan ostokset kotiin tällä hetkellä, ja ainoa miinuspuoli tässä onkin, että hedelmistä ja vihanneksista ei koskaan tiedä, mitä saa, kun ei pääse itse valitsemaan.
Oliko alapeukut siis vaan koronan takia, vai ootteko oikeesti sitä mieltä, että vihannesten ja hedelmien valikointi ei oo tärkeetä?
Siis... Mistä sä tiedät, että ne ihmisten valikoimatta valitsemat tuotteet on huonoja? Kurkut ja monet salaatit on pakattu muoviin, eihän niistä näe, ovatko ne vetisiä tai kitkerän makuisia??
En mä ainakaan ole huonoihin vihanneksiin törmännyt, vaikken kurkkuja ja salaatteja tarkemmin jää analysoimaan. Tietenkin pakkaamattomista katsoo että päällepäin näyttää hyvältä.
No kyllä pakatustakin näkee, läpinäkyväänhän ne on pakattu. Kurkuista kannattaa valita tummanvihreitä ja ohuita, ne on todennäköisemmin hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kuinka Master Chef Australiassa Yrjö kauhisteli, kun äitinsä paistoi jauhelihan ensin ja lisäsi mausteet vasta paistuneeseen jauhelihaan. Yrjön mielestä mausteet olisi pitänyt paistaa ensin, mutta äiti oli täysin eri mieltä. Itse paista jauhelihan kuin tuo äiti, niin siitä saa sen kaiken ylimääräisen nesteen haihtumaan ja vasta sitten lisään mausteet.
No mulla tuo riippuu täysin mausteesta mitä laitan. Paprikan ja chilin laitan pannulle ennen jauhelihaa, pippurin ja suolan sittem loppuvaiheessa. Nuo kaksi ekaa maustetta on sellaisia, että niistä irtoaa se maku, kun käyttää öljyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla tuo riippuu täysin mausteesta mitä laitan. Paprikan ja chilin laitan pannulle ennen jauhelihaa, pippurin ja suolan sittem loppuvaiheessa. Nuo kaksi ekaa maustetta on sellaisia, että niistä irtoaa se maku, kun käyttää öljyssä.
Olet oikeassa, mutta paistamiseen käytetään kylläkin voita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhee tarve tehdä ihan kaikki air fryerissä ja kehua miten se on niin paljon parempaa kuin muuten tehtynä
Mikä ihmeen turhisvekotin on Air fryer? En ole koskaan kuullutkaan tollasesta.
Kaikki sitä kehuu joilla se on. Aion itsekin ostaa kun on varaa.
En ymmärrä sitä ideaa että vähentää rasvan käyttöä, kun ei meillä ainakaan uppopaisteta normaalistikaan ranskanperunoita jne. Ymmärrän jos tekisivät ne perunat alusta itse, mutta kun samoja valmisranskiksia tuntuvat käyttävän. Muutenkin teen paljon uunissa ja en lisää rasvaa. Ja jos pannulla paistan, niin pienellä rasvamäärällä siinäkin. Luultavasti noita vehkeitä saa kohta puoli ilmaiseksi, kun ihmiset tahtovat päästä alkuinnostuksen jälkeen eroon viemästä pöydältä tilaa. Sama homma kun aikanaan oli leipäkoneitten kanssa.
Jotenkin veikkaan että tuo air fryer ja etenkin sen "vähärasvaisempi" luonne uppopaistamiseen verrattuna on kohdistettu eniten amerikkalaisille kuluttajille, siellähän uppopaistaminen on paljon yleisempää. Tutustuin youtubevideoihin ko. vehkeestä ja löytyi sekä kehuja että haukkuja. Lopulta totesin että tuohon kypsennystyyliin ei ole minulla tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
1. käyttää pakastealtaista löytyviä kasvissekoituksia, juuressekoituksia, perunasipusekoituksia jne
2. ei osaa pitää kokkiveistä oikein (näkee paljon sitä, että etusormi suorana terän tai kahvan päällä)
3. laittaa niitä p...ja näin edelleen.
Marco Pierre White (Gordon Ramsayn oppi-isä) pitää veistä juuri noin. Kiinnitti huomiota kun olin tarpeeksi monesta lähteestä nähnyt sen "oikeaoppisen" otteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on yhden bloggaajan kavereineen kerran tekemä kokeilu, ei mikään tieteellinen tutkimus. Jos tuo on ainoa todiste asiasta, niin on kyllä heppoista. Tuo Ylen artikkelikin siteeraa vain tuota blogia. Kuka tätä on oikeasti tutkinut?
Ei ole kuka tahansa "bloggaaja kavereineen", vaan elintarvikekehityksen tutkimusprofessori ja molekyyligastronomian klubilaiset, jotka ovat myös asiantuntijoita. Plus tarkat mittalaitteet. Ei tuota voi oikein tuon empiirisemmin tutkia. Ko. sivulla on linkkejä ulkomaisiin lähteisiin.
Kysyn nyt sitten vastapalloon "tieteellistä tutkimusta" siitä, että pihvi pitäisi ottaa huoneenlämpöön hyvissä ajoin ennen paistamista. Kyseessähän on pelkkä myytti, vaikkakin sitkeä sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa, mutta paistamiseen käytetään kylläkin voita.
Kuka käyttää ja kuka ei. Mä käytän osaan ruokia. Lähinnä niihin perinteisempiin. Jauhelihakastikkeen siitä perniteisestä muodosta en tykkää, joten siihen en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin keitän riisipuuron ilman kantta. Sitähän pitää vahtia ja sekoittaa koko ajan, palaa niin helposti pohjaan. Vasta lopussa laitan kannen päälle ja annan hautua. Hyvää tulee.
Ei tarvitse kokoajan sekoitella, kun antaa sen hitaasti kuumeta ja hautua. Välillä vaan sekoittaa. Ei ole tarkoitus haihduttaa sitä nestettä pois vaan ihmeytyä ryyneihin, jolloin siitä tulee puuroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kokoajan sekoitella, kun antaa sen hitaasti kuumeta ja hautua. Välillä vaan sekoittaa. Ei ole tarkoitus haihduttaa sitä nestettä pois vaan ihmeytyä ryyneihin, jolloin siitä tulee puuroa.
Mä teen riisipuuron uunissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen riisipuuron uunissa.
Meillä ne on kaksi eri ruokaa... uunipuuro ja kattilassa keitetty.
Salaatti vaihtui sitte selleriksi. No en sano mitää, ei kuulu mun ruokavalioon.