Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2975)
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani luottavat Herbamareen. Kaikki ruoka maistuu sitten Herbamarelle.
Myös sipulikettopussin laittaminen lihamureketaikinaan on minusta outoa. Siitä tulee minusta teollinen maku ja mureke maistuu aina samalta.
Ehkä siinä onkin se idea.
Herbamare on kuitenkin yrttisuola. Saanee synninpäästön siis.
Vierailija kirjoitti:
Kun jääkaappi tursuaa tavaraa ja lisää vaan tungetaan. Taaimmaiset syömäkelvottomia, mutta kun ei jaksa siivota jääkaappia. Varsinkin vanhemmilla naisilla tällänen ongelma.
Meillä mies tunkee, oletan siis myös että siivoaa itse. T: vanhempi nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sukulainen saostaa riisipuuron ihan kuin kastikkeen ilman kantta, vaikka puuro pitää hauduttaa pienellä lämmöllä kannen alla.
Minäkin keitän riisipuuron ilman kantta. Sitähän pitää vahtia ja sekoittaa koko ajan, palaa niin helposti pohjaan. Vasta lopussa laitan kannen päälle ja annan hautua. Hyvää tulee.
Ei tarvitse kokoajan sekoitella, kun antaa sen hitaasti kuumeta ja hautua. Välillä vaan sekoittaa. Ei ole tarkoitus haihduttaa sitä nestettä pois vaan ihmeytyä ryyneihin, jolloin siitä tulee puuroa.
Mä teen riisipuuron uunissa.
Meillä ne on kaksi eri ruokaa... uunipuuro ja kattilassa keitetty.
Mikä siinä on eri?? Toisessa on maitoo ja riisiä ja toisessa riisiä ja maitoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää oli hauska. Mä pidän valkosipulista, samoin nykyinen mieheni sekä exäni. Sitä todella laitetaan lähes joka ruokaan enkä koskaan, ikinä ole huomannut kummankaan hengityksen haisevan, saatika omani. Mun mielestäni koko "valkosipuli haisee, älä syö ennen treffejä" tms. on ihan lööperiä. En ole koskaan haistanut yhdestäkään ihmisestä valkosipulia vaikka moni sitä syökin.
Ja hupaisinta; sinä haistat sen ystävästäsi, mutta ruoassa et huomannut ennen kuin söit sen. Just just.Eli ihmettelet ettet haista valkosipulia kun TE KAIKKI syötte sitä, ei tullut sitten mieleen, että se haisee erilailla ihmiselle joka ei ole sitä syönyt. En minäkään haista mieheni hengityksessä valkosipulia kun olen syönyt samaa ruokaa kuin hän. Ja ruuassa muut mausteet voivat peittää sen hajun, jos valkosipulia ei ole kovin paljoa. Kiva että saat haista vapaasti valkosipulille kun et sitä itse haisya.
Ei jumalavita tätä luetun ymmärtämistä. Joo, ME KAIKKI syödään valkosipulia, ihan koko ajan. Ihan joka ikinen ihminen minkä olen tavannut viimeisten vuosikymmenten aikana. Tai vaihtoehtoisesti en tunne enkä tapaa ketään muita ihmisiä kuin exäni ja nykyiseni. Joo.
Väännetään nyt rautalangasta; En ole koskaan, ikinä, milloinkaan haistanut toisesta ihmisestä valkosipulin hajua. En, vaikka työskentelen ravintola-alalla. En, vaikka liikun julkisilla. En, vaikken olisi itse kyseistä tuotetta syönytkään. En, vaikka treffeillä mies söi ruokaa missä oli valkosipulia, minä en, ja illan päätteeksi suudeltiin. Ymmärrätkö nyt? Ehkä sitten, jos joku rouhisi raakoja kynsiä useamman ja tulisi sitten kasvojeni eteen. Noin muuten valkosipulin tuoksu hengityksessä on liioiteltua.
Ja kyllä, hajuaistini on täysin normaali. Lisäksi, mulla on ihan suorapuheisia ystäviä, sukulaisia ja kollegoja, varmasti huomauttaisivat jos minä haisisin valkosipulille.
Kyllä sen hengityksestä haistaa heti kun joku on syönyt valkosipulia.
Toisaalta, mistä minä tiedän kun haistan myös jos jossain tilassa on syöty kurkkua (josta joku tuolla aiemmin väitti ettei tuoksu miltään).
Kurkku haisee marsulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkosipuli kaikessa ruoassa. Jälkiruoka vaan on ilman.
Mahani ei siedä valkosipulia ja sanoin siitä, mutta silti laittoi ihan liikaa ja olin sitten pari tuntia vessassa.
Sanomattakin selvää, että hänen hengityksensä haisee.
Tää oli hauska. Mä pidän valkosipulista, samoin nykyinen mieheni sekä exäni. Sitä todella laitetaan lähes joka ruokaan enkä koskaan, ikinä ole huomannut kummankaan hengityksen haisevan, saatika omani. Mun mielestäni koko "valkosipuli haisee, älä syö ennen treffejä" tms. on ihan lööperiä. En ole koskaan haistanut yhdestäkään ihmisestä valkosipulia vaikka moni sitä syökin.
Ja hupaisinta; sinä haistat sen ystävästäsi, mutta ruoassa et huomannut ennen kuin söit sen. Just just.Mielestäni valkosipuli ei haise ruuasta, mutta jos sitä syö raakana, niin silloin sen saattaa ihmisestä haistaa. Minä laitan valkosipulia lähes kaikkiin ruokiin, mutta ei ole koskaa kukaan hajusta huomauttanut. Tämän "valkosipuli haisee" -jutun muistan jo niiltä ajoilta, kun valkosipulin käyttäminen ruuanlaitossa oli Suomessa uusi asia.
Hmm, kyllä se voi haista vaikkei raakana söisikään. Joskus olen tavannut suoraan ravintolasta tulleita ihmisiä, ja hyh sitä lemua... pyytelivät itse kyylä anteeksi, olivat kuulemma syöneet valkosipulista ruokaa.
Valkosipuli on siitä jännä, että syöjä ei itse huomaa sitä hajua. Toisaalta jotkut haisevat pahemmin kuin toiset, ehkä syy on geeneissä.
Geenilotossa voittaneita on sitten suurin osa kansasta. Haistan toki valkosipulin, pöydällä tai sormissani kun olen leikannut. En koskaan yhdessäkään ihmisessä. Ikinä. Ja vasta 30 vuotta ravintola-alalla.
Et ole sitten mun enoon törmännyt. Huh, vieläkin muistelen kauhulla kun erehtyi avaamaan oven kun se seisoi oven takana. Silmiä oikein kirveli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani ei ruskista jauhelihaa kun tekee jauhelihakeittoa. Eli laittaa raakana kattilaan kun hänen mielestään riittää että se liha keitetään siinä samalla kypsäksi. No, inhan se varmaan kypsää mutta kamalan näköistä harmaata murua. Ei varmasti maistu miltään ja on sitkeää. Ja monilla on sama nakkikeittoa tehdessä, etteivät ruskista nakkeja ensin rapeiksi. Yäk, niitä ruskistamattomia nakkeja. Kumpikaan ei ole muutenkaan suosikkiruokiani mutta varsinkin noin valmistettuna aiheuttaa vaan oksennusrefleksin.
Rapeita nakkeja? 🤔
Olet siis tätä porukkaa jolle kukaan ei ole koskaan raaskinut sanoa nakkikeitostasi että oksettaa. Laitat ne löllöt nakin palat keittoon sen sijaan että ruskeita pinnan rapeaksi ja maukkaaksi. Yäk. Mutta teitä on siis oikeasti tosi monta jotka pelaatte sen keiton syömäkelvottomaksi oikaisemalla ja jättämällä nakit ruskistamatta. Älä kuitenkaan tarjoa vieraille niin eivät joudu ikävään tilanteeseen kun yököttää ne löllöt nakit.
No eihän ne siellä keitossa rapeina pysy. Rapea on jos syö sellaisenaan paistettuna. Muuten raakana tai keitettynä nakki nyt on aina sellainen nakinnapakka, eikä löllö.
En mäkään tykkää paistetuista nakeista tai makkaroista keitossa. Turhaa karsinogeeniäkin. Keitettyä se keittokin on. Grillatut sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani ei ruskista jauhelihaa kun tekee jauhelihakeittoa. Eli laittaa raakana kattilaan kun hänen mielestään riittää että se liha keitetään siinä samalla kypsäksi. No, inhan se varmaan kypsää mutta kamalan näköistä harmaata murua. Ei varmasti maistu miltään ja on sitkeää. Ja monilla on sama nakkikeittoa tehdessä, etteivät ruskista nakkeja ensin rapeiksi. Yäk, niitä ruskistamattomia nakkeja. Kumpikaan ei ole muutenkaan suosikkiruokiani mutta varsinkin noin valmistettuna aiheuttaa vaan oksennusrefleksin.
Rapeita nakkeja? 🤔
Olet siis tätä porukkaa jolle kukaan ei ole koskaan raaskinut sanoa nakkikeitostasi että oksettaa. Laitat ne löllöt nakin palat keittoon sen sijaan että ruskeita pinnan rapeaksi ja maukkaaksi. Yäk. Mutta teitä on siis oikeasti tosi monta jotka pelaatte sen keiton syömäkelvottomaksi oikaisemalla ja jättämällä nakit ruskistamatta. Älä kuitenkaan tarjoa vieraille niin eivät joudu ikävään tilanteeseen kun yököttää ne löllöt nakit.
No eihän ne siellä keitossa rapeina pysy. Rapea on jos syö sellaisenaan paistettuna. Muuten raakana tai keitettynä nakki nyt on aina sellainen nakinnapakka, eikä löllö.
Nakkeja lisätään vasta kun juurekset ovat jo jonkin aikaa kypsyneet. Kukin tyylillään.
Muistan lapsuudesta että juureksiakin ruskistettiin ja sitten vasta liemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rapeita nakkeja? 🤔
En mäkään tykkää paistetuista nakeista tai makkaroista keitossa. Turhaa karsinogeeniäkin. Keitettyä se keittokin on. Grillatut sitten erikseen.
Sulla varmaan keiton liemikin on pelkkää vettä tai pahimmillaan siihen on liotettu joku liemikuutio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sukulainen saostaa riisipuuron ihan kuin kastikkeen ilman kantta, vaikka puuro pitää hauduttaa pienellä lämmöllä kannen alla.
Minäkin keitän riisipuuron ilman kantta. Sitähän pitää vahtia ja sekoittaa koko ajan, palaa niin helposti pohjaan. Vasta lopussa laitan kannen päälle ja annan hautua. Hyvää tulee.
Ei tarvitse kokoajan sekoitella, kun antaa sen hitaasti kuumeta ja hautua. Välillä vaan sekoittaa. Ei ole tarkoitus haihduttaa sitä nestettä pois vaan ihmeytyä ryyneihin, jolloin siitä tulee puuroa.
Minä haudutan riisipuuron tavallisessa teräskattilassa, eikä sitä puuroa tarvitse koko ajan sekoittaa. Ei ole koskaan puuro palanut pohjaan, eikä riisit menneet mössöksi, vaan tulee ihana puuro. Riisipuuroa ei keitetä, vaan se haudutetaan, ja onnistuu tavallisessa teräskattilassa ilman kommervenkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haudutan riisipuuron tavallisessa teräskattilassa, eikä sitä puuroa tarvitse koko ajan sekoittaa. Ei ole koskaan puuro palanut pohjaan, eikä riisit menneet mössöksi, vaan tulee ihana puuro. Riisipuuroa ei keitetä, vaan se haudutetaan, ja onnistuu tavallisessa teräskattilassa ilman kommervenkkejä.
Niin, ja tietenkin kansi päällä kattilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli tuosta selleristä nyt mieleen, että eniten ehkä ihmettelen sitä, kun ihmiset ostaa hedelmiä ja vihanneksia valikoimatta. Napataan vaan ensimmäinen käteen osuva kurkku, vaikka ja se olisi sellainen paksu ja vetinen, ja painava tiivis jäävuorisalaatti, joka on kitkerä jne.
Suomi on ollut aina niin köyhä maa, ettei täällä ole laatuun niin kiinnitetty huomiota. Pikemminkin on pidetty kunnia-asiana syödä ensin kaikki vanhat ja nahistuneet pois, ja sitten vasta uudemmat (jotka on sitten myös jo ehtineet nahistua).
Nyt koronavillitys on aiheuttanut sen, etteivät kaikki tohdi enää valikoida sitäkään vähää kasviksia ja hedelmiä mitä ennen. Itsehän kyllä tunnustelen, ennen kuin ostan.
Kurkut on usein kitkeriä ja keltaisia jo siksikin, että kaupat mielellään säilyttävät ne tomaattien lähellä. Kuluttajia kyllä neuvotaan pitämään ne erillään, mutta kaupassa tomaatin läheisyys ei muka pilaakaan kurkkua.
Parhaita kurkkuja olen löytänyt Lidlistä, ja huonoimmat on aina S-ryhmän kaupoissa, kuten tuoretavara muutenkin siellä on huonointa.
Mun mielestä ne köyhyyttä oikeasti kokeneet eli mummot ja papat on tarkimpia valkkaajia. Mutta he ovatkin niitä, joilla on vähintään lapsuudesta kokemusta kotitarveviljelystä.
Nuoremmissa sitten vaan on osaamattomia ihmisiä. Eivät vain tunnista esimerkiksi kurkusta, minkä paksuinen ja värinen on hyvä. Tai torilla pyytävät kauppiasta poistamaan porkkanasta naatit, vaikka just ne naatit estäisi porkkanaa nahistumasta. Silkkaa uusavuttomuutta.
Suomessa myydään, ostetaan ja syödään niitä jätti-isoja kesäkurpitsoita, jotka ovat vetisiä ja mauttomia. Täällä sellaisia ei edes myydä. Pienet ja kiinteät kesäkurpitsat ovat kerrassaan maukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rapeita nakkeja? 🤔
Sulla varmaan keiton liemikin on pelkkää vettä tai pahimmillaan siihen on liotettu joku liemikuutio.
Ei sitä.kermaankaan tehdä eli kyllä, nakkikeitto on vesipohjainen.
Nakit nyt ei mitään gourmeta ole. Ihan sama miten ne sinne soppaan heittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rapeita nakkeja? 🤔
Jos sun nakkikeitto on vesipohjainen, ei se tarkoita, että kaikilla muillakin on. Jotkut osaa tehdä nakkikeitosta jopa maukasta.
Keitoissa yleensäkin se liemi on tärkein osa, kaikki eivät sitä tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rapeita nakkeja? 🤔
Jos sun nakkikeitto on vesipohjainen, niin ei se suinkaan kaikilla muilla ole. Jotkut vain osaavat kokata ja saavat nakkikeitostakin maistuvaa ja ravitsevaa.
Keitoissa tärkein asia on juurikin se liemi.
Vierailija kirjoitti:
Nakit nyt ei mitään gourmeta ole. Ihan sama miten ne sinne soppaan heittää.
Ei kuitenkaan kovin korkealta, ettei roiskahda.
Öljyssä paistamista. On ensinnäkin helvetin pahan makuista kun se kärtsähtää kiinni paistettuun ruokaan ja lisäksi öljy ei kestä kuumentamista vaan räiskyy pitkin poikin. Voita paistamiseen.
^ Edellinen jatkaa: jouduin kerran hätätilanteessa paistamaan kananmunat margariinissa tavallisen voin sijaan, niin meinasivat kyllä jäädä syömättä. Siis hyi helvetti mikä maku niihin jäi siitä kissanrasvasta.
Vierailija kirjoitti:
Öljyssä paistamista. On ensinnäkin helvetin pahan makuista kun se kärtsähtää kiinni paistettuun ruokaan ja lisäksi öljy ei kestä kuumentamista vaan räiskyy pitkin poikin. Voita paistamiseen.
No kun ne onnettomat pelkää voita :)
Eli ihmettelet ettet haista valkosipulia kun TE KAIKKI syötte sitä, ei tullut sitten mieleen, että se haisee erilailla ihmiselle joka ei ole sitä syönyt. En minäkään haista mieheni hengityksessä valkosipulia kun olen syönyt samaa ruokaa kuin hän. Ja ruuassa muut mausteet voivat peittää sen hajun, jos valkosipulia ei ole kovin paljoa. Kiva että saat haista vapaasti valkosipulille kun et sitä itse haisya. Ei jumalavita tätä luetun ymmärtämistä. Joo, ME KAIKKI syödään valkosipulia, ihan koko ajan. Ihan joka ikinen ihminen minkä olen tavannut viimeisten vuosikymmenten aikana. Tai vaihtoehtoisesti en tunne enkä tapaa ketään muita ihmisiä kuin exäni ja nykyiseni. Joo.
Väännetään nyt rautalangasta; En ole koskaan, ikinä, milloinkaan haistanut toisesta ihmisestä valkosipulin hajua. En, vaikka työskentelen ravintola-alalla. En, vaikka liikun julkisilla. En, vaikken olisi itse kyseistä tuotetta syönytkään. En, vaikka treffeillä mies söi ruokaa missä oli valkosipulia, minä en, ja illan päätteeksi suudeltiin. Ymmärrätkö nyt? Ehkä sitten, jos joku rouhisi raakoja kynsiä useamman ja tulisi sitten kasvojeni eteen. Noin muuten valkosipulin tuoksu hengityksessä on liioiteltua.
Ja kyllä, hajuaistini on täysin normaali. Lisäksi, mulla on ihan suorapuheisia ystäviä, sukulaisia ja kollegoja, varmasti huomauttaisivat jos minä haisisin valkosipulille.
Kyllä sen hengityksestä haistaa heti kun joku on syönyt valkosipulia.
Toisaalta, mistä minä tiedän kun haistan myös jos jossain tilassa on syöty kurkkua (josta joku tuolla aiemmin väitti ettei tuoksu miltään).