Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avasi silmäsi naisvihalle yhteiskunnassamme?

Vierailija
16.04.2020 |

Minä tajusin vasta suostumus2018 kampanjan myötä. Ensin tajusin että meillä ihan oikeasti keskustellaan naisten fyysisestä koskemattomuudesta ikäänkuin se olisi jotenkin epäselvä asia. Mutta varsinainen shokki oli ko. kampanjan kiihkeä vastustus joka kertoi, että raiskausia ei vain vähätelllä vaan uhrien oikeuksia suorastaan VASTUSTETAAN.

Melko kylmäävää

Kommentit (266)

Vierailija
41/266 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmissa öljy-, metsä-, metalli- ja energia-alan yrityksessä tämä on tällaista ja sukupuolijakauma työntekijöissä aivan vääristynyt. Jos kemian alan yrityksessä miehiä on 70 %, mutta alan opiskelijoista yli 50 % naisia niin jotain vikaa rekrytoinneissa.

Osin varmaan vaikuttaa myös millaisia työtehtäviä firmassa on tarjolla ja millaiset ihmiset niihin hakevat. Myyntitehtävät tuntuvat olevan sellaisia, ettei naiset niihin halua hakea. Jos enemmistö hakijoista on miehiä, niin onko yllätys jos suurin osa palkatuistakin on miehiä? Myynnistä taas useimmisten edetään johtotehtäviin, joten taas seurauksena on miesenemmistö.

Menneisyyteen en voi vaikuttaa, mutta omassa kasvatuksessa tytär ja poika ovat samanarvoisia. Kumpikin siivoaa ja kokkaa kanssani. Piha- ja remppahommiin kumpikin osallistuu.

Vierailija
42/266 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikäisenä kotioloissa huomasin, että sukupuolen vuoksi minua ja veljeä kohdellaan eri tavoilla. Minua mm haukuttiin &%oraksi kotona. Se oli ensimmäinen kerta, kun tajusin että sekä miehet että naiset vihaa naisia.

Se h**raksi haukkuminen aloitettiin aina silloin kun tyttö oli vielä ihan kokematon. H**ruudeksi riitti että oli fyysisesti kehittynyt ja kehtasi ehkä pikkuisen laittaa hiuksaan ja naamaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/266 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä on joka puolella koko ajan. Missä siihen muka ei törmää?

En ole ikinä tuntenut itseäni vihatuksi naiseuden takia. Yhden kerran olen kokenut että minua syrjitään. Se oli 70-luvulla lastentarhassa. Kun vierailtiin liikennepuistossa, niin pojat pääsi ajamaan polkuautoilla, tyttöjen piti treenata parijonossa tienylityksiä. Mitään muuta kertaa en tiedä enkä tunnista.

Niin ja meidän suvussa vallitsee selvä miesviha. Aikaisemmin se oli ulkoisesti alistetun, mutta syvää vihaa tihkuvan omanarvontuntoisen ihmisen katkeruutta (mummoni ja ilmeisesti aikaisemmat sukupolvetkin), äitini taas oli jo kaapannut kaiken vallan perheessä ja dominoi kaikkea mahdollista. Samoin miehenkin perheessä äiti oli se diktaattori. Se naisten vallankäyttö suuntautui kaikkeen ja kaikkiin. Erityisesti toki aviomies oli tossun alla. Miehillä ei ole koskaan ollut edes tilaisuutta mihinkään naisvihaan. Enkä kyllä kodin ulkopuolellakaan ole törmännyt.

Muuta Venäjälle. Kaikki menee miesten ehdoilla, aivan kertakaikkisen kaikki. Vieläkin joudut varomaan sanomisia, mies saa luvan kanssa tirvaista ja koulutus on vain hieno termi paperissa johtuen miesvallasta. Olethan kuitenkin the provider? Tuollaisessa maassa miehet johtaa lompakollaan ja elimellään

Ps. Ettei kukaan käsitä väärin, säälin venäläisiä naisia

No en tajua miten venäläiset, pakistanilaiset tai intialaiset naiset siihen liittyvät, etten ole havainnut omassa elämässäni naisvihaa. Ei ole yhteyksiä noihin maihin enkä rupea muuttamaan sinne ihan vaan päästäkseni kokemaan mitä on naisviha. Minua kyllä vihataan paljon muista syistä kuin naiseudesta. Uskovaisuus riittää vihan kohteeksi pääsemiseen, joten en ole mitenkään vihan saannin vajauksessa. Ja joo, en ole aivopesty minkään patriarkaatin valtaan, vaikka olen konservatiivinen uskovainen...

Vierailija
44/266 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että iltapäivälehtien kolumnistit kirjoittavat lähes päivittäin psykoraivokolumneja nykyisestä pääministeristä ja hallituksesta. Sedillä ottaa todella koville, kun pääministerinä ei olekaan teennäisen painokkaasti puhuva setä. Tämä on tuonut esille todella alkukantaisia asenteita.

Vierailija
45/266 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun on sukupuolirooleja, on nais- ja miesvihaa. Ne roolit itsessään ovat vihaa kaikkia rooleihin sopeutumattomia vastaan. Lisäksi ne sisältävät haitallisia oletuksia molemmista sukupuolista, kuten oletukset naisten avuttomuudesta ja älyllisestä kyvyttömyydestä sekä miesten väkivaltaisuudesta empatiakyvyttömyydestä. Nämä oletukset alkavat toteuttaa itseään, kun ihmiset kasvatetaan ja ehdollistetaan toimimaan niiden mukaan.

Miksi vihanpitoa ei ole sitten ollut kuin viime vuosina? Se on juuri tuon kertomasi ideologian syy, se ei pidä paikkaansa ja vääristää todellisuutta. Ihmiset eivät suostu tuohon marxilta kopioituun ajattelumalliin.

Stop stop! Viime vuosina? Nyt takaisin historian pariin. Naisten piti aika pitkään taistella saadakseen oikeuden esimerkiksi äänestää tai opiskella. Kiinassa yhden lapsen politiikka johti siihen että tytöistä hankkiuduttiin eroon ja pojat pidettiin... Hallitsijasuvuissa valtaosa vallasta siirtyy isältä pojalle ensisijaisesti eikä äidiltä tyttärelle. Suomessa vasta 1900-luvun loppupuolella avioliittolaista poistettiin kohta missä puolison raiskaaminen on ok. 

Vierailija
46/266 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tajunnut vasta kun näin vanhempana, miten paljon naisia vähätellään kaikessa. Ja ihan kaikissa asioissa. Lääkärissäkin kun käyt, niin tuntuu ettei oteta tosissaan.

Ja muistan kun aloin kehittymään nuorena, niin nopeasti tuli se lutkaksi ja huoraksi haukkuminen, vaikka en ole koskaan pukeutunut paljastavaksi? Tosin minulla on isot rinnat ja niitä on vaikea piilottaa.

Ja sitten tietenkin tämä, että nyt kun tässä koronakriisissäkin on pääosaksi naisia johtamassa, niin heitä vähätellään juuri sen takia, että ovat naisia. Jatkuva haukkuminen ja vähättely siitä, että ovat naisia.

Vierailija
47/266 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisissa tilanteissa missä miehillä on äijäkerhofiilis meneillään. Äijäkerhoja voi olla kaveri-, harraste-, opiskelu- ja työporukoissa. Jos jollekin näistä lähtötilanne on ollut se, että porukka on koostunut pelkästään miehistä aiheuttaa naisten tuleminen vastarintaa. En tiedä onko syy jokin alkukantainen juttu- jos alitajuntaisesti ajatellaan että muuten hyviä ystäviä keskenään olevat miehet alkavat kilpailemaan keskenään naisten suosiosta ja esittämään muuta kuin on. Eli naisten tuleminen tuo jännitettä. Naisvihaongelmaa ei tunnu juuri olevan sellaisissa paikoissa missä sukupuolijakauma on 50-50 alkujaankin.

Joskus joissakin perheissä näkee perinteisen valta-asetelman. Mikäs siinä jos molemmat ovat tyytyväisiä siihen että mies tuo rahan talouteen, kommentoi naisista alentuvasti ja nainen laittautuu joka päivä vaikkei muualla kävisikään päivän aikana kuin lähimarketissa ja suunnilleen nuolee kodin pinnat ja miehen kengät puhtaaksi. Tällaisia miehiä on helppo "alistaa" henkisesti, sillä mikään ei tee heidän oloaan vaikeammaksi kuin nuori nainen joka tienaa enemmän, on koulutetumpi eikä todellakaan kipsuttele korkkareissa, huulipunassa ja trenssitakissa ollakseen miehille silmäätekevä (paitsi jos haluaa olla, mikä eroaa suuresti siitä että mies vaatii).

Joskus harvoin ammatissa vanhat miesasiakkaat saattavat sanoa "Herra X 15v sitten teki asian näin". Toiseksi yleisin ammatissa vanhojen miesten jälkeen ennakkoluuloisia ovat samanikäiset naiset. "Minä olen harrastanut tätä asiaa 20v joten tiedän tästä enemmän kuin sinä". En viitsi todeta perään että niin olen minäkin ja itse asiassa myös kilpaillut kansallisella tasolla, mutta sen lisäksi olen käynyt ihan koulutuksen tähän ammattiin.

Tuossa sinä teet väärin. Ei se hiljainen alistuminen ja vaikeneminen ole mitää hienoa ja hyvää. Siitä ei saa mitään pisteitä.

Vierailija
48/266 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virheellinen premissi. Ensiksi pitäisi selvittää ONKO suomessa naisvihaa vai onko se suurilta osin hypeä. Veikkaan että jälkimmäistä.

Naiset kuvittelee että heidän pitäisi saada jotain erityistä, spesiaalia, kohtelua miesten taholta.

Kun eivät saakaan, on se naisvihaa.

Minä en ainakaa kohtele naisia erityisesti - ainoastaan miellyttäviä naisia; hyvä kohtelu pitää ANSAITA.

Vierailija
49/266 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun on sukupuolirooleja, on nais- ja miesvihaa. Ne roolit itsessään ovat vihaa kaikkia rooleihin sopeutumattomia vastaan. Lisäksi ne sisältävät haitallisia oletuksia molemmista sukupuolista, kuten oletukset naisten avuttomuudesta ja älyllisestä kyvyttömyydestä sekä miesten väkivaltaisuudesta empatiakyvyttömyydestä. Nämä oletukset alkavat toteuttaa itseään, kun ihmiset kasvatetaan ja ehdollistetaan toimimaan niiden mukaan.

Miksi vihanpitoa ei ole sitten ollut kuin viime vuosina? Se on juuri tuon kertomasi ideologian syy, se ei pidä paikkaansa ja vääristää todellisuutta. Ihmiset eivät suostu tuohon marxilta kopioituun ajattelumalliin.

Stop stop! Viime vuosina? Nyt takaisin historian pariin. Naisten piti aika pitkään taistella saadakseen oikeuden esimerkiksi äänestää tai opiskella. Kiinassa yhden lapsen politiikka johti siihen että tytöistä hankkiuduttiin eroon ja pojat pidettiin... Hallitsijasuvuissa valtaosa vallasta siirtyy isältä pojalle ensisijaisesti eikä äidiltä tyttärelle. Suomessa vasta 1900-luvun loppupuolella avioliittolaista poistettiin kohta missä puolison raiskaaminen on ok. 

Ympäri maailmaa suositaan yhä poikia, ei pelkästään Kiinassa. On useita maita, jossa vanhemmat tappavat omia lapsiaan, jos he synnyttävät paljon tyttöjä, koska se poika on nimeonomaan se, mitä he haluavat. Ja monissa maissa on myös sekin, että tyttöjen vanhempien pitää jopa MAKSAA tytön tulevalle miehelle ja tämän perheelle siitä, että tämä menee naimisiin tytön kanssa.

Vierailija
50/266 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri-mies 57v. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virheellinen premissi. Ensiksi pitäisi selvittää ONKO suomessa naisvihaa vai onko se suurilta osin hypeä. Veikkaan että jälkimmäistä.

Naiset kuvittelee että heidän pitäisi saada jotain erityistä, spesiaalia, kohtelua miesten taholta.

Kun eivät saakaan, on se naisvihaa.

Minä en ainakaa kohtele naisia erityisesti - ainoastaan miellyttäviä naisia; hyvä kohtelu pitää ANSAITA.

Missään nimessä me emme odota erityiskohtelua. Me odotamme, että meitä arvostellaan ja kohdellaan samoilla perusteilla kuin miehiä - ei enempää eikä vähempää. 

Vierailija
51/266 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä on joka puolella koko ajan. Missä siihen muka ei törmää?

En ole ikinä tuntenut itseäni vihatuksi naiseuden takia. Yhden kerran olen kokenut että minua syrjitään. Se oli 70-luvulla lastentarhassa. Kun vierailtiin liikennepuistossa, niin pojat pääsi ajamaan polkuautoilla, tyttöjen piti treenata parijonossa tienylityksiä. Mitään muuta kertaa en tiedä enkä tunnista.

Niin ja meidän suvussa vallitsee selvä miesviha. Aikaisemmin se oli ulkoisesti alistetun, mutta syvää vihaa tihkuvan omanarvontuntoisen ihmisen katkeruutta (mummoni ja ilmeisesti aikaisemmat sukupolvetkin), äitini taas oli jo kaapannut kaiken vallan perheessä ja dominoi kaikkea mahdollista. Samoin miehenkin perheessä äiti oli se diktaattori. Se naisten vallankäyttö suuntautui kaikkeen ja kaikkiin. Erityisesti toki aviomies oli tossun alla. Miehillä ei ole koskaan ollut edes tilaisuutta mihinkään naisvihaan. Enkä kyllä kodin ulkopuolellakaan ole törmännyt.

Muuta Venäjälle. Kaikki menee miesten ehdoilla, aivan kertakaikkisen kaikki. Vieläkin joudut varomaan sanomisia, mies saa luvan kanssa tirvaista ja koulutus on vain hieno termi paperissa johtuen miesvallasta. Olethan kuitenkin the provider? Tuollaisessa maassa miehet johtaa lompakollaan ja elimellään

Ps. Ettei kukaan käsitä väärin, säälin venäläisiä naisia

No en tajua miten venäläiset, pakistanilaiset tai intialaiset naiset siihen liittyvät, etten ole havainnut omassa elämässäni naisvihaa. Ei ole yhteyksiä noihin maihin enkä rupea muuttamaan sinne ihan vaan päästäkseni kokemaan mitä on naisviha. Minua kyllä vihataan paljon muista syistä kuin naiseudesta. Uskovaisuus riittää vihan kohteeksi pääsemiseen, joten en ole mitenkään vihan saannin vajauksessa. Ja joo, en ole aivopesty minkään patriarkaatin valtaan, vaikka olen konservatiivinen uskovainen...

Hauskaa kun uskovainen haukkuu muita aivopestyiksi.

Miesten valta-asema ja naisten heille alamaisina oleminen on ihan todennettava tosiasia, eikä mikään satu jota voi lapselle valehdella ja aivopestä tätä, kuten uskonnot.

Vierailija
52/266 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Av-palsta.

Jos täällä jotain vihaa esiintyy, niin miesvihaa.

Täsmälleen näin!

Vierailija
53/266 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Krisnusko on ajettu alas ja sen tilalle yritetään luoda uusi marxilainen intersektionaalinen feministinen moraalikoodisto, johon ihmiset pakotettaisiin. Se ei onnistu. Länsimainen juutalaiskristillinen moraali perustui kuitenkin vapaaehtoisuuteen ja armoon. Uusi ideologia pakottaisi ihmiset kivoiksi rangaistuksen uhalla, esim. Päivi Räsänen joutuu pian vankilaan vääristä ajatuksista, nuoret miehet tuomitaan toksisesta maskuliinisuudesta, tiernapojat joutuvat putkaan vähemmistön pilkkaamisesta ja intiaanipäähineen käytöstä saa sakot kulttuurisesta omimisesta, stereotypiat, sketsit ja vitsit kielletään koska joku loukkaantuu....Hulluutta.

Hullu olet itse.

Vierailija
54/266 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt hakemalla hakea, mutta en ole vielä nähnyt varsinaista naisvihaa.

55/266 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin yhteiskunnan naisvihan jo hyvin nuorena. Koulussa käyttäydyin omanikäiseni serkun kanssa huonosti koulun konsertissa. Poikaa vähän moitittiin, minä sain samasta käytöksestä tunnin jälki-istuntoa. Tajusin, että pojille huono käytös on ok, tyttöjen kohdalla se on raskas rikos.

Myöhemmin olin kaupungilla kesätöissä. Tyttöjä ja poikia oli piha- ja puutarhahommissa. Pojat ajoivat päältäajettavilla ruohonleikkureilla ja ottivat aurinkoa. Tytöt laitettiin ajamaan raskailla siimaleikkureilla ilman suojavarusteita sekä kitkemään ruusupensaita. Tyttöjen työ oli monin verroin raskaampaa fyysisesti ja lisäksi vaarallista. Tytöt saivat selvästi huonompaa palkkaa. Vertailimme palkkakuitteja. Tajusin, että jotain on pahasti pielessä.

Yläasteella ja lukiossa sama jatkui. Poikien annettiin sikailla ja käyttäytyä surkeasti. Tyttöjen piti olla superkilttejä ja kuuliaisia tai tuli rankkua. Yliopistossa vanhat mieslehtorit ja proffat kiittelivät poikia viisaista kommenteista, jotka tytöt olivat sanoneet hetkeä aiemmin. Nämä samat kommentit ohitettiin tyystin, kun tytöt ne sanoivat. 

Koko maailma ja elämä on näitä esimerkkejä täynnä. En ehtisi niitä tässä luetella vaikka tahtoisinkin. 

Vierailija
56/266 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisissa tilanteissa missä miehillä on äijäkerhofiilis meneillään. Äijäkerhoja voi olla kaveri-, harraste-, opiskelu- ja työporukoissa. Jos jollekin näistä lähtötilanne on ollut se, että porukka on koostunut pelkästään miehistä aiheuttaa naisten tuleminen vastarintaa. En tiedä onko syy jokin alkukantainen juttu- jos alitajuntaisesti ajatellaan että muuten hyviä ystäviä keskenään olevat miehet alkavat kilpailemaan keskenään naisten suosiosta ja esittämään muuta kuin on. Eli naisten tuleminen tuo jännitettä. Naisvihaongelmaa ei tunnu juuri olevan sellaisissa paikoissa missä sukupuolijakauma on 50-50 alkujaankin.

Joskus joissakin perheissä näkee perinteisen valta-asetelman. Mikäs siinä jos molemmat ovat tyytyväisiä siihen että mies tuo rahan talouteen, kommentoi naisista alentuvasti ja nainen laittautuu joka päivä vaikkei muualla kävisikään päivän aikana kuin lähimarketissa ja suunnilleen nuolee kodin pinnat ja miehen kengät puhtaaksi. Tällaisia miehiä on helppo "alistaa" henkisesti, sillä mikään ei tee heidän oloaan vaikeammaksi kuin nuori nainen joka tienaa enemmän, on koulutetumpi eikä todellakaan kipsuttele korkkareissa, huulipunassa ja trenssitakissa ollakseen miehille silmäätekevä (paitsi jos haluaa olla, mikä eroaa suuresti siitä että mies vaatii).

Joskus harvoin ammatissa vanhat miesasiakkaat saattavat sanoa "Herra X 15v sitten teki asian näin". Toiseksi yleisin ammatissa vanhojen miesten jälkeen ennakkoluuloisia ovat samanikäiset naiset. "Minä olen harrastanut tätä asiaa 20v joten tiedän tästä enemmän kuin sinä". En viitsi todeta perään että niin olen minäkin ja itse asiassa myös kilpaillut kansallisella tasolla, mutta sen lisäksi olen käynyt ihan koulutuksen tähän ammattiin.

Tuossa sinä teet väärin. Ei se hiljainen alistuminen ja vaikeneminen ole mitää hienoa ja hyvää. Siitä ei saa mitään pisteitä.

Minulla on lopullinen valta päättää minkä ratkaisun teen siinä tilanteessa eikä siihen vaikuta räkyttääkö joku vieressä vai ei. Varmasti monella muullakin on ammatissaan näitä tilanteita eikä asiakas soita uudelleen jos ammattilainen alkaa tiuskia. Asiakkaita riittää hyvin jos osaa suodattaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Todellista alistumista olisi jos lopulta tekisi asiakkaan toiveen mukaisesti eikä oman tietämyksen.

Vierailija
57/266 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmoittanut viestisi asiattomaksi.

Vierailija
58/266 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvihan huomaa naisten harjoittamana aika hyvin mm. näitä keskusteluja lukiessa. Haukutaan julkisuuden henkilöitä, poliitikoita, milloin kukakin nainen. Naiset harrastaa tuota yllättävän paljon,onhan se vähän järkkyä miten toiset haukkuu politiikkonaistenkin ulkonäköä, aivan kuin asia kuuluisi edes mihinkään.

Miehetkin kyllä osaa, varsinkin työelämässä.

Vierailija
59/266 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ympäri maailmaa suositaan yhä poikia, ei pelkästään Kiinassa. On useita maita, jossa vanhemmat tappavat omia lapsiaan, jos he synnyttävät paljon tyttöjä, koska se poika on nimeonomaan se, mitä he haluavat. Ja monissa maissa on myös sekin, että tyttöjen vanhempien pitää jopa MAKSAA tytön tulevalle miehelle ja tämän perheelle siitä, että tämä menee naimisiin tytön kanssa.

Taidat olla ihan seko..

Ajattelet siis, että voit muuttaa koko maailman perinnäisajattelutavat mieleisiksesi.

Tuo on jo umpisairaan ajattelun tulosta.

Vierailija
60/266 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Lakimuutosta perusteltiin osin virheellisillä väitteillä nykylaista. Väitettiin, että tällä hetkellä raïskaus edellyttäisi erillistä väkivaltaa tai sillä uhkaamista, vaikka todellisuudesta laista löytyy myös tämä kohta:

"Raïskauksesta tuomitaan myös se, joka käyttämällä hyväkseen sitä, että toinen tiedottomuuden, sairauden, vammaisuuden, pelkotilan tai muun avuttoman tilan takia on kykenemätön puolustamaan itseään tai muodostamaan tai ilmaisemaan tahtoaan, on sukupuoliyhteydessä hänen kanssaan."

Höpsis. Suostumuksen korostaminen on paljon laajempi asia kuin mitä yllä selitetään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä