Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kympin tyttö siivoojana

Vierailija
09.03.2020 |

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/1ec026c3-3711-4806-ac4b-91b6e792cbd3

Kympin tyttö Iida ei edes halua yliopistoon, vaan on tyytyväinen siivoojana. Minusta tuo on tosi ihailtavaa, vaikka en ymmärrä häntä ollenkaan. Miten joku voi olla tyytyväinen tuollaiseen työhön?

Kommentit (255)

Vierailija
81/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin mieluummin työtön kuin antaisin halvalla elämäni päivät työhön jota ei selvästi arvosteta, koska palkka on alhainen.

Menettäisin elämästäni vapauden 8h päivässä muutamalla kympillä.

Mieluummin olin päivän nälkäisenä ja syön hyvän iltapalan, kuin ostaisin lohdutuskaljat päivän päätteeksi ja raahautuisin seuraavana päivänä krapulassa töihin ja valehtelisin itselleni että minua arvostetaan ja työtäni arvostetaan.

Ei Suomessa arvosteta matalapalkka-alan työläisiä.

Näihin hommiinhan yritettiin saada muualta tulleitakin. Heilläkin leikkaa sen verran että eivät alistu moiseen riistoon.

Vierailija
82/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sastamalassa elää hyvin ja leveästi jo siivoojankin tuloilla. Kaksiokin irtoaa helposti 40 000 €:lla. Pk-seudulla siivooja on köyhyysloukussa.

Niin ja hänellä on vielä tukiverkotkin samalla paikkakunnalla. Mahdollisesti löytää kivan miehen niin mikäs tuossa on eläessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita miljönäärejäkin jotka aloittaneet siivoojana. Hienoa että kympin tytöt ei ole pelkkiä nirppanokkia.

Vierailija
84/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava juttu olla ammatissa, josta todella tykkää ja haluaa kehittää lisää ammattitaitoa👍

Vierailija
85/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä voisi ehkä olla uutinen jos tämä henkilö olisi siirtynyt sieltä yritysjohdosta monen vuoden jälkeen ns. duunarihommiin. Tässä on kuitenkin taustalla ihan tavallinen tarina, peruskoulusta ammattikouluun ja sieltä töihin. Minunkin luokallani oli yläkoulussa poika, jonka lukuaineiden keskiarvo oli tasan kymmenen. Meni peruskoulusta ammattikouluun ja opiskeli kokiksi. Ei ole mitenkään kummallista opiskella itselleen sellaista ammattia, kuin haluaa. Jos tietää haluavansa olla laitoshuoltaja, lukioon meneminen on turhaa ja jopa ajanhukkaa.

Ehkä ohis, mutta kokin homma (ja se että pääsee hyvään keittiöön) vaatii kyllä paljon enemmän opettelua ja luovuuttakin kuin siivoojan työ.

Vierailija
86/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kaikille opiskelu ja uraputki ei ole tavoite. Voi ajatella että on tyytyväinen elämäänsä kunhan laskut saa maksettua ja pitää työstään.

Toimistonsiivoojan työ on kyllä tosi leppoisaa, napit korville ja moppi käteen, voittaa monen muun henkisesti ja fyysisesti kuormittavan työn 1-0. 

Miksi se omaisuuden haaliminen on ihmisille niin tärkeää ja identiteetin perustaminen uraan, siinä menestymiseen ja varallisuuteen? Onhan elämässä muutakin, eikä sitä rahaa ja omaisuutta hautaan saa.

Tärkeintä on että itse nauttii elämästään. 

Vierailija
87/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin mieluummin työtön kuin antaisin halvalla elämäni päivät työhön jota ei selvästi arvosteta, koska palkka on alhainen.

Mieluummin olin päivän nälkäisenä ja syön hyvän iltapalan, kuin ostaisin lohdutuskaljat päivän päätteeksi ja raahautuisin seuraavana päivänä krapulassa töihin ja valehtelisin itselleni että minua arvostetaan ja työtäni arvostetaan.

Näihin hommiinhan yritettiin saada muualta tulleitakin. Heilläkin leikkaa sen verran että eivät alistu moiseen riistoon.

Jos arvostaisit itseäsi niin et välittäisi arvostavatko muut sinun työtäsi.

Itsearvostukseen myös kuuluu se että itse elätät itsesi, mikäli se mahdollista on. 

Vierailija
88/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla Jehovan todistaja? He eivät arvosta pitkää koulutusta, mutta lyhyt ammattikoulutus on suositeltavaa. Lisäksi pitäisi olla sellainen työ, jossa ei tarvitse tehdä pitkää päivää, vaan on aikaa käännytystyölle. Tuli mieleen, kun jutun nuoren naisen sisar oli myös hyvä koulussa, mutta on rekkakuski.

Vierailija
89/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltäpä näyttäisi, jos siivoojia ei olisi? Taudit, ruokamyrkytykset ym. lisääntyisivät pikavauhtia.

Vierailija
90/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös hänellä ollut ihan ammattitutkinto, joten ei ole kouluttamaton. Jos kyllästyy hommiin, voi hakea opiskelemaan muuta siinä missä kuka tahansa muukin. Poikani on älykäs, me vanhemmat akateemisia ja monelle oli ihan järkytys, että hän meni ammattikouluun. Opiskelee nyt alaa, josta on tosi kiinnostunut ja jolla on hyvä työllisyystilanne. En käsitä mikä tässä on ongelma. Poika on luonteeltaan sellainen, että paljon mieluummin likaa itsensä, tekee jotain fyysistä kuin pyörittelee papereita. 

Vierailija
91/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltäpä näyttäisi, jos siivoojia ei olisi? Taudit, ruokamyrkytykset ym. lisääntyisivät pikavauhtia.

Siivoajien loppuminen ei taida olla missään ongelma. Jos yhdet ei tee, otetaan seuraava satsi. Yhtään mitään ihmeellistä ei tapahdu, mikäli kaikki nykyiset siivoajat katoaisi.

Vierailija
92/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä voisi ehkä olla uutinen jos tämä henkilö olisi siirtynyt sieltä yritysjohdosta monen vuoden jälkeen ns. duunarihommiin. Tässä on kuitenkin taustalla ihan tavallinen tarina, peruskoulusta ammattikouluun ja sieltä töihin. Minunkin luokallani oli yläkoulussa poika, jonka lukuaineiden keskiarvo oli tasan kymmenen. Meni peruskoulusta ammattikouluun ja opiskeli kokiksi. Ei ole mitenkään kummallista opiskella itselleen sellaista ammattia, kuin haluaa. Jos tietää haluavansa olla laitoshuoltaja, lukioon meneminen on turhaa ja jopa ajanhukkaa.

Ehkä ohis, mutta kokin homma (ja se että pääsee hyvään keittiöön) vaatii kyllä paljon enemmän opettelua ja luovuuttakin kuin siivoojan työ.

No pointtina oli tässä koulutustaso. Tuossakin pojassa olisi varmasti ollut potentiaalia muuhunkin kuin ammattikoulututkintoon, mutta koska halusi sinne, meni sinne. Ei ne matikan ja äikän arvosanat korreloi sen kanssa kuinka luova on. En myöskään tiedä onko hän nykyisin esimerkiksi suurtalouskokki vai joku Kari Aihinen.

Vierailija
93/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asennoituminen siivoustyöhön on jotain käsittämätöntä. Tai ylipäätään matalasti palkattuihin töihin, joiden tekijöistä on jatkuvasti pulaa. Miksiköhän?? Yhteiskunnassa tarvitaan jokaista, mutta silti typerä arvottaminen on voimissaan. Mihin tällä pyritään, että kaikilla olisi tohtorin tutkinto? Ei sellainen yhteiskunta pyörisi päivääkään.

Vierailija
94/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin. Mulla on yliopistosta valmistunut kaveri joka oli kympin tyttö peruskoulussa. Valmistumisen jälkeen meni ammattikouluun ja on nyt onnellinen lastenhoitaja. Mietin välillä itsekin että olisi niin paljon helpompaa tehdä jotain liukuhihnatyötä. Ei tarvitsisi miettiä miltä oma CV näyttää ja lätistä turhia hakemuksiin. En mä ainakaan haaveile mistään ylisuuresta talosta tai matkustelusta, joten hyvin tulisi toimeen pienelläkin palkalla.

Vierailija
95/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja toki koulutusta arvostamattomat duunarivanhemmat tähän kannustaa. Ei kiinnosta lukiokuluja maksella ja lapsihan voisi jopa sivistyä siellä lukiossa.

Vierailija
96/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsearvostukseen myös kuuluu se että itse elätät itsesi, mikäli se mahdollista on. 

Juurikaan tuolla siivoojan työllä ei elätä itseään. Pitää hakea sen lisäksi itselleen asumistukea kun palkat on niin surkeat.

Ja muutenkin yrittäjät saa tukia, niin joku niistä siivoojista käytännössä saa palkkansa suoraan veronmaksajien rahoista.

Eli samasta lähteestä ne rahat tulee joka tapauksessa.

On vain illuusiota puhua itsensä elättämisestä.

Palkka on kurjaa ja lopulta se maksetaan veronmaksajien selkänahasta ei yrityksen tuotosta.

Mieluummin kuormittaa vähemmän veronmaksajia kuin antaa työpanoksensa toiselle ja saa muutaman huntin enemmän.

Vierailija
97/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoajien loppuminen ei taida olla missään ongelma. Jos yhdet ei tee, otetaan seuraava satsi. Yhtään mitään ihmeellistä ei tapahdu, mikäli kaikki nykyiset siivoajat katoaisi.

Mistä revit sen ”seuraavan satsin” jos kaikki siivoajat katoavat? Olisi mahtavaa nähdä kun kaikki hotellisiivoojat menisi lakkoon. Päivätappiot per hotelli kymmeniä tuhansia euroja ja matkailuala halvaantuisi täysin, siinä sivussa loppuisi työt respalta ja hotellin keittiöltä.

Vierailija
98/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta itsearvostusta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikaan tuolla siivoojan työllä ei elätä itseään. Pitää hakea sen lisäksi itselleen asumistukea kun palkat on niin surkeat.

Ja muutenkin yrittäjät saa tukia, niin joku niistä siivoojista käytännössä saa palkkansa suoraan veronmaksajien rahoista.

Eli samasta lähteestä ne rahat tulee joka tapauksessa.

On vain illuusiota puhua itsensä elättämisestä.

Palkka on kurjaa ja lopulta se maksetaan veronmaksajien selkänahasta ei yrityksen tuotosta.

Mieluummin kuormittaa vähemmän veronmaksajia kuin antaa työpanoksensa toiselle ja saa muutaman huntin enemmän.

Minä kyllä elätän itseni laitoshuoltajan palkalla ilman mitään yhteiskunnan tukia. Et taida muutenkaan tietää esimerkiksi yritystuista mitään.

Vierailija
99/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi sairaalan laitoshuoltajan työ on aika tarkkaa ja vaativaa työtä. Olin ihan ymmälläni, kun heillä on niin huono palkka (siivousalan parhaimmistoa kylläkin). Mutta luulisi, että noin tärkeästä työstä maksettaisiin kunnolla! Miettii vaikka toimenpidetilojen siivoamista tai sellaisten potilashuoneiden, jossa on todella vakavasti sairaita potilaita, joille yksikin pöpö voi olla kohtalokas...

Minä siivosin sairaalan laboratoriota kahden päivän koulutuksen jälkeen. Ei ollut siivousalan tutkintoa, parin vuoden työkokemus vain. Tarkkaa oli mutta ei vaativaa. Ihan hyvin selvisin.

Minä myös olin Ruotsissa kesätöissä yliopistosairaalassa siivoamassa. Olin lukiossa, mitään kotisiivousta kummempaa en ollut tehnyt. Sain lyhyen perehdytyksen ja pärjäsin ihan hyvin. Siivosin niin potilashuoneita kuin leikkaussaliakin, jokaisessa työssä on omat niksinsä mutta en ymmärrä mihin tarvitsee 3v koulutuksen. Tämä pätee moneen muuhunkin työhön. En halveksi mitään työtä, siivoojakin ansaitsisi paremman palkan.

Vierailija
100/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi sairaalan laitoshuoltajan työ on aika tarkkaa ja vaativaa työtä. Olin ihan ymmälläni, kun heillä on niin huono palkka (siivousalan parhaimmistoa kylläkin). Mutta luulisi, että noin tärkeästä työstä maksettaisiin kunnolla! Miettii vaikka toimenpidetilojen siivoamista tai sellaisten potilashuoneiden, jossa on todella vakavasti sairaita potilaita, joille yksikin pöpö voi olla kohtalokas...

Minä siivosin sairaalan laboratoriota kahden päivän koulutuksen jälkeen. Ei ollut www.vauva.fisiivousalan tutkintoa, parin vuoden työkokemus vain. Tarkkaa oli mutta ei vaativaa. Ihan hyvin selvisin.

Siivositko myös vaikkapa clostridium difficile- tai esbl-eristyshuoneen niin, ettei seuraava huoneeseen tuleva potilas saanut tartuntaa?

En. Olin tuuraajana kaksi viikkoa, en todellakaan käynyt läpi siinä ajassa kaikkia mahdollisia erikoisuuksia. Pointti oli se, että sairaalasiivoojan tehtävät on mahdollista opettaa hyvin nopeasti kenelle tahansa oppimishaluiselle. Siksi niistä ei makseta kunnolla.

Niin, eli et kykenisi siihen tällä sekunnilla, jos sun se pitäisi tehdä. Usko mua, se on todellakin mahdollista oppia, mutta edes sä et sitä itsenäisesti osaisi suorittaa yhden tai kahden kerran näyttämisen jälkeen.

Nää teidän kommentit on just sitä mitä me siivousalan ammattilaiset joudutaan kokemaan päivittäin. Meidän työtä väheksytään ja oletetaan, että kuka tahansa siihen pystyy.

Meitä ei huomata ja meillä ei ammattilaisina ole arvoa, koska työ on "pölyjen pyhintää ja vessojen pesua".

Mä vaan haluaisin nähdä sen sairaalan, jossa meitä ei ole. Ei muuten toimisi pitkään se sairaala.

Sairaala onkin eri maailma. Sairaalasiivojankaan työ ei silti ole yhtä vaativaa (saati mielenkiintoista) kuin sairaalalääkärin. Siitä tässä keskustellaan.

Toimistot sen sijaan pyörivät oikein hyvin jatkuvasti heikommalla siivouksen laadulla. Kyllä kyllä, tiedän sen johtuvan siitä, että ei osteta palvelua riittävästi.

Mutta jos toimistossa ei ole työntekijöitä tekemässä firmalle rahaa, ei siivoojallekaan riitä töitä.

Öö miksi ihmeessä pitäisi verrata lääkärin ja laitoshuoltajan töitä? Vain täysi pösilöö lähtee vertaamaan näitä kahta täysin eri ammattia keskenään.

Koska keskustelun pohjana olevassa jutussa sanottiin että kympin tyttö valitsi ryhtyä siivojaksi sen sijaan että olisi ryhtynyt lääkäriksi?