Kympin tyttö siivoojana
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/1ec026c3-3711-4806-ac4b-91b6e792cbd3
Kympin tyttö Iida ei edes halua yliopistoon, vaan on tyytyväinen siivoojana. Minusta tuo on tosi ihailtavaa, vaikka en ymmärrä häntä ollenkaan. Miten joku voi olla tyytyväinen tuollaiseen työhön?
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin jotkut luulevat, siivoojan työ ei ole aivan yksinkertaista hommaa. Pitää tietää pesuaineista ja kaikenlaisista muista asioista jotain. Lisäksi kiire pilaa työn. Ei kuka tahansa kylmiltään osaisi siivota oikein ja huoltaa siivousvälineitä.
Voi ihme,. Ihanko joutuu pesuaineiden käyttöohjeet lukemaan?
Osaatko kylmiltään lähteä käyttämään yhdistelmäkonetta? Nopeakierroksista lattianhoitokonetta? Entäpä hidaskierroksista lattianhoitokonetta? Tiedätkö mitä eroa kyseisillä laitteilla on ja missä tilanteissa niitä käytetään? Kyllä siivoustyö on paljon muutakin kun moppaamista ja pölyjen pyyhkimistä.
Kylmiltään ei varmaan mutta päivän parin perehdytyksellä normaalijärkinen nuo kyllä oppii, eli ei ole vaativaa muuta kuin fyysisesti ja toki palkkaus on surkea.
Täällä kympin tyttö postinlajittelijana.
Ja pidän työstäni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi sairaalan laitoshuoltajan työ on aika tarkkaa ja vaativaa työtä. Olin ihan ymmälläni, kun heillä on niin huono palkka (siivousalan parhaimmistoa kylläkin). Mutta luulisi, että noin tärkeästä työstä maksettaisiin kunnolla! Miettii vaikka toimenpidetilojen siivoamista tai sellaisten potilashuoneiden, jossa on todella vakavasti sairaita potilaita, joille yksikin pöpö voi olla kohtalokas...
Minä siivosin sairaalan laboratoriota kahden päivän koulutuksen jälkeen. Ei ollut www.vauva.fisiivousalan tutkintoa, parin vuoden työkokemus vain. Tarkkaa oli mutta ei vaativaa. Ihan hyvin selvisin.
Siivositko myös vaikkapa clostridium difficile- tai esbl-eristyshuoneen niin, ettei seuraava huoneeseen tuleva potilas saanut tartuntaa?
En. Olin tuuraajana kaksi viikkoa, en todellakaan käynyt läpi siinä ajassa kaikkia mahdollisia erikoisuuksia. Pointti oli se, että sairaalasiivoojan tehtävät on mahdollista opettaa hyvin nopeasti kenelle tahansa oppimishaluiselle. Siksi niistä ei makseta kunnolla.
Niin, eli et kykenisi siihen tällä sekunnilla, jos sun se pitäisi tehdä. Usko mua, se on todellakin mahdollista oppia, mutta edes sä et sitä itsenäisesti osaisi suorittaa yhden tai kahden kerran näyttämisen jälkeen.
Nää teidän kommentit on just sitä mitä me siivousalan ammattilaiset joudutaan kokemaan päivittäin. Meidän työtä väheksytään ja oletetaan, että kuka tahansa siihen pystyy.
Meitä ei huomata ja meillä ei ammattilaisina ole arvoa, koska työ on "pölyjen pyhintää ja vessojen pesua".
Mä vaan haluaisin nähdä sen sairaalan, jossa meitä ei ole. Ei muuten toimisi pitkään se sairaala.
Se, ettet sinä pysty oppimaan asioita yhdellä tai kahdella näyttämiskerralla ei tarkoita sitä etteikö älykäs ihminen oppisi. Kenen luulet ne laitteet ja menetelmät kehittäneen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oon kuullu että siivoojilla voi alkaa keski-iässä tulemaan kremppaa ja selkä tai muita sairauksia, se on alan vaihto edessä. Tai sit ei. Kantsisi perustaa oma firma, kyllä töitä riittää, nostaa kunnon palkkaa. Ei huonompi kuin mikään muukaan duunarityö. Samaa raatamista olisi vaikka sairaanhoitotyö. Yliopiston jälkeen sitten olisi omat murheet, ei esim. työllisty sille hienolle alalleen, esim. taide, humanisti, tms.
Kremppaa tulee hommassa kuin hommassa keski-iässä. Äitini on tehnyt koko uransa ajan töitä koneen edessä. Nyt sillä on niska ja olkapäiden nivelet sökönä.
Kokemusta tästä. Ja kun kävin työpaikkalääkärillä valittamassa oikean olkapääni kivuista, sain vastaukseksi viisastelua, vttuilua ja yhden kerran fysioterapiaan. Fysioterapeutti oli onneksi tuttuni, ja antoi kyllä niin paljon hoitoa ja neuvoja, kun vaan sai yhteen kertaan mahtumaan.
Nyt olen erilaisessa työssä, ja kivuista ei ole tietoakaan. Että lääkäri oli todellakin väärässä. Kivut johtuivat tasan vain ja ainoastaan yksipuolisesta tietokonetyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi sairaalan laitoshuoltajan työ on aika tarkkaa ja vaativaa työtä. Olin ihan ymmälläni, kun heillä on niin huono palkka (siivousalan parhaimmistoa kylläkin). Mutta luulisi, että noin tärkeästä työstä maksettaisiin kunnolla! Miettii vaikka toimenpidetilojen siivoamista tai sellaisten potilashuoneiden, jossa on todella vakavasti sairaita potilaita, joille yksikin pöpö voi olla kohtalokas...
Minä siivosin sairaalan laboratoriota kahden päivän koulutuksen jälkeen. Ei ollut www.vauva.fisiivousalan tutkintoa, parin vuoden työkokemus vain. Tarkkaa oli mutta ei vaativaa. Ihan hyvin selvisin.
Siivositko myös vaikkapa clostridium difficile- tai esbl-eristyshuoneen niin, ettei seuraava huoneeseen tuleva potilas saanut tartuntaa?
En. Olin tuuraajana kaksi viikkoa, en todellakaan käynyt läpi siinä ajassa kaikkia mahdollisia erikoisuuksia. Pointti oli se, että sairaalasiivoojan tehtävät on mahdollista opettaa hyvin nopeasti kenelle tahansa oppimishaluiselle. Siksi niistä ei makseta kunnolla.
Niin, eli et kykenisi siihen tällä sekunnilla, jos sun se pitäisi tehdä. Usko mua, se on todellakin mahdollista oppia, mutta edes sä et sitä itsenäisesti osaisi suorittaa yhden tai kahden kerran näyttämisen jälkeen.
Nää teidän kommentit on just sitä mitä me siivousalan ammattilaiset joudutaan kokemaan päivittäin. Meidän työtä väheksytään ja oletetaan, että kuka tahansa siihen pystyy.
Meitä ei huomata ja meillä ei ammattilaisina ole arvoa, koska työ on "pölyjen pyhintää ja vessojen pesua".
Mä vaan haluaisin nähdä sen sairaalan, jossa meitä ei ole. Ei muuten toimisi pitkään se sairaala.
Sairaala onkin eri maailma. Sairaalasiivojankaan työ ei silti ole yhtä vaativaa (saati mielenkiintoista) kuin sairaalalääkärin. Siitä tässä keskustellaan.
Toimistot sen sijaan pyörivät oikein hyvin jatkuvasti heikommalla siivouksen laadulla. Kyllä kyllä, tiedän sen johtuvan siitä, että ei osteta palvelua riittävästi.
Mutta jos toimistossa ei ole työntekijöitä tekemässä firmalle rahaa, ei siivoojallekaan riitä töitä.
Siivoaminen on mukavaa puuhaa. Siinä näkee oman käden jäljen ja saa olla meditatiivisessa tilassa sen kummempia miettimättä. Moni opiskelee "hienon" ammatin ja istuu päivät pitkät tietokoneella ruutua tuijottaen. Pahempaa en keksi. Ainut negatiivinen asia siivoamisessa ammatikseen on huono palkka ja huono arvostus. Siivojat joutaisi mennä lakkoon pariksi kuukautta niin johan muuttuisi ääni kellossa. Niin, ja se status ei tuo onnea!
t. Arvostetussa ammatissa jonka totuutta ei tiedä kuin alan ammattilaiset/mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kertoo älykkyydestä ja ymmärryksestä, ettei korkeat oppiarvot tuo onnea.
Myös siitä että on laskelmoiva. Meillä on inflaatio korkeastikoulutetuista.
Todennäköisesti hän silti menisi siivoomaan yliopistossa opiskellessa aina välipäivinä ja valmistuttuaan esimerkiksi opettajaksi, toteaisi että ei tämä olekaan minun alani.
Sitten menisi siivoomaan kuitenkin, kun opettajan hommat on niin helvetin mahdottomiksi tehty.
Älykäs jättää koulut nykyään käymättä ja menee siivoomaan tai kassalle töihin.
Mitä järkeä on mennä työttömyyskortistoon korkeastikoulutettuna?
Tuolla asenteella varmaan olisi parasta, että tyydyt loisimaan kelan rahoilla. Jopa pskaduunit voi olla sinulle turhan vaativia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo idealismi muutamassa vuodessa karise. Kylmä totuus on, että opiskelemalla pääsee helpompaan, mielekkäämpään ja paremmin palkattuun työhön. Välttämättä sinne yliopistoon ei tarvitse mennä, mutta joku "kunnon ammatti" kannattaa olla. Vaikka se sitten olisikin jotain käsillä tehtävää työtä.
Kyllä tuo tyttö on se, jolla on kunnon ammatti esim. minuun verrattuna. 7 vuotta kulutin yliopistossa, mutta minulla ei ole mitään konkreettisia taitoja. Pyörittelen numeroita ruudun äärellä eikä palkkaakaan päätä huimaa. Jotain muutosta tarvisi, mutten tiedä mitä ja missä. Samaa turhuutta tämä kaikki on, siivoaminen ja korkeakoulutus.
Persu.
Siivoaminen on välttämätöntä ja korkea koulutus älykkään ilo. Ilman kumpaakaan emme kauan täällä keiku.
Siivoustyö ei stressaa eikä tule uniin ja siinä kasvaa lihas työajalla. Myös työn tuloksen näkee heti, toisin kuin sinun hommassasi.
Olen tehnyt kumpaakin ja siivoaminen oli huomattavasti vähemmän ankea tapa tienata elanto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, ettet sinä pysty oppimaan asioita yhdellä tai kahdella näyttämiskerralla ei tarkoita sitä etteikö älykäs ihminen oppisi. Kenen luulet ne laitteet ja menetelmät kehittäneen?
Kyllä mä ymmärrän, että saattaa tuntua vähän ikävältä kun "tyhmä siivooja" osaa perustella asiansa, mutta luulisi noin fiksun ihmisen osaavan kuitenkin olla menemättä henkilökohtaisuuksiin, varsinkin kun et edes tunne mua ja tiedä mun älyllisistä kyvyistä mitään.
Mutta kuten sanottu, tää on kuin hullua kuristais.
Olennaista tekeekö työtä vai elääkö tuilla.
Outoa välttämättömän työn halveksuntaa. Ilmeisesti sossuloisiminen on joidenkin mielestä parempi kuin rehellinen ja tarpeellinen työ.
Minä en halua hukkua toisten paskaan ja omani siivoan itse. Teillä kai siivoaa äiti, niin ette älyä edes arvostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaala onkin eri maailma. Sairaalasiivojankaan työ ei silti ole yhtä vaativaa (saati mielenkiintoista) kuin sairaalalääkärin. Siitä tässä keskustellaan.
Toimistot sen sijaan pyörivät oikein hyvin jatkuvasti heikommalla siivouksen laadulla. Kyllä kyllä, tiedän sen johtuvan siitä, että ei osteta palvelua riittävästi.
Mutta jos toimistossa ei ole työntekijöitä tekemässä firmalle rahaa, ei siivoojallekaan riitä töitä.
Öö miksi ihmeessä pitäisi verrata lääkärin ja laitoshuoltajan töitä? Vain täysi pösilöö lähtee vertaamaan näitä kahta täysin eri ammattia keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin jotkut luulevat, siivoojan työ ei ole aivan yksinkertaista hommaa. Pitää tietää pesuaineista ja kaikenlaisista muista asioista jotain. Lisäksi kiire pilaa työn. Ei kuka tahansa kylmiltään osaisi siivota oikein ja huoltaa siivousvälineitä.
Juuri ehkä kouluttamaton ihminen voisi kysyä noin. Ammattitaitoinen siivooja tietää heti, mitä puhdistusainetta käytetään ja millaisille pinnoille ja kuinka paljon. Niitä puhdistusaineitakin on todella monta ja monenmoisessa kanisterissa.
Sinunkaltaisesi voisi hyvin tuhota jonkun arvorakennuksen lattia- tai marmoripinnat tavaamalla käyttöohjeita puteleista. Niissä muuten harvemmin on mitään käyttöohjeita vaan vain luettelo niistä kemiallisista aineista, mitä puhdistusaine sisältää.
Tuo tyttöhän on suorittanut kolmivuotisen laitoshuoltajakoulutuksen, kertoo tykkäävänsä siivoamisesta ja viihtyy ilmeisen hyvin työssään.
Ennemmin tässä kyllä pitäisi taivastella näitä somevaikuttajan, artistin tai mallin urasta haaveilevia pimpuloita, joita riittää ihan sastamalassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ihme, kyllä se siivoojan/laitoshuoltajan työ vaatii muutakin kuin pesuaineiden käyttöohjeiden lukemisen.
On kyllä tosi sääli, että ihmiset kuvittelevat siivoustyön olevan vain just jotain pölyjen pyyhintää ja vessan pesua. Kun vain saisi iskostettua ihmisten mieliin sen, että yksikään toimisto tai sairaala ei pystyisi toimimaan, jos siivoustyön ammattilaisia ei olisi olemassa.
Kiinnostaisi muuten nähdä millaiselta sairaalassa näyttäisi jos siellä ei olisi vaikkapa viikkoon siivottu yhtään. Ei varmaan herättäisi kovinkaan suurta luottamusta sellainen näky.
Ajauduin itsekin siivoojaksi, kun tuli joku kykenemättömyys hoitaa yliopisto-opintoja loppuun.
10minuutin perehdytys, täysin aivotonta hommaa, parempi ettei liikaa mieti, hidastaa vaan touhua. Ihan hyvin sovin siihen hommaan, koska en ollut liian pikkutarkka, siis tottakai tietyt paikat pestään vaikka likaa ei näy, mutta jotkut käyttää ihan liikaa mielikuvitusta.
Eihän sitä kroppa jaksanut sitä siivoamista, päälle se oli ihanaa lepolomaa.
Hakeuduin sitten ammattikorkeaan ja huomasin, että ihmiset oli ihan toista tasoa kuin yliopistolla. Käytännöllisempiä, ei mitään älykköjä (vaan tyhmempiä).
Pidin itteeni ihan valiohenkilönä.
Nykyään on asenteet vähän tasaantuneet, kaikella ja kaikilla on puolensa.
Nykyään pidän itseäni akateemisena pikkunokkelana idioottina sillä duunari koulupudokas puolisoni on nöyryyttänyt mut sekä sivistyksen, viisauden ja laaja-alaisen näkökyvyn alueilla. Supernoloa.
Itse unohdin kaiken peruskoulussa
oppimani puolessa vuodessa.
Terv. kympin tyttö
Voi kauheeta, ei voi olla totta!
Vierailija kirjoitti:
Tuo tyttöhän on suorittanut kolmivuotisen laitoshuoltajakoulutuksen, kertoo tykkäävänsä siivoamisesta ja viihtyy ilmeisen hyvin työssään.
Ennemmin tässä kyllä pitäisi taivastella näitä somevaikuttajan, artistin tai mallin urasta haaveilevia pimpuloita, joita riittää ihan sastamalassakin.
Siivoojana et voi vaikuttaa muihin ihmisiin.
Somevaikuttajat ja artistit päättää tän maailman asioista.
Ei sitä mitkään päättäjät tee.
Ne rinkirunkkaa itselleen vain parempaa paksumpaa leipää.
Somevaikuttajat tekee tän päivän ja artistit johtaa nuoret taisteltuun.
Ilman artisteja meillä ei olisi ananastukka-armeijaa. Tai kukaan ei tajuaisi kääntää farkun lahkeita lyhyemmiksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En väheksy siivoojia, olen itsekin siivonnut. Olen siis tuo joka mainitsin aikaisemmin olleeni hotellisiivoojana ja homesiivoojana. En ole sairaaloita siivonnut ja varmasti se onkin monimutkaisempaa eikä onnistu tuosta vain kylmiltään. Mutta ainakin oma kokemus sivistystyöstä oli sellainen, että työ oli helppoa. Paljon muistettavaa vain. Ja äärimmäisen raskasta työtä. Mutta ihan sillä tavalla simppeliä että perehdytyksen jälkeen pärjäsi hyvin maalaisjärjellä.
Olen ollut töissä myös leipomon kahvilassa. Helppoa sekin oli kun oppi muistamaan kaiken. Helppo ei tarkoita että työ ei olisi tärkeää, tai ettei se olisi väsyttävää. Helppo tarkoittaa että työn oppii suht nopeasti ilman pitkää koulutusta tai erityislaatuisia vaatimuksia. Uskon että suurin osa taviksista oppii nopeammin vaikka siivoustyön kuin kemistin tai italiankielen kääntäjän työn. Ei se tarkoita että kääntäjän tai kemistin työ olisi siivoojan työtä arvokkaampaa.
Tuo kertoo hyvin sen miksi köyhyys on periytyvää vaikka lahjakkuutta olisi opiskella parempi ammatti.
Tarvitaan vielä kovempaa sosiaalidemokraattista politiikkaa.
Lukio voisi olla pakollinen osa peruskoulutusta.
Tiedän henkilöitä jotka ovat vain jääneet tukien varaan peruskoulun jälkeen, kun eivät usko itseensä.
Ovat syntyneet köyhinä ja vaikka ovat olleet kympin ihmisiä, niin se köyhyys on selkäytimessä.
Köyhyyttä ja vaatimattomuutta ihaillaan.
Halutaan vain kuulua siihen omaan jengiin, eikä tunneta että on oikeus saada parempaa.
Joillekin tuo siivoojan homma on sellainen että koetaan liian hyväksi ja hienoksi.
Liian suuri palkka ja liian älyllisesti vaativaa.
Siinähän pitää mennä ihmisten ilmoille ja itseä sekä köyhyyttä on opittu häpeämään.