Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kympin tyttö siivoojana

Vierailija
09.03.2020 |

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/1ec026c3-3711-4806-ac4b-91b6e792cbd3

Kympin tyttö Iida ei edes halua yliopistoon, vaan on tyytyväinen siivoojana. Minusta tuo on tosi ihailtavaa, vaikka en ymmärrä häntä ollenkaan. Miten joku voi olla tyytyväinen tuollaiseen työhön?

Kommentit (255)

Vierailija
41/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vain kiitettävän tyttö lukiosta ja tällä hetkellä mäkissä töissä. Ei huvita kouluttautua lisää kun nykyinen palkka on n. 1800€ ja tulot tippuisi helvetisti jos menee opiskelemaan. Saan aamu ja päivävuoroja eikä tarvitse kotona miettiä töitä yhtään. Eikä mikään ala motivoi. Hoitoala kiinnosti, mutta en opiskele sinne kun on kuulemma täyttä sontaa.

Itse suosittelen hoitoalaa jos se vain kiinnostaa. Olen itse röntgenhoitaja, mutta ystävinä on sekä kätilöitä, että suuhygienistejä ja me kaikki viihdymme alalla.

Toisaalta, olin ennen baarimikkona ja viihdyin sielläkin varsin hyvin. Alan vaihto tuli mieleen vasta 9 vuoden jälkeen itselläni. Eihän sillä kiire ole.

Vierailija
42/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän kympin tytön idealismi hälvenee muutaman vuoden sisällä, kun kroppaa alkaa kolottamaan. Ellei sitten pidä itsestään tosi hyvää huolta vapaa-ajalla, että jaksaa raataa. Hänellä on käynyt ilmeisesti hyvä tuuri työpaikan suhteen, kun viihtyy ja työkaverit on kivoja. Tosi monissa naisvaltaisissa paikoissa kympin tytön kaltainen nuori ja nätti, tomera ja älykäs pyrittäisiin alistamaan ja lyttäämään.

Puolet suomalaisista pitää naisia miehiä huonompia, Ylellä oli juuri julkaistu tutkimus. Kuulut näköjään heihin.

En kuulu heihin, mutta perustele miksi ymmärsit tekstini noin?

Kyllä kuulut. Et vain tiedosta sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi sairaalan laitoshuoltajan työ on aika tarkkaa ja vaativaa työtä. Olin ihan ymmälläni, kun heillä on niin huono palkka (siivousalan parhaimmistoa kylläkin). Mutta luulisi, että noin tärkeästä työstä maksettaisiin kunnolla! Miettii vaikka toimenpidetilojen siivoamista tai sellaisten potilashuoneiden, jossa on todella vakavasti sairaita potilaita, joille yksikin pöpö voi olla kohtalokas...

Minä siivosin sairaalan laboratoriota kahden päivän koulutuksen jälkeen. Ei ollut siivousalan tutkintoa, parin vuoden työkokemus vain. Tarkkaa oli mutta ei vaativaa. Ihan hyvin selvisin.

Siivositko myös vaikkapa clostridium difficile- tai esbl-eristyshuoneen niin, ettei seuraava huoneeseen tuleva potilas saanut tartuntaa?

Vierailija
44/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös kympin tyttö ja siivous on yksi kivoimpia töitä mitä olen tehnyt. Saa keskittyä itse työn tekemiseen eikä mutkikkaissa sosiaalisissa verkostoissa luovimiseen, työ on konkreettista ja sen tuloksen näkee. Omat ajatukset on kivaa seuraa töissä ja fiksuna ihmisenä kehittelen vaikka mitä ajatuskuvioita siivotessa. Alan koulutusta ei ole enkä mitään sairaalasiivousta ole tehnytkään.

Vierailija
45/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin jotkut luulevat, siivoojan työ ei ole aivan yksinkertaista hommaa. Pitää tietää pesuaineista ja kaikenlaisista muista asioista jotain. Lisäksi kiire pilaa työn. Ei kuka tahansa kylmiltään osaisi siivota oikein ja huoltaa siivousvälineitä.

Voi ihme,. Ihanko joutuu pesuaineiden käyttöohjeet lukemaan?

Voi ihme, kyllä se siivoojan/laitoshuoltajan työ vaatii muutakin kuin pesuaineiden käyttöohjeiden lukemisen.

On kyllä tosi sääli, että ihmiset kuvittelevat siivoustyön olevan vain just jotain pölyjen pyyhintää ja vessan pesua. Kun vain saisi iskostettua ihmisten mieliin sen, että yksikään toimisto tai sairaala ei pystyisi toimimaan, jos siivoustyön ammattilaisia ei olisi olemassa.

Kyllä kaikki tietävät miksi siivoojia tarvitaan. Ei se työ silti ole vaikeaa, se on vain raskasta.

Niinpä. Ja palkkaus kertoo kuinka paljon sitä oikeasti arvostetaan. Naurattaa aina nämä Kaikki työ on arvokasta -löpinät, kun se arvokkuus ei näy missään.

Vierailija
46/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin jotkut luulevat, siivoojan työ ei ole aivan yksinkertaista hommaa. Pitää tietää pesuaineista ja kaikenlaisista muista asioista jotain. Lisäksi kiire pilaa työn. Ei kuka tahansa kylmiltään osaisi siivota oikein ja huoltaa siivousvälineitä.

Voi ihme, kyllä se siivoojan/laitoshuoltajan työ vaatii muutakin kuin pesuaineiden käyttöohjeiden lukemisen.

On kyllä tosi sääli, että ihmiset kuvittelevat siivoustyön olevan vain just jotain pölyjen pyyhintää ja vessan pesua. Kun vain saisi iskostettua ihmisten mieliin sen, että yksikään toimisto tai sairaala ei pystyisi toimimaan, jos siivoustyön ammattilaisia ei olisi olemassa.

Kyllä kaikki tietävät miksi siivoojia tarvitaan. Ei se työ silti ole vaikeaa, se on vain raskasta.

Eihän mikään työ ole vaikeaa, jos se osaa.

Uskallan väittää, että suurin osa ihmisistä ei osaisi siivota esimerkiksi sitä sairaalaa aseptisesti oikeassa järjestyksessä ja niin, että mikrobit oikeasti kuolevat.

Pätee se kyllä siihen yleisen vessan siivoukseenkin.

Moni asia on vaikeaa, vaikka sen osaisi. Otetaan käytännöllisenä esimerkkinä kirurgia.

Vierailija
47/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläisellä ihmisellä saattaa olla joku vakaumus, tai harrastus esim. lukeminen ja sitä kautta kokee elämänsä täysipainoiseksi. Ilmiselvästi hän ei koe tarvitsevansa materiaa ollakseen tyytyväinen elämäänsä. Arvostan.

Vierailija
48/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko kylmiltään lähteä käyttämään yhdistelmäkonetta? Nopeakierroksista lattianhoitokonetta? Entäpä hidaskierroksista lattianhoitokonetta? Tiedätkö mitä eroa kyseisillä laitteilla on ja missä tilanteissa niitä käytetään? Kyllä siivoustyö on paljon muutakin kun moppaamista ja pölyjen pyyhkimistä.

Minä osasin puolen tunnin opetuksen jälkeen per kone. Eivät nuo ole kovin monimutkaisia laitteita.

Vierailija
49/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kertoo älykkyydestä ja ymmärryksestä, ettei korkeat oppiarvot tuo onnea.

Myös siitä että on laskelmoiva. Meillä on inflaatio korkeastikoulutetuista.

Todennäköisesti hän silti menisi siivoomaan yliopistossa opiskellessa aina välipäivinä ja valmistuttuaan esimerkiksi opettajaksi, toteaisi että ei tämä olekaan minun alani.

Sitten menisi siivoomaan kuitenkin, kun opettajan hommat on niin helvetin mahdottomiksi tehty.

Vierailija
50/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi sairaalan laitoshuoltajan työ on aika tarkkaa ja vaativaa työtä. Olin ihan ymmälläni, kun heillä on niin huono palkka (siivousalan parhaimmistoa kylläkin). Mutta luulisi, että noin tärkeästä työstä maksettaisiin kunnolla! Miettii vaikka toimenpidetilojen siivoamista tai sellaisten potilashuoneiden, jossa on todella vakavasti sairaita potilaita, joille yksikin pöpö voi olla kohtalokas...

Minä siivosin sairaalan laboratoriota kahden päivän koulutuksen jälkeen. Ei ollut siivousalan tutkintoa, parin vuoden työkokemus vain. Tarkkaa oli mutta ei vaativaa. Ihan hyvin selvisin.

Siivositko myös vaikkapa clostridium difficile- tai esbl-eristyshuoneen niin, ettei seuraava huoneeseen tuleva potilas saanut tartuntaa?

En. Olin tuuraajana kaksi viikkoa, en todellakaan käynyt läpi siinä ajassa kaikkia mahdollisia erikoisuuksia. Pointti oli se, että sairaalasiivoojan tehtävät on mahdollista opettaa hyvin nopeasti kenelle tahansa oppimishaluiselle. Siksi niistä ei makseta kunnolla.

Vierailija
51/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo idealismi muutamassa vuodessa karise. Kylmä totuus on, että opiskelemalla pääsee helpompaan, mielekkäämpään ja paremmin palkattuun työhön. Välttämättä sinne yliopistoon ei tarvitse mennä, mutta joku "kunnon ammatti" kannattaa olla. Vaikka se sitten olisikin jotain käsillä tehtävää työtä.

Kyllä tuo tyttö on se, jolla on kunnon ammatti esim. minuun verrattuna. 7 vuotta kulutin yliopistossa, mutta minulla ei ole mitään konkreettisia taitoja. Pyörittelen numeroita ruudun äärellä eikä palkkaakaan päätä huimaa. Jotain muutosta tarvisi, mutten tiedä mitä ja missä. Samaa turhuutta tämä kaikki on, siivoaminen ja korkeakoulutus.

Lahjaton vetelys on lahjaton vetelys. Niin se vaan menee. Kellä muka valmistuminen kestää seitsemän vuotta?

Tuohan se on lopputulos kun KULUTTAA yliopistossa seitEmän vuotta sen sijaan että OPISKELISI ja TEKISI TÖITÄ.

Vierailija
52/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ja palkkaus kertoo kuinka paljon sitä oikeasti arvostetaan. Naurattaa aina nämä Kaikki työ on arvokasta -löpinät, kun se arvokkuus ei näy missään.

Totta. Palkka on se ainut todellinen mittari. Kehuilla yritetään vain saada ihmiset tyytymään huonoon asemaan. Ja se toimii hämmästyttävän hyvin.

Vierailija
53/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös siitä että on laskelmoiva. Meillä on inflaatio korkeastikoulutetuista.

Todennäköisesti hän silti menisi siivoomaan yliopistossa opiskellessa aina välipäivinä ja valmistuttuaan esimerkiksi opettajaksi, toteaisi että ei tämä olekaan minun alani.

Sitten menisi siivoomaan kuitenkin, kun opettajan hommat on niin helvetin mahdottomiksi tehty.

Älykäs jättää koulut nykyään käymättä ja menee siivoomaan tai kassalle töihin.

Mitä järkeä on mennä työttömyyskortistoon korkeastikoulutettuna?

Vierailija
54/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä voisi ehkä olla uutinen jos tämä henkilö olisi siirtynyt sieltä yritysjohdosta monen vuoden jälkeen ns. duunarihommiin. Tässä on kuitenkin taustalla ihan tavallinen tarina, peruskoulusta ammattikouluun ja sieltä töihin. Minunkin luokallani oli yläkoulussa poika, jonka lukuaineiden keskiarvo oli tasan kymmenen. Meni peruskoulusta ammattikouluun ja opiskeli kokiksi. Ei ole mitenkään kummallista opiskella itselleen sellaista ammattia, kuin haluaa. Jos tietää haluavansa olla laitoshuoltaja, lukioon meneminen on turhaa ja jopa ajanhukkaa.

Vierailija
55/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kympin tyttö tekee töitä, joilla ei elämäm kolulaisten tai muiden työnvieroksujien mukaan elä. Mitä helv*ttiä, miten se nyt näin voi olla? Joko se kuali?

Vierailija
56/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sastamalassa elää hyvin ja leveästi jo siivoojankin tuloilla. Kaksiokin irtoaa helposti 40 000 €:lla. Pk-seudulla siivooja on köyhyysloukussa.

Ongelmahan tässä on se, että Sastamalan kokoisessa paikassa myös niitä siivojan paikkoja on vähemmän.

Vierailija
57/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko kylmiltään lähteä käyttämään yhdistelmäkonetta? Nopeakierroksista lattianhoitokonetta? Entäpä hidaskierroksista lattianhoitokonetta? Tiedätkö mitä eroa kyseisillä laitteilla on ja missä tilanteissa niitä käytetään? Kyllä siivoustyö on paljon muutakin kun moppaamista ja pölyjen pyyhkimistä.

Ohis listasit muutaman asian, jotka pitää oppia. Asiantuntijatyössä ongelmanratkaisu perustuu satoihin ellei tuhansiin yksityiskohtin ja niiden soveltamiseen tavallisen työpäivän aikana. Ja niihin ei ole valmista ohjetta.

Laitan itseni likoon joka päivä, imen tietoa kollegoilta ja itse tietoa sitä kaivaen. Rakastan tätä, että saan käyttää aivojani ja työnantaja antaa joustoa ja luottoa esim. Omien menojen hoitamiseen työpäivän aikana. Esim. Lasten opettajan tapaaminen tai lasten lääkärikäynnit onnistuu ilmoituksella. Ei tarvitse vääntää siitä onko tämä palkallista vai palkatonta. Lomat saa pitää silloin kun haluaa.

Vierailija
58/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä osasin puolen tunnin opetuksen jälkeen per kone. Eivät nuo ole kovin monimutkaisia laitteita.

Näinpä. Mulla sama kokemus.

Varmaankin suurimmalla osalla vähättelijöistä on mielessä työn rankkuus, tiukka aikataulutus, huono palkkaus ja olematon koulutus. Itse lisäisin vielä, että siivouksessa, niinkuin muissakin matalapalkkatöissä, on miinuspuolena työssäkehittymättömyys. Kerran opit koneiden erot, niin tiedät ne aina. Sama pesuaineissa. Mitään tavallaan uutta ei opi ei kehity.

Positiivisena puolena on kuitenkin se, että rutiinin kehittyessä ajatus saa lentää ja itseään voi kehittää.

Vierailija
59/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä siivosin sairaalan laboratoriota kahden päivän koulutuksen jälkeen. Ei ollut www.vauva.fisiivousalan tutkintoa, parin vuoden työkokemus vain. Tarkkaa oli mutta ei vaativaa. Ihan hyvin selvisin.

En. Olin tuuraajana kaksi viikkoa, en todellakaan käynyt läpi siinä ajassa kaikkia mahdollisia erikoisuuksia. Pointti oli se, että sairaalasiivoojan tehtävät on mahdollista opettaa hyvin nopeasti kenelle tahansa oppimishaluiselle. Siksi niistä ei makseta kunnolla.

Niin, eli et kykenisi siihen tällä sekunnilla, jos sun se pitäisi tehdä. Usko mua, se on todellakin mahdollista oppia, mutta edes sä et sitä itsenäisesti osaisi suorittaa yhden tai kahden kerran näyttämisen jälkeen.

Nää teidän kommentit on just sitä mitä me siivousalan ammattilaiset joudutaan kokemaan päivittäin. Meidän työtä väheksytään ja oletetaan, että kuka tahansa siihen pystyy.

Meitä ei huomata ja meillä ei ammattilaisina ole arvoa, koska työ on "pölyjen pyhintää ja vessojen pesua".

Mä vaan haluaisin nähdä sen sairaalan, jossa meitä ei ole. Ei muuten toimisi pitkään se sairaala.

Vierailija
60/255 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai lähinnä niiden puutteesta. Mutta tokihan t näitä pskahommiin vapaaehtoisesti tyytyviäkin tarvitaan. Aina on hyvä, että tuntee ja hyväksyy kykyjensä rajat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän