Kympin tyttö siivoojana
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/1ec026c3-3711-4806-ac4b-91b6e792cbd3
Kympin tyttö Iida ei edes halua yliopistoon, vaan on tyytyväinen siivoojana. Minusta tuo on tosi ihailtavaa, vaikka en ymmärrä häntä ollenkaan. Miten joku voi olla tyytyväinen tuollaiseen työhön?
Kommentit (255)
En osta itsearvostusta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin mieluummin työtön kuin antaisin halvalla elämäni päivät työhön jota ei selvästi arvosteta, koska palkka on alhainen.
Menettäisin elämästäni vapauden 8h päivässä muutamalla kympillä.
Mieluummin olin päivän nälkäisenä ja syön hyvän iltapalan, kuin ostaisin lohdutuskaljat päivän päätteeksi ja raahautuisin seuraavana päivänä krapulassa töihin ja valehtelisin itselleni että minua arvostetaan ja työtäni arvostetaan.
Ei Suomessa arvosteta matalapalkka-alan työläisiä.
Näihin hommiinhan yritettiin saada muualta tulleitakin. Heilläkin leikkaa sen verran että eivät alistu moiseen riistoon.
Jos arvostaisit itseäsi niin et välittäisi arvostavatko muut sinun työtäsi.
Itsearvostukseen myös kuuluu se että itse elätät itsesi, mikäli se mahdollista on.
Juurikaan tuolla siivoojan työllä ei elätä itseään. Pitää hakea sen lisäksi itselleen asumistukea kun palkat on niin surkeat.
Ja muutenkin yrittäjät saa tukia, niin joku niistä siivoojista käytännössä saa palkkansa suoraan veronmaksajien rahoista.
Eli samasta lähteestä ne rahat tulee joka tapauksessa.
On vain illuusiota puhua itsensä elättämisestä.
Palkka on kurjaa ja lopulta se maksetaan veronmaksajien selkänahasta ei yrityksen tuotosta.
Mieluummin kuormittaa vähemmän veronmaksajia kuin antaa työpanoksensa toiselle ja saa muutaman huntin enemmän.
Eli mielummin elät muiden verorahoilla kuin osallistut yhtään tuohon veronmaksuun jolla kuitenkin katsot oikeudeksesi elää?
Kuvittele yhteiskunta jossa kaikki noin ajattelisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä voisi ehkä olla uutinen jos tämä henkilö olisi siirtynyt sieltä yritysjohdosta monen vuoden jälkeen ns. duunarihommiin. Tässä on kuitenkin taustalla ihan tavallinen tarina, peruskoulusta ammattikouluun ja sieltä töihin. Minunkin luokallani oli yläkoulussa poika, jonka lukuaineiden keskiarvo oli tasan kymmenen. Meni peruskoulusta ammattikouluun ja opiskeli kokiksi. Ei ole mitenkään kummallista opiskella itselleen sellaista ammattia, kuin haluaa. Jos tietää haluavansa olla laitoshuoltaja, lukioon meneminen on turhaa ja jopa ajanhukkaa.
Ehkä ohis, mutta kokin homma (ja se että pääsee hyvään keittiöön) vaatii kyllä paljon enemmän opettelua ja luovuuttakin kuin siivoojan työ.
Tosiaan riippuu siitä lämmittääkö eineksiä baarissa vai onko laadukkaassa ravintolassa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin mieluummin työtön kuin antaisin halvalla elämäni päivät työhön jota ei selvästi arvosteta, koska palkka on alhainen.
Mieluummin olin päivän nälkäisenä ja syön hyvän iltapalan, kuin ostaisin lohdutuskaljat päivän päätteeksi ja raahautuisin seuraavana päivänä krapulassa töihin ja valehtelisin itselleni että minua arvostetaan ja työtäni arvostetaan.
Näihin hommiinhan yritettiin saada muualta tulleitakin. Heilläkin leikkaa sen verran että eivät alistu moiseen riistoon.
Itsearvostukseen myös kuuluu se että itse elätät itsesi, mikäli se mahdollista on.
Juurikaan tuolla siivoojan työllä ei elätä itseään. Pitää hakea sen lisäksi itselleen asumistukea kun palkat on niin surkeat.
Ja muutenkin yrittäjät saa tukia, niin joku niistä siivoojista käytännössä saa palkkansa suoraan veronmaksajien rahoista.
Palkka on kurjaa ja lopulta se maksetaan veronmaksajien selkänahasta ei yrityksen tuotosta.
Mieluummin kuormittaa vähemmän veronmaksajia kuin antaa työpanoksensa toiselle ja saa muutaman huntin enemmän.
Esim. kaikki kunnalla ja valtiolla töissä olevat saavat palkkansa veronmaksajien selkänahasta, eivätkä tuota rahaa. Pidätkö siis esim. sairaanhoitajia kuormittajina?
Vierailija kirjoitti:
Arvostan noita näkemyksiä.
Jos elättää itsensä niin luonnollisesti pitäisi olla myös yksilönvapaudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. kaikki kunnalla ja valtiolla töissä olevat saavat palkkansa veronmaksajien selkänahasta, eivätkä tuota rahaa. Pidätkö siis esim. sairaanhoitajia kuormittajina?
Tai kaikkia lääkäreitä, sairaajafyysikoita, opettajia yms. Hänen mielestään varmaan mm. kaikki sairaalat ja koulut joutaisi sulkea kuormittamasta veronmaksajia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tai lääkäreitä, kirurgeja, opettajia, poliiseja jne jne.
Vierailija kirjoitti:
On selvää että kun otin aiheen keskustelun alle, niin monien mielestä on. Ja ilmeistä on että päättävien tahojen mielestä näin asia on, kun ei hoitajille sitä palkankorotusta koskaan ilmesty. Työolojakaan ei ole parannettu.
Edelleen kiirettä pitää ja työtä on mahdotonta tehdä ammattitaidolla hyvin. Pitää joustaa niiden kohdalta jotka ei valita niin paljon.
Siivouksessa samat.
Että onhan se niin yleisesti.
Minä taas kannatan parempaa ostovoimaa ja jos noihin töihin menee, niin ei alhaisiin palkkoihin pitäisi suostua.
Kyllä sekin on tolkun merkki, että hankkiutuu sellaiselle alalle jossa on hyvä työllisyys. En kertakaikkiaan käsitä näitä akateemisia ihmisiä, jotka ovat opiskelleet vuosia ja näkevät käytännössä nälkää yhteiskunnan tuilla eläen. Eivätkä edes ymmärrä vaihtaa alaa. Opiskelin itse hoitoalalle ja teen sivutyönä sitten muuta ajatustyötä vaativaa hommaa mielenvirkistykseksi. Takuuvarma työllisyys, kohtalainen palkka sekä vuorotyön ansiosta pystyn tekemään noita muitakin hommia. Siivous-, ravitsemus- sekä hoitoalalla on jatkuva puute työntekijöistä, vaikka oman näkemykseni mukaan suurin osa alan työllistäjistä on ihan kunnollisia. Vain mätämunista toki uutisoidaan. Oma työnantajani on kaupunki ja meillä on ihan hyvä palkka sekä jonkin verran myös työsuhde-etuja. Ainoa miinus on se, että työväkeä on liian vähän ja sijaisia ei meinaa saada mistään. Mutta ennemmin kuitenkin tätä kuin homehtua virattomana kotonaan.
Entä kun liian vanha ja liian koulutettu työttömäksi jäänyt ei pääse edes niihin siivoustöihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oon kuullu että siivoojilla voi alkaa keski-iässä tulemaan kremppaa ja selkä tai muita sairauksia, se on alan vaihto edessä. Tai sit ei. Kantsisi perustaa oma firma, kyllä töitä riittää, nostaa kunnon palkkaa. Ei huonompi kuin mikään muukaan duunarityö. Samaa raatamista olisi vaikka sairaanhoitotyö. Yliopiston jälkeen sitten olisi omat murheet, ei esim. työllisty sille hienolle alalleen, esim. taide, humanisti, tms.
Kremppaa tulee hommassa kuin hommassa keski-iässä. Äitini on tehnyt koko uransa ajan töitä koneen edessä. Nyt sillä on niska ja olkapäiden nivelet sökönä.
Eri on siinä, että kevyissä sisätöissä krempat johtuvat pääosin liikkumattomuudesta eli huonosta yleiskunnosta ja ravinnosta, fyysisesti raskaissa töissä liian kuormittavasta liikkumisesta.
Ensimmäisen tilan voi useimmat ehkäistä, jälkimmäistä harvempi.
Ja on turha sanoa, että aika työpöydän äärellä kuluttaisi elimistöä yhtä paljon kuin raskas sisä- tai ulkotyö. Se ei ole totta.
Tuo nuori nainen on täysin meikitön, värjäämättömät hiukset, ei korvakoruja, veikkaan että on jonkin uskontokunnan aktiivinen käsen (helluntailainen, lestadiolainen), ei halua olla kunnianhimoinen eikä tavoitella maallisia asioita.
No kuka vtu haluaa istua 8 h päivässä tietokonetta töllöttäen, jotta pörssikurssit nousis maailmassa ja talous kasvaisi? Sieltä niitä ryhtivammasia rasvamaksoja tulee.
Itse olen myös ns kympin tyttö ja tällä hetkellä vakitöissä metallifirmassa siivoojana ma-pe 6.00-14.30. palkka on toki aika pieni mutta tulen sillä oikein hyvin toimeen, n. 1400 jää käteen kuussa. Kaikki ihmettelevät musta, että miksi et hanki kunnon töitä ja miksi tyydyt johonkin siivoojan työhön. Mutta mä tykkään työstäni, superintroverttina saan pääsääntöisesti olla päivät yksin ja tehdä yksin, toki juttelen muille työntekijöille niitä näitä päivittäin. Töistä ei tarvi stressata, niitä ei tarvitse viedä kotiin eikä täällä ole edes kovin tiukka aikataulu hommiin, vaan ehtii yleensä tehdä ihan rauhassa. En jotenkin näe enää järkeä lähteä esim opiskelemaan mitään. Uutta työpaikkaa silmäilen vähän väliä, mutten ota siitä stressiä.
Tuskin ketään häiritsee jos esimerkiksi siivooja on maanantaiaamuna krapulassa töissä.
Nämä hommat on sellaisia mistä maksetaan vähemmän ja katsotaan läpi sormien enemmän.
Tuskin tulee potkuja jos jää vapaa-ajalla pössyttelystä kiinni?
On monia syitä miksi kympin tytön ei kannata opiskella itseään korkeammalle jos elämäntyyli on tietynlainen.
Eli käytännössä matalapalkka-alan työntekijöiltä katsotaan läpi sormien vähän enemmän. Jos monoa tulee, niin eipä ole kamala menetys sekään.
Heillä on paremmat yksilönvapaudet.
Jos nuori on valinnut itselleen jonkun toisen rentoutumismuodon kuin perinteisen viinan, niin miksi edes hankkia ajokorttia itselleen, kun senkin voi menettää mielivaltaisesti?
Itse olen 24v ja myöskin siivooja, jolla koulut mennyt aina "huonosti" ei vaan kiinnosta opiskella mitään... Mulla ei ole kunnianhimoa yms. Tykkään siivoustyöstä, tosin vtuttaa minuuttiaikataulu mutta otan ihan iisisti, en stressaa todellakaan. Palkka vois nyt hitusen enemmänkin olla.
Peruskoulun "kympin tyttö" ei nyt oikeasti ole vielä mitään. Normaaliälyinen ihminen oppii peruskoulun oppimäärän kympin tasolla yhdessä viikonlopussa. Sen jälkeen ei ole vielä mitään takeita, että pystyy yhtään sitä vaativampiin suorituksiin. Ja nythän se jäi näkemättä, kun antoi periksi yrittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä voisi ehkä olla uutinen jos tämä henkilö olisi siirtynyt sieltä yritysjohdosta monen vuoden jälkeen ns. duunarihommiin. Tässä on kuitenkin taustalla ihan tavallinen tarina, peruskoulusta ammattikouluun ja sieltä töihin. Minunkin luokallani oli yläkoulussa poika, jonka lukuaineiden keskiarvo oli tasan kymmenen. Meni peruskoulusta ammattikouluun ja opiskeli kokiksi. Ei ole mitenkään kummallista opiskella itselleen sellaista ammattia, kuin haluaa. Jos tietää haluavansa olla laitoshuoltaja, lukioon meneminen on turhaa ja jopa ajanhukkaa.
Ja toki koulutusta arvostamattomat duunarivanhemmat tähän kannustaa. Ei kiinnosta lukiokuluja maksella ja lapsihan voisi jopa sivistyä siellä lukiossa.
Minua ei kyllä akateemisena vanhempana haittaisi pätkän vertaa jos lapseni menisi ammattikouluun. Pääasia että opiskelee asioita joista itse pitää. Itse olen valinnut erilaisen tien mutta lapseni on minusta täysin erillinen ihminen eikä ole mitenkään minun valintojeni tai arvojeni orja varsinkaan tuollaisissa asioissa jotka vaikuttavat jotenkin loppuelämäänsä.
Lapsen on helppo tehdä itselleen mukavia ratkaisuja niin kauan kuin vanhemmat on back up planina elättämässä ja mahdollisesti saa asua ilmaiseksi kotona. Siinä vaiheessa kun mukavasta työstä saadulla pikkupalkalla täytyy kaikki omat ja mahdollisen perheen kulut maksaa, saattaa hymy hyytyä.
Vierailija kirjoitti:
Hän oli suorittanut vasta peruskoulun. Siitä on hyvin pitkä matka yliopistotutkinnon suorittamiseen. Silti jutussa maalaillaan, miten hänestä olisi voinut tulla lääkäri. Voisi tulla, mutta voi olla että ei selviäisi edes lukiosta. Mahdotonta tietää peruskoulun arvosanojen pohjalta.
Sitä en ymmärrä, mitä erityisen hienoa muka siivoojan työssä on? Raskasta, tylsää ja huonosti palkattua.
Moni peruskoulussa heöposti menestyvä oppii laiskaksi opikelijaksi.
Minulla oli yhteisten lukuaineiden ka peruskoulussa 8,9 ja kaikki ihmettelivät miksi en mennyt lukioon.
Kun vastasin, etten varmaan siellä jaksa lukea, olivat kaikki opinto-ohjaajaa myöten äimänkäkenä.
Sain nuo numerot peruskoulussa juuri opiskelematta, joskin fysiikan ja kemian kohdalla sain pienen kunnianhimom puuskan, ja korotin ne päästötodistukseen kympeiksi.
Siivoojana hyvässä yrityksessä voi viettää hidasta elämää. Ehtii nauttia ja elää hetkessä. Töissä on hiljaista ja ihmisiä tapaa vähän. Nekin ovat mukavia siivoojalle. Huolet ei paina.
Minua ei kyllä akateemisena vanhempana haittaisi pätkän vertaa jos lapseni menisi ammattikouluun. Pääasia että opiskelee asioita joista itse pitää. Itse olen valinnut erilaisen tien mutta lapseni on minusta täysin erillinen ihminen eikä ole mitenkään minun valintojeni tai arvojeni orja varsinkaan tuollaisissa asioissa jotka vaikuttavat jotenkin loppuelämäänsä.