Kympin tyttö siivoojana
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/1ec026c3-3711-4806-ac4b-91b6e792cbd3
Kympin tyttö Iida ei edes halua yliopistoon, vaan on tyytyväinen siivoojana. Minusta tuo on tosi ihailtavaa, vaikka en ymmärrä häntä ollenkaan. Miten joku voi olla tyytyväinen tuollaiseen työhön?
Kommentit (255)
Kympin tyttö on fiksu, eikä hyppää oravanpyörään.
Eiköhän tuo idealismi muutamassa vuodessa karise. Kylmä totuus on, että opiskelemalla pääsee helpompaan, mielekkäämpään ja paremmin palkattuun työhön. Välttämättä sinne yliopistoon ei tarvitse mennä, mutta joku "kunnon ammatti" kannattaa olla. Vaikka se sitten olisikin jotain käsillä tehtävää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Kympin tyttö on fiksu, eikä hyppää oravanpyörään.
No miksi laitoshuoltajana olo ei ole oravanpyörää? Ihan samalla tavalla siinäkin joutuu pomppimaan työnantajan tahdon mukaisesti eikä siitä saa edes mitään hyvää palkkaa.
Ei ole pakko, jos ei halua. On niitä kympin tyttöjä ja poikia pitkäaikaistyöttöminäkin suuret joukot, mutta ei heistä lehtijuttuja kirjoiteta.
Jep, korkeakoulutettuna tässä työmarkkinatuella. Kannatti ottaa isot opintolainat.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo idealismi muutamassa vuodessa karise. Kylmä totuus on, että opiskelemalla pääsee helpompaan, mielekkäämpään ja paremmin palkattuun työhön. Välttämättä sinne yliopistoon ei tarvitse mennä, mutta joku "kunnon ammatti" kannattaa olla. Vaikka se sitten olisikin jotain käsillä tehtävää työtä.
Kyllä tuo tyttö on se, jolla on kunnon ammatti esim. minuun verrattuna. 7 vuotta kulutin yliopistossa, mutta minulla ei ole mitään konkreettisia taitoja. Pyörittelen numeroita ruudun äärellä eikä palkkaakaan päätä huimaa. Jotain muutosta tarvisi, mutten tiedä mitä ja missä. Samaa turhuutta tämä kaikki on, siivoaminen ja korkeakoulutus.
Vierailija kirjoitti:
Jep, korkeakoulutettuna tässä työmarkkinatuella. Kannatti ottaa isot opintolainat.
Opintolainaa ei tarvitse kun painaa samalla duunia. Ei ongelmia työllistyä.
Siivous ja vastaavat työt on minustakin mukavia kunhan työnantaja ei ole kilpailuttanut aikatauluja pilalle.
Näkee oman käden jäljen, voi olla ylpeä hyvin tehdystä työstä ja parasta kaikesta: työt loppuu sillä sekunnilla kun lähtee kotia ja vapaa-ajalla ei paljoa tarvitse työasioita miettiä.
Toisin kuin jotkut luulevat, siivoojan työ ei ole aivan yksinkertaista hommaa. Pitää tietää pesuaineista ja kaikenlaisista muista asioista jotain. Lisäksi kiire pilaa työn. Ei kuka tahansa kylmiltään osaisi siivota oikein ja huoltaa siivousvälineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo tyttö on se, jolla on kunnon ammatti esim. minuun verrattuna. 7 vuotta kulutin yliopistossa, mutta minulla ei ole mitään konkreettisia taitoja. Pyörittelen numeroita ruudun äärellä eikä palkkaakaan päätä huimaa. Jotain muutosta tarvisi, mutten tiedä mitä ja missä. Samaa turhuutta tämä kaikki on, siivoaminen ja korkeakoulutus.
Lahjaton vetelys on lahjaton vetelys. Niin se vaan menee. Kellä muka valmistuminen kestää seitsemän vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin jotkut luulevat, siivoojan työ ei ole aivan yksinkertaista hommaa. Pitää tietää pesuaineista ja kaikenlaisista muista asioista jotain. Lisäksi kiire pilaa työn. Ei kuka tahansa kylmiltään osaisi siivota oikein ja huoltaa siivousvälineitä.
Voi ihme,. Ihanko joutuu pesuaineiden käyttöohjeet lukemaan?
Moni fiksu ihminen pystyy paremmin hyödyntämään lahjojaan työelämän ulkopuolella. Työyhteisöissä ei yleensä katsota hyvällä nohevia ja näkemyksellisiä ihmisiä, vaan heidät leimataan hankaliksi ja oudoksi tyypeiksi. Voin vain kuvitella, millaista tällaisella kympin tytöllä olisi esimerkiksi hoitoalan työyhteisössä, jossa naisen pitää olla mahdollisimman stereotyyppinen juorukello, jotta tulee hyväksytyksi porukkaan. Sitä paitsi siivojia tarvitaan aina ja se työ, jos mikä, on elintärkeää yhteiskunnan toimivuuden kannalta. Kympin tytöt ja pojat ymmärtävät tämänkin faktan paremmin kuin heitä dissaavat räksyttäjät.
Nostan hattua. Uskon että saattaa olla ihan kivaakin hommaa jos saa paikan jossa annetaan tehdä työ kunnolla. Valitettavasti monessa paikassa on menty siihen, että työn joutuu aikataulujen takia tekemään kiireessä ja hutaisten. Se ei tunnu kivalta.
Olin itse nuorempana hotellisiivoojana ja kamalampaa työtä saa hakea. Sen jälkeen olin homesiivoojana putsaamassa homekouluja ja se oli yllättäen paljon mukavampaa, rennompaa ja tuplasti paremmin palkattua hommaa :D
oon kuullu että siivoojilla voi alkaa keski-iässä tulemaan kremppaa ja selkä tai muita sairauksia, se on alan vaihto edessä. Tai sit ei. Kantsisi perustaa oma firma, kyllä töitä riittää, nostaa kunnon palkkaa. Ei huonompi kuin mikään muukaan duunarityö. Samaa raatamista olisi vaikka sairaanhoitotyö. Yliopiston jälkeen sitten olisi omat murheet, ei esim. työllisty sille hienolle alalleen, esim. taide, humanisti, tms.
Sastamalassa elää hyvin ja leveästi jo siivoojankin tuloilla. Kaksiokin irtoaa helposti 40 000 €:lla. Pk-seudulla siivooja on köyhyysloukussa.
Itse olen vain kiitettävän tyttö lukiosta ja tällä hetkellä mäkissä töissä. Ei huvita kouluttautua lisää kun nykyinen palkka on n. 1800€ ja tulot tippuisi helvetisti jos menee opiskelemaan. Saan aamu ja päivävuoroja eikä tarvitse kotona miettiä töitä yhtään. Eikä mikään ala motivoi. Hoitoala kiinnosti, mutta en opiskele sinne kun on kuulemma täyttä sontaa.
Vierailija kirjoitti:
oon kuullu että siivoojilla voi alkaa keski-iässä tulemaan kremppaa ja selkä tai muita sairauksia, se on alan vaihto edessä. Tai sit ei. Kantsisi perustaa oma firma, kyllä töitä riittää, nostaa kunnon palkkaa. Ei huonompi kuin mikään muukaan duunarityö. Samaa raatamista olisi vaikka sairaanhoitotyö. Yliopiston jälkeen sitten olisi omat murheet, ei esim. työllisty sille hienolle alalleen, esim. taide, humanisti, tms.
Kremppaa tulee hommassa kuin hommassa keski-iässä. Äitini on tehnyt koko uransa ajan töitä koneen edessä. Nyt sillä on niska ja olkapäiden nivelet sökönä.
Hän oli suorittanut vasta peruskoulun. Siitä on hyvin pitkä matka yliopistotutkinnon suorittamiseen. Silti jutussa maalaillaan, miten hänestä olisi voinut tulla lääkäri. Voisi tulla, mutta voi olla että ei selviäisi edes lukiosta. Mahdotonta tietää peruskoulun arvosanojen pohjalta.
Sitä en ymmärrä, mitä erityisen hienoa muka siivoojan työssä on? Raskasta, tylsää ja huonosti palkattua.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin siivoojana niin 50v-> työkavereilta oli lähes kaikilta leikattu jokin nivel mutta silti pystyivät jatkamaan töitä. Itseltänikin piti ranteet leikata.
Siivoojan työ on ihan mukavaa jos pääsee firmaan jossa saa tehdä työnsä hyvin, ilman minuuttiaikataulua.