Siis voiko oikeasti mennä näin??? (vuokra-asunto ja rikkinäinen jääkaappi)
Huomasin eilen illalla, että jääkaappi on lämmennyt. Valo oli sammunut ja kaikki ruoka selkeästi lähtenyt lämpenemään, pakasteet sulamaan. En saanut asialle mitään tehtyä, huolellinen imurointi, johdon poistaminen ja takaisin laittaminen ei auttanut, nappuloilla ei saanut säädettyä. Sulakkeessa ei ole vikaa. Laitoin asiasta heti tekstiviestin vuokranantajalle (kello oli silloin 19.30). Yritin soittaa hänelle useamman kerran tämän päivän mittaan, mutta hän ei vastannut. Nyt sain tekstiviestin, että hän pääsee ensi viikon lauantaina tarkistamaan tilanteen ja sitten tarvittaessa tilaamaan uuden jääkaapin.
Siis mitä! Voiko oikeasti olla niin, että olen kokonaisen viikon ilman jääkaappia (plus että tuleeko se sitten heti tilauksestakaan)? Talo on rakennettu vuonna 1998 ja jääkaappi on ulkonäön perusteella todennäköisesti alkuperäinen, ei kai se mikään yllätys ole että sellaiset hajoaa? Olen asunut samassa asunnossa kolme vuotta eikä ole ikinä ollut mitään moittimisen aihetta, tuntuu melko p:lta että nyt ei luoteta ja oletetaan, että elän viikon täysin ilman jääkaappia!
En ole vielä vastannut mitään, ajattelin ensin kysyä, että eikö mulla tosiaan ole oikeutta saada jääkaappia aiemmin?
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on onneksi pieni jääkaappi, joka kannetaan vuokralaiselle samantien kun ilmoitus hajonneesta laitteesta tulee. Näin ei voi vaatia vuokranalennusta ja minulla on runsaasti aikaa hankkia uusi. Usein siinä menee viikkoja ja valitustahan siitä tulee, mutta eipä voi nillitellä vuokranmaksun kanssa.
Missäpäin Suomea kestää viikkoja saada uusi jääkaappi?
Helsingissä.
Ensin kutsutaan korjaaja, siihen käyntiin menee noin 1 vko, jos ei halua maksaa päivystysmaksua. Sitten tehdään hankinta ja saadaan se laite perille 1-2 viikossa. Kyllä, kun valitsee edullisen laitteen jostain kaukovarastosta, niin sitä ei huomenna tuoda.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että vuokranantaja haluaa tilanteen tarkistaa, mutta ei tuo viikko käy päinsä millään.
Viikko on täysin kohtuullinen aika tulla tarkastamaan tilanne ja sopia korjauksesta.
Kyllähän sitä nyt pari viikkoa pärjää ilman jääkaappia, varsinkin tällaiasena leutona talvena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi uutta ennen rikkinäisen näkemistä. Aina ei pääse heti paikalle, eli asap on tälle vuokranantajalle viikko. Ainahan voit ottaa riskin ja ostaa itse uuden, mutta vanha on oltava tsekattavana. Aika monta tapausta olen nähnyt, jossa ostetaan uusi rikkinäisen tilalle ja se rikkinäinen onkin ehjä ja se myydään eteenpäin. Ikävää.
Komppaan. Itse olen vuokranantajana ja asun samassa kaupungissa kuin vuokralaiseni. Jos jotain hajoaa, pyrin menemään paikanpäälle parin pvn sisään. Vuoktanantajan kannattaa aina itse nähdä laite ja todeta että on tosiaan hajonnut. Vuokranantajan ei tarvitse ostaa uuttauutta, riittää että hommaa torista käytetyn. Kunhan on samantasoinen kuin hajonnut.
Kaikkinainen laitteiden hajoaminen muuten loppui, kun sovin vuokralaisten kanssa, että laitteet eivät kuulu vuokraan. Että saavat kyllä käyttää jääkaappiani, tiskariani ja liettäni, mutta jos hajoavat, niin itse hommaavat uudet ja voivat lähtiessään viedä mennessään. 8v vuokralaisia, mitään ei ole hajonnut. Ja vuokralaisia aina löytynyt.
Homma perustuu siihen, että niitä laitteita käytetään varovaisemmin, jos vuokralaiset tietävät ettei uutta tule vuokranantajan puolelta jos hajoaa. Tämä taas mahdollistaa matalamman vuokratason.
Miksi sinä niissä kodinkoneissa säästät, kun saat hankintakulut verotukseen? Vai oletko kaikissa asioissa yhtä pälli kuin vuokranantajana?
Jos saa vuodessa vuokratuloja (vähennetty vastikkeet jne. kulut) 2000 e ja pitää maksaa 500 e jääkaapista, niin se tarkoittaa sitä, että saa vain 1500 e verotettavaa tuloa. Hankintakulut saa verotukseen, mutta samalla ne ovat pois tuloista, joilla asunto pitää rempata vuokralaisen lähdettyä.
Vierailija kirjoitti:
Minä laittaisin vuokranantajalle viestin, että tarvitsin kyllä uuden jääkaapin mahdollisimman pian. Ja saanko vuokran alennusta, kun joudun elämään ilman jääkaappia kokonaisrn viikon.
Jääkaapin osuus vuokrasta on tyyliin euron viikko. Asunnossahan nyt kuitenkin pysyy asumaan, siellä on sähköt, vesi ja lämpö normaalisti käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä tässä tuumailin, että kuinka se vuokralainen edes voisi myydä vanhan jääkaapin, jos vuokranantaja sopii toimittavan liikkeen kanssa että vanha viedään pois samalla kun uusi tuodaan sisään?
Ei se noin ole, vaan siitä tuli eräänlasta lisäansiota vuokralaisille, jotka myivät vuokranantajan toimivan jääkaapin tai pakastimen, ja sanoivat toimittaneensa kaatikselle. Siksi kunnollisetkin vuokralaisetkin joutuvat kärsimään tuosta, että se jääkaapin rikkoutuminen on todistettava ennen uuden tilaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita ruuat parvekkeelle.
Ei ole valitettavasti parveketta, pelkkä ranskalainen parveke. Muuten tuo olisikin helppo ratkaisu.
Ghettojääkaappi, eli ruoat roikkumaan ikkunan ulkopuolelle kassissa.
Mä elin kerran kaksi viikkoa ilman sähköä myrskyvaurioiden vuoksi. Kyllä se pari viikkoa meni noutoruoalla, pähkinöillä jne. Sulla on kuitenkin liesi käytössä, joten esim. hernaria, lämpimässä säilyviä kasviksia, kananmunia, pastaa, papuja ja muita ruokasäilykkeitä voit kokkailla. Täytyy vain tehdä aina sen kokoinen satsi, että tulee syötyä kaikki kerralla.
Siis kai sä ymmärrät, että kun maksetaan palvelusta X, niin silloin ollaan oikeutettuja siihen palveluun X eikä mietitä, että noh, jos sitä viikon syö hernaria, papuja ja pähkinöitä, niin kyllähän tästä selvitään. Jos olet varannut hotellihuoneen, jossa on kingsize-sänky ja kylpyamme, niin huoneessa on oltava kingsize-sänky ja kylpyamme, vaikka ilmankin toki pärjää. Jos olet ostanut puhelinliittymän, joka sisältää 1000 minuuttia puheaikaa, niin sen on sisällettävä 1000 minuuttia puheaikaa eikä 898 tai 907 minuuttia. Jos olet tilannut vedenpitävät vaelluskengät, niin niiden on oltava vedenpitävät. Jos olet vuokrannut asunnon jossa on toimiva jääkaappi, niin siinä on oltava toimiva jääkaappi.
Laaja-kaistojen ja monien puhelinliittymien internet-nopeudet on ilmoitettuja hitaampia.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen voi myydä jääkaapin ja väittää vanhan hajonneen. Vuokranantajana haluaisin todeta jääkaapin todella olevan rikki. Jotain kompensaatiota parin viikon jääkaapittomuudesta voi pyytää.
Vuokranantajan pitäisi sitten nopeammin päästä tarkistamaan tilalle. Viikko ilman jääkaappia on haitta ja toimiva jääkaappi kuuluu vuokraan.
Jos joku gigantti tuo uuden jääkaapin ja ottaa mukaansa vanhan, niin tuosta mitään ei pääse rahallista hyötyä vuokra-asukkaalle kun ei pysty jääkaappia myymään.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrassa pitää huomioida alennuksena tuhoutuneet ruoat ja ulkona syöminen niiltä päiviltä kun jääkaappia ei ole. Ja et syö mitään mäkkimättöä.
Luulisi tulevan vauhtia vuokraisäntään.
Höpö höpö. Ruokien tuhoutuminen ei ole millään muotoa vuokrantajan syytä, ei jääkaapin tahattomasta hajoamistesta voi joutua vahingonkorvausvastuuseen.
Jos vuokralaisella on kotivakuutus niin se korvaa, vaikka todennäköisesti jää omavastuuseen. Jos ei ole vakuutusta, niin sitten se on voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen voi myydä jääkaapin ja väittää vanhan hajonneen. Vuokranantajana haluaisin todeta jääkaapin todella olevan rikki. Jotain kompensaatiota parin viikon jääkaapittomuudesta voi pyytää.
Tai vuokralainen on voinut itse rikkoa jääkaapin, jolloin se on vuokralainen jonka täytyy hankkia uusi jääkaappi. En itse ainkaan vaihtaisi näkemättä, jos on pienikin syy epäillä vuokralaisen luotettavauutta asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita ruuat parvekkeelle.
Ei ole valitettavasti parveketta, pelkkä ranskalainen parveke. Muuten tuo olisikin helppo ratkaisu.
Ghettojääkaappi, eli ruoat roikkumaan ikkunan ulkopuolelle kassissa.
Mä elin kerran kaksi viikkoa ilman sähköä myrskyvaurioiden vuoksi. Kyllä se pari viikkoa meni noutoruoalla, pähkinöillä jne. Sulla on kuitenkin liesi käytössä, joten esim. hernaria, lämpimässä säilyviä kasviksia, kananmunia, pastaa, papuja ja muita ruokasäilykkeitä voit kokkailla. Täytyy vain tehdä aina sen kokoinen satsi, että tulee syötyä kaikki kerralla.
Siis kai sä ymmärrät, että kun maksetaan palvelusta X, niin silloin ollaan oikeutettuja siihen palveluun X eikä mietitä, että noh, jos sitä viikon syö hernaria, papuja ja pähkinöitä, niin kyllähän tästä selvitään. Jos olet varannut hotellihuoneen, jossa on kingsize-sänky ja kylpyamme, niin huoneessa on oltava kingsize-sänky ja kylpyamme, vaikka ilmankin toki pärjää. Jos olet ostanut puhelinliittymän, joka sisältää 1000 minuuttia puheaikaa, niin sen on sisällettävä 1000 minuuttia puheaikaa eikä 898 tai 907 minuuttia. Jos olet tilannut vedenpitävät vaelluskengät, niin niiden on oltava vedenpitävät. Jos olet vuokrannut asunnon jossa on toimiva jääkaappi, niin siinä on oltava toimiva jääkaappi.
Joo, mutta jos on viikon ilman jääkappia, niin se ei todellakaan tarkoita sitä että saa vuokraan hyvitystä viikon verran. Puhutaan ennemin euroista, kuin kymmenistä euroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin haluaisin mennä katsomaan sitä vanhaa jääkaappia ensin. Tsekkaisin sulakkeen ja onko pistoke kunnolla seinässä.
Sitten ottaisin tilasta mitat ja lähtisin katsomaan uutta jääkaappia gigantista ja Prismasta.
Ei voi odottaa, että vuokranantaja pääsee aivan heti paikalle.
Mutta voi olettaa, että ihminen elää viikon ilman jääkaappia?
Aikamoisin kermapyllyjä on nämä mammat jos kuolee viikossa jääkaapin puutteeseen. Miljardit ihmiset lämpimissä maissa eivät ole eläissään nähneet jääkaappia ja eikun vain elävät.
Tarkistaisi Ap nyt sen jääkaapin sulakkeen aluksi.
Vierailija
</p>
<p>Ja olet oikeutettu vuokranalennukseen, jos jääkaappi on mainittu vuokrasopimuksessa asunnon varusteluna.[/quote kirjoitti:Toisin päin. Jääkaappi on normaalia varustelua ja se kuuluu varusteluun jos sellainen asunnossa on, eikä ole vuokrasopimuksessa erikseen mainittu, ettei se kuuluisi varusteluun.
Kun oman vuokra-asuntoni jääkaappi levisi, riitti että ilmoitin vuokranantajalle, ja sain luvan samana päivänä hakea liikkeestä uuden, vuokranantajan laskuun. Eli ei voi kyllä mennä noin, joko uusi jääkaappi heti tai sitten vuokranalennus ajasta, jonka joudut olemaan ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin haluaisin mennä katsomaan sitä vanhaa jääkaappia ensin. Tsekkaisin sulakkeen ja onko pistoke kunnolla seinässä.
Sitten ottaisin tilasta mitat ja lähtisin katsomaan uutta jääkaappia gigantista ja Prismasta.
Ei voi odottaa, että vuokranantaja pääsee aivan heti paikalle.
Mutta voi olettaa, että ihminen elää viikon ilman jääkaappia?
Aikamoisin kermapyllyjä on nämä mammat jos kuolee viikossa jääkaapin puutteeseen. Miljardit ihmiset lämpimissä maissa eivät ole eläissään nähneet jääkaappia ja eikun vain elävät.
Tarkistaisi Ap nyt sen jääkaapin sulakkeen aluksi.
Mitenköhän nämä reppanat pärjäisivät vaikka sodassa, jos elämä kaatuu siihen ettei kerrostaloasunnossa ole muutamaan päivään jääkaappia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun omistusasunnossa. Jos jääkaappi menisi rikki, saattaisin joutua odottamaan tilipäivään ennenkuin pystyisin ostamaan uuden. Luotolla en kodinkonetta ostaisi.
Sanoo luottokelvoton & säästämiskyvytön
Säästöt hupeni viime vuonna kattoremonttiin. Luotolla en osta, osakkeita en myy.
Vierailija kirjoitti:
Taas nähtiin, että selvintä olisi kun jääkaapit ym eivät kuuluisi automaattisesti vuokraan vaan olisivat asukkaan omat.
No olisihan se hankalaa kun muuttaisi, niin jotuisi usein myös hankkimaan uuden jääkaapin kun vanha ei sopisi uuteen asuntoon tms.
Pelkästään jo verhojan ja mattojen yms. uusiminen vituttaa ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä kartan yksityisiä vuokranantajia kuin ruttoa, kaupungin kämpässä talkkari toisi uuden jo seuraavana päivänä.
Veronmaksajien rahoilla, sinulle kiireellinen toimitus, kun et vaan karttaisi myös työtä ja vastuuta elämästäsi.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla näin tyhmiä??
Esimerkki:
Henkilöllä on asunto, jonka vuokra on 500€ ja vastike 300€. Vuodessa vuokratulo on siis 200€*12kk=2400€
A: ostetaan uusi jääkaappi 500€, jolloin vuokratuloa jää 1900€ ja verojen jälkeen 1900€*0,7= 1330€
B: ostetaan käytetty jääkaappi 100€, jolloin vuokratuloa jää 2300€ ja verojen jälkeen 2300€*0,7=1610€
Kumpi on isompi summa, 1330 vai 1610??
Monella on kyllä suuria vaikeuksia ymmärtää, mitä tuo verotuksessa vähentäminen merkitsee. Se tuntuu olevan kuin taikasana, jolla asiat muuttuvat ilmaiseksi. Samat ihmiset varmaan luulevat, että vuokranantajalle jää käteen tasan se vuokrasumma ja vastikkeen maksaa joku mystinen taho.
Minä olen elänyt jopa kuulausia ilman jääkaappia. Syö helposti pilaantuvat ruuat heti kaupasta tultuasi ja osta säilykkeitä.
Älä jauha paskaa. Kela ei korvaa kalliita lääkkeitä kuin kuukauden kerrallaan.