Siis voiko oikeasti mennä näin??? (vuokra-asunto ja rikkinäinen jääkaappi)
Huomasin eilen illalla, että jääkaappi on lämmennyt. Valo oli sammunut ja kaikki ruoka selkeästi lähtenyt lämpenemään, pakasteet sulamaan. En saanut asialle mitään tehtyä, huolellinen imurointi, johdon poistaminen ja takaisin laittaminen ei auttanut, nappuloilla ei saanut säädettyä. Sulakkeessa ei ole vikaa. Laitoin asiasta heti tekstiviestin vuokranantajalle (kello oli silloin 19.30). Yritin soittaa hänelle useamman kerran tämän päivän mittaan, mutta hän ei vastannut. Nyt sain tekstiviestin, että hän pääsee ensi viikon lauantaina tarkistamaan tilanteen ja sitten tarvittaessa tilaamaan uuden jääkaapin.
Siis mitä! Voiko oikeasti olla niin, että olen kokonaisen viikon ilman jääkaappia (plus että tuleeko se sitten heti tilauksestakaan)? Talo on rakennettu vuonna 1998 ja jääkaappi on ulkonäön perusteella todennäköisesti alkuperäinen, ei kai se mikään yllätys ole että sellaiset hajoaa? Olen asunut samassa asunnossa kolme vuotta eikä ole ikinä ollut mitään moittimisen aihetta, tuntuu melko p:lta että nyt ei luoteta ja oletetaan, että elän viikon täysin ilman jääkaappia!
En ole vielä vastannut mitään, ajattelin ensin kysyä, että eikö mulla tosiaan ole oikeutta saada jääkaappia aiemmin?
Kommentit (205)
Meillä hajosipakastin, soitin huoltoyhtiöön niin samana iltana oli jo uusi jääkaappi-pakastin käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vaadit ilmaisen kuukauden vuokrasta jos ei jääkaappi ilmesty kahdessa päivässä. Tutki vuokralaisen oikeudet niin voit lukea sitä omistajalle jos alkaa änkyttämään vastaan.
Saisiko linkkiä tähän? Eipä löytynyt mistään moista tietoa, koska vuokranantajalta ei edellytetä uutta jääkaappia asap.
Ohjeiden mukaan vuokralaiselle tulee ilmoittaa 14 vrk ennen kuin asuntoon tullaan suorittamaan korjaustoimenpiteitä, joten vuokranantajalla on vähintään tuo aika odotettavana ennen kuin jääkaappia mennään korjaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Toi jääkaapin myyminen on totta. Tilasin kerran keittiöremontin ja annoin avaimet remppamiehelle.
Tullessani aamupäivällä katsomaan tilanetta, niin jääkaappia ,uusi joka jää, oltiin kantamassa remppamiehen pakuun. Sanoin että kantakaa takasin!
Tässä ei ollut järjen hiventäkään. Uusi jääkaappi joka jää, oli menossa pakuun? No mitä sille vanhalle tapahtui? Ja siis remonttimiehet remppasivat asuntoasi, mutta ajattelivat pölliä uuden jääkaapin? Tämä liittyy vuokralaisiin miten?
Ei juma 😂
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas näitä 'kysy jos saat vuokranalennusta".. Teidän pitää tietää oikeutenne. Jos asunto ei ole siinä kunnossa kuin se on vuokrattu, niin olet automaattisesti oikeutettu korvauksiin, myös pilaantuneista ruuista.
Ilmoitat vuokranantajalle, että joko hankkii uuden koneen maanantaina tai vuokranalennus koko viikolta ja pilaantuneet ruuat pitää korvata joka tapauksessa. Vanhalle koneelle tehköän mitä huvittaa, mutta sinun ei tarvitse siitä stressata.
Vastaavasti vuokranantaja voi tulla paikalle korjaajan kanssa ja tämä toteaa, että vuokralainen on tahallaan koneen hajoittanut ja vuokranantaja ojentaa 700 euron laskun rikotusta kodinkoneesta.
Korjaaminen tulee käynnistää kohtuullisessa ajassa! Riittää siis soitto korjausfirmaan, jonka jälkeen vuokralaisen oikeus vuokranalennukseen on hyvin kyseenalainen.
Meillä oli onneksi reilu vuokranantaja kun vastaava konerikko tapahtui. Soitimme tapahtuneen jälkeen heti hänelle ja saimme luvan käydä itse ostamassa uuden kaupasta. Koko laskun saimme sitten vähentää seuraavasta vuokrasta. Tietysti kuitin lähetimme hänelle, josta kävi ilmi että myös vanha rikkinäinen laite oli viety pois.
Vierailija kirjoitti:
Vaadit ilmaisen kuukauden vuokrasta jos ei jääkaappi ilmesty kahdessa päivässä. Tutki vuokralaisen oikeudet niin voit lukea sitä omistajalle jos alkaa änkyttämään vastaan.
Asuntohan on muuten täysin asuttavassa kunnossa, joten miksi saisi alennuksen koko vuokrasta? Omistaja voi varsin hyvin länkyttää vastaan ja vuokralaisella on velvollisuus osoittaa, että koko asunto on asumiskelvoton, jotta koko vuokran voi jättää maksamatta.
Meillä on onneksi pieni jääkaappi, joka kannetaan vuokralaiselle samantien kun ilmoitus hajonneesta laitteesta tulee. Näin ei voi vaatia vuokranalennusta ja minulla on runsaasti aikaa hankkia uusi. Usein siinä menee viikkoja ja valitustahan siitä tulee, mutta eipä voi nillitellä vuokranmaksun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi uutta ennen rikkinäisen näkemistä. Aina ei pääse heti paikalle, eli asap on tälle vuokranantajalle viikko. Ainahan voit ottaa riskin ja ostaa itse uuden, mutta vanha on oltava tsekattavana. Aika monta tapausta olen nähnyt, jossa ostetaan uusi rikkinäisen tilalle ja se rikkinäinen onkin ehjä ja se myydään eteenpäin. Ikävää.
Komppaan. Itse olen vuokranantajana ja asun samassa kaupungissa kuin vuokralaiseni. Jos jotain hajoaa, pyrin menemään paikanpäälle parin pvn sisään. Vuoktanantajan kannattaa aina itse nähdä laite ja todeta että on tosiaan hajonnut. Vuokranantajan ei tarvitse ostaa uuttauutta, riittää että hommaa torista käytetyn. Kunhan on samantasoinen kuin hajonnut.
Kaikkinainen laitteiden hajoaminen muuten loppui, kun sovin vuokralaisten kanssa, että laitteet eivät kuulu vuokraan. Että saavat kyllä käyttää jääkaappiani, tiskariani ja liettäni, mutta jos hajoavat, niin itse hommaavat uudet ja voivat lähtiessään viedä mennessään. 8v vuokralaisia, mitään ei ole hajonnut. Ja vuokralaisia aina löytynyt.
Homma perustuu siihen, että niitä laitteita käytetään varovaisemmin, jos vuokralaiset tietävät ettei uutta tule vuokranantajan puolelta jos hajoaa. Tämä taas mahdollistaa matalamman vuokratason.
Miksi sinä niissä kodinkoneissa säästät, kun saat hankintakulut verotukseen? Vai oletko kaikissa asioissa yhtä pälli kuin vuokranantajana?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on onneksi pieni jääkaappi, joka kannetaan vuokralaiselle samantien kun ilmoitus hajonneesta laitteesta tulee. Näin ei voi vaatia vuokranalennusta ja minulla on runsaasti aikaa hankkia uusi. Usein siinä menee viikkoja ja valitustahan siitä tulee, mutta eipä voi nillitellä vuokranmaksun kanssa.
Missäpäin Suomea kestää viikkoja saada uusi jääkaappi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi uutta ennen rikkinäisen näkemistä. Aina ei pääse heti paikalle, eli asap on tälle vuokranantajalle viikko. Ainahan voit ottaa riskin ja ostaa itse uuden, mutta vanha on oltava tsekattavana. Aika monta tapausta olen nähnyt, jossa ostetaan uusi rikkinäisen tilalle ja se rikkinäinen onkin ehjä ja se myydään eteenpäin. Ikävää.
Komppaan. Itse olen vuokranantajana ja asun samassa kaupungissa kuin vuokralaiseni. Jos jotain hajoaa, pyrin menemään paikanpäälle parin pvn sisään. Vuoktanantajan kannattaa aina itse nähdä laite ja todeta että on tosiaan hajonnut. Vuokranantajan ei tarvitse ostaa uuttauutta, riittää että hommaa torista käytetyn. Kunhan on samantasoinen kuin hajonnut.
Kaikkinainen laitteiden hajoaminen muuten loppui, kun sovin vuokralaisten kanssa, että laitteet eivät kuulu vuokraan. Että saavat kyllä käyttää jääkaappiani, tiskariani ja liettäni, mutta jos hajoavat, niin itse hommaavat uudet ja voivat lähtiessään viedä mennessään. 8v vuokralaisia, mitään ei ole hajonnut. Ja vuokralaisia aina löytynyt.
Homma perustuu siihen, että niitä laitteita käytetään varovaisemmin, jos vuokralaiset tietävät ettei uutta tule vuokranantajan puolelta jos hajoaa. Tämä taas mahdollistaa matalamman vuokratason.
Miksi sinä niissä kodinkoneissa säästät, kun saat hankintakulut verotukseen? Vai oletko kaikissa asioissa yhtä pälli kuin vuokranantajana?
Tota, ne joutuu kyllä ihan itse omalla rahalla ostamaan. Ja verotukseen laittaminen tarkoittaa sitä, ettei niiden osalta makseta veroa, ne siis vähentää pääomatuloja. Mutta ihan joutuu rahaa laittamaan tiskiin..
Vierailija kirjoitti:
Miten voi mennä viikkoja? Me saatiin seuraavana päivänä uus kun vanha kosahti (kaupungin vuokra-asunto)
Vanhemmillani meni pakastin rikki omassa omakotitalossa ja tilasivat Gigantista uuden josta tuotiin se saman päivän aikana. Vuosien varrella jos on lapsuudenkodissani jotain mennyt rikki, niin isä on ne hakenut itse heti tai sitten tilattu. Ikinä mennyt viikkoja.:D et taida olla mikään vuokranantaja.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen voi myydä jääkaapin ja väittää vanhan hajonneen. Vuokranantajana haluaisin todeta jääkaapin todella olevan rikki. Jotain kompensaatiota parin viikon jääkaapittomuudesta voi pyytää.
Maksatko myös uudet lääkkeet (1200 e x 3 kpl) kun ne pilaantuvat ilman jääkaappia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita ruuat parvekkeelle.
Ei ole valitettavasti parveketta, pelkkä ranskalainen parveke. Muuten tuo olisikin helppo ratkaisu.
Ruuat vetoketjulliseen kassiin ja parvekkeen kaiteeseen roikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin Suomea kestää viikkoja saada uusi jääkaappi?
Kiertää ja etsii varmaan kaikki kirpparit ja torit josta roudaa sitten löytämänsä vanhimman p.skan joka hajoaa heti. Miten muuten voisi olla asiasta kokemusta ja USEIN. :D
Vierailija kirjoitti:
Vuokrassa pitää huomioida alennuksena tuhoutuneet ruoat ja ulkona syöminen niiltä päiviltä kun jääkaappia ei ole. Ja et syö mitään mäkkimättöä.
Luulisi tulevan vauhtia vuokraisäntään.
Kotivakuutus.
Ei se vuokraisännän vika ole.
Meillä meni vuokralaiselta jääkaappipakastin rikki. Seuraavana päivänä kävi korjaaja toteamassa ettei kannata korjata ja tilattiin heti netistä Gigantista uusi (varastotuote, kotiintoimitus asap) - Gigantilla meni melkein kaksi viikkoa saada se toimitus.
Eikä siis ollut kyse meidän hidastelusta ja tosiaan, pilaantuneet ruoat vuokralaisen omaan kotivakuutukseen niinkuin asunnon omistajatkin laittaisivat.
AP:n asiantuntemus vaikuttaa sen verran ohuelta, että parempi käydä toteamassa että jääkaappi todella on rikki, eikä ole vain pois päältä tai vika sähköissä tms. Ja pitäähän siitä kaapista ottaa mitat uutta varten, tai voihan olla että vuokrantajalla on tiedossa joku käytetty jääkaappi, jonka voisi ottaa tuohon tilalle, jos mitat täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi mennä viikkoja? Me saatiin seuraavana päivänä uus kun vanha kosahti (kaupungin vuokra-asunto)
Vanhemmillani meni pakastin rikki omassa omakotitalossa ja tilasivat Gigantista uuden josta tuotiin se saman päivän aikana. Vuosien varrella jos on lapsuudenkodissani jotain mennyt rikki, niin isä on ne hakenut itse heti tai sitten tilattu. Ikinä mennyt viikkoja.:D et taida olla mikään vuokranantaja.
Vuosi sitten tutulta hajosi jääkaappi ja kotiintoimitus olisi ollut viikon päästä eli riippuu paikasta ja ajankohdasta.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin hajosi joskus jääkaappi, vuokranantaja ei edes ostanut uutta vaan halusi korjata vanhan. Noh, se jääkaappi oli sen kokoinen, että ei ollut ihan perusmalli niin se osakin piti tilata ulkomailta, tässä tais mennä joku 3 viikkoa. Olin niin nuori etten edes tajunnut, että olisin ollut oikeutettu alempaan vuokraan siltä kuulta. Muista sä vaatia sitä! Onneksi asuin samassa kaupungissa porukoiden kanssa, niin pystyin kotona sitten asumaan sen ajan kun olin ilman jääkaappia. Muuten olis menny hankalaks.
No ei siitä kyllä montaa euroa saa alennusta että joutuu tilaäisesti oleman ilman jääkaappia. Jos ajattelee että jääkappi maksaa 400€ ja käyttöikä on 15 vuotta, niin se tekee vuokrassa jääkaapin osuudeksi 2,2€/kk.
Sitä voisi vuokrantajalta kysyä että olisiko vuokrantajalla mahdollisesti joku varajääkaappi siksi aikaa kun omaa korjataan.
Vanhan jääkaapin voisi saada ihan ilmaiseksikkin kun alkaa tuttavilta ja FB ryhmistä kyselemään. Torissa on tällä hetkellä 27 jääkaappia "annetaan" ilmoituksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla näin tyhmiä??
Esimerkki:
Henkilöllä on asunto, jonka vuokra on 500€ ja vastike 300€. Vuodessa vuokratulo on siis 200€*12kk=2400€
A: ostetaan uusi jääkaappi 500€, jolloin vuokratuloa jää 1900€ ja verojen jälkeen 1900€*0,7= 1330€
B: ostetaan käytetty jääkaappi 100€, jolloin vuokratuloa jää 2300€ ja verojen jälkeen 2300€*0,7=1610€
Kumpi on isompi summa, 1330 vai 1610??
Näin juuri. Ja ne pilaantuneet ruoat korvaa oma kotivakuutuksesi. Otat nyt sen videon ja kysyt luvan hankkia itse uusi ja vähentää sen vuokrasta, niin saat asian nopeasti hoidettua. Lisäksi toimituksissa on usein ruuhkaa eli saattaa venyä joka tapauksessa.