Siis voiko oikeasti mennä näin??? (vuokra-asunto ja rikkinäinen jääkaappi)
Huomasin eilen illalla, että jääkaappi on lämmennyt. Valo oli sammunut ja kaikki ruoka selkeästi lähtenyt lämpenemään, pakasteet sulamaan. En saanut asialle mitään tehtyä, huolellinen imurointi, johdon poistaminen ja takaisin laittaminen ei auttanut, nappuloilla ei saanut säädettyä. Sulakkeessa ei ole vikaa. Laitoin asiasta heti tekstiviestin vuokranantajalle (kello oli silloin 19.30). Yritin soittaa hänelle useamman kerran tämän päivän mittaan, mutta hän ei vastannut. Nyt sain tekstiviestin, että hän pääsee ensi viikon lauantaina tarkistamaan tilanteen ja sitten tarvittaessa tilaamaan uuden jääkaapin.
Siis mitä! Voiko oikeasti olla niin, että olen kokonaisen viikon ilman jääkaappia (plus että tuleeko se sitten heti tilauksestakaan)? Talo on rakennettu vuonna 1998 ja jääkaappi on ulkonäön perusteella todennäköisesti alkuperäinen, ei kai se mikään yllätys ole että sellaiset hajoaa? Olen asunut samassa asunnossa kolme vuotta eikä ole ikinä ollut mitään moittimisen aihetta, tuntuu melko p:lta että nyt ei luoteta ja oletetaan, että elän viikon täysin ilman jääkaappia!
En ole vielä vastannut mitään, ajattelin ensin kysyä, että eikö mulla tosiaan ole oikeutta saada jääkaappia aiemmin?
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas nähtiin, että selvintä olisi kun jääkaapit ym eivät kuuluisi automaattisesti vuokraan vaan olisivat asukkaan omat.
Tämä olisi kyllä hyvä. Myytiin kämppä ja asutaan tilapäisesti vuokralla kun katsellaan uutta. Voi jeesus mitä kärsimystä on kun jääkaappi on mallia halvin mahdollinen: kurluttaa ja ulisee ja lämpötilat heittelehtii hyllyltä toiselle ja tunnista toiseen aivan naurettavasti. Ja kaasuhellaan tottuneelle tuollainen halpisrautalevy on aikamoinen kokemus...
Ihmisillä on kuitenkin tosi paljon omia mieltymyksiä ja tarpeita jääkaapin ja hellan suhteen, joten en käsitä miksei ne voi olla jokaisen omat. Onhan pyykkikonekin.
No ei ole pyykkikonekaan sen "omempi", kun muutkaan kodinkoneet. Monessa vuokrakämpässä sellanen on valmiiksi. Kämpässä ei ole mitään "perusvarustusta" vaan siellä on se mitä on. Jotkut on tietty myös ihan täysin kalustettuja.
Tuo omien kodinkoneiden rahtaaminen edes takas on vaan aika veemäistä ja juurikin niin, että jos vaikka edellisessä kämpässä oli jääkaappi ja uudessa ei, niin tulee ihan turhaan hankittua niitä vähän väliä.
Esim. Hollannissa kämpät vuokrataan kolmessa eri tilassa: kalustettu, semi-kalustettu (eli keittiökaapit, yleisimmät kodinkoneet yms ja jostain syystä myös verhot) ja ns. paljaana, eli kämpässä ei ole välttämättä keittiökaappeja tai edes lattiaa. Siis pelkkä betoni paistaa sieltä. Siinä sitten jokanen joutuu remppaamaan kämpän ja tuhoamaan sen uudestaan kun vuokrasopimuksessa sanotaan, että pitää palauttaa samaan kuntoon. Ihan hyvin tilin tekee varmaan kaikki remppafirmat, laminaattikauppiaat yms. kun niitä tehdään varmaan kymmenen kertaa useammin kun täällä.
Yllättävän monella näyttää tosiaan olevan tällainen oletus, että vuokrakämppään kuuluu joku tietty varustus, usein muodostavat mielipiteensä sen mukaan, minkä itsellä on ollut ekassa vuokrakämpässä. Kämpänhän saa oikeasti vuokrata vaikka kaikkine kalusteineen aterimia ja liinavaatteita myöten, tai sitten vaikka ilman keittiötä tai wc-pönttöä. Tosin eri asia, kuka tällaisen viimeisena mainitun haluaa.
Jossain facebook-ryhmässä näin kerran jonkun tilittävän, kuinka hänen uudessa vuokrakämpässään ei ole sälekaihtimia, ja kuinka hän voi nyt saada vuokranantajan hänelle sellaiset hankkimaan. En sitten tiedä, kuinka ei ollut tätä tajunnut ennen kämppään muuttoa, ja miten ihmeessä sälekaihtimet voivat olla jollekin joku itsestäänselvä varuste? Itse olen asunut kuudessa eri asunnossa elämäni aikana ja muistaakseni yhdessä oli vissiin jossain huoneessa sälekaihtimet.
Ihan uskomaton keskustelu.
1. Vanha jääkaappi kuluttaa sähköä ihan sikana. Uusiminen kanattaa muutaman vuoden välein, ehkä se 10v on ok väli.
Näin säästää sähkössä.
2. Vuokranantaja voi katsoa peiliin jos epöilee aina ja kaikkia ihme tuhuista. En usko että monraakaan tuollaista vuokralaista oikeasti on, jotka petoksia yrittäisi. Nämä on muutamia ääritapauksia, ja Suomessa on vuokra-asuntoja.. satojatuhansia?
Sillä voitolla, minkä saa, oli se sitten 1300e tai 1500e niinkuin joku laski, voo niitä kalusteita uusia. Sehän on hitsi vie OMAN OMAISUUDEN kunnostamista/ylläpitoa!!
Mun vuokralaiselta kun jääkaappi hajosi, tai oli vasta hajoamassa, soitti heti kun huomasi. En tod käynyt katsomassa, vaan tiöasin Gigantin nettikaupasta uuden ja vanha vietiin pois samalla. TIETENKIN! En olis jaksanu lähteä roudaamaan kaappia kierrätykseen itse. Bensaa olis menny ja aikaa, jona voi vaikka lukea lehteä tai käydä lenkillä!
Miksi asioista on tehtävä niin hiton vaikeita??
Yksi kokemus itse vuokralaisena:
Ikivanha "retro :D" wc-istuin jäi valuttamaan vettä joka vedon jälkeen. Pyysin muutaman kk vuokranantajalta uutta ennenkuin hajoaa.
Olinpa viikonlopun pois ja tänä aikana oli lorottanut vettä niin, että laskua tuli noin 250e.
Vuokranantaja maksoi, koska olin niin monesti varoittanut, mutta ei suostunut vaihtamaan.
Tuolla rahalla olis sen idon jo melkein saanut ;)
En ottaisi riskiä, että jääkaappi valuttaisi vedet lattialle, ja sit menis lattia vaihtoon, ehkä kaapistoa, väliseinän kuivatusta.. jos vanhemmuuttaan hajoaa eikä asialle tee mitään, kun ekat merkit näkyy ja kuuluu, ei vakuutukset kata MITÄÄN!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen voi myydä jääkaapin ja väittää vanhan hajonneen. Vuokranantajana haluaisin todeta jääkaapin todella olevan rikki. Jotain kompensaatiota parin viikon jääkaapittomuudesta voi pyytää.
Myydä yli 20 v vanhan, vuokrattavaan asuntoon hommatun perusjääkaapin?
Nyt valoja päälle, niitä on torissa ilmaiseksi jaossa, kunhan joku hakisi pois.
Jos joku kuvittelee, et tuollaisen voisi myydä, on varmaan muutakin vikaa realiteettien ymmärtämisessä.Mahdollisuuksistahan tässä keskustellaan. Vuokralainen voi myös myydä sen uuden iskemättölmän kaapin ja jatkaa vanhan kaapin käyttöä, mikä oikeasti onkin toimiva edelleen.
Ja sitten muuttaessaan hankkii tilalle asuntoon oikeasti kuuluvan, kerran jo myymänsä jääkaapin? Laittakaa nyt urpot vähän valoja päälle.
Kaupungin vuokratalofirmoilla on varmaan varasto, jossa säilötään paria uutta jääkaappipakastinta rikkoutuneiden varalle. Vuokratalofirmoillanon myös paku, jonka avulla kätevästi voidaan uusi jkp tuoda asukkaalle. Lisäksi vuokratalofirmoilla on ihmiset, jotka TYÖKSEEN tekevät ma-pe klo 8-16 tuota jääkaapinkuskaushommaa pakulla vuokralaiselle.
Yksityinen vuokranantaja on todnäk itse töissä klo 8-16 tai jopa työmatkalla pari päri päivää kun vuokralaisen laite hajoaa. Samoin vuokranantajalla ei välttämättä ole pakua laitteen kuljettamiseen.
Jos muutama päivä on liikaa antaa vuokraisännälle uuden laitteen hankkimisen ja kuljetuksen hoitamiseksi, niin syytä lienee pysyä isojen vuokrafirmojen asiakkaana.
Ihminen se vuokranantajakin on.
Vuokralainen soitti, että jääkaappi hajosi. Ilmoitin sähköpostilla, että voi ostaa uuden, tarjouksessa oli 169 e hintainen ja laitoin, että tuon voit ostaa. No se osti vähän yli 500 e maksaneen ja yritti saada minut sen maksamaan, mutta totesin, että ei käy, annoin luvan vain halpaan.
Sitten hankin itse halvan jääkaapin siihen kämppään ja siirsin vuokralaisen omistaman sivummalle. Nyt sillä on 2 jääkaappia eikä se ole vieläkään tyytyväinen.