Siis voiko oikeasti mennä näin??? (vuokra-asunto ja rikkinäinen jääkaappi)
Huomasin eilen illalla, että jääkaappi on lämmennyt. Valo oli sammunut ja kaikki ruoka selkeästi lähtenyt lämpenemään, pakasteet sulamaan. En saanut asialle mitään tehtyä, huolellinen imurointi, johdon poistaminen ja takaisin laittaminen ei auttanut, nappuloilla ei saanut säädettyä. Sulakkeessa ei ole vikaa. Laitoin asiasta heti tekstiviestin vuokranantajalle (kello oli silloin 19.30). Yritin soittaa hänelle useamman kerran tämän päivän mittaan, mutta hän ei vastannut. Nyt sain tekstiviestin, että hän pääsee ensi viikon lauantaina tarkistamaan tilanteen ja sitten tarvittaessa tilaamaan uuden jääkaapin.
Siis mitä! Voiko oikeasti olla niin, että olen kokonaisen viikon ilman jääkaappia (plus että tuleeko se sitten heti tilauksestakaan)? Talo on rakennettu vuonna 1998 ja jääkaappi on ulkonäön perusteella todennäköisesti alkuperäinen, ei kai se mikään yllätys ole että sellaiset hajoaa? Olen asunut samassa asunnossa kolme vuotta eikä ole ikinä ollut mitään moittimisen aihetta, tuntuu melko p:lta että nyt ei luoteta ja oletetaan, että elän viikon täysin ilman jääkaappia!
En ole vielä vastannut mitään, ajattelin ensin kysyä, että eikö mulla tosiaan ole oikeutta saada jääkaappia aiemmin?
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Laita ruuat parvekkeelle.
Ei ole valitettavasti parveketta, pelkkä ranskalainen parveke. Muuten tuo olisikin helppo ratkaisu.
Kuulostaa aika laiskalta tai pihiltä vuokraisännältä/emännältä. Luulisi, että olisi voinut vaan hankkia saman tien uuden ja jättää sinun yhteystietosi tavarantoimittajalle. Kotiinkuljetuksella noita yleensä ostetaan siten, että vievät vielä vanhan mennessään. Eivät ole kovin kalliita kodinkoneita mielestäni. Mitä se auttaa, että vuokranantaja tulee pällistelemään rikkinäistä jääkaappia.
No, aika outoa. En ylipäänsä tajua miksi hänen pitää tulla itse paikan päälle toteamaan tilanne. Meidän vuokralainen laittoi viestiä, että hella ei toimi kunnolla. Kävin seuraavana päivänä ostamassa uuden lieden kotiinkuljetuksella ja asennuksella. Ei siinä minua tarvita väliin toteamaan yhtään mitään.
Sinuna ehkä laittaisin viestiä, että et kyllä ilman jääkaappia pärjää koko viikkoa. Pitäisi jokaisen täysjärkisen se ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole valitettavasti parveketta, pelkkä ranskalainen parveke. Muuten tuo olisikin helppo ratkaisu.
Ghettojääkaappi, eli ruoat roikkumaan ikkunan ulkopuolelle kassissa.
Mä elin kerran kaksi viikkoa ilman sähköä myrskyvaurioiden vuoksi. Kyllä se pari viikkoa meni noutoruoalla, pähkinöillä jne. Sulla on kuitenkin liesi käytössä, joten esim. hernaria, lämpimässä säilyviä kasviksia, kananmunia, pastaa, papuja ja muita ruokasäilykkeitä voit kokkailla. Täytyy vain tehdä aina sen kokoinen satsi, että tulee syötyä kaikki kerralla.
Minä laittaisin vuokranantajalle viestin, että tarvitsin kyllä uuden jääkaapin mahdollisimman pian. Ja saanko vuokran alennusta, kun joudun elämään ilman jääkaappia kokonaisrn viikon.
Minun vuokranantajani kyllä luotti sanaani kun kerroin jääkaapin olevan rikki ja tilasi Gigantista uuden jääkaapin sekä hajonneelle poiskuljetuksen. Yritä vielä selittää tilanne, ettet voi olla ilman jääkaappia. Eihän kukaan voi.
Mullakin hajosi joskus jääkaappi, vuokranantaja ei edes ostanut uutta vaan halusi korjata vanhan. Noh, se jääkaappi oli sen kokoinen, että ei ollut ihan perusmalli niin se osakin piti tilata ulkomailta, tässä tais mennä joku 3 viikkoa. Olin niin nuori etten edes tajunnut, että olisin ollut oikeutettu alempaan vuokraan siltä kuulta. Muista sä vaatia sitä! Onneksi asuin samassa kaupungissa porukoiden kanssa, niin pystyin kotona sitten asumaan sen ajan kun olin ilman jääkaappia. Muuten olis menny hankalaks.
Aika paskamainen vuokranantaja. En osaa neuvoa muuten kuin että yritä nyt jotenkin selittää, että et voi olla viikkoa ilman jääkaappia.
Ei todellakaan voi mennä, googlaapa vuokralaisen oikeuksia ja etsi tueksi faktaa puhelinkeskusteluun, jos vuokranantaja on hankalampi tapaus. Mun siskolla hajos taannoin kaappi niin seuraavana päivänä kiikuttivat uuden tilalle.
Tästä syystä kartan yksityisiä vuokranantajia kuin ruttoa, kaupungin kämpässä talkkari toisi uuden jo seuraavana päivänä.
Vastaa hänelle että tarvitset jääkaapin pian, joten voisiko hän vain tilata uuden kotiintoimituksella sulle jo tänään, niin se tulee parin pv sisällä, pitää vaan vastata noin kun ei muuten tajua. ole jämpti
En ostaisi uutta ennen rikkinäisen näkemistä. Aina ei pääse heti paikalle, eli asap on tälle vuokranantajalle viikko. Ainahan voit ottaa riskin ja ostaa itse uuden, mutta vanha on oltava tsekattavana. Aika monta tapausta olen nähnyt, jossa ostetaan uusi rikkinäisen tilalle ja se rikkinäinen onkin ehjä ja se myydään eteenpäin. Ikävää.
Vuokrassa pitää huomioida alennuksena tuhoutuneet ruoat ja ulkona syöminen niiltä päiviltä kun jääkaappia ei ole. Ja et syö mitään mäkkimättöä.
Luulisi tulevan vauhtia vuokraisäntään.
Tämä on ärsyttävää yksityisissä vuokranantajissa, että jos jotain hajoaa niin asiat ei välttämättä hoidu nopeasti. Sano, että et pärjää ilman jääkaappia noin kauaa tai jos vaatii pärjäämään, niin vaadi vuokranalennusta.
Vuokralainen voi myydä jääkaapin ja väittää vanhan hajonneen. Vuokranantajana haluaisin todeta jääkaapin todella olevan rikki. Jotain kompensaatiota parin viikon jääkaapittomuudesta voi pyytää.
Vastaa että sopii, jos saat viikon alennuksen vuokrasta kun ruuat meni nyt pilalle ja et voi asua jääkaapittomassa kodissa? Sillä rahalla voit tilata noutoruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ghettojääkaappi, eli ruoat roikkumaan ikkunan ulkopuolelle kassissa.
Mä elin kerran kaksi viikkoa ilman sähköä myrskyvaurioiden vuoksi. Kyllä se pari viikkoa meni noutoruoalla, pähkinöillä jne. Sulla on kuitenkin liesi käytössä, joten esim. hernaria, lämpimässä säilyviä kasviksia, kananmunia, pastaa, papuja ja muita ruokasäilykkeitä voit kokkailla. Täytyy vain tehdä aina sen kokoinen satsi, että tulee syötyä kaikki kerralla.
Siis kai sä ymmärrät, että kun maksetaan palvelusta X, niin silloin ollaan oikeutettuja siihen palveluun X eikä mietitä, että noh, jos sitä viikon syö hernaria, papuja ja pähkinöitä, niin kyllähän tästä selvitään. Jos olet varannut hotellihuoneen, jossa on kingsize-sänky ja kylpyamme, niin huoneessa on oltava kingsize-sänky ja kylpyamme, vaikka ilmankin toki pärjää. Jos olet ostanut puhelinliittymän, joka sisältää 1000 minuuttia puheaikaa, niin sen on sisällettävä 1000 minuuttia puheaikaa eikä 898 tai 907 minuuttia. Jos olet tilannut vedenpitävät vaelluskengät, niin niiden on oltava vedenpitävät. Jos olet vuokrannut asunnon jossa on toimiva jääkaappi, niin siinä on oltava toimiva jääkaappi.
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi uutta ennen rikkinäisen näkemistä. Aina ei pääse heti paikalle, eli asap on tälle vuokranantajalle viikko. Ainahan voit ottaa riskin ja ostaa itse uuden, mutta vanha on oltava tsekattavana. Aika monta tapausta olen nähnyt, jossa ostetaan uusi rikkinäisen tilalle ja se rikkinäinen onkin ehjä ja se myydään eteenpäin. Ikävää.
Varmasti täysin ok, jos pystyt tsekkaamaan sen rikkinäisen jääkaapin hajoamispäivänä tai ihan viimeistään seuraavan aamuna. Jos sinun aikatauluihisi liittyvistä syistä jääkaapin tsekkaus menee viikon päähän, niin ongelma lienee sinun eikä vuokralaisen. Vuokranantajana toimimisessa on se ikävä puoli, että sinun sijoituskohde on toisen ihmisen koti, ja onneksi myös lainsäädäntö on siltä pohjalta tehty. Kannattaa pysytellä osakkeissa, jos ihmisten kanssa toimiminen on turhan hankalaa.
Vuokranantajalla on oikeus tarkastaa että kaappi on rikki. Hyvin paljon tapahtuu sitäkin että vuokralainen myy kaapin ja pyytää vuokranantajalta uuden tällä verukkeella.
Yksityisellä viikko on melko lyhyehkö aika, kun vuokranantaja ei vuokraa työkseen asuntoa. Kaupungin kämpässä asiat toimivat nopeammin. Mikään ei velvoita vuokranantajaa kiirehtimään, mutta voit tosiaan yrittää pyytää häntä käymään nopeammin.
Ja olet oikeutettu vuokranalennukseen, jos jääkaappi on mainittu vuokrasopimuksessa asunnon varusteluna.