Kerätään tähän ketjuun ÄRSYTTÄVIÄ TRENDISANOJA/SANONTOJA
Nämä nyt tulee ainakin mieleen: milleniaali tunteiden sanoittaminen rajapinta tulokulma
Kommentit (1313)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”postuumisti”
”Some sekosi”, ”some räjähti
”Mitä aktuaalista vi—a?”
Postuumisti on kyllä ihan vanha hyvä sana, tarkoittaa sitä että jotakin tapahtuu henkilön kuoleman jälkeen. Esim joku saa jonkun palkinnon kuoleman jälkeen =postuumisti.
Minua ärsyttää se että jotkut asiat ovat niin VOIMAANNUTTAVIA.
Mutta tuota postuumisti- sanaa on alettu käyttää yleensäkin mm. jälkitoimituksista tms. puhuttaessa.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei pahemmin ärsytä yksittäiset sanat tai sanonnat, mutta asia jota inhoan, on sellainen työelämän tapa jossa kaikkien asioiden on kuulostettava mahdollisimman tehokkaalta, kansainväliseltä ja asiantuntevalta.
Jos esim. työpaikkailmoituksessa haetaan asiakaspalvelutyöntekijää vaikka kassalle, niin ilmoituksessa ei lue kassamyyjä, vaan ”dynaaminen vuorovaikutuksen ammattilainen”. Jos tarjolla on kesätyöpaikka puistoon ruohonleikkaajaksi, haetaan ”maisema-arkkitehdin assistenttiä”. Ja nämä ovat siis todellisia esimerkkejä, joihin on tullut törmättyä.
Perunan lajittelija on kauppakunnostaja.
Työnkuvaulsessakin puhutaan kauppakunnostuksesta, täysi urbaani ummikko ei kuvauksesta älyä, mitä pitäisi tehdä: mättää hihnalta paskapotut veks.
Niinpä hän tulee töihin yköskuteet yllä ja
pakkelit naamassa.
Elävästä elämästä esimerkki tämäkin.
Noniin! Tää on mun heiniä. Eniten raivostuttaa nää youtubaajilta ehkäpä peräsin olevat, jota jankataan suomen kielen seassa:
-lit
-poppin'
-yaas
-living
Ja sitten tuolta opiskeluelämästä, jossa "trendikäs" ja omasta mielestään ajanhermolla oleva tätiopettaja käyttää mm. seuraavia:
"Pidetään hei tässä kohtaa tauko ja käydään LUNCHILLA".
"Mulla on DINNERI MEETING vanhan kollegan kanssa".
Mul on hei tossa kohta yks PUHLUPALTSU"(=puhelinpalaveri).
Lisätään vielä domemaailmasta mm. sana VOIMAANNUTTAVA. Etenkin nää johonkin Juice plussaan hurahtaneet tuppaa käyttämään kaikessa välissä tätä sanaa, kun kaikesta voimaannutaan niin pirusti. "Voimaannuttava naiseus" "Voimaannuttava ystävyys" "Voimaannuttava äiteys". Kaikki voimaannuttaa niin jumalattoman paljon..
Tietysti myös kaikkeen lisättävä -lu-pääte, kun puhutaan tekemisestä esim. "kestovaippaiLU" "koiraiLU" jne.
Vierailija kirjoitti:
Noniin! Tää on mun heiniä. Eniten raivostuttaa nää youtubaajilta ehkäpä peräsin olevat, jota jankataan suomen kielen seassa:
-lit
-poppin'
-yaas
-livingJa sitten tuolta opiskeluelämästä, jossa "trendikäs" ja omasta mielestään ajanhermolla oleva tätiopettaja käyttää mm. seuraavia:
"Pidetään hei tässä kohtaa tauko ja käydään LUNCHILLA".
"Mulla on DINNERI MEETING vanhan kollegan kanssa".
Mul on hei tossa kohta yks PUHLUPALTSU"(=puhelinpalaveri).Lisätään vielä domemaailmasta mm. sana VOIMAANNUTTAVA. Etenkin nää johonkin Juice plussaan hurahtaneet tuppaa käyttämään kaikessa välissä tätä sanaa, kun kaikesta voimaannutaan niin pirusti. "Voimaannuttava naiseus" "Voimaannuttava ystävyys" "Voimaannuttava äiteys". Kaikki voimaannuttaa niin jumalattoman paljon..
Tietysti myös kaikkeen lisättävä -lu-pääte, kun puhutaan tekemisestä esim. "kestovaippaiLU" "koiraiLU" jne.
Lisättäköön vielä tähän, että pahinta on kuinka tuolla opiskeluelämässä kuultut "freessit" fraasit tarttuu, ja itsekin nykyään kyselen "tän asiakaskeissin briiffii", ja tajuan heti, kuinka tyhmältä kuulostin. Apua 😂
T. Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”postuumisti”
”Mitä aktuaalista vi—a?”
Postuumisti on kyllä ihan vanha hyvä sana, tarkoittaa sitä että jotakin tapahtuu henkilön kuoleman jälkeen. Esim joku saa jonkun palkinnon kuoleman jälkeen =postuumisti.
Mutta tuota postuumisti- sanaa on alettu käyttää yleensäkin mm. jälkitoimituksista tms. puhuttaessa.
Aha, no tuota en tiennyt. Se on kyllä aika outoa.
Vierailija kirjoitti:
Omnomnomnom
abauttiarallaaaa
Kun joku laittaa ruokakuvia ja tää...yäk
- Digitaalisaatio
- Verkostuminen
- Mobiilisovellus
- Alustatalous
Halpuutus. Ruuhkavuodet. Mintissä. Tikissä. Tirpit.
Vetää biisiä.
Vain Elämää-sarjassa mennään aina vetämään.
Haikkaaminen. "Mennään haikkaamaan" eli mennään ihan vain luontoon kävelemään tai patikoimaan.
Tho. Etenkin instassa törmää, kun ensinnäkin kaikki kuvatekstit pitää kirjoittaa englanniksi (miksi, jos seuraajasi ovat 99,9% suomea puhuvia), ja perään tho.
Positive vibes.
Kyllä se on voimaannuttava, voimaantuva, voimaantuminen joka saa höyryn nousemaan korvista. Vammaisin sana ikinä ja kuvaa tätä hölmöä aikaa jota elämme.
Se, kun ruoka-annoksista puhuttaessa laitetaan aina jotakin "siihen kylkeen". Aaarrrgh 😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”postuumisti”
”Mitä aktuaalista vi—a?”
Aha, no tuota en tiennyt. Se on kyllä aika outoa.
Kieltämättä.
"Toimitti tilauksen postuumisti"
Onko bisneskumppani kuukahtanut?
Huikeeta.. Ei sanassa itsessään mitään vikaa ole mutta sen hokeminen.. Kaikki on nykyään aivan huikeeta..
-huikea spektaakkeli tiedossa
-jääkiekko matsi oli aivan huikea
-iivon hiihto oli huikeaa katseltavaa
-aivan huikea fiilis täällä koti katsomoissa
-miltäs nyt tuntuu? Aivan huikeelta
-nyt on kerätty hyväntekeväisyyteen jo huikeat plaaplaa euroa..
Aaaaaaargh
Sää jumppasit tuon keissin ihan fain!