Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Atoopikot ja suihkussa käynti

Vierailija
06.07.2022 |

Äsken poistuneesta suihku -keskustelusta innostuin.

Niin elikkäs atoopikot kun menette suihkuun, laitatteko veden iha tulikuumalle vai kylmälle? Kirveleekö usein siellä suihkussa? Miten saatte tsempattua itsenne suihkuun kun on iho tosi kipeänä? Valittakaa kaikkee tänne vapaasti. Vinkkejä myös voi antaa miten selviytyä siitä suihkusta kun on kipeä iho.

Kipuilen tän saman asian kans nii vähä vertaistukea haen tällä keskustelulla. Itellä pahana iho just ja melkein paniikkikohtausta pukkaa kun ahdistaa mennä suihkuun kidutukseen. :-/

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti onko tarve suihkuun. Esim. hiukset ja kainalot voi pestä lavuaarissa ja alapään pideellä, jolloin muu iho jää ilman rasitusta. Harva on niin likaisessa työssä tai hikoilee niin pahasti, että kokosuihkuja pitäisi ottaa päivittäin.

Vierailija
2/38 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikasuihku ja hiustenpesu pää alaspäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyöaikaan on helpottanut, kun talvella ei tarvi käydä joka aamu suihkussa ja hiustenpesulla. En vaan kykene menemään töihin muuten.

Suihkussa pese koko kroppaa suihkusaippualla tms. Silti jalat kuivuvat, kun niille joutuu kuitenkin pesuainetta.

Välillä teen niin, että laitan kosteusvoidetta iholle ennen suihkuun menoa.

Vierailija
4/38 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Luin ensin: appiukot ja suihkussa käynti.

Vierailija
5/38 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atooppista ihoa hoidetaan päivittäisillä pesulla ja rasvauksilla. Itse käyn aina nopeassa haaleassa suihkussa ja rasvaan vielä kostean ihon perusvoiteella kauttaaltaan. Käytän saippuaa vain kainaloihin.

Jos iho pääsee huonoon kuntoon, käytän reseptikortisonivoidetta kuurina.

Lue lisää vaikka täältä: https://www.allergia.fi/iho/ihosairaudet/atooppinen-iho/vinkkeja-peseyt…

Vierailija
6/38 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kokeilemaan:

-gluteeniton, siemenöljytön ruokavalio

-lisäaineeton ruokavalio

Minä olen oireeton ensimmäisellä, eräs kollegani jälkimmäisellä.

Olen keraamikko, ja sen lisäksi että käsiä saa pestä jatkuvasti, savi itsessään kuivattaa. Siitä huolimatta nykyään riittää, että rasvaan kädet silloin tällöin, talvella vähän useammin.

Ennen ruokavaliomuutosta lähes koko iho oli auki etenkin talvisin ja kesälläkin taipeista suurimman osan aikaa. Muistan sen kivun. Tsemppiä!

Vierailija
7/38 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saippuoin  normaalisti vain kainalot ja takapuolen ennen suihkuun menoa. Käsivarsia, sääriä  tai vartaloa en (paitsi jos ovat likaisia).  Päälle pikainen suihku haalealla vedellä. 

Vierailija
8/38 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko kenenkään iholle hyväksi ne kuumimmat suihkut, ne huuhtovat ihon pinnalta pois myös hyviä asioita jotka pitävät esimerkiksi kosteuden iholla.

Vierailija
9/38 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko kenenkään iholle hyväksi ne kuumimmat suihkut, ne huuhtovat ihon pinnalta pois myös hyviä asioita jotka pitävät esimerkiksi kosteuden iholla.

No minä joudun aluksi laittaa tulikuumalle sen takia että se puuduttaa ne kipeät haavat, silloin ei kirvele kauheesti. Haaleaan veteen mahoton mennä avohaavoilla. Huutohan se kuuluis kun kirvelee nii sairaasti.

Ap

Vierailija
10/38 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti onko tarve suihkuun. Esim. hiukset ja kainalot voi pestä lavuaarissa ja alapään pideellä, jolloin muu iho jää ilman rasitusta. Harva on niin likaisessa työssä tai hikoilee niin pahasti, että kokosuihkuja pitäisi ottaa päivittäin.

Mutta jos niitä haavoja on ympäri kehoa niin ei oikein riitä tuommone pesu itellä. Haavat kerää pöpöjä jos ei pese, ei oo pakko olla hikinen edes. Pöpöiset haavat tulehtuu lopulta jos ei kunnon suihkussa käy.. no ite hikoilen nyt kesäöinä ja raavin unissaan paikat verille. Aamulla sit huomaan kun sattuu jokapaikkaan ja kynnen aluset punaset verestä. Yöh..

Ap

Vierailija
11/38 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä suihkussa käyminen on atoopikolle elintärkeää, sillä atopiaa sairastava on allerginen omalle tielleen. Vaikka et omasta mielestäsi hikoile, hikirauhaset tuottavat hieman hikeä joka puolella kehoa joka päivä. Myös talvella.

Useampi suihkuttelu päivässä auttaa myös, jos urheilee. Itse käyn lenkin jälkeen aina suihkussa ja illalla suihkussa. Rasvaan itseni joka suihkun jälkeen. Iho paremmassa kunnossa kuin ikinä. Sinne suihkuun ei tarvitse jäädä asumaan.

Lisäksi suihkusuodatin kannattaa ostaa, se on halpa apu, sillä poistaa klooria ym. ihoa ärsyttävää vedestä.

Vierailija
12/38 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja pahimpaan aikaan kannattaa rasvata itsensä ennen suihkuun menoa perusvoiteella, odottaa hetki ja mennä suihkuun. Auttaa todella paljon!

Vierailija
13/38 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Atooppista ihoa hoidetaan päivittäisillä pesulla ja rasvauksilla. Itse käyn aina nopeassa haaleassa suihkussa ja rasvaan vielä kostean ihon perusvoiteella kauttaaltaan. Käytän saippuaa vain kainaloihin.

Lue lisää vaikka täältä: https://www.allergia.fi/iho/ihosairaudet/atooppinen-iho/vinkkeja-peseyt…

Joo hyvä linkki jos iho ei oo aivan avohaavoilla. Mutta entä sitten kun on haavat auki ympäri kehon. Laitetaanko sillonki perusrasvaa suoraan avohaavoille ja sitten hypätään suihkuun?

Ap

Vierailija
14/38 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä suihkussa käyminen on atoopikolle elintärkeää, sillä atopiaa sairastava on allerginen omalle tielleen. Vaikka et omasta mielestäsi hikoile, hikirauhaset tuottavat hieman hikeä joka puolella kehoa joka päivä. Myös talvella.

Useampi suihkuttelu päivässä auttaa myös, jos urheilee. Itse käyn lenkin jälkeen aina suihkussa ja illalla suihkussa. Rasvaan itseni joka suihkun jälkeen. Iho paremmassa kunnossa kuin ikinä. Sinne suihkuun ei tarvitse jäädä asumaan.

Lisäksi suihkusuodatin kannattaa ostaa, se on halpa apu, sillä poistaa klooria ym. ihoa ärsyttävää vedestä.

Joo nämä jutut tiedän. Hmmm suihkusuodatin? En oo kuulukkaa että semmosia on. Mistä semmosen voi hankkia? Tai no voin googlettaa ..

kiitti vinkistä.

Ap

Vierailija
15/38 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle paljon vaikuttaa myös saippuat, shampoot ja rasvat. Kokeillut olen vaikka mitä. Parhaiten toimii rasvat, joissa on niin vähän aineita kuin mahdollista eikä ainakaan säilöntäaineita. Rasvoista käytän esim. Avenen Tolerance sarjaa tai muuta vastaavaa tujakkaa rasvaa, jotain keveämpää superkosteuttavaa rasvaa/geeliä (esim. Xyliderm) ja tarpeen mukaan kuureina lääkärin määräämiä kortisoni tms voiteita. Suihkusaippuana pesuöljy. 

Jos en käy suihkusssa, joka ilta, menee iho rikki mm siksi, että kaikki siitepöly ja muu lika jää iholle ärsytystä aiheuttamaan. On pakko huuhtoa pölyt pois ennen nukkumaanmenoa, että edes yöllä iho saisi levätä niin paljon kuin mahdollista. 

Ihan hirveän yksilöllistä luulisin ja säätämistä ja etsimistä, mikä toimii itsellä milloin. 

Vierailija
16/38 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä säännöllinen suihku vähentää kutinaa. Rasvaus heti perään kostealle iholle. Ei liian rasvaista voidetta, joka alkaa kutittaa myös. Pesen kauttaaltaan hellävaraisella hajustamattomalla intiimipesuaineella. Tarvittaessa pesu perusvoiteella. Puhtaat vaatteet ja liinavaatteet!

Tarvitset paremmat lääkkeet, jos iho on haavoilla useasta paikasta ja raavit öisin. Kannattaa mennä ihotautilääkärille, että saat tilanteen rauhoittumaan. Esim. kortisonipiikki ja Ataraxia tms.

Vierailija
17/38 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä joudun aluksi laittaa tulikuumalle sen takia että se puuduttaa ne kipeät haavat, silloin ei kirvele kauheesti. Haaleaan veteen mahoton mennä avohaavoilla. Huutohan se kuuluis kun kirvelee nii sairaasti.

Ap

Miks sain alapeukun tähän kommenttiin? Perusteluja kiitos?

Ap

Vierailija
18/38 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo hyvä linkki jos iho ei oo aivan avohaavoilla. Mutta entä sitten kun on haavat auki ympäri kehon. Laitetaanko sillonki perusrasvaa suoraan avohaavoille ja sitten hypätään suihkuun?

Ap

Jos ihosi on jatkuvasti avohaavoilla, perushoitosi ei jotain syystä ole onnistunutta, keskustele ihotautilääkärisi kanssa hoidon muuttamisesta.

Jos kutiset yöllä, pyydä jotakin sellaista antihistamiinia, joka poistaa kutinan tehokkaasti (kaikki eivät auta kaikkia) niin lakkaat raapimasta itseäsi verinaarmuille.

Vierailija
19/38 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä säännöllinen suihku vähentää kutinaa. Rasvaus heti perään kostealle iholle. Ei liian rasvaista voidetta, joka alkaa kutittaa myös. Pesen kauttaaltaan hellävaraisella hajustamattomalla intiimipesuaineella. Tarvittaessa pesu perusvoiteella. Puhtaat vaatteet ja liinavaatteet!

Tarvitset paremmat lääkkeet, jos iho on haavoilla useasta paikasta ja raavit öisin. Kannattaa mennä ihotautilääkärille, että saat tilanteen rauhoittumaan. Esim. kortisonipiikki ja Ataraxia tms.

Joo näin minäkin teen. Peseydyn jokapäivä nyt kesällä varsinkin. Atarax on mutta se ei enää auta, eikä voi isoa annosta ottaa koska olen aivan zombi seuraavan päivän. Mulla on elocon ja sibicort. Niitä käytän pahimpina jaksoina 2 viikon kuureina. Mutta sitten kun se kuuri täyttyy, niin iho pillastuu samantien, enkä uskalla heti laittaa taas näitä äkäsiä salvoja koska ohentaa ihon. Joutuu sit kärsimään nämä taukokaudet. Joskus ollu antibiootti kuurillakin. Iho kyllä paranee siksi ajaksi kun on se lääkekuuri, mutta heti kun kuuri lakkaa, iho pahenee samantien..

Ap

Vierailija
20/38 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut karbamidia sisältäviä perusvoiteita? Esim. Karbalan? Rikkinäiselle iholle toki kirvelee ensin s..nauti, mutta eipähän kutia. Sopii minulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi