Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7619)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te kerrostalossa asujat, olisko paikallaan pitää verkkokellarissa (väestönsuojassa) oma pikku survival box? Makuupussit, otsalamppu, vähän säilykkeitä, kosteuspyyhkeitä, pelikortit jne
Valitettavasti rikolliset jo varastivat naapuritalossa verkkokellareista tavaraa, se ei ole hyvä idea.
Eiköhän sieltä löydy varkaille kiinnostavampaakin varastettavaa kuin ananaspurkit ja savetit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te kerrostalossa asujat, olisko paikallaan pitää verkkokellarissa (väestönsuojassa) oma pikku survival box? Makuupussit, otsalamppu, vähän säilykkeitä, kosteuspyyhkeitä, pelikortit jne
Kaikista paras paikka olisi jos saisit sellaisen mahtumaan omaan kotiin. Verkkokellarikin on ihan hyvä paikka, mutta joskus voi tulla tilanne, ettei sinne kellariin ole menemistä. Itse olen kokenut tällaisen tilanteen kun kerrostalossa oli tulipalo. Herättiin siihen kun palomiehet oli ovella ja sanoivat, että on poistuttava heti. Mukaan ehti ottaa sen mitä heti sai eteisestä mukaansa napattua. Sen jälkeen olen pitänyt siivouskaapissa reppua, jossa on muun täällä aiemmin mainitun lisäksi vaatekerta, lämpimät sukat, tupakka-askin kokoiseen pussiin mahtuva sadeviitta ja vihko, jossa on tärkeitä tietoja, kuten kotivakuutus, läheisten yhteystiedot jne, koska aina ei sitä kännykkääkään ehdi mukaansa saada ja voi olla ettei se aina toimikaan, monesta syystä johtuen.
Ei se väestönsuojan survival box estä sua pitämästä kotona ihan mitä tavaraa haluat. Tulipaloa ajatellen kylläkin pitäisin repussa vähän eri tavaraa kuin väestönsuojassa, mutta kukin tyylillään.
Pökö kirjoitti:
Aggregaattin ongelma on polttoaineen säännöstely kriisissä. Jostain luin että polttoainetta säännösteltäisiin niin että jokatoinen päivä saisi ostaa 14 l per ajoneuvo.
Minä tarvitsisin bensaa autoon,moottorisahaan ja veneeseen > kalastaisin ruokaa ja tekisin klapeja.
7500 w= 7,5kwh onko näin? jos on niin riitäisi hyvin talon tarpeisiin.
Jos tuota käyttää täydellä teholla 4x 1 h /vrk niin polttoainetta menee 140l viikossa ja siinä saa sitten käydä naapureilta kerjäämässä rahatukku kädessä.
En mitenkään pidä silti huonona, hyvin auttaa sähkökatkoksissa, hankkisin itsekkin jos asuisin alueella jossa katkoksia on. Kuten täällä mökillä , ilmajohdot ja jatkuvasti pikkukatkoksia. Kotona on ollut 22 v aikana 1 pidempi katkos 6 h ja jokunen lyhyt 1 h
Odottaisin tähän kommenttia aggregaatin omistajilta, kovasti asiaa olen tuuminut ja kaasuun päädyin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan päädytty pitämään ihan kotona makuupussit ja muut tarvikkeet. Ihan mökkireissuja varten on helpompi, että tavarat on asunnossa. Meillä väestönsuoja on myös eri päässä taloa kuin meidän verkkokellari niin helpommin saa tavarat kasaan kotoa kuin menemällä klitsun kautta.
Kyllä, kun aikaa on vähän ja siellä muitakin etsijöitä niin aika ei riitä. Kotiin vaan jokin komero näille.
Väestönsuojassa oleva tavara oli ajateltu käytettäväksi nimenomaan siellä väestönsuojassa, ja liittyi keskusteluun, mitä siellä väestönsuojassa on valmiina ja mitä ihmisten pitää tuoda mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan päädytty pitämään ihan kotona makuupussit ja muut tarvikkeet. Ihan mökkireissuja varten on helpompi, että tavarat on asunnossa. Meillä väestönsuoja on myös eri päässä taloa kuin meidän verkkokellari niin helpommin saa tavarat kasaan kotoa kuin menemällä klitsun kautta.
Kyllä, kun aikaa on vähän ja siellä muitakin etsijöitä niin aika ei riitä. Kotiin vaan jokin komero näille.
Väestönsuojassa oleva tavara oli ajateltu käytettäväksi nimenomaan siellä väestönsuojassa, ja liittyi keskusteluun, mitä siellä väestönsuojassa on valmiina ja mitä ihmisten pitää tuoda mukanaan.
Itse asiassa, jos teillä on hätätavarat väestönsuojan häkkivarastossa, ne on just huonoimmassa paikassa, kun väestönsuojaa tarvitaan ja tyhjennetään. Siinä tilanteessa, jos suoja pitää ottaa käyttöön ja kaikki talon asukkaat ei ole paikalla (osa esim. töissä, mökillä tai lomamatkalla), häkkivarastojen irtotavaroita ei edes yritetä viedä asuntoihin (ei ole avaimia). Vaan ne luultavasti tuupataan jonnekin takapihalle kasaan häkkien purkajien ja tyhjentäjien vauhdilla. Se arvokas laatikko on sitten samassa kasassa pihan perällä naapurin kesävaatteiden ja verhojen ja laskettusuksien alla.
Vierailija kirjoitti:
https://www.dw.com/en/german-rail-operator-says-massive-train-disruptio…
Tänään on Saksassa tehty sabotaasia junia kohtaan, eivät pysty liikkumaan.
Eli vastaavassa tilanteessa, jos vaikka julkinen liikenne sakkaisi talvella, niin jokaisella kannattaisi olla aina mukana lämpimät vaatteet, niin pystyisi esim kävelemään pidemmän matkan. Jotkut ajavat autollaankin kotoa työpaikan halliin tosi kevyissä vaatteissa, kun ajattelevat, että eihän siinä ehdi tulla kylmä.
Tätä vinkkiä ei taida vielä olla ketjussa! Auton takakonttiin kannattaa laittaa varavaatteet. Vaikka vanha topptakki ja -housut, villasukkia, lapaset, huivi ja pipo. Tarvittaessa kengät, esim. suomalaiset Kuomat ovat halpoja ja tosi lämpimiä. Näin ei ole huolen häivää vaikka auto sammuisi kesken matkan.
Autossa kannattaa pitää muutakin hätävaraa. Ainakin se ensiapulaukku, taskulamppu, vesipullokaan ei haittaisi ja jokaisella pitäisi olla hansikaslokerossa 2 työkalua: toisella rikotaan ikkuna, toisella saa turvavyön katkaistua.
Hyvä vinkki tuo turvavyön katkaiseminen, puukko riittää molempiin. Kävin äsken kokeilemassa pääsenkö turvavöistä pois avaamatta ja katkaisematta ja helposti tuokin onnistui, hoikka kun olen.
Autossa on hyvä olla myös turvaliivit, tulitikut, wc-papru, kännykän lataus, yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.dw.com/en/german-rail-operator-says-massive-train-disruptio…
Tänään on Saksassa tehty sabotaasia junia kohtaan, eivät pysty liikkumaan.
Eli vastaavassa tilanteessa, jos vaikka julkinen liikenne sakkaisi talvella, niin jokaisella kannattaisi olla aina mukana lämpimät vaatteet, niin pystyisi esim kävelemään pidemmän matkan. Jotkut ajavat autollaankin kotoa työpaikan halliin tosi kevyissä vaatteissa, kun ajattelevat, että eihän siinä ehdi tulla kylmä.Tätä vinkkiä ei taida vielä olla ketjussa! Auton takakonttiin kannattaa laittaa varavaatteet. Vaikka vanha topptakki ja -housut, villasukkia, lapaset, huivi ja pipo. Tarvittaessa kengät, esim. suomalaiset Kuomat ovat halpoja ja tosi lämpimiä. Näin ei ole huolen häivää vaikka auto sammuisi kesken matkan.
Autossa kannattaa pitää muutakin hätävaraa. Ainakin se ensiapulaukku, taskulamppu, vesipullokaan ei haittaisi ja jokaisella pitäisi olla hansikaslokerossa 2 työkalua: toisella rikotaan ikkuna, toisella saa turvavyön katkaistua.
Usein nämä kaksi työkalua myydään yhtenä turvavasarana jossa toisessa päässä on turvavyöleikkuri. Olen nähnyt jopa sellaisia versioita joissa on myös hätävalo liikenteen ohjaamiseen, taskulamppu ja pilli. Siinä tapauksessa kannattaa tarkistaa että se taskulamppu on tarpeeksi tehokas tai varata toinen erillinen.
Pökö kirjoitti:
Hyvä vinkki tuo turvavyön katkaiseminen, puukko riittää molempiin. Kävin äsken kokeilemassa pääsenkö turvavöistä pois avaamatta ja katkaisematta ja helposti tuokin onnistui, hoikka kun olen.
Autossa on hyvä olla myös turvaliivit, tulitikut, wc-papru, kännykän lataus, yms
Puukko riittää, ja hätätapauksessa varsinkin, mutta turvavyöleikkurit ovat siitä hyviä että ne ovat varmasti terävässä kunnossa kun niitä ei ole käytetty mihinkään muuhun, eikä niillä onnistu sohasemaan itseään jos on vetänyt autolla katon ympäri, on ylösalaisin, mahdollisesti pimeässä ja loukkaantuneena. Vieläpä edullinen ostos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selvittää mitä kaikkea on valmiina kansalaista varten väestönsuojassa, vai eikö yhtään mitään? Miten se systeemi tositilanteessa oikein menee?
Muuten säästäkää kaikki silica pussit joita ostoksien mukana tulee. Niitä voi käyttää repussa kosteutta imemässä jne.
Esim. Hakaniemen väestönsuojasta löytyy vesipisteet, vessat, suihkut, käsittääkseni myös sängynrungot. Mutta ruoka, vesi, makuupussit ja muut ohjeistetaan itse tuomaan.
Suojassa on tosiaan vain suojan tekniset laitteet, iv-koneet, ämpärivessat ja lapio ja hakku ja joditabletit (jos joku ei ole pöllinyt kotiinsa)
Ota suojaan mukaan itse
- makuupussi
- omat lääkkeesi
- ruokaa tarpeeksi, jota ei tarvitse lämmittää (suojassa on korkeintaan mikro jos joku sellaisen sinne tuo ja sähköt toimii)
- juoma-astia (suojassa on YLEENSÄ vesipiste ja vesisaaveja veden säilytystä varten, eli vettä ei tarvitse tuoda)
- otsavalo
- savetteja peseytymistä varten
- joku pieni kirja tai peli on hyväEläimiä suojaan ei saa tuoda.
Lisäksi on hyvä huomata, että esim. kerrostalosuojan käyttöönoton teet sinä itse, talosi väestönsuojavastaavan neuvojen mukaan. Te asukkaat itse puratte ne häkkivarastot ja rakennatte oven laskeumateltat ja laitatte IV-koneet kuntoon. Samoin suojan käytön aikana pyöritetään vuorotellen iv-koneita käsin (jos sähkö ei tule / teillä on vanhat laitteet) ja tyhjennellään niitä ämpärivessoja.
Tavallisissa talosuojissa ei ole sänkyjä, joten ihan järkevää olisi tuoda parin lapsiperheen kerrossängyt suojaan. Nukkumista pitää kuitenkin kaikkien porrastaa tilanahtauden takia.
Mitenkähän tuokin onnistuu taloissa, joissa 80% asukkaista on huonokuntoisia vanhuksia?
Ja talot, joissa on paljon koiria ja kissoja ym lemmikkejä, ihan varmasti niitä tuodaan tiloihin. Painitaanko siellä ovella, että ei saa tuoda vai alistutaanko sille, että kyllä ne ovat perheenjäseniä. Kuten ovatkin.
Miten kukaan voisi jättää eläintä asuntoonsa ilman ruokaa ja suojaa, kärsimään jostain laskeumasta vielä kaiken lisäksi?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viranomaiset on jo laatineet meille kotivara-listan, ei tarvi keksiä atomikelloa uudelleen.
Mutta mitä muuhun tulee, varautuminen riippuu täysin siitä, millaisen katastrofin kuvittelee tulevaksi.
Onko se hyökkäys: tarvitaan aseita ja muureja. Onko se nälänhätä: tarvitaan kanala ja kasvimaa. Onko se sähkökatko: tarvitaan kaasuliesi ja kynttilöitä.
aika random-aihe, sanoisin.
Kiitos ylimalkaisesta ja nihilistisestä vastauksestasi, näitä mainitsemiasi kysymyksiä tässä nimeomaan yritetään pohtia. Itselläni ollut juuri kaltaisesi ylenkatsova ja vähättelevä asenne näihin päiviin asti.
Ap
...uups. Taisin ilmaista itseäni huonosti. Olen oikeasti pahoillani, ap. Ei ollut tarkoitus ylenkatsoa, koska aloituksesi on hyvä.
Mut tää on aika hankala aihe, jos ei tiedä mihin on varautumassa. Halusitko siis keskustella siitä, että mikä on sellainen realistinen uhka, johon kannattaa varautua? Koska se on erittäin hyvä kysymys, ja sitä olen perheeni kanssa itsekin miettinyt.
Kotivara on itsestäänselvyys, mutta mitä sen lisäksi? Aiempi sanoi, että tarpeeksi bensaa, että pääsee Norjaan. Mulla on reitti jo kartalta katsottuna.
Mikä ap susta on meidän pahin uhka?
Kiitos selventävästä vastauksestasi. Minä kyselen, koska edes tuo kotivara ei ole ollut itsestäänselvyys. Olen lähinnä hekotellut moisille ajatuksille. Nyt mieli on muuttumassa (ikää yli 40, nuoruuden huolettomuus ilmeisesti väistymässä jne.) En edes tiedä mikä mielestäni olisi pahin uhka. Ydinonnettomuus tai pandemia.
Jännä miten kauan näitä poikkeustilanteita jo on ollut. Muutettiin meidän asuntoon 2019 syksyllä ja melkein koko asumisen ajan on ollut poikkeustilanne yhteiskunnassa.
Ollaan pidetty 20l kanisteria vaatekaapista suht tuoreilla vesillä ja hommattu kaikki pakolliset kotivarat myös lemmikeille. Kaikki helposti mukaan otettavia ihan vaikka perus tulipalon sattuessa jossa koko talo palaisi alta. Ehkä jotain mitä ihmiset ei ajattele tarvitsevansa on ilmastointiteippi ilmanvaihdon sulkemiseksi ja palasaippua hygieniaan metsäoloissa. Tamppoonit ja kuukautissiteet toimii sidontavälineinä luodinreikiin koska ovat suht puhtaita ja yksittäispakattuja.
Kuukautisside on myös maailman paras piilopaikka esim. seteleille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selvittää mitä kaikkea on valmiina kansalaista varten väestönsuojassa, vai eikö yhtään mitään? Miten se systeemi tositilanteessa oikein menee?
Muuten säästäkää kaikki silica pussit joita ostoksien mukana tulee. Niitä voi käyttää repussa kosteutta imemässä jne.
Esim. Hakaniemen väestönsuojasta löytyy vesipisteet, vessat, suihkut, käsittääkseni myös sängynrungot. Mutta ruoka, vesi, makuupussit ja muut ohjeistetaan itse tuomaan.
Suojassa on tosiaan vain suojan tekniset laitteet, iv-koneet, ämpärivessat ja lapio ja hakku ja joditabletit (jos joku ei ole pöllinyt kotiinsa)
Ota suojaan mukaan itse
- makuupussi
- omat lääkkeesi
- ruokaa tarpeeksi, jota ei tarvitse lämmittää (suojassa on korkeintaan mikro jos joku sellaisen sinne tuo ja sähköt toimii)
- juoma-astia (suojassa on YLEENSÄ vesipiste ja vesisaaveja veden säilytystä varten, eli vettä ei tarvitse tuoda)
- otsavalo
- savetteja peseytymistä varten
- joku pieni kirja tai peli on hyväEläimiä suojaan ei saa tuoda.
Lisäksi on hyvä huomata, että esim. kerrostalosuojan käyttöönoton teet sinä itse, talosi väestönsuojavastaavan neuvojen mukaan. Te asukkaat itse puratte ne häkkivarastot ja rakennatte oven laskeumateltat ja laitatte IV-koneet kuntoon. Samoin suojan käytön aikana pyöritetään vuorotellen iv-koneita käsin (jos sähkö ei tule / teillä on vanhat laitteet) ja tyhjennellään niitä ämpärivessoja.
Tavallisissa talosuojissa ei ole sänkyjä, joten ihan järkevää olisi tuoda parin lapsiperheen kerrossängyt suojaan. Nukkumista pitää kuitenkin kaikkien porrastaa tilanahtauden takia.
Mitenkähän tuokin onnistuu taloissa, joissa 80% asukkaista on huonokuntoisia vanhuksia?
Ja talot, joissa on paljon koiria ja kissoja ym lemmikkejä, ihan varmasti niitä tuodaan tiloihin. Painitaanko siellä ovella, että ei saa tuoda vai alistutaanko sille, että kyllä ne ovat perheenjäseniä. Kuten ovatkin.
Miten kukaan voisi jättää eläintä asuntoonsa ilman ruokaa ja suojaa, kärsimään jostain laskeumasta vielä kaiken lisäksi?!
Eri
Jotenkin kuvittelisin, että lemmikkien omistajat jäisi vaan väestönsuojan ulkopuolelle.
Meillä väestönsuoja sijaitsee kellarissa johon voisi omaan häkivarastoon jättää lemmikkinsä, jolloin se lemmikki tavallaan (riippuen vaarasta) olisi enemmän turvassa kuin vain omassa kodissa, vaikka itse menisi ihan sinne varsinaiseen suojaan sisälle 🤔
Täällä ehdotettiin venäjä tyyliin tilkitsemään luodinreikiä kehossa tamponeilla, mutta minulla on teille painesiteen ja kiristyssiteen lisäksi hengen pelastava vinkki: Celox hemostaatti. Sitä saa rakeina/jauheena tai siteenä, ja sillä voi tyrehdyttää suuremmankin verenvuodon, jopa silloin kun vamma on kaulassa. Ja rintakehän lävistävään vammaan ns. chest seal, ettei kuole ilmarintaan.
Toki sitä voi suojaan menijät keskenään päättää, haluaako kaikki, että eläimet tulee mukaan. Kun on pari päivää katsellut sen pikkukoiran kuseskelevan yhteisen sängyn alle ja isommat koirat paskovat lattialle ja räkyttävät toisilleen 24/7 siinä karussa betonihallissa jossa jokaisella on se 0,5m2 tilaa (piirrä ihmeessä teipillä ala lattiaan), saattaa monen mieli muuttua ja lemmikit lähtevät ulos.
Vierailija kirjoitti:
Me ostettiin kesällä iso kasvikuivuri jolla saa monta kiloa kasviksia kuivattua kerralla. Ollaan sillä kuivattu mm sieniä ja esikeitettyä porkkanaa ja lanttua sekä raakaa sipulia keitto- kastike- ja pata-aineksiksi. Seuraavaksi kokeilemme beef jerkyä eli kuivalihaa hirvestä.
Kuivaliha kannattaakin olla rasvatonta, ja riistaa aika laihaa lihaa onkin. Myös jauhelihaa voi kuivata kypsentämällä, en kyllä käyttäisi sikanautaa... mutta sama idea, maustetaan ensin.
Tiesitkö, että ihan tavallisia pakastevihanneksiakin voi kuivata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pökö kirjoitti:
72h elää syömättäkin, 3 hernekeittopurkkia a 99c + 2 x 1,5l pulloa vettä niin pärjää ihan hyvin 1 hlö.
Kyllä sen h-keiton voi kylmänäkin syödä.
Mutta jotta olisi mukavaa ja henkisesti helpompaa, voi varustautua monipuolisemmin.
Ja olen minä varautunut hybridi uhkaan. Sähkön, polttoaineiden, palvelujen pitkäänkin käyttökatkoon.
Kellariin en aio turvautua, alla syy
Ohjukset ja pommit ovat kalliita ja niitä on naapurissa rajallinen määrä. Ei maalla ja kaupunkien keskustojen ulkopuolella ole mitään vaaraa ohjuksista tai pommituksista. Lisäksi naapurimme osumatarkkuus on nähty.
Kaupungin keskustaan kun tähtää, niin johonkin aina osuu, lähiössä tai maalla yksittäiseen taloon osuminen on epävarmaa ja vaikutus liian pieni.( olisikohan meillä miljoona rakennusta keskustojen ulkopuolella, koko maailmankaan ohjukset ei taitaisi riittää)
Jos oikeasti tulisi Suomeen sota, niin turvallisinta olisi asua maalla. Mietippä ,kannattaako ohjus suunnata tornitaloon Helsingissä vai rintamamies taloon maaseudulla?
WW2 oli vielä potkurihävittäjiä joissa oli konekivääri/ pieni tykki nokalla, niillä saatettiin ampua yksittäisiä ihmisiä tai taloja, vanhoista sotaelokuvista on tullut ihmisille mielikuvia, jotka eivät enään päde.
Nykyaikaisessa suihkuhävittäjässä on ohjuksia siiven alla ja niitä ei todellakaan tuhlata mitättömiin kohteisiin. Ja vanhat hitaat potkurikoneet ammutaan jo rajalla alas, länsimaisen ilmatorjuntapatteriston tarkkuudella.
Olkaa huoletta, kaikki jotka ette asu suurimmissa keskustoissa ja keskustoissa asuvat ,pitäkää auton patteri ladattuna, niin pääsette maalais-serkun suojiin ja lihapatojen äärelle sutjakkaasti ;)
Huomauttaisin ettei maallakaan välttämättä olla 100% turvassa jos asuu strategisesti merkittävällä alueella. Armeijan tukikohdat, junaradat, merkittävät tiet ja sillat, energiantuotanto ja tehtaat.
Ei ole turvassa välttis, koska tiedustelijat ja siirtyjät siirtyvät myös sivuteita pitkin. Ei ne moottoritiellä tule, kaikki.
Eikös moottoritiet ja valtaväylät pommiteta ihan ekana, joten sen jälkeen kaikki liikkuvat pikkuteitä pitkin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi mieluummin pakata noi kotona reppuun, jonka voi nappaista mukaan, mihin joutuukaan yhtäkkiä lähtemään.
Onkos vesijetistä /mönkijästä apua? Kannattaako hankkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ostettiin kesällä iso kasvikuivuri jolla saa monta kiloa kasviksia kuivattua kerralla. Ollaan sillä kuivattu mm sieniä ja esikeitettyä porkkanaa ja lanttua sekä raakaa sipulia keitto- kastike- ja pata-aineksiksi. Seuraavaksi kokeilemme beef jerkyä eli kuivalihaa hirvestä.
Kuivaliha kannattaakin olla rasvatonta, ja riistaa aika laihaa lihaa onkin. Myös jauhelihaa voi kuivata kypsentämällä, en kyllä käyttäisi sikanautaa... mutta sama idea, maustetaan ensin.
Tiesitkö, että ihan tavallisia pakastevihanneksiakin voi kuivata?
Tiedän toki, mutta meillä on pakasteessa vain pakasteena käytettäväksi tarkoitettuja vihanneksia. Kaupan pakastevihanneksia ei tule ostettua, eli kuivaamme omaa satoa.