Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7619)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvioni on että sisäpiirit ja eliitti PÄLÄ PÄLÄ TROLLIN AGITOINTIA
Tosiaan, "eliitille" on varmasti kerrottu miten esim. ministerit ja presidentti evakuoidaan ja suojataan. Ja niin sen pitääkin olla. Sinä taas olet venäläinen agitaattori ja riidankylväjä, joka et ole ikinä nähnyt suomalaisen kerrostalon asuntokansiota. Siellä on asukaille selvät ohjeet, ja tietäisit tämän jos asuisit Suomessa. Jokaisella kerrostalolla on (tai ainakin pitäisi olla) myös sähköinen pelastussuunnitelma netissä luettavissa.
Olen ilmiantanut tätä samaa "väestönsuojia ei ole"-trollia jo useamman kerran täältä.
ja siinäkin keulit jälleen en ole sanonut ettei väestönsuojia ole esim omassa talossamme on.Sanoin etten ole saanut yhäkään TIETOA, kuten ei suurin osa talossa asuvista kun olen jututtanut MITEN väestösuoja toimii, jne. Eli pieleen menee taas tässäkin luulottelussa. Keskustelu käy aika mahdottomaksi jos rikolliset määrittelevät toisia täällä näin.
Uudelleen: kysy siltä teidän taloyhtiön pelastusvastaavalta. Ellet tiedä, kuka se on, kysy taloyhtiön hallitukselta. Ellei taloyhtiössänne ole nimetty pelastusvastaavaa, tilanne on laiton, ja se täytyy nimetä välittömästi.
Kiitoksia. Näin teenkin, minusta on vaan hiukan outoa ettei tietoa jaeta jo aktiivisesti sieltä, kun kuitenkin jotkut paikkakunnat ovat jo jakaneet. Missä se viipyy?
Viranomaiset ja uutisissakin on neuvottu selvittämään itse oma lähiväestönsuoja ja ottamaan yhteyttä taloyhtiöön jos siitä on kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvioni on että sisäpiirit ja eliitti PÄLÄ PÄLÄ TROLLIN AGITOINTIA
Tosiaan, "eliitille" on varmasti kerrottu miten esim. ministerit ja presidentti evakuoidaan ja suojataan. Ja niin sen pitääkin olla. Sinä taas olet venäläinen agitaattori ja riidankylväjä, joka et ole ikinä nähnyt suomalaisen kerrostalon asuntokansiota. Siellä on asukaille selvät ohjeet, ja tietäisit tämän jos asuisit Suomessa. Jokaisella kerrostalolla on (tai ainakin pitäisi olla) myös sähköinen pelastussuunnitelma netissä luettavissa.
Olen ilmiantanut tätä samaa "väestönsuojia ei ole"-trollia jo useamman kerran täältä.
ja siinäkin keulit jälleen en ole sanonut ettei väestönsuojia ole esim omassa talossamme on.Sanoin etten ole saanut yhäkään TIETOA, kuten ei suurin osa talossa asuvista kun olen jututtanut MITEN väestösuoja toimii, jne. Eli pieleen menee taas tässäkin luulottelussa. Keskustelu käy aika mahdottomaksi jos rikolliset määrittelevät toisia täällä näin.
Uudelleen: kysy siltä teidän taloyhtiön pelastusvastaavalta. Ellet tiedä, kuka se on, kysy taloyhtiön hallitukselta. Ellei taloyhtiössänne ole nimetty pelastusvastaavaa, tilanne on laiton, ja se täytyy nimetä välittömästi.
Kiitoksia. Näin teenkin, minusta on vaan hiukan outoa ettei tietoa jaeta jo aktiivisesti sieltä, kun kuitenkin jotkut paikkakunnat ovat jo jakaneet. Missä se viipyy?
Viranomaiset ja uutisissakin on neuvottu selvittämään itse oma lähiväestönsuoja ja ottamaan yhteyttä taloyhtiöön jos siitä on kysymyksiä.
Ok, kuitenkin on myös heitä jotka olivat itse aktiivisia niin siitä ne ihmettelyt ja kysymykset vaan. Asia selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvioni on että sisäpiirit ja eliitti ovat varmistaneet jo itselleen tiedot miten suojautua mutta muille tietoa ei olla edelleenkään jaettu ollenkaan. Ei yllätä. Missä se tieto väestosuojiin haleutumisesta on nyt juuri, kuka panttaa? Missä ovat joka kotiin jaettavat tietopläjäykset?
Lopeta jo. Etkö nyt ymmärrä että sut on todettu siksi mikä olet, ja kukaan ei ota noita juttuja vakavissaan. Etsi uusi paikka missä levittää tota myrkkyäsi. Toivon mukaan osun, tai joku muu kuka huomaa asioita, osuu sinne samaan aikaan sun kanssa. :)
ilmoitus uhkaamisesta.
Jos tosta mun kommentista teet ilmoituksen uhkaamisesta niin good luck with that. Voitko osoittaa sen uhkauksen tuosta? Kerroin vain, että toivon, että sattuisin samaan aikaan, samalle palstalle. Antaisit nyt olla jo. Jooko? Tai sitten voit palata asialliseen kommentointiin, ja pidättäytyä tosiasioissa, ja lopettaa ihmisten syyttelyn ja nimittelyn, sekä tahallisen väärän infon jakamisen.
Kun nää (tämä?) aikanaan lakkaa, poistatetaan nuo kaikki asiattomat roskat tästä ketjusta.
Vierailija kirjoitti:
Maanpuolustus pitäisi kieltää lailla!
Mene nyt jo pois. Tämä ketju käsittelee preppaamista, ei Putinin sotaa.
Vierailija kirjoitti:
Te kerrostalossa asujat, olisko paikallaan pitää verkkokellarissa (väestönsuojassa) oma pikku survival box? Makuupussit, otsalamppu, vähän säilykkeitä, kosteuspyyhkeitä, pelikortit jne
Valitettavasti rikolliset jo varastivat naapuritalossa verkkokellareista tavaraa, se ei ole hyvä idea.
Uusi kansalaistaito: mitä teet kun kohtaat trollausta tai disinformaatiota netissä? Täällä ainakin huomaa, että viestit poistuu tehokkaammin, kun liputtaa ja selkeästi kertoo, miksi viesti ei kuulu foorumille. Modet ei ehdi lukea viestin kontekstia muuhun kirjoitteluun.
Esim. tästä ketjusta olen ilmiantanut paljon viestejä perusteella väestön pelotteluyritys/disinformaatio, ja turha jankkaaminen joka vaikeuttaa hyvän ketjun asiallista keskustelua. Näkyy poistuvan ihan sillä.
Vierailija kirjoitti:
Te kerrostalossa asujat, olisko paikallaan pitää verkkokellarissa (väestönsuojassa) oma pikku survival box? Makuupussit, otsalamppu, vähän säilykkeitä, kosteuspyyhkeitä, pelikortit jne
Kaikista paras paikka olisi jos saisit sellaisen mahtumaan omaan kotiin. Verkkokellarikin on ihan hyvä paikka, mutta joskus voi tulla tilanne, ettei sinne kellariin ole menemistä. Itse olen kokenut tällaisen tilanteen kun kerrostalossa oli tulipalo. Herättiin siihen kun palomiehet oli ovella ja sanoivat, että on poistuttava heti. Mukaan ehti ottaa sen mitä heti sai eteisestä mukaansa napattua. Sen jälkeen olen pitänyt siivouskaapissa reppua, jossa on muun täällä aiemmin mainitun lisäksi vaatekerta, lämpimät sukat, tupakka-askin kokoiseen pussiin mahtuva sadeviitta ja vihko, jossa on tärkeitä tietoja, kuten kotivakuutus, läheisten yhteystiedot jne, koska aina ei sitä kännykkääkään ehdi mukaansa saada ja voi olla ettei se aina toimikaan, monesta syystä johtuen.
Ulkolämpömittari min/max muistilla.......
Hivenen helpompi ja 0,1c tarkkudella tiedät pakasteesi lämpöhistorian.[/quote]
Tämä on hyvä, sähkökatkon aikana näkee pakastimen lämpötilan. Uudet tarjoavat jopa 55 h jonka aikana vielä pakasteet ovat - puolella eli jäässä. Meillä on 2 isoa pakastinta täynnnä ruokaa ja jos tulisi viikon sähkökatko niin olisi kiire umpioida kalleimmat tuotteet ja toki syödä pois.
En kuitenkkaan usko että 2000-3000€ investoinnin ja 140l polttoaineen arvoisia lopulta pilalle menneet olisivat
Vierailija kirjoitti:
Me ostettiin kesällä iso kasvikuivuri jolla saa monta kiloa kasviksia kuivattua kerralla. Ollaan sillä kuivattu mm sieniä ja esikeitettyä porkkanaa ja lanttua sekä raakaa sipulia keitto- kastike- ja pata-aineksiksi. Seuraavaksi kokeilemme beef jerkyä eli kuivalihaa hirvestä.
Toi kuivaliha kiinnostaa. Laitatko sen kuivuriin sellaisenaan vai maistatko? Kauan kuivatus kestää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanpuolustus pitäisi kieltää lailla!
Mene nyt jo pois. Tämä ketju käsittelee preppaamista, ei Putinin sotaa.
Tämä ylläolevan kirjoitti juuri vainoporukka heti kun jäivät alakynteen. Tarkoitus manipuloida se muka minun sanomakseni jälleen. Ilmiannoin. Tyypillistä sekoittamista mutta Ip paljastaa.
Mitä se ip voi paljastaa silloin kun et sitä tiedä? Nyt jos tarkemmin ajattelee, niin jos ois totta että näet jonkun ip:n, niin silloin sinä oisit murtautunut jonnekin minne sulla ei ole mitään asiaa. Ja se nimittäin olisi sitten sen ilmiannon paikka. Ja melko varmasti myös ihan syytteenkin. Onneksi näin ei ole kuitenkaan tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Hei valkosipulin kasvattaja, miten saat ne kasvamaan? Minkälainen multa ja lannoitus? Omat vaan ovat nyt ehkä 5 vuotta vaan kasvattaneet pelkän kevätverson ja mököttäneet yhden kynnen kokoisena lopun aikaa kasvamatta yhtään.
Itse katsoin Youtubelta miten valkosipuli kasvaa ja onnasi. Sain myös Ananaksenkin kasvamaan! Mikä oli ihme. Kiva katsoa sen kasvamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Survivalismi mielessä ilmoittakaa avoimella agressioilla uhanneet henkilöt viranomaisille, siis ne jotka ovat vainonneet/kiusanneet teitä eri mieltä olemisesta. Nämä tyypit ovat juuri se riskitekijä siviileille jos on etenkin auto ja aseita. Ei ole mikään pienikään huoli, sillä he voivat anastaa huoletta muiden varaamia resursseja ja tappaa omia.
Ja kuten jo näette yksi alapeukutti...onneksi on tiedossa kuka on.
No? Kuka?
Se joka sanoi että on maanpuolustusvelvollinen, eikä halua että Putinin rotat tulee tänne tekemään Suomen kansalle samaa mitä tekevät jo Ukrainan siviileille.
Haluaisin nähdä Suomen poliisin ilmeen kun joku menee tekemään rikosilmoituksen uhkailusta tuolla perusteella.
Se ilme ollaan jo nähty ja poliisi määritää sinua hiukan eri tavalla kuin sinä itse.
Hui miten pelottavaa. Sinä millekään poliisille uskalla mennä kun olet taatusti heidän seurannassaan tuon putinmielisen propagandan levittämisen takia. 😂
Ja teit toisesta anonyymistä kommentoijasta huoli-ilmoituksen? Ei taida ihan onnistua.Voisitteko molemmat tai useammat nyt ihan oikeasti lopettaa tuon keskinäisen nokittelunne, kiitos. Poliisien ilmeistä ja muista nokitteluista voitte vaikka avata ihan oman keskinäisen ketjunne. Yritetään pitää ketju asiallisena.
En ole pysynyt kärryillä, että kuinka moni jo tolle yhdelle riidanhaastajalle vastailee, mutta kyse ei varsinaisesti ole nokittelusta, jos yksi haastaa riitaa, ja tahallisesti jakaa valheellista informaatiota. Muut yrittävät lähinnä sitä, että todetaan hänen kommenttinsa asiattomiksi, tai valheellisiksi. Toinen vaihtoehto on tietysti, että kommentit ilmoitetaan asiattomiksi, ja toivon mukaan ylläpito poistaa ne nopeasti. Toisaalta, siitä hän pääsisi sitten väittämään, että häntä sensuroidaan aiheetta, ja että näin se valehtelukoneisto toimii, tjsp.
Jokainen näki jo että se vääristelija olet sinä itse. älä jaksa, jätä vaan rauhaan, ollaan jo useasti pyydetty.
Maanpuolustus ja väestösuojaaan pääsy ja turva ei ole kiinni mitenkään siitä mitä mielipiteitä suomalaisella on yleistilanteesta. Se kaikki on perustuslaissa ei sinun luulojesi varassa olevassa mielivallassa. Lopeta vaan rikollinen touhuilusi täällä. Sinulla ei ole valtaa.
Minä, ja muutama muu, on jo kirjoittanut sun kommentteihin, jos et ole sitä vielä huomannut. Se olet sinä, ketä on useasti pyydetty lopettamaan. Ja ihan oikeesti, alkaa käydä aika tylsäksi kun et keksi mitään uutta sanotavaa. Toista vain samaa koko ajan. Lopeta nyt hyvä ihminen.
Hänet on ihan tarkoituksella lähetetty tänne häiritsemään keskustelua jonka tarkoitus on saada suomalaiset varautumaan kriisitilanteisiin. Jos hän etsisi hyväksyntää ajatuksilleen, hän spämmäisi Yli laudalla. Ignooraa ja ilmianna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Survivalismi mielessä ilmoittakaa avoimella agressioilla uhanneet henkilöt viranomaisille, siis ne jotka ovat vainonneet/kiusanneet teitä eri mieltä olemisesta. Nämä tyypit ovat juuri se riskitekijä siviileille jos on etenkin auto ja aseita. Ei ole mikään pienikään huoli, sillä he voivat anastaa huoletta muiden varaamia resursseja ja tappaa omia.
Ja kuten jo näette yksi alapeukutti...onneksi on tiedossa kuka on.
No? Kuka?
Se joka sanoi että on maanpuolustusvelvollinen, eikä halua että Putinin rotat tulee tänne tekemään Suomen kansalle samaa mitä tekevät jo Ukrainan siviileille.
Haluaisin nähdä Suomen poliisin ilmeen kun joku menee tekemään rikosilmoituksen uhkailusta tuolla perusteella.
Se ilme ollaan jo nähty ja poliisi määritää sinua hiukan eri tavalla kuin sinä itse.
Hui miten pelottavaa. Sinä millekään poliisille uskalla mennä kun olet taatusti heidän seurannassaan tuon putinmielisen propagandan levittämisen takia. 😂
Ja teit toisesta anonyymistä kommentoijasta huoli-ilmoituksen? Ei taida ihan onnistua.Voisitteko molemmat tai useammat nyt ihan oikeasti lopettaa tuon keskinäisen nokittelunne, kiitos. Poliisien ilmeistä ja muista nokitteluista voitte vaikka avata ihan oman keskinäisen ketjunne. Yritetään pitää ketju asiallisena.
En ole pysynyt kärryillä, että kuinka moni jo tolle yhdelle riidanhaastajalle vastailee, mutta kyse ei varsinaisesti ole nokittelusta, jos yksi haastaa riitaa, ja tahallisesti jakaa valheellista informaatiota. Muut yrittävät lähinnä sitä, että todetaan hänen kommenttinsa asiattomiksi, tai valheellisiksi. Toinen vaihtoehto on tietysti, että kommentit ilmoitetaan asiattomiksi, ja toivon mukaan ylläpito poistaa ne nopeasti. Toisaalta, siitä hän pääsisi sitten väittämään, että häntä sensuroidaan aiheetta, ja että näin se valehtelukoneisto toimii, tjsp.
Jokainen näki jo että se vääristelija olet sinä itse. älä jaksa, jätä vaan rauhaan, ollaan jo useasti pyydetty.
Maanpuolustus ja väestösuojaaan pääsy ja turva ei ole kiinni mitenkään siitä mitä mielipiteitä suomalaisella on yleistilanteesta. Se kaikki on perustuslaissa ei sinun luulojesi varassa olevassa mielivallassa. Lopeta vaan rikollinen touhuilusi täällä. Sinulla ei ole valtaa.
Minä, ja muutama muu, on jo kirjoittanut sun kommentteihin, jos et ole sitä vielä huomannut. Se olet sinä, ketä on useasti pyydetty lopettamaan. Ja ihan oikeesti, alkaa käydä aika tylsäksi kun et keksi mitään uutta sanotavaa. Toista vain samaa koko ajan. Lopeta nyt hyvä ihminen.
Hänet on ihan tarkoituksella lähetetty tänne häiritsemään keskustelua jonka tarkoitus on saada suomalaiset varautumaan kriisitilanteisiin. Jos hän etsisi hyväksyntää ajatuksilleen, hän spämmäisi Yli laudalla. Ignooraa ja ilmianna.
Venäjän ja Ylilaudan kanssa ei ole mitään tekemistä. Lopeta vaan vainoaminen kun ollaan pyydetty nyt useasti. Soitan Sanomille sinusta ellet aio lopettaa.
Pakko vielä kysyä. Kenestä aiot soittaa? Mitä ajattelit sanoa? :D
Kai sä ymmärrät, että sun kaikki uskottavuus karisi viimeistään silloin, kun sulta lähti eilen ns. mopo käsistä, ja aloit suoltamaan viesti viestin perään niin sakeaa propagandaa joka sisälsi kaikki kliseet 911 teorioista lähtien. Aika moni ehti nähdä ne viestit ennenku ne poistettiin. Mutta joo, paras kai iteki siirtyä siihen mitä joku just suositteli. Jättää huomiotta, ja ilmoittaa asiattomaksi. Aika nopeestihan ne näyttää poistuvan. Ja muistan kyllä ikivanhan ohjeen: Älä ruoki trollia.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan päädytty pitämään ihan kotona makuupussit ja muut tarvikkeet. Ihan mökkireissuja varten on helpompi, että tavarat on asunnossa. Meillä väestönsuoja on myös eri päässä taloa kuin meidän verkkokellari niin helpommin saa tavarat kasaan kotoa kuin menemällä klitsun kautta.
Vierailija kirjoitti:
Soitan Sanomille sinusta ellet aio lopettaa.
Legenda jos syntyessään. Menee samaan kategoriaan JSS:n eli Jätä se sika lentävän meemilausahduksen kanssa. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitan Sanomille sinusta ellet aio lopettaa.
Legenda jos syntyessään. Menee samaan kategoriaan JSS:n eli Jätä se sika lentävän meemilausahduksen kanssa. 😂
Ja kertoo myös aika paljon tuon ihmisen, ja heidän kulttuurinsa käsityksestä mediasta. Ilmeisesti heillä sitten voi soittaa hankalista ihmisistä keskusjohtoiselle lehdistölle, jolloin ihminen oletettavasti joutuu vaikeuksiin. Valitettavasti täällä ei toimi samoin, kun lännen vapaa media näköjään lähinnä keskittyy poistelemaan trolliviestit täältä. Kiitos siitä modeille 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viranomaiset on jo laatineet meille kotivara-listan, ei tarvi keksiä atomikelloa uudelleen.
Mutta mitä muuhun tulee, varautuminen riippuu täysin siitä, millaisen katastrofin kuvittelee tulevaksi.
Onko se hyökkäys: tarvitaan aseita ja muureja. Onko se nälänhätä: tarvitaan kanala ja kasvimaa. Onko se sähkökatko: tarvitaan kaasuliesi ja kynttilöitä.
aika random-aihe, sanoisin.
Kiitos ylimalkaisesta ja nihilistisestä vastauksestasi, näitä mainitsemiasi kysymyksiä tässä nimeomaan yritetään pohtia. Itselläni ollut juuri kaltaisesi ylenkatsova ja vähättelevä asenne näihin päiviin asti.
Ap
...uups. Taisin ilmaista itseäni huonosti. Olen oikeasti pahoillani, ap. Ei ollut tarkoitus ylenkatsoa, koska aloituksesi on hyvä.
Mut tää on aika hankala aihe, jos ei tiedä mihin on varautumassa. Halusitko siis keskustella siitä, että mikä on sellainen realistinen uhka, johon kannattaa varautua? Koska se on erittäin hyvä kysymys, ja sitä olen perheeni kanssa itsekin miettinyt.
Kotivara on itsestäänselvyys, mutta mitä sen lisäksi? Aiempi sanoi, että tarpeeksi bensaa, että pääsee Norjaan. Mulla on reitti jo kartalta katsottuna.
Mikä ap susta on meidän pahin uhka?
Kiitos selventävästä vastauksestasi. Minä kyselen, koska edes tuo kotivara ei ole ollut itsestäänselvyys. Olen lähinnä hekotellut moisille ajatuksille. Nyt mieli on muuttumassa (ikää yli 40, nuoruuden huolettomuus ilmeisesti väistymässä jne.) En edes tiedä mikä mielestäni olisi pahin uhka. Ydinonnettomuus tai pandemia.
Jännä miten kauan näitä poikkeustilanteita jo on ollut. Muutettiin meidän asuntoon 2019 syksyllä ja melkein koko asumisen ajan on ollut poikkeustilanne yhteiskunnassa.
Ollaan pidetty 20l kanisteria vaatekaapista suht tuoreilla vesillä ja hommattu kaikki pakolliset kotivarat myös lemmikeille. Kaikki helposti mukaan otettavia ihan vaikka perus tulipalon sattuessa jossa koko talo palaisi alta. Ehkä jotain mitä ihmiset ei ajattele tarvitsevansa on ilmastointiteippi ilmanvaihdon sulkemiseksi ja palasaippua hygieniaan metsäoloissa. Tamppoonit ja kuukautissiteet toimii sidontavälineinä luodinreikiin koska ovat suht puhtaita ja yksittäispakattuja.