Miksi Suomessa naiset kehuskellee sillä ettei meikkaa
Se on joillekin selvästi positiivinen asia, jolla kehuskellaan. Itse kyllä arvostan sekä miehissä että naisissa siistiä, laitettua ulkonäköä. Meidän ranskalailen vaihto-oppilas on suorastaan järkyttynyt tästä ilmiöstä. En vaan osaa selittää hänelle mistä se johtuu. Onko taustalla kotikasvatus vai mikä? Minun vanhempani huolehtivat aina, että lapset on tilanteeseen sopivalla tavalla puettu ja laitettu. Se on huomaavaista käytöstä muita kohtaan.
Kommentit (382)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidanpa meikata tänään oikein kunnolla.
Vähän semmoinen Martta-meininki tästä nousee kyllä mieleen, oman itsen korottaminen muiden yläpuolelle sillä, ettei ole turhamainen ja turha nainen. Liekö jotain sota-ajan peruja, että suomalaisen naisen pitää olla vahva, miehekäs selviytyjä. Mikä tietysti ihan hyvä onkin.
Sen olen kyllä huomannut, että herkkä ja hiljainen nainen ei ole täällä kauhean pidetty välttämättä. Vielä jos sattuu meikkaamaan niin paha on! :-D
Täällä yksi kuvauksiesi mukainen. Ja lisäänkö vielä hoikkuuden. Ei ole ikinä ollut helppoa! Jatkuvasti saa olla ottamassa luoteja vastaan.
Jos kohtelet toisia rumasti, niin ei ole mikään ihme, että he sanovat takaisin. Olen itse kaikkea tuota ja koskaan ei ole ollut kyseisenlaisia ongelmia, sillä kihtelen muita kauniisti. Kokeilepa sinäkin.
Hah, et tiedä yhtään mistä puhut. Olen ennemminkin niitä ylikilttejä, ja toki siinä on yksi syy lisää polkea alas. Paremmin on asiat kun on mahdollisimman paljon itsestään.
Monilla - ainakin itselläni - ammatti ja työpaikka vaikuttavat ulkoiseen olemukseen. Olen ekonomi ja työpaikallani kaikki naiset ovat meikattuja ja muutenkin huoliteltuja. Meillä on myös tietty epävirallinen(?) pukeutumiskoodi, jota kaikki noudattavat.
Vapaa-aikana voin hyvin olla kotona huppariasussa ja lähes meikittömänä, mutta töihin en tuollaisessa lookissa kyllä menisi. Itse en myöskään ole koskaan kokenut laittautumista tai siistiä pukeutumista rasitteena, päinvastoin se saa mut tuntemaan itseni naiselliseksi ja ulkoisesti viehättäväksi (vrt. luomulook).
Miksi meikkaisin, kun en näytä kauniilta edes meikattuna? Mitään scheissea eri meikkaustekniikoista en halua kuulla. Oikeasti rumat naiset eivät meikkaa juuri tästä syystä, siitä ei yksinkertaisesti ole mitään hyötyä. Näet itsekin, että nimenomaan nätit naiset meikkaavat.
En saa meikattuna ihailua, kehuja, huomiota miehiltä ja parannettua seksin ja parisuhteen saanti mahdollisuuksia enkä parempaa kohtelua ihmisiltä, kuten kauniit naiset saavat.
Kyllä pohjan pitää olla kunnossa, että meikattu lopputulos näyttää hyvältä. Lopetin meikkaamisen jo parikymppisenä huomattuani, ettei minusta saa kaunista. Sitä samaa kuraa tuli niskaan silloinkin. Miksi vaivautua? Meikittä saa hengittää vapaasti, eikä tarvitse stressata pilaako esimerkiksi sääolosuhteet meikin yms. juttuja.
Minun kohdalla meikkaaminen olisi ajan, rahan ja energian tuhlausta.
Vierailija kirjoitti:
Monilla - ainakin itselläni - ammatti ja työpaikka vaikuttavat ulkoiseen olemukseen. Olen ekonomi ja työpaikallani kaikki naiset ovat meikattuja ja muutenkin huoliteltuja. Meillä on myös tietty epävirallinen(?) pukeutumiskoodi, jota kaikki noudattavat.
Vapaa-aikana voin hyvin olla kotona huppariasussa ja lähes meikittömänä, mutta töihin en tuollaisessa lookissa kyllä menisi. Itse en myöskään ole koskaan kokenut laittautumista tai siistiä pukeutumista rasitteena, päinvastoin se saa mut tuntemaan itseni naiselliseksi ja ulkoisesti viehättäväksi (vrt. luomulook).
Huomaa sana työpaikka. Sehän on päivänselvä asia ettei sinne mennä nuhjuisena. Osa työpaikoista saattaa vaatia siistiä olemusta työajan ulkopuolellakin joka usein sitten näkyy palkassa. Pointti nyt täällä oli varmastikin se ettei muilta voida odottaa vapaaehtoista meikkaamista ilman pätevää syytä. Valitettavan iso osa miehistä haluaa kävelevän mallin ilmaiseksi joka hoitaa kodin sekä lapset unohtamatta (tietenkään) itse miestä.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista lukea, että näin moni pitää meikkaamista rumana, hankalana, rajoittavana, aikaavievänä. Tai että on jotenkin parempi olla meikkaamatta, koska silloin hyväksyy itsensä sellaisena kuin on.
Itse meikkaan joka päivä, koska se on hauskaa, helppoa, nopeaa ja antaa kivan energiabuustin päivääni. Näytän luonnolliselta mutta parhaat puoleni korostuvat ja voin vaihdella värejä asun tai inspiraation mukaan.
Samoin kynteni, laukkuni, asuni, kaikki on mietitty koska se tuottaa minulle iloa. Käyn aamulla myös suihkussa, kuivaan hiukset, kiharran tai suoristan. Tähän kaikkeen menee aamulla maksimissaan puoli tuntia, jonka aikana juon aamukahvia ja kuuntelen hyvää musiikkia. Illalla taasen meikin poistoon menee minuutti, kun pyyhin silmäni ja ihoni vanulapulla.
Ei minulla ole mitään meikitöntä itseäni vastaan, mutta miksi en tekisi jotain mistä tulen iloiseksi, kun sen tekeminen on vaivatonta?
Jep, mulla aika samat ajatukset. Harvon tosin aamuisin käyn suihkussa, enkä kiharra hiuksia, mutta mäkin meikkaan yleensä aina. Osa "minä-en-meikkaa-koska-mulla-on-parempaakin-tekemistä" -tyypeistä tuskin mitään syöpälääkkeitä kehittävät sillä ajalla, jonka säästävät meikkaamattomuudessaan. Että ikään kuin se meikkaamiseen menevä aika olisi sitten jotakin tooodella tärkeää aikaa, jonka ei-meikkaavat käyttäisivät jotenkin todella paljon "parempaan" tekemiseen. Mä voin aamulla meikata JA bussissa lukea vaikka Dostojevskiä, ei ne sulje pois toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista lukea, että näin moni pitää meikkaamista rumana, hankalana, rajoittavana, aikaavievänä. Tai että on jotenkin parempi olla meikkaamatta, koska silloin hyväksyy itsensä sellaisena kuin on.
Itse meikkaan joka päivä, koska se on hauskaa, helppoa, nopeaa ja antaa kivan energiabuustin päivääni. Näytän luonnolliselta mutta parhaat puoleni korostuvat ja voin vaihdella värejä asun tai inspiraation mukaan.
Samoin kynteni, laukkuni, asuni, kaikki on mietitty koska se tuottaa minulle iloa. Käyn aamulla myös suihkussa, kuivaan hiukset, kiharran tai suoristan. Tähän kaikkeen menee aamulla maksimissaan puoli tuntia, jonka aikana juon aamukahvia ja kuuntelen hyvää musiikkia. Illalla taasen meikin poistoon menee minuutti, kun pyyhin silmäni ja ihoni vanulapulla.
Ei minulla ole mitään meikitöntä itseäni vastaan, mutta miksi en tekisi jotain mistä tulen iloiseksi, kun sen tekeminen on vaivatonta?
Jep, mulla aika samat ajatukset. Harvon tosin aamuisin käyn suihkussa, enkä kiharra hiuksia, mutta mäkin meikkaan yleensä aina. Osa "minä-en-meikkaa-koska-mulla-on-parempaakin-tekemistä" -tyypeistä tuskin mitään syöpälääkkeitä kehittävät sillä ajalla, jonka säästävät meikkaamattomuudessaan. Että ikään kuin se meikkaamiseen menevä aika olisi sitten jotakin tooodella tärkeää aikaa, jonka ei-meikkaavat käyttäisivät jotenkin todella paljon "parempaan" tekemiseen. Mä voin aamulla meikata JA bussissa lukea vaikka Dostojevskiä, ei ne sulje pois toisiaan.
Mitä kenellekään kuuluu toisten meikkaaminen tai meikkaamattomuus? Ihan oikeasti jengi suhtautuu toisiin ihmisiin tasan samalla tavoin oli meikkiä tai ei. Okei, iskijöitä tulee hitusen enemmän, mutta noin muuten suhtautuminen on aika sama.
Harmaa ja pimeä talvi vaatii harmaat ja värittömät ihmiset mustine vaatteineen. Rumat ne vaatteilla ja meikillä koreilee! Punaiset huulet, ihana keksintö! !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes mikä tahansa muu tekeminen on meikkaamista parempaa, esim. Nenän kaivaminen tai nukkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Jo yliopisto-opiskelijoiden ulkonäöstä voi usein päätellä, mihin ammattiin he opiskelevat. Vrt. esimerkiksi biologian/maantieteen ja kauppa-/oikeustieteen opiskelijat.
On työpaikkoja joissa ainakin ennen vaadittiin hillittyä meikkiä, hiukset siistinä ja asiallinen vaatetus. Joissain oli määrätyt työvaatteet. Jakkupuku, housupuku, tms.
Pankit, vakuutusala, lentoemännät, yleensä asiakaspalvelutehtävät.
Samoin televisiossa kuuluttajat, uutistenlukijat, asiaohjelmat, keskusteluohjelmat, viihdeohjelmat jne.
Harva menee puhtaalla naamalla. Myös harvalla on ihan oma tukanväri. Voi toki olla, jos se oma on hyvä. Myös jotkut miehet värjäävät hiuksiaan.
Ihan on omat maskeeraajat ja miehetkin meikataan, ilman maskeerausta ei voi mennä.
Miksi eivät vaan voi mennä puhtaalla naamalla?
No ei voi, kun on miellyttävämmän näköistä katsojille kun on hieman paranneltu naamataulua ja poistettu kiiltoa ja näppylöitä.
Miten se puhdas naama lisäisi asian uskottavuutta? Tai miten se meikkaus vie pois asian uskottavuutta?
Ei millään lailla. Mutta on mukavampi katsella.
Vierailija kirjoitti:
On työpaikkoja joissa ainakin ennen vaadittiin hillittyä meikkiä, hiukset siistinä ja asiallinen vaatetus. Joissain oli määrätyt työvaatteet. Jakkupuku, housupuku, tms.
Samoin televisiossa kuuluttajat, uutistenlukijat, asiaohjelmat, keskusteluohjelmat, viihdeohjelmat jne.
Harva menee puhtaalla naamalla. Myös harvalla on ihan oma tukanväri. Voi toki olla, jos se oma on hyvä. Myös jotkut miehet värjäävät hiuksiaan.
Ihan on omat maskeeraajat ja miehetkin meikataan, ilman maskeerausta ei voi mennä.Miksi eivät vaan voi mennä puhtaalla naamalla?
No ei voi, kun on miellyttävämmän näköistä katsojille kun on hieman paranneltu naamataulua ja poistettu kiiltoa ja näppylöitä.Miten se puhdas naama lisäisi asian uskottavuutta? Tai miten se meikkaus vie pois asian uskottavuutta?
Ei millään lailla. Mutta on mukavampi katsella.
Ammatti on edelleen eri asia. Vapaa-ajalla jokainen saa näyttää miltä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä useammat yli 30v täyttäneet tarvitsevat ehostusta. Oikein ihmetyttää miten ehostus voi olla niin vaikeaa ettei viitsitä nähdä vaivaa. Samoin kun näkee ruuhkabussissa niin huonosti pukeutuneita (mennään verkkareissa ja tuulipuvuissa töihin) että välillä miettii onko noilla peiliä kotona ollenkaan.
Meikkaan joka päivä, kuntosalille ja lenkkipolulle en meikkaa mutta töihin ja vapaa-aikana kyllä. Mietin myös mitä puen päälleni. Olen visuaalinen ja pidän kauneudesta, en vaan ymmärrä miten niin moni nainen haluaa olla homsuissen näköinen.
Miksi suomalainen nainen haluaa olla miehen näköinen?
Mistä sinä tiedät millaisissa töissä ne verkkari- ja tuulipukumatkaajat ovat? Ei kaikissa töissä ole mahdollisuutta vaihtaa vaatteita ennen töiden alkamista. Enkä näe järkeä siinäkään, että työmatkalle laitetaan jakkupuku ja meikit, mutta töihin tultua meikit pestään pois ja vaihdetaan tuulipuku päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan on omat maskeeraajat ja miehetkin meikataan, ilman maskeerausta ei voi mennä.Miksi eivät vaan voi mennä puhtaalla naamalla?
No ei voi, kun on miellyttävämmän näköistä katsojille kun on hieman paranneltu naamataulua ja poistettu kiiltoa ja näppylöitä.Miten se puhdas naama lisäisi asian uskottavuutta? Tai miten se meikkaus vie pois asian uskottavuutta?
Ei millään lailla. Mutta on mukavampi katsella.Ammatti on edelleen eri asia. Vapaa-ajalla jokainen saa näyttää miltä haluaa.
Juu, niin saa.
Mutta täällä on varsin paljon niitä, jotka kertoivat että eivät meikkaa koskaan. Ikinä. Eivät missään tilanteessa.
Ovatkohan he sitten vailla työtä tai kaikki sellaisessa ammatissa jossa ei vaadita huoliteltua ulkonäköä?
Tätä olenkin ihmetellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei millään lailla. Mutta on mukavampi katsella.Ammatti on edelleen eri asia. Vapaa-ajalla jokainen saa näyttää miltä haluaa.
Juu, niin saa.
Mutta täällä on varsin paljon niitä, jotka kertoivat että eivät meikkaa koskaan. Ikinä. Eivät missään tilanteessa.
Ovatkohan he sitten vailla työtä tai kaikki sellaisessa ammatissa jossa ei vaadita huoliteltua ulkonäköä?
Tätä olenkin ihmetellyt.
Me ollaan duunari sukua. Kukaan ei juurikaan meikkaan edes häihin. Moni meistä on töissä fyysisesti raskaassa ammatissa missä meikit sulaisivat minuuteissa.
Täällä ei ymmärretä sitä, että ihmiset ovat aina viestineet myös ulkonäöllään, sekä naiset että miehet! Se kuuluu ihmisyyteen ja kulttuuriin tärkeänä osana. Meikkaaminen on yksi osa huoliteltua ulkonäköä. Ne, jotka väittävät, ettei ulkonäkö ole koskaan vaikuttanut vaikkapa heidän etenemiseensä uralla. Puppua! Huoliteltu ulkonäkö osoittaa, että arvostat tilannetta (esimerkiksi juhlia tai tärkeää kokousta) ja seuraa, jossa olet. Ylpeys laittamattomuudesta on tyhmää ja jopa röyhkeää.
Turha odottaa johtavaa asemaa, jos olet parturoimaton, korva- ja nenäkarvat rehottavat ja kuljet rönttäkengissä ja huonosti istuvissa nuhjuisissa vaatteissa. Tai jos hiiritukkasi harmaine juurineen on niskassa rasvaisella ponnarilla, kirjava naamasi kiiltää ja kuljet töissä nyppyisessä trikoopaidassa joka paljastaa selkämakkarat. Vaikka olisit kuinka taitava ja ihana muuten, mieti voiko sinua päästää asiakkaalle tai puhumaan yrityksen hallitukselle?
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni on kaudenhoitoalalla. Hän meikkaa ja pidän siitä , että hän on aina huolitellun ja laitetun näköinen .
En todellakaan miehenä voi ymmärtää naisia, jotka eivät näin tee.
Suorastaan vastenmielistä katsottavaa.
Edes vähäistä määrää huulipunaa ei saada laitettua, saatikka sitten muuta. Ei jatkoon tällaiset naiset.
"Ei jatkoon tällaiset naiset." Sanoo naimisissa oleva mies. Etsitkö salasuhdetta vai millä tavalla ne meikkaavat ja huolitellun näköiset naiset kanssasi jatkoon pääsisivät?
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei ymmärretä sitä, että ihmiset ovat aina viestineet myös ulkonäöllään, sekä naiset että miehet! Se kuuluu ihmisyyteen ja kulttuuriin tärkeänä osana. Meikkaaminen on yksi osa huoliteltua ulkonäköä. Ne, jotka väittävät, ettei ulkonäkö ole koskaan vaikuttanut vaikkapa heidän etenemiseensä uralla. Puppua! Huoliteltu ulkonäkö osoittaa, että arvostat tilannetta (esimerkiksi juhlia tai tärkeää kokousta) ja seuraa, jossa olet. Ylpeys laittamattomuudesta on tyhmää ja jopa röyhkeää.
Turha odottaa johtavaa asemaa, jos olet parturoimaton, korva- ja nenäkarvat rehottavat ja kuljet rönttäkengissä ja huonosti istuvissa nuhjuisissa vaatteissa. Tai jos hiiritukkasi harmaine juurineen on niskassa rasvaisella ponnarilla, kirjava naamasi kiiltää ja kuljet töissä nyppyisessä trikoopaidassa joka paljastaa selkämakkarat. Vaikka olisit kuinka taitava ja ihana muuten, mieti voiko sinua päästää asiakkaalle tai puhumaan yrityksen hallitukselle?
Miten monta kertaa tästä pitää sanoa? Ammatti ja työ ovat eri asioita. Jenkeissäkin osataan vaatia kunnon palkkaa siitä hyvästä, jos joudut edustamaan työnantajaa vielä työajan päätyttyä. Täällä halutaan puhtaasta hyvyydestä ilman työpaikka etua vaatia muilta samaa. Miksi? Eivät kaikkia halua tähdätä korkeisiin virkoihin tai saada kumppania. Hui kamala, jotkut viihtyvät ihan yksinään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten monta kertaa tästä pitää sanoa? Ammatti ja työ ovat eri asioita. Jenkeissäkin osataan vaatia kunnon palkkaa siitä hyvästä, jos joudut edustamaan työnantajaa vielä työajan päätyttyä. Täällä halutaan puhtaasta hyvyydestä ilman työpaikka etua vaatia muilta samaa. Miksi? Eivät kaikkia halua tähdätä korkeisiin virkoihin tai saada kumppania. Hui kamala, jotkut viihtyvät ihan yksinään!
No toki, ei meikillä ole väliä jos asioit päivän mittaan vain metsän eläinten kanssa 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ihmettelen samaa. Saatan katsoa jota kin ihmistä ja ihmetellä, että miksi tuokaan ei ole laittanut hiuksiaan kivemmin tai ehostanut yhtään, näyttäisi kauniimmalta. En vain ymmärrä, että miksi ei, koska on mahdollisuus. Mut tämä on vain mun näkemys ja olen yrittänyt opetella olemaan tekemättä liian pitkälle vietyjä johtopäätöksiä ihmisen ulkonäön perusteella.
Tässä on taas yksi syy, miksi on mukavaa olla meikkaamatta. Muidenkaan meikkaamattomuus ei häiritse.
Phah. Minä meikkaan lähes joka päivä, mutten ikinä arvostele muiden ulkonäköä. Kuitenkin ne jotka arvostelevat minun päätöstäni ehostautua, ovat luonnollisesti aina näitä naturelleja. "Teidän puolellanne" ei olla yhtään sen parempia.
Olen valitettavasti huomannut saman. Kommentoin jo aiemmin ketjuun, että meikkaan kevyesti ja nopeasti joka arkiaamu, koska pidän omasta naamastani enemmän pikku ehostuksella. Se 10 minuuttia aamuisin + 5 minuuttia iltaisin (pesu, ihonhoito) eivät maailmaani kaada. Toisinaan meinaan ruveta kadehtimaan ihmisiä, joilla on luonnostaan tasainen, kuulas iho ja esim. näkyvämmät kulmakarvat ja ripset - mutta nämä eväät on minulle annettu, ja näillähän sitten mennään. Big deal.
Mutta eräiltä työkavereilta saan kuulla outoja kuitteja asiasta - ja nämä kuitti-Kaisat ovat aina niitä, jotka itse eivät meikkaa syystä tai toisesta. Edelleen, se ei minua kiinnosta lainkaan, että joku meikkaa tai on meikkaamatta, mutta MIKSI ehosteita välttelevien täytyy jotenkin aina tulla lyttäämään? :/ Tulee aina fiilis, että olenkin heidän mielestään vain tällainen huonoitsetuntoinen, massan mukana kulkeva aivoton pintaliitäjä ihan sen perusteella, että kasvoillani on hieman meikkiä. :D Kiva. Tämän *järkyttävän* poskipunan ja ripsarin nähtyään tekevät minusta siis selkeästi erittäin harmillisia oletuksia. Jotkut ovat sitten oikein yllättyneet, kun en ollutkaan mikään bimbo, vaikka ihan MEIKKIÄ käytän... huoh.
Edelleen, kukin tyylillään. Toinen ei ole toista parempi. Minulle meikkaaminen on ihan arkirutiini, toisia ei saa väen vängälläkään kokeilemaan mitään, eikä se haittaa.
Ps. Mun ihoni on sitäkin epätasaisempi ja punakampi, kun tulen "saunanraikkaana" löylyistä... :'D Ihmisillä on myös erilaiset ihotyypit, eivät kaikki valitettavasti ole mitään Elovenoja ilman meikkiä. Itse en ainakaan ole. Elämä on.
Sanoo se, joka näyttää ilman meikkiä kalkkilaivan kapteenilta. Ota se klovinaamari pois naamaltasi, ja näytä todelliset kasvosi maailmalle. Anna sen ulkoisen olemuksen vastata sitä mitä olet sisältäpäin.