Sivut

Kommentit (259)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En viitsisi helmiä sioille jakaa (pakko oli käyttää tämä tilaisuus wagner-proverbialismiin) tai esoteeriaa referoida ilman validaatiota kuulijakunnan ymmärryskyvystä, mutta menkööt pirtaan nyt sitten tämän kerran.

L.L ja laillistettu ravitsemusterapeutti sekä orgaanisen kemian ja biokemian asiantuntijuus löytyvät meriittilistalta. Työkieli englanti, paikka eräs EU-maa.

Terveellisyys on erittäin ambigueetti konsepti ja sitä tulisi tarkastella parahultaisessa kontekstissa "yleispätevien neuvojen" sijaan. Toisaalta ihmiset haluavat, vain nopeita ja tehokkaita ratkaisuja ja auktoriteetin sanelemaan (suggestoimaan kröhöm) mitä pitäisi tehdä ja elää, miten syödä ja nai.da. Joten annetaan milleniaaleille hiven siitä mitä olisi tarjolla, jos "belief persevierence" -skeeman uksea avarrettaissinkin.

Eli jos muutaman vinkin annan nyt ihan tosissaan niin kaseiini ja gluteeni eivät ole ihmisille tarkoitettuja proteiineja ja itse vältän niitä kuin ruttoa. Rasvoista sen verran, että yleinen normatiivinen harha vallitsee kasvirasvojen glorifioidusta terveellisyydestä ja tyydyttyneen rasvan totaalisesta demonisoitumisesta. Kolesterolin rooli ja funktiot ovat täysin toisen maailmansodan jälkeisen, virhepäätelmien muokkaaman ja kapitalismin löyhkän turmeleva (tarkoittaa siis vhh/ketoskeptikoille ettei se hiilareiden vaihtaminen rasvaan "tuki" niitä suonia näin extrakarkean simplifioidusti ilmaistuna). Niin paljon olisi kerrottavaa, mutta Suomalaisen tieteen konservatiivisyys ja yleinen halveksiva ajatusmaailma ajoi minutkin rehevimmille metsästysmaille. Viitsin ja halusin kirjoittaa tämän monografin, jotta juuri sinulla joka luet tätä ennen sensuurin sälvän iskentää, olisi mahdollisuus ymmärtää että tämä "hyvinvointivaltio" on pystynyt kouluttamaan ihan oikeasti jotain tietäviäkin puoskareita. Mutta se aivovuoto...

Ylivoimaisesti vuoden ärsyttävin postaus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketolla on hoidettu menestyksellä mm. syöpiä (erityisesti aivokasvaimet), autismia, epilepsiaa, migreeniä, azheimerin tautia, astmaa ja allergioita, sekä autoimmuunisairauksia. Monien näiden taustalla on länsimaisen ruokavalion aiheuttama elimistön kuormitus, joka ketolla korjaantuu

Vau! Sinun pitäisi lähettää tämä päätelmä johonkin lääketieteelliseen julkaisuun! Nyt tiedetään syyt mm. epilepsiaan, autismiin ja migreeniin, se on vain ruokavalion aiheuttama elimistön kuormitustila! Nyt voidaankin lähettää kaikki neurologit eläkkeelle kun tarvitaan vain ravintoterapeutteja parantamaan kaikki sairaudet!

Ps. Kannabista käytetään myös epilepsian hoitoon, mutta se ei tee siitä terveellistä

En tarkoittanut sanoa, että tämä on yksiselitteinen syy, mutta altistava tekijä. Ja ketoa voidaan lähinnä käyttää tukihoitona muiden hoitojen rinnalla, tosin joskus se on auttanut ihan yksinomaan. Itse hoidan dieetillä migreeniä ja astmaa, mutta pelkkä keto ei minulla riitä, vaan joudun poistamaan ruokavaliosta mm. maidon ja koisokasvit, joita en siedä. Ja muutenkin seilaan vhh:n ja keton välillä, vähän fiiliksen mukaan. Ihmisten kannattaa kokeilla enemmän millainen ruokavalio itselle sopii, nämä ovat tosi yksilöllisiä asioita.

Keton käytöstä noiden sairauksien hoidossa on muuten kirjoitettu lääketieteellisissä julkaisuissa, joten minun ei tarvitse sitä tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Opin jo lapsena että normiruokaa kohtuudella. Aina se pääruoka ja siihen lisäke. Ja sitten on se ruokarytmi. Normiruoka on mulle esim. keitettyä perunaa ja vaikka kasvispihviä. Sekä salaattia. Tai sitten se makaroonilaatikko, senkin voi tehdä niin monella tapaa. Jos on täysjyvämakaroonia ja hyvää paistijauhelihaa ja luomumunamaitoa niin on hyvä ruoka. Ja yksi lemppari on tomaattipohjainen jauhelihakastike. 

Miksi perunaa kasvispihvien tai -pyöryköiden lisäksi? Yhtä outoa kuin peruna ja kaalikääryleet (ja se kammottava ruskea kastike vielä lisäksi!!??). Nuo ruuat on hyvää sellaisenaan!

Tuota en ole koskaan ymmärtänyt. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketolla on hoidettu menestyksellä mm. syöpiä (erityisesti aivokasvaimet), autismia, epilepsiaa, migreeniä, azheimerin tautia, astmaa ja allergioita, sekä autoimmuunisairauksia. Monien näiden taustalla on länsimaisen ruokavalion aiheuttama elimistön kuormitus, joka ketolla korjaantuu

Vau! Sinun pitäisi lähettää tämä päätelmä johonkin lääketieteelliseen julkaisuun! Nyt tiedetään syyt mm. epilepsiaan, autismiin ja migreeniin, se on vain ruokavalion aiheuttama elimistön kuormitustila! Nyt voidaankin lähettää kaikki neurologit eläkkeelle kun tarvitaan vain ravintoterapeutteja parantamaan kaikki sairaudet!

Ps. Kannabista käytetään myös epilepsian hoitoon, mutta se ei tee siitä terveellistä

En tarkoittanut sanoa, että tämä on yksiselitteinen syy, mutta altistava tekijä. Ja ketoa voidaan lähinnä käyttää tukihoitona muiden hoitojen rinnalla, tosin joskus se on auttanut ihan yksinomaan. Itse hoidan dieetillä migreeniä ja astmaa, mutta pelkkä keto ei minulla riitä, vaan joudun poistamaan ruokavaliosta mm. maidon ja koisokasvit, joita en siedä. Ja muutenkin seilaan vhh:n ja keton välillä, vähän fiiliksen mukaan. Ihmisten kannattaa kokeilla enemmän millainen ruokavalio itselle sopii, nämä ovat tosi yksilöllisiä asioita.

Keton käytöstä noiden sairauksien hoidossa on muuten kirjoitettu lääketieteellisissä julkaisuissa, joten minun ei tarvitse sitä tehdä.

Tiedän että ruokavaliota käytetään kyseisten sairauksien hoidossa silloin kun lääkehoito ei auta. Keto ruokavaliosta ei ole kuitenkaan pitkäaikaisia tutkimuksia ja lapsilla se voi aiheuttaa mm. kasvun hidastumista tai joidenkin veriarvojen muuttumista. MUTTA on väärin sanoa, että kys. sairaudet johtuisivat yksinomaan ruokavaliosta kuten ensimmäisessä viestissä sanottiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka syötte paljon juureksia ja vihanneksia, mitä syötte ja missä muodossa? Meillä syödään paljon pakastevihanneksia kypsennettynä, porkkanoita, kurkkua ja tomaatteja sekä vihreää salaattia, mutta vähälle jää kaikki muut. Kaukomailla tuotetut sokeriherneet ja pavut, avocadot ym. eivät oikein houkuttele päivittäiseen käyttöön ja lantut ja punajuuret eivät ole mitään pikaruokaa arjessa. Kertokaapa siis vinkkinne monipuolisempaan vihannesten käyttöön!

Suomalaisessa ruuassa ei itse ruuassa oikein ole kasviksia (juuri) lainkaan. Esim. makaroonilaatikko, kinkkukiusaus, lihapullat ja muusi, jauheliha/kinkku/kanakastike, lihamureke, pinaattiletut..

Tästä syytä en pidä suomalaisesta ruuasta ja meillä siihen itse ruokaan tungetaan paljon kasviksia.

Ratouilletyyppinen tomaattipohjainen soosi toimii ja vaikka wokit. Ihan lihankin kanssa siihen soosiin voi lisätä kasviksia, myös uuniruokiin.

Ei se oo mikään laki, että ruuat pitää tehdä reseptiä noudattaen. :) Mainitsemiisi ruokiin saa lisättyä esim. kesäkurpitsaa, vihreitä papuja, paprikaa yms.. Muussin voi tehdä muustakin kuin perunasta. Mä teen sitä parsakaalien varsista (hävikin torjuntaa) ja siihen useimmiten lisäks jotain seuraavista: perunaa/bataattia, palsternakkaa, porkkanaa ja kukkakaalia. Jämäkasvikset saa myös hyvin hyödynnettyä muussissa.

Minä teen usein porkkana-kukkakaalimuusia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
[Tiedän että ruokavaliota käytetään kyseisten sairauksien hoidossa silloin kun lääkehoito ei auta. Keto ruokavaliosta ei ole kuitenkaan pitkäaikaisia tutkimuksia ja lapsilla se voi aiheuttaa mm. kasvun hidastumista tai joidenkin veriarvojen muuttumista. MUTTA on väärin sanoa, että kys. sairaudet johtuisivat yksinomaan ruokavaliosta kuten ensimmäisessä viestissä sanottiin.

Kuten jo sanoin, tarkoitukseni ei ollut sanoa, että nämä johtuisivat yksinomaan ruokavaliosta, vaan että niiden taustalla on usein länsimainen ruokavalio, esim. jatkuvan sokerirasituksen aiheuttama insuliiniresistenssi ja se, että solut ovat tottuneet polttamaan glukoosia ainoana energianlähteenään. Ja eräs merkittävä tekijä on ruokavalion ja mikrobiotan muutosten aiheuttama suoliston läpäisevyys, joka  ylläpitää jatkuvaa tulehdustilaa ja immuunijärjestelmän ylireagointia. Nämä yhdistettynä muihin altistaviin tekijöihin saattavat monien kohdalla aiheuttaa oireilun tai ainakin pahentaa sitä.

Itse huomattavasti mieluummin hoidan sairauksiani ruokavaliolla, kuin lääkkeillä, joilla on sivuvaikutuksia ja joiden pitkäaikaisvaikutuksia ei kunnolla tunneta. Aina ruokavalio yksinomaan ei riitä, mutta toisinaan se riittää ja ainakin usein vähentää lääkkeiden tarvetta. Asia selviää vain kokeilemalla.

Vierailija

Jos tämän palstan mukaan pitäisi jotain syödä, olisi lautanen kyllä todella tyhjä. Vettä lasiin (ai mutta siinäkin on mikromuovia, ei käy). 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos tämän palstan mukaan pitäisi jotain syödä, olisi lautanen kyllä todella tyhjä. Vettä lasiin (ai mutta siinäkin on mikromuovia, ei käy). 

Näin voi ajatella tietenkin sellainen, jolla ei omat aivot toimi. Ravinnon valinta tapahtuu aivoissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No mulla se on puuroa ja marjoja aamulla, lounaaksi yleensä joku kana- tai lohisalaatti, välipalana esim paahtoleipä avokadolla ja muutama pähkinä tai vaikka banaani, päivälliseksi aina kasviksia ja esim. kanaa/lohta/linssejä/papuja sekä riisiä/pastaa/tms. Iltapalaksi en yleensä syö mitään, jos jotakin otan niin sitten esim. se toinen puoli avokadosta leivällä, valkuaisia ja pakastekasviksia tai joku proteiinirahka.

Herkuttelee kerran viikossa max. 100g karkkia. Juhlissa syön kyllä kaikkea, mutta välttelen ylensyömistä. Ehkä noin neljän kuukauden välein pidän päivän, jolloin syön ihan mitä haluan.

Huonoa, jos muina päivinä syömäsi ruoka ei ole sitä mitä haluat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[Tiedän että ruokavaliota käytetään kyseisten sairauksien hoidossa silloin kun lääkehoito ei auta. Keto ruokavaliosta ei ole kuitenkaan pitkäaikaisia tutkimuksia ja lapsilla se voi aiheuttaa mm. kasvun hidastumista tai joidenkin veriarvojen muuttumista. MUTTA on väärin sanoa, että kys. sairaudet johtuisivat yksinomaan ruokavaliosta kuten ensimmäisessä viestissä sanottiin.

Kuten jo sanoin, tarkoitukseni ei ollut sanoa, että nämä johtuisivat yksinomaan ruokavaliosta, vaan että niiden taustalla on usein länsimainen ruokavalio, esim. jatkuvan sokerirasituksen aiheuttama insuliiniresistenssi ja se, että solut ovat tottuneet polttamaan glukoosia ainoana energianlähteenään. Ja eräs merkittävä tekijä on ruokavalion ja mikrobiotan muutosten aiheuttama suoliston läpäisevyys, joka  ylläpitää jatkuvaa tulehdustilaa ja immuunijärjestelmän ylireagointia. Nämä yhdistettynä muihin altistaviin tekijöihin saattavat monien kohdalla aiheuttaa oireilun tai ainakin pahentaa sitä.

Itse huomattavasti mieluummin hoidan sairauksiani ruokavaliolla, kuin lääkkeillä, joilla on sivuvaikutuksia ja joiden pitkäaikaisvaikutuksia ei kunnolla tunneta. Aina ruokavalio yksinomaan ei riitä, mutta toisinaan se riittää ja ainakin usein vähentää lääkkeiden tarvetta. Asia selviää vain kokeilemalla.

Tämä on mielenkiintoista. Minulla on perinnöllinen epilepsia ja lääkkeiden haittavaikutukset on ihan kamalia (olen kokeillut kaikki omaan epilepsiatyyppiin sopivat lääkkeet). Voisin kokeilla tuota ruokavaliota jotta pääsisin lääkkeistä eroon. Millainen sinun ruokavalio on?

mies2777

syön lounaalla tonnikala purkin ja ananas purkin, kun pääsen himaan syön paljon lihaa, possua tai nautaa tai kanaa ja kasan salaattia, muuta en syö. Ja olen aivan helvetin hyvässä kunnossa. Naiset tykkäävät myös eritteeni mausta

Vierailija

Kasvispitoinen ruoka, esim:

-täytetyt paprikat/kesäkurpitsat
-kasvissosekeitot
-kaalipaistos, kaalilaatikko
-punajuurivuoka
-tomaattipohjaiset kastikkeet
-paahdetut kasvikset, uunijuurekset
-wokit

Näiden lisäksi kohtuullisesti hiilaria (Meillä perunaa, ohraa, täysjyväpastaa ja - nuudelia) ja hyviä proteiinin lähteitä (Meillä pavut, linssit, härkäpapurouhe, siemenet, pähkinät, lihaa syöville vaalea liha ja kala). Kasvisruokiin kannattaa lisätä rasvaa, meillä käytössä tavisoliiviöljy kuumiin ja extra Neitsyt kylmiin ruokiin, camelinaöljy sopii mihin vaan, rypsiöljyä käytän lähinnä puisten keittiövälineiden öljyämiseen :D joskus myös auringonkukkaöljy, avokadoöljy.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Näin voi ajatella tietenkin sellainen, jolla ei omat aivot toimi. Ravinnon valinta tapahtuu aivoissa.

Kiitos solvauksesta. Kai minulla ei sitten ole aivotoimintaa, hengissä olen silti pysynyt ja osannut ruokailuni hoitaa. Sun tasolle en viitsi vajota.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tämä on mielenkiintoista. Minulla on perinnöllinen epilepsia ja lääkkeiden haittavaikutukset on ihan kamalia (olen kokeillut kaikki omaan epilepsiatyyppiin sopivat lääkkeet). Voisin kokeilla tuota ruokavaliota jotta pääsisin lääkkeistä eroon. Millainen sinun ruokavalio on?

Itselläni ei ole epilepsiaa, vaan migreeni ja astma, joita hoidan ruokavaliolla. Nostin esiin epilepsian, koska se on yksi sellainen sairaus, jota on jo sata vuotta hoidettu ketogeenisella ruokavaliolla, erityisesti lasten kohdalla. Itse noudatan ketogeenista yhdistettynä autoimmuuni-paleoon. Dieettini on tosi rajoittava useimmilla tuskin on tarvetta sellaiseen. Sinuna googlaisin ketodieettiä ja kokeilisin jonkin aikaa onko sillä sinun kohdallasi vaikutusta. Käsittääkseni epilepsia vaatii usein aika tiukkaa ketoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kiitos solvauksesta. Kai minulla ei sitten ole aivotoimintaa, hengissä olen silti pysynyt ja osannut ruokailuni hoitaa. Sun tasolle en viitsi vajota.

Sori, ei ollut tarkoitus solvata. Surullista, että käsitit viestini noin.

treffit

mies2777 kirjoitti:
syön lounaalla tonnikala purkin ja ananas purkin, kun pääsen himaan syön paljon lihaa, possua tai nautaa tai kanaa ja kasan salaattia, muuta en syö. Ja olen aivan helvetin hyvässä kunnossa. Naiset tykkäävät myös eritteeni mausta

Syo mieluummin se niitten purkkien sisalto...

Vai oletko "Ihmemies Intiasta: syo rautaa ja p*skantaa kettinkia"? Onko se kettinki se "erite" mista naiset tykkaa? 

Vierailija

Paljon terveellisyys on myös sitä, mitä jättää ruokavaliosta pois eli limsat, energiajuomat, karkit, sipsit, ranskikset, steriilit einekset, glukoosifruktoosisiirappi, emulgointiaineet, karrageeni, rypsi/rapsi/palmu-öljyt ja margariinit, "kevyt"tuotteet, keinotekoiset makeutusaineet... eli niitä mitkä saavat elimistön ja aineenvaihdunnan sekaisin, pilaavat suolistoa, ja jotka eivät anna elimistölle mitään tarpeellista ja hyödyllistä ravintosisältöä.

Ja se terveellinen ruoka: lautasmallin mukaisesti eli runsaasti erilaisia kasviksia, alusta asti tehtyjä normaaleja aineksia ruuanlaitossa. Marjoja joka päivä. Rasvoista kylmäpuristettua oliiviöljyä, rasvaisia kaloja, voita. esim kalan paistamiseen ja leivän päälle (siivu, pari päivässä), pähkinöitä ja siemeniä. Herkutteluun itsetehtyjä leivonnaisia ja jälkiruokia.

Yksinkertaista. Olen hoikka ja täysin terve ilman mitään perussairauksia tai lääkityksiä. Tosi harvoin kipeänä. Jotain hampurilaisateriaa tulee syötyä varmaan joku pari krt kuussa. Joskus laadukasta suklaata ja tietty jos jotain vaikka kylässä tarjotaan. Ei silti täysin ehdoton ja askeettinen tarvitse olla :)

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat