Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi köyhät ei koskaan kuuntele varakkaiden neuvoja?

Vierailija
08.01.2020 |

Toisen ketjun inspiroimana sama asia käänteisestä näkökulmasta: miksi köyhät eivät kuuntele varakkaiden neuvoja rahankäytöstä?

Olen itse varakas (ei perintöjä, apua vanhemmilta tai mieheltä, omaisuus karttunut omien valintojen tuloksena ja säästöön jäänyt aina tuloista riippumatta). Perheellämme on velaton suuri talo Espoossa ja lisäksi n. 300 000 € säästöjä ja sijoituksia.

Tuttavapiirissä on köyhä perhe, jolla ei ole ollenkaan varallisuutta, mutta velkaa silti tuhansia euroja. Tämä perhe hankkii kulutusluotolla kaikenlaista vesiskootterista ulkoporealtaaseen, syö viikoittain ulkona ja haaveilee ensimmäiseksi omistusasunnokseen vähintään 150 m2 ok-taloa pk-seudulta. Lainalupausta ei ole, mutta kiertävät asuntonäytöillä valmiina tekemään tarjouksen ties mistä hometalosta :-/ Yritän nätisti neuvoa rahankäytössä, mutta nämä tuttavat eivät kuuntele vaan tulevat kysymään neuvoa siinä vaiheessa, kun on ulosotto ovella :(

Miksi näin?

Tässä se päinvastainen ketju:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3638474/miksi-aina-varakkaat-neuvovat-k…

Kommentit (167)

Vierailija
1/167 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan tämä nykyaika. Kaikille pitää olla kaikkea. Jos ei omista niin sitten muiden rahoista.

Vierailija
2/167 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilepa elämää 6 kk ilman omaisuutta ja 1200 €/kk sairauseläketuloilla. Kerro sitten miten rikastutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/167 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä minäkin olen ihmetellyt... olen tullut siihen tulokseen että heillä on vaan niin syvälle juurtuneet uskomukset noista asioista että ei voi ottaa vastaan mitään neuvoa, eivät voi uskoa kun heillä on jo oma vastaus valmiina kaikkeen.

Vierailija
4/167 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vaan tämä nykyaika. Kaikille pitää olla kaikkea. Jos ei omista niin sitten muiden rahoista.

Tämäpä juuri. Pitkäjänteisyys ja säästäväisyys ovat katoavaa kansanperinnettä mitä taloudenpitoon tulee ja kun kaiken maailman vesiskoottereista ja vuosittaisista Thaimaanmatkoista on tullut joku normi elämässä, niin sitten se johtaa maksuhäiriömerkintöjen yleistymiseen ja ylisuuriin lainoihin.

Seurailin eilen ketjua tästä 200 euron synttärilahjarahan käytöstä "turhaan kivaan" kun talous on muuten jatkuvasti tiukalla ja yllättävän moni tuntui olevan sitä mieltä, että se raha on tarkoitettu kivaan eikä sitä kannata käyttää tylsän arkielämän rahoittamiseen. Vähän hämmensi.

Vierailija
5/167 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei köyhän ole oikeastaan edes mielekästä kuunnella varakkaan neuvoja, koska köyhästä ei koskaan tule varakasta. Tai ainakin pitäisi kituuttaa vuosikymmeniä ja saattaisi kuolo korjata jo sitä ennen. Köyhän kannattaisi kuunnella pieni- tai keskituloista, joka saa rahansa riittämään ja on kutakuinkin tyytyväinen elämäänsä. 

Vierailija
6/167 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olet nätisti yrittänyt neuvoa? Älkää tuhlatko vai?

Vierailija
7/167 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei köyhän ole oikeastaan edes mielekästä kuunnella varakkaan neuvoja, koska köyhästä ei koskaan tule varakasta. Tai ainakin pitäisi kituuttaa vuosikymmeniä ja saattaisi kuolo korjata jo sitä ennen. Köyhän kannattaisi kuunnella pieni- tai keskituloista, joka saa rahansa riittämään ja on kutakuinkin tyytyväinen elämäänsä. 

Jos varakas neuvoo köyhää esim. avaamaan asp-tilin tämän harkitessa ensimmäisen asunnon hankkimista, niin millä tavalla neuvoa ei kannata kuunnella? Toki osa megavarakkaista on aika irtaantuneita todellisuudesta jos oikeasti kehtaavat antaa säästövinkeiksi jättää ostamatta se kympin aamulatte kahvilasta, mutta suurin osa taloudenpitoon ja järkevään rahankäyttöön on kuitenkin ihan skaalattavissa oli se neuvon antaja keskituloinen tai varakas.

Vierailija
8/167 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa köyhistä ei koskaan hanki kulutusluotolla mitään, eikä heitä siis auta tippaakaan neuvo olla hankkimatta.

Vierailija
9/167 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi antaa yleensäkään mitään neuvoja jos joku ei niitä pyydä. Sehän on muuten toisten asioihin puuttumista.

Vierailija
10/167 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on usein niin yliampuvia. Esim. osta kuulee xxxx osakkeita, ne on nyt hyvässä kurssissa. Kun kyse on siitä, että rahat ei riitä normaaliin elämiseen.

Vierailija
11/167 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän kannattaa kuunnella toisen, arjesta selviytyvän köyhän neuvoja. Rikkaiden neuvot ovat toisille rikkaille.

Vähän sama jos terve neuvoo masentunutta. Eiköhän toinen masentunut osaa neuvoa paremmin miten kuntoutua kun on itse kokenut saman.

Vierailija
12/167 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on usein niin yliampuvia. Esim. osta kuulee xxxx osakkeita, ne on nyt hyvässä kurssissa. Kun kyse on siitä, että rahat ei riitä normaaliin elämiseen.

Tää on just tää. Köyhät luulee tietävänsä paremmin, siksi ne ei kuuntele. Aika ironista sinänsä.

Vierailija
13/167 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään _varakas_, mutta joskus muistuttelin täällä reilu puoli vuotta ennen joulua, että jos laittaa kerran kuussa x summan sivuun, niin saa melko kivuttomasti kasaan rahat esim. joululahjoihin lapsille ja jouluruoat pöytään. Neuvoa ei otettu kovin hyvin vastaan ja samaisena jouluna täällä sitten taas itkettiin kun ei ole varaa joulun viettoon.

Vierailija
14/167 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilepa elämää 6 kk ilman omaisuutta ja 1200 €/kk sairauseläketuloilla. Kerro sitten miten rikastutaan.

Mä elän 850€ kk... Tonni kaks sataa on iso raha.

Vierailija
15/167 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet nätisti yrittänyt neuvoa? Älkää tuhlatko vai?

No esimerkiksi jonkun tuollaisen kulutusluotolla tehdyn hankinnan jälkeen olen kysynyt, että millaista korkoa luotosta pitää maksaa. On selvinnyt, että tuttava ei ole ollenkaan ollut kärryillä siitä, millaista korkoa hän luotostaan maksaa. Olen kaivanut tiedon luoton todellisista kustannuksista ja neuvonut tarkistamaan, onkohan heidänkin korkonsa sittenkin vähän suurempi. Tuttava on tarkistanut ja kappas, onhan se korko sittenkin korkeampi. Olen kommentoinut, että epäselvien ehtojen ja yllättävien suurten korkojen takia itse vältän kulutusluottoa. Ok. Ja sitten parin kuukauden päästä uusi ostos kulutusluotolla.

Toinen tyypillinen tilanne on, että tuttava mainostaa innoissaan jotain hankintaansa ja kannustaa minuakin hankkimaan saman (jotain minusta ihan turhaa), kun on hyvä tarjous. Neutraalisti totean, että meille riittää meidän nykyinen tv/en tarvitse ko. laitetta/en mielelläni hanki merkkivaatteita, kun ne ovat vähän kalliita. Näin pyrin "neuvomaan" harkittuun kuluttamiseen impulsiivisen ostelun sijaan, mutta viesti ei mene yhtään läpi.

Vierailija
16/167 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne kuuntelisi niin ei ne ostaisi varakkaiden myytäviä tuotteita ja varakkaat ei pärjäisi.

Varakkaat tavallaan elää köyhien selkänähasta.

Aikoinaan Fordin tehtaalla työskentelevillä oli varaa ostaa auto tehtaalta edullisesti.

Eipä nykyään ole varaa duunareilla yrityksensä tuotteita ostella.

Vierailija
17/167 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan siitä paljonko saat tukea ja paljonko vuokra, vesilaskut yms....

Vierailija
18/167 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elän eurolla kk:ssa. 2€ on iso raha.

Vierailija
19/167 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan siitä paljonko saat tukea ja paljonko vuokra, vesilaskut yms....

Tuossahan tuo määrä on. Siitä miinustelet vuokran ja laskut niin ei paljoa jää rahaa.

Vierailija
20/167 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että varakkaat haluavat siten köyhän loputkin rahat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän