Miksi köyhät ei koskaan kuuntele varakkaiden neuvoja?
Toisen ketjun inspiroimana sama asia käänteisestä näkökulmasta: miksi köyhät eivät kuuntele varakkaiden neuvoja rahankäytöstä?
Olen itse varakas (ei perintöjä, apua vanhemmilta tai mieheltä, omaisuus karttunut omien valintojen tuloksena ja säästöön jäänyt aina tuloista riippumatta). Perheellämme on velaton suuri talo Espoossa ja lisäksi n. 300 000 € säästöjä ja sijoituksia.
Tuttavapiirissä on köyhä perhe, jolla ei ole ollenkaan varallisuutta, mutta velkaa silti tuhansia euroja. Tämä perhe hankkii kulutusluotolla kaikenlaista vesiskootterista ulkoporealtaaseen, syö viikoittain ulkona ja haaveilee ensimmäiseksi omistusasunnokseen vähintään 150 m2 ok-taloa pk-seudulta. Lainalupausta ei ole, mutta kiertävät asuntonäytöillä valmiina tekemään tarjouksen ties mistä hometalosta :-/ Yritän nätisti neuvoa rahankäytössä, mutta nämä tuttavat eivät kuuntele vaan tulevat kysymään neuvoa siinä vaiheessa, kun on ulosotto ovella :(
Miksi näin?
Tässä se päinvastainen ketju:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3638474/miksi-aina-varakkaat-neuvovat-k…
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei köyhän ole oikeastaan edes mielekästä kuunnella varakkaan neuvoja, koska köyhästä ei koskaan tule varakasta. Tai ainakin pitäisi kituuttaa vuosikymmeniä ja saattaisi kuolo korjata jo sitä ennen. Köyhän kannattaisi kuunnella pieni- tai keskituloista, joka saa rahansa riittämään ja on kutakuinkin tyytyväinen elämäänsä.
Minä olen ollut köyhä. Nykyään olen varakas.. Miksi toisen köyhän ei kannattaisi kuunnella miten sen tein JOS haluaa itsekin varakkaaksi. Jos haluaa pysyä köyhänä ei tietenkään tarvitse kuunnella.
No kerro. Aloita ensin siitä, minkä ikäinen olet, paljonko on työkyvyttömyyseläkkeesi, millaisia töitä olet pystynyt tekemään työkyvyttömyyseläkkeelläsi, paljonko on ollut vuokrasi (ennenkuin ostit oman asunnon), oletko rahoittanut kaiken itse vai onko sulla ollut puoliso jakamassa kustannuksia, montako lasta sulla on jne? Sen jälkeen kerro, miten vaurastuit.
Ai kaikki köyhätkö ovat työkyvyttömyyseläkkeellä? Tämäpä oli uutta tietoa.
Ei, mutta hyvin moni on. Tai jos eivät työkyvyttömyyseläkkeellä, niin ainakin eläkehakemuksia on jo Kelaan lähetetty, mutta eläkettä ei ole myönnetty. Sitten ollaan työttöminä kortistossa, mutta kukaan ei palkkaa, koska todellisuudessa ei ole työkykyinen. Aika nopeasti tiputaan peruspäivärahalle.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap:lle tullut koskaan mieleen, että varallisuus/varakkuus ei ole kaikille ihmisille se kaikkein tärkein asia tai edes tavoittelemisen arvoinen asia. Minua ei kiinnosta lainkaan vaurastuminen, en edes haluaisi olla varakas. Varallisuus ja se, mitä ihminen on, ei ole minulle sama asia. En liitä varakkuuteen muita arvomerkityksiä. Tulen toimeen pienillä rahoilla, se riittää minulle. Minua kiinnostaa tiede, kulttuuri, luonto jne. Sekä kirjallisuus. Ostamalla näitä asioita ei välttämättä saa. Tieto ja tietämys asioista on minulle suurinta rikkautta. En tarvitse enkä halua neuvoja vaurastumisesta. Jos haluaisin niin saisin tiedon itsekkin.
Nimenomaan minulle (ap) varakkuus ei ole tärkein asia, ja kuluttaminen vielä vähemmän. Minua kiinnostaa samat asiat kuin sinua: tiede, kulttuuri, luonto, jne. Ehkäpä juuri siksi olen vaurastunut: elämäni sisältö on pitkälti ilmaista ja kulut siksi pienet. Tuttavaperheelleni sen sijaan se vaurastuminen tuntuu todellakin olevan tärkeää, omistusasunto suurin tavoite ja mikä tahansa kerrostalokämppä ei sellaiseksi käy. Nämä tuttavani kyllä myös tulevat pyytämään apua siinä vaiheessa, kun rahat ovat kerta kaikkiaan loppu, mutta eivät aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoiminen on turhaa ja se maksaa usemman tuhat euroa vuodessa. Se on ihan kiistaton fakta. Samoin kuin se, että miten vähemmän on koulutusta, sen todennäköisemmin polttaa. Ja mitä vähemmän on koulutusta, sitä vähemmän on rahaa käytettävissä. Ja mitä vähemmän on rahaa käytettävissä, sitä typerämpää on pistää rahaa tupakkaan (ja sitten valittaa, että ei oo massii yhyyy).
Pointti oli että se on yleensä köyhälle se ainoa virike elämässä. Samasta syystä köyhät sortuvat useammin myös h.uumeisiin. Mutta teidän rikkaiden hemmoteltujen cityhippivelliperseiden mielestä tietysti köyhien pitäisi vain tuijottaa harmaata seinää ja maata luonnossa päivät pitkät.
Ja tää katkeruus.... Eihän kukaan kertoisi MITEN voisi vaurastua, jos haluaa pitää toiset köyhinä, vaan nimenomaan kannustaisi tuhlaamaan....
Ja höpönlöpön taas, vaikka en ole se jolle vastasit.
Jos yhtään kukaan toivoisi jonkun muun kuin itsensä vaurastumista, niin ei sitä sanottaisi, että "jätä latet juomatta ja sijoita/säästä joka kuukausi vaikka pienikin summa! “ vaan esim." Tässä sulle miljoona. Kysy jos tarvitset sijoitusvinkkejä" tai sitten ihan oikea rahanarvoinen vinkki kuten" Kato torissa on myynnissä eurolla 50000€ arvonen anttiikkipannu, sun kyllä kannattais ostaa se"
Sitä paitsi oikeasti varakkailla tulisi myös ongelmia, mikäli heidän neuvonsa toimisivat ja kaikki tulisivat varakkaiksi- kuten se, että miten saa toisen varakkaan pyyhkimään toisen varakkaan pyllyn.
Nythän tilanne näyttää varkkailta ja sellaisiksi haluavien kannalta hyvältä: Köyhät kun selvästi ovat köyhiä vain siksi, että eivät noudattaneet näitä nerokkaita älä-osta-poreamme-avaa-asp-neuvoja.
Mä saan n. 890e kk siitä laskut joka kk niin elämiseen jää n. 100e kk välillä ei sitäkään. Repikääs siitä rikkaat! Ruoka-avut on tullut tutuiksi ja tarpeellisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei köyhän ole oikeastaan edes mielekästä kuunnella varakkaan neuvoja, koska köyhästä ei koskaan tule varakasta. Tai ainakin pitäisi kituuttaa vuosikymmeniä ja saattaisi kuolo korjata jo sitä ennen. Köyhän kannattaisi kuunnella pieni- tai keskituloista, joka saa rahansa riittämään ja on kutakuinkin tyytyväinen elämäänsä.
Jos varakas neuvoo köyhää esim. avaamaan asp-tilin tämän harkitessa ensimmäisen asunnon hankkimista, niin millä tavalla neuvoa ei kannata kuunnella? Toki osa megavarakkaista on aika irtaantuneita todellisuudesta jos oikeasti kehtaavat antaa säästövinkeiksi jättää ostamatta se kympin aamulatte kahvilasta, mutta suurin osa taloudenpitoon ja järkevään rahankäyttöön on kuitenkin ihan skaalattavissa oli se neuvon antaja keskituloinen tai varakas.
Jos köyhä saa toimeentulotukea, ei hän voi säästää asp-tilille. Eikä millekään muullekaan tilille. Lahjarahat, tilille maksetut, katsotaan nekin tietenkin perheen tuloksi ja ovat toimeentulotuesta pois. Eli tuo neuvosi on täysin turha monelle köyhälle.
No sitten se ensimmäinen neuvo on: miten pääsisit sellaisille tuloille, ettet enää tarvitsisi toimeentulotukea, tai mitä pakollista menoa voisit leikata.. Ja alat toimimaan TÄMÄN toteuttamiseksi. Joskus se vie aikaa, joskus se vaikuttaa vaikealta mutta muuta keinoa ei ole.
No kerropa sinä, kun paremmin tiedät. Oletetaan, että olet työkytyttömyyseläkkeellä ja ikää sulla on 50 v.
1. etsisin halvempaa asuntoa. 2. koittaisin kuntoutua työkykyiseksi mahdollisuuksien mukaan. 3. hakisin niitä töitä joita voisin tehdä. 4. yrittäisin laskea muuta kulutusta siten että ensisijaiset tulot riittää. 5. sijoittaisin sen jälkeen ensisijaisista tuloistani niin paljon kuin irtoaisi.
Siinä jo 5 asiaa jota voisi ITSE tehdä.
asuntoa ei välttämättä löydy HETI (tai koskaan) mutta se ei estä ETSIMÄSTÄ, jos vaikka löytyisikin. etsimättä sitä ei ainakaan löydä.
samaten hyvin harva on täysin työkyvytön, mutta toki sairaudet yms rajoittaa työkykyä, mutta aina voi hakea töitä mihin pystyisi. Sama pätee tässäkin, ilman yrittämistä ei ainakaan mitään saa.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n tuttavaperhe vaikuttaa minusta lähinnä tuhlailevalta mutta ei köyhältä. Asunto on heillä ilmeisesti ihan hyvänkokoinen eikä mikään kerrostalokämppä, kun ulkoporealtaat ja vesiskootterit löytyy. Velkaa heillä toki ilmeisesti on, mutta näemmä myös velanmaksukykyäkin sen verran, että lisää velkaa saa.
Jotenkin mulle jäi mielikuva että perhettä itseään ei heidän tuhlaileva elämäntyylinsä haittaa ja he itseasiassa nauttivat siitä. Jos näin on, niin ei ehkä kannata jakaa neuvoja, joita toiset eivät kaipaa.
En tiedä, missä menee köyhyyden raja, mutta tuttavaperheen tulot eivät riitä heidän menoihinsa. Heillä on vuokra-asunto (kaupungin) ja kyseessä on kerrostalokämppä. Haaveissa iso omakotitalo ensimmäiseksi omistusasunnoksi. Vesiskootteri on kaverin pihassa ja ulkoporealtaan hankkivat aikaisemman (vuokra)rivarin pihaan. Allas jäi sinne pois muuttaessa ja velkaa jäi vielä maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet nätisti yrittänyt neuvoa? Älkää tuhlatko vai?
No esimerkiksi jonkun tuollaisen kulutusluotolla tehdyn hankinnan jälkeen olen kysynyt, että millaista korkoa luotosta pitää maksaa. On selvinnyt, että tuttava ei ole ollenkaan ollut kärryillä siitä, millaista korkoa hän luotostaan maksaa. Olen kaivanut tiedon luoton todellisista kustannuksista ja neuvonut tarkistamaan, onkohan heidänkin korkonsa sittenkin vähän suurempi. Tuttava on tarkistanut ja kappas, onhan se korko sittenkin korkeampi. Olen kommentoinut, että epäselvien ehtojen ja yllättävien suurten korkojen takia itse vältän kulutusluottoa. Ok. Ja sitten parin kuukauden päästä uusi ostos kulutusluotolla.
Toinen tyypillinen tilanne on, että tuttava mainostaa innoissaan jotain hankintaansa ja kannustaa minuakin hankkimaan saman (jotain minusta ihan turhaa), kun on hyvä tarjous. Neutraalisti totean, että meille riittää meidän nykyinen tv/en tarvitse ko. laitetta/en mielelläni hanki merkkivaatteita, kun ne ovat vähän kalliita. Näin pyrin "neuvomaan" harkittuun kuluttamiseen impulsiivisen ostelun sijaan, mutta viesti ei mene yhtään läpi.
Tässähän on jo vastauksetkin, mikset kuuntele.
He eivät osaa luottoasioita, eivätkä selkeesti ole herkästi oppiviakaan.
Toisekseen ovat impulssiivisia. Ei sellaista luonteenpiirrettä käännetä järkeväksi, kun varakkaampi neuvoo.
Sinulla on suuri talo ja 300.000€ edestä sijoituksia eli omaisuuden arvo n. 1,5milj. Ja palkasta olet maksanut muut juoksevat kulut asuminen, ruoka jne.
Taidat olla Postin Malinen, sillä tuo vaatii jo 100.000€ kuukausitulot, kun käteen jää 50.000€.
Ja tähän joukkoon suomalaisista kuuluu vain muutama promille kansasta, joku vuosi oli 138 henkilöä ja ap. lienee yksi heistä, vaikka luulisi olevan laadukkaampaa tekemistä, eikä seurustella rahvaan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa elämää 6 kk ilman omaisuutta ja 1200 €/kk sairauseläketuloilla. Kerro sitten miten rikastutaan.
Sinähän olet varakas! Työttömänä saan lähes puolta vähemmän.
Mä en myöskään yhtään valita siitä että saan kuntoutustukea 1200€/kk koska voisin olla paljon huonommassa asemassa; työkyvyttömänä työkkärin rahalla joka on just puolet tuosta. En selviäisi mitenkään sillä koko loppuikääni. Työhön pääsystä on turha edes haaveilla, terveenä työttömänä se olisi ihan eri juttu, olisi edes toivoa työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoiminen on turhaa ja se maksaa usemman tuhat euroa vuodessa. Se on ihan kiistaton fakta. Samoin kuin se, että miten vähemmän on koulutusta, sen todennäköisemmin polttaa. Ja mitä vähemmän on koulutusta, sitä vähemmän on rahaa käytettävissä. Ja mitä vähemmän on rahaa käytettävissä, sitä typerämpää on pistää rahaa tupakkaan (ja sitten valittaa, että ei oo massii yhyyy).
Pointti oli että se on yleensä köyhälle se ainoa virike elämässä. Samasta syystä köyhät sortuvat useammin myös h.uumeisiin. Mutta teidän rikkaiden hemmoteltujen cityhippivelliperseiden mielestä tietysti köyhien pitäisi vain tuijottaa harmaata seinää ja maata luonnossa päivät pitkät.
Ja tää katkeruus.... Eihän kukaan kertoisi MITEN voisi vaurastua, jos haluaa pitää toiset köyhinä, vaan nimenomaan kannustaisi tuhlaamaan....
Ja höpönlöpön taas, vaikka en ole se jolle vastasit.
Jos yhtään kukaan toivoisi jonkun muun kuin itsensä vaurastumista, niin ei sitä sanottaisi, että "jätä latet juomatta ja sijoita/säästä joka kuukausi vaikka pienikin summa! “ vaan esim." Tässä sulle miljoona. Kysy jos tarvitset sijoitusvinkkejä" tai sitten ihan oikea rahanarvoinen vinkki kuten" Kato torissa on myynnissä eurolla 50000€ arvonen anttiikkipannu, sun kyllä kannattais ostaa se"
Sitä paitsi oikeasti varakkailla tulisi myös ongelmia, mikäli heidän neuvonsa toimisivat ja kaikki tulisivat varakkaiksi- kuten se, että miten saa toisen varakkaan pyyhkimään toisen varakkaan pyllyn.
Nythän tilanne näyttää varkkailta ja sellaisiksi haluavien kannalta hyvältä: Köyhät kun selvästi ovat köyhiä vain siksi, että eivät noudattaneet näitä nerokkaita älä-osta-poreamme-avaa-asp-neuvoja.
Ja toi ettei "kannusteta tuhlailuun" perustuu ainoastaan siihen, että tietynlaiset ihmiset joko pelkäävät, että "köyhät" saavat itseään enemmän ja ennen kaikkea siihen, että kokevat köyhien törsäilevän HEIDÄN rahojaan, mikä osaltaan kannustaa kyttäilemään, että eihän naapurin sairaseläkeläinen Ritva käytä rahojaan muuhun kun extran kaurahiutaleisiin. Ja eihän se vaan kisko röökiä, sillähän minun rahallani saisi vaikka kuinka monta puuropakettia vielä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ottaisin erittäin mielelläni neuvoja vastaan!
Olen 36v, lisäksi perheessäni kaksi alakouluikäistä lasta. Isäänsä tapaavat joskus ja jouluna. Auto (välttämätön, täällä ei julkisilla pärjää+lapsen harrastusmatkat).
Palkkaa jää hoitajan työstä käteen 1700€. Vuokra on 700€. Miten siis vaurastua?
Toinen lapsistani harrastaa jääkiekkoa.
Ei mitään maksukanavia, ei maksullista spotifya, ei nettiä muutakuin puhelimessa. Käyn 3xvuodessa kampaajalla, lasten hiukset leikkaan itse. Ei lemmikkejä. En tilaa lehtiä. En käy viihteellä.
Vinkkejä?Et mitenkään, koska sun tuloillasi sekä vuokra+auton pakollisuus ei lapsella ole varaa harrastaa jääkiekkoa, mikäli vanhempi haluaa vaurastua. Monesti on ihan hyvä olla vaurastumatta ja investoida sen sijaan lasten tarpeisiin.
Eiköhän noilla tuloilla saa asumistukeakin. Jääkiekon harrastaminen ei ole mikään ihmisoikeus eikä tarve ellei lapsi ole ihan hemmetin hyvä siinä ja aio ammattilaiseksi. Jos ei ole, se on rahan hukkaan heittämistä. Opetelkaa sanomaan ei muille ihmisille ja itsellenne. Jos auto on pakollinen lapsen harrastuksen takia se on kaksinkertainen ei. Pois harrastus ja auto. En ylipäätään tajua vanhempia jotka ei opeta lapsilleen, että yhden ihmisen kermaperseharrastukset saattaa kaataa koko perheen talouden tai estää kaikkien hyvinvoinnin. Opettakaa lapsenne myös miettimään kokonaiskuvaa ja muita. Onko hänen kivansa kaikilta muilta pois. Jos on, niin harrastakoon sitten kun itse maksaa leikkimisensä.
Uskomatonta tyhmyyttä tänä kirjoituksesi! Etkö osaa lukea miksi auto on pakollinen? Syy ei todella ole yksin jääkiekko. Eipä kai kukaan vanhempi ole niin itsekäs, että kieltäisi lapselta harrastamisen?? Jos se kuitenkin on mahdollista. Tyypillinen rikkaan kermaperseen ohjeistus.
Fyi, että jokaisella lapsella on oltava yksi liikuntaharrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 36v, lisäksi perheessäni kaksi alakouluikäistä lasta. Isäänsä tapaavat joskus ja jouluna. Auto (välttämätön, täällä ei julkisilla pärjää+lapsen harrastusmatkat).
Ei mitään maksukanavia, ei maksullista spotifya, ei nettiä muutakuin puhelimessa. Käyn 3xvuodessa kampaajalla, lasten hiukset leikkaan itse. Ei lemmikkejä. En tilaa lehtiä. En käy viihteellä.
Vinkkejä?Tässä taas oikein malliesimerkki siitä miten tuloja vähätellään. Sulla tulee kahdesta alaikäisestä lapsesta lapsilisiä yh-korotuksella 306€/kk. Jos lasten isä ei maksa elatusapua, niin Kela maksaa sitä sen 158€/lapsi/kk. Hupsista tuloja onkin 600€ enemmän, ja niistä voi sitten sen satasen tai kaksi säästää kuukaudessa.
En sano että olisit silti hyvätuloinen, mutta totuushan on että sun palkka + nämä tulonsiirrot vastaavat ihan keskituloisen ihmisen ansiota. Jos pystyisit säästämään oman asunnon käsirahaan, tuosta 700€/kk vuokrasta menisi osa jatkossa omaan taskuun, eli siihen lainanlyhennykseen.
Minullakin on 20v laina-aika asuntolainassani.
Hyvä pointti. Kommentissani 46 en huomannut,, että 1700 olikin vaan nettopalkka eikä kaikki perheen tulot.
Jos olis kaikki perheen tulot, niin tuolla summalla todennäköisesti saisi jo asumistukeakin hiukan. Mutta tokihan se on provosoivampaa kirjoittaa palstalle että nyyh, tulot on 1700€/kk ja pitää olla auto ja lapsen pelata jääkiekkoa. Kun oikeasti tulot on 2300€/kk ja aina voi tehdä valintoja. Lasten kanssakin voi asua vaikka kaksiossa, että saa vuokraa pienemmäksi.
Ilmeisesti lukeminen ei ole vahvin taitosi. En missään kohtaa väittänyt, että tuloni olisivat 1700€, vaan kerroin sen olevan nettopalkkani.
En myöskään nyyhkinyt tilannettani, vaan kysyin neuvoja vaurastumiseen. Lapsen harrastuksen lopettaminen ei ole vaihtoehto. Se on masentuneen lapseni ainoa kiinnostuksen kohde, ja sitä en häneltä vie. Asumme paikassa, jossa ei julkiset kulje, lisäksi työni vaatii auton. Täällä syrjemmässä on vuokrakin halvempi. Kaksiossa ei ole itseasiassa juuri halvempi vuokra.
Suomessa ei ole edes rikkaita palkansaajia, jotka olisi rikastuneet palkalla, kun huomioi Suomen palkansaajien palkkatason ja elinkustannukset. Eli ei ole niitä neuvojiakaan.
Pörssijohtajat ovat erikseen, mutta heidän työsuhteensa perustuu erilliseen sopimukseen, eikä työsopimukseen eli eivät ole palkansaajia.
Ja ap. on 30v mediapersoona Espoosta, joka elää elämäänsä, sit kun...
Tavan ihmisten palkat on niin matalat tässä maassa ja ne "neuvojat" on niin kitsaita maksamaan yhtään enempää, niin ei synny kulutusta. Juuri säästämisestä ne neuvoo ja jättäkää turhat asiat ostamatta.
Meillä on sitten tyyppejä jotka ei käytä parturia ja kampaajaa, kun ei ole varaa. Sitten parturit menee konkurssiin ja kaikki puljut keskustasta.
Jäljelle jää isot ostoskeskukset joilla on varaa myydä matalapalkkalaisille "vähän" halvemmalla tuotteita ja palveluita.
Ei ihme jos talous ei nouse, kun rikkaat neuvoo köyhiä säästämään ja pitämään sukanvarressa ne vähätkin rahat. Pakkohan niitä on pitääkin, kun ei ole varaa edes ostaa kunnollisia kenkiä.
Niillä kengillä voisi lähteä huonollakin säällä ulos, mutta mikäs tässä neukkukuutiossa on seiniä tujotellessa.
Menee se aika ja elämä näinkin.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä ei edes harkitse omistusasunnon ostamista, koska köyhä tietää, että vaikka hän säästäisi asp-tilille seuraavat 20 vuotta, mikään pankki ei siltikään myöntäisi hänelle asuntolainaa. 50€/kk kahdessakymmenessä vuodessa tekee vain 12 000 € ja se ei kovin kummoiseen asuntoon riitä edes pankin edellyttämäksi omarahoitukseksi.
Sinulla ilmeisesti varakkaana on myös hyvin erilainen käsitys kummoisesti asunnosta. Meidän omarahoitus oli 10.000€ ja asutaan 120-neliöisessä omakotitalossa, joka on täysin remontoitu. Kun osa meistä pienituloisista asuu muualla kuin pääkaupunkiseudulla, ja hankimme asuntomme budjettiin sopivina. Meidän nettotulot ovat tällä hetkellä noin 2600€/kk, kahdelle aikuiselle ja yhdelle lapselle, eli olemme todella pienituloisia, vaikkakin työssäkäyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos varakas neuvoo köyhää esim. avaamaan asp-tilin tämän harkitessa ensimmäisen asunnon hankkimista, niin millä tavalla neuvoa ei kannata kuunnella? Toki osa megavarakkaista on aika irtaantuneita todellisuudesta jos oikeasti kehtaavat antaa säästövinkeiksi jättää ostamatta se kympin aamulatte kahvilasta, mutta suurin osa taloudenpitoon ja järkevään rahankäyttöön on kuitenkin ihan skaalattavissa oli se neuvon antaja keskituloinen tai varakas.
Jos köyhä saa toimeentulotukea, ei hän voi säästää asp-tilille. Eikä millekään muullekaan tilille. Lahjarahat, tilille maksetut, katsotaan nekin tietenkin perheen tuloksi ja ovat toimeentulotuesta pois. Eli tuo neuvosi on täysin turha monelle köyhälle.
No sitten se ensimmäinen neuvo on: miten pääsisit sellaisille tuloille, ettet enää tarvitsisi toimeentulotukea, tai mitä pakollista menoa voisit leikata.. Ja alat toimimaan TÄMÄN toteuttamiseksi. Joskus se vie aikaa, joskus se vaikuttaa vaikealta mutta muuta keinoa ei ole.
No kerropa sinä, kun paremmin tiedät. Oletetaan, että olet työkytyttömyyseläkkeellä ja ikää sulla on 50 v.
1. etsisin halvempaa asuntoa. 2. koittaisin kuntoutua työkykyiseksi mahdollisuuksien mukaan. 3. hakisin niitä töitä joita voisin tehdä. 4. yrittäisin laskea muuta kulutusta siten että ensisijaiset tulot riittää. 5. sijoittaisin sen jälkeen ensisijaisista tuloistani niin paljon kuin irtoaisi.
asuntoa ei välttämättä löydy HETI (tai koskaan) mutta se ei estä ETSIMÄSTÄ, jos vaikka löytyisikin. etsimättä sitä ei ainakaan löydä.
samaten hyvin harva on täysin työkyvytön, mutta toki sairaudet yms rajoittaa työkykyä, mutta aina voi hakea töitä mihin pystyisi. Sama pätee tässäkin, ilman yrittämistä ei ainakaan mitään saa.
En tiedä, itkiskö vai nauraisko näille sun neuvoille :D Kerros nyt ensin vaikkapa kolme ammattia, jossa voi ilman alan koulutusta 50-vuotias saada töitä ja joissa ei ole nostelemista, seisomista eikä pitkiä istumisia? Siis tämän päivän Suomessa eikä jossain kasarilla? Ja kerro lisäksi, miten kuntoutuisit esim selkärangan rappeutumasta, jos sulla olisi lisäksi vaikkapa koko ajan etenevä moninivelrikko? Mitä on muun kulutuksen laskeminen, kun muita laskuja ei ole kuin vuokra, sähkölasku, edullisin puhelinliittymä (aika pakollinen nykyään, kun ei ole enää puhelinkioskejakaan), lääkkeet, kirpparivaatteet ja ruoka? Sijoittaa voi vasta sitten, kun jää jotain yli.
Ymmärrän kuitenkin sun pointin. Voisin itsekin kehottaa otimimaan noin tai tekemään kuten minä monisairaana olen tehnyt. Mä vaan olen kohtalotovereita kuunnellessani ymmärtänyt, miten onnekas olen ollut monessa suhteessa. Kun sairastuin 25 vuotta sitten, ymmärsin, että en tule pääsemään silloisesta työstäni vanhuuseläkkeelle. Olin kahden lapsen pienipalkkainen yh. Oli siis tarve lähteä opiskelemaan silloin eikä vasta sitten, kun työkyky edelliseen ammattiin olisi jo mennyt ja ikää niin paljon, ettei enää löytyisi töitä. Mutta mulla ei ollut taloudellista estettä lähteä opiskelemaan, koska sain tarvittavan taloudellisen avun silloin vanhemmiltani. Toki meillä oli silloin rahasta tiukkaa eli mitään ylimääräistä ei ostettu, mutta en joutunut dyykkaamaan roskiksista enkä hakemaan avustuksia miltään hyväntekeväisyysjärjestöiltä.
Jatkuu toisessa kommentissa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
samaten hyvin harva on täysin työkyvytön, mutta toki sairaudet yms rajoittaa työkykyä, mutta aina voi hakea töitä mihin pystyisi. Sama pätee tässäkin, ilman yrittämistä ei ainakaan mitään saa.En tiedä, itkiskö vai nauraisko näille sun neuvoille :D Kerros nyt ensin vaikkapa kolme ammattia, jossa voi ilman alan koulutusta 50-vuotias saada töitä ja joissa ei ole nostelemista, seisomista eikä pitkiä istumisia? Siis tämän päivän Suomessa eikä jossain kasarilla? Ja kerro lisäksi, miten kuntoutuisit esim selkärangan rappeutumasta, jos sulla olisi lisäksi vaikkapa koko ajan etenevä moninivelrikko? Mitä on muun kulutuksen laskeminen, kun muita laskuja ei ole kuin vuokra, sähkölasku, edullisin puhelinliittymä (aika pakollinen nykyään, kun ei ole enää puhelinkioskejakaan), lääkkeet, kirpparivaatteet ja ruoka? Sijoittaa voi vasta sitten, kun jää jotain yli.
Ymmärrän kuitenkin sun pointin. Voisin itsekin kehottaa otimimaan noin tai tekemään kuten minä monisairaana olen tehnyt. Mä vaan olen kohtalotovereita kuunnellessani ymmärtänyt, miten onnekas olen ollut monessa suhteessa. Kun sairastuin 25 vuotta sitten, ymmärsin, että en tule pääsemään silloisesta työstäni vanhuuseläkkeelle. Olin kahden lapsen pienipalkkainen yh. Oli siis tarve lähteä opiskelemaan silloin eikä vasta sitten, kun työkyky edelliseen ammattiin olisi jo mennyt ja ikää niin paljon, ettei enää löytyisi töitä. Mutta mulla ei ollut taloudellista estettä lähteä opiskelemaan, koska sain tarvittavan taloudellisen avun silloin vanhemmiltani. Toki meillä oli silloin rahasta tiukkaa eli mitään ylimääräistä ei ostettu, mutta en joutunut dyykkaamaan roskiksista enkä hakemaan avustuksia miltään hyväntekeväisyysjärjestöiltä.
Jatkuu toisessa kommentissa....
.. ja siis jatkuu.
Mulla kävi myös tuuri siinä mielessä, että elettiin nousukautta. Pääsin jo opiskeluaikana palkalliseksi harjoittelijaksi isoon firmaan. Ja ennenkuin harjoitteluni loppui, mut vakinaistettiin. Vaikka sairauteni ovat edelleetkin näiden vuosien varrella, en ole ollut päivääkään työtön. Enkä edes hakenut työpaikkoja vaan mua on pyydetty töihin. Nykyisessä työpaikassani mulle parin työvuoden jälkeen tarjottiin mahdollisuutta ostaa yrityksen osakkeita. Lainasin rahat vanhemmiltani. Kannattava investointi, koska olen saanut sijoittamani rahat jo kymmenkertaisesti takaisin. Ja nyt, kun mulla on ollut jo vuosia vaikeuksia liikkua, olen tehnyt etätöitä. Työterveyslääkäri oli jo jokunen vuosi sitten valmis kirjoittamaan eläkepapaerit, mutta en halunnut. Pystyn istumaan ja kotona voin jaloitella aina, kun haluan. Pystyn tekemään töitä myös sängyssä puoli-istuvassa asennossa. Mulla on myös aina ollut työterveyshuolto ja nykyisessä työssäni erittäin kattava sellainen. Olen saanut sairauksiini yksityisellä sellaisia hoitoja, joita julkisella ei edes anneta.
Olen myös aina ollut matemaattisesti lahjakas ja lisäksi saanut lapsuudenkodistani säästäväisyyden mallin. Äitini neuvo aikoinaan oli, että mitään muuta ei osteta velaksi kuin asunto ja vähintään 10% tuloista laitetaan aina säästöön. Olen lakaissut lattioita imurin rikkouduttua ja pessyt farkkuja ja lakanoita lavuaarissa pesukoneen rikkouduttua. Uuden ostanut vasta sitten, kun rahat on olleet kasassa. Mulla on lähes aina ollut äitini "perintö" eli henkilökohtainen kirjanpito ja vuosibudjetti. Enkä ole koskaan laskenut sen paremmin lasteni lukumäärässä kuin muissakaan asioissa, että mulla olisi aina puoliso maksamassa osansa. Monellahan menee talous ihan sekaisin, jos elämä on mitoitettu kahden ihmisen tuloihin ja sitten toinen nostaakin kytkintä.
Olen tavannut elämäni aikana paljon ihmisiä, joilla samat sairaudet, mutta täysin erilaiset lähtökohdat ja mahdollisuudet. Yksi asia - jos nyt jotain neuvoja haluaisin kenellekään antaa - on se, että diagnoosin saadessa ei pitäisi jäädä odottamaan päivää, jolloin työkyky silloiseen työhön on mennyt. Silloin voi nimittäin olla jo liian myöhäistä opiskella uuteen ammattiin saatika vielä työllistyä. Mutta ei mun tilanteenikaan ollut vain oma valinta vaan ihan älyttömän hyvä tuuri, että olen voinut tehdä töitä siitäkin huolimatta, että en ole päässyt edes kotiovesta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä ei edes harkitse omistusasunnon ostamista, koska köyhä tietää, että vaikka hän säästäisi asp-tilille seuraavat 20 vuotta, mikään pankki ei siltikään myöntäisi hänelle asuntolainaa. 50€/kk kahdessakymmenessä vuodessa tekee vain 12 000 € ja se ei kovin kummoiseen asuntoon riitä edes pankin edellyttämäksi omarahoitukseksi.
Sinulla ilmeisesti varakkaana on myös hyvin erilainen käsitys kummoisesti asunnosta. Meidän omarahoitus oli 10.000€ ja asutaan 120-neliöisessä omakotitalossa, joka on täysin remontoitu. Kun osa meistä pienituloisista asuu muualla kuin pääkaupunkiseudulla, ja hankimme asuntomme budjettiin sopivina. Meidän nettotulot ovat tällä hetkellä noin 2600€/kk, kahdelle aikuiselle ja yhdelle lapselle, eli olemme todella pienituloisia, vaikkakin työssäkäyviä.
Ja sen asunnon ostitte päälle nelikymppisenä? Siihen asti makselitte vuokraa JA säästitte 20 vuotta asp-tilille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä?Tässä taas oikein malliesimerkki siitä miten tuloja vähätellään. Sulla tulee kahdesta alaikäisestä lapsesta lapsilisiä yh-korotuksella 306€/kk. Jos lasten isä ei maksa elatusapua, niin Kela maksaa sitä sen 158€/lapsi/kk. Hupsista tuloja onkin 600€ enemmän, ja niistä voi sitten sen satasen tai kaksi säästää kuukaudessa.
En sano että olisit silti hyvätuloinen, mutta totuushan on että sun palkka + nämä tulonsiirrot vastaavat ihan keskituloisen ihmisen ansiota. Jos pystyisit säästämään oman asunnon käsirahaan, tuosta 700€/kk vuokrasta menisi osa jatkossa omaan taskuun, eli siihen lainanlyhennykseen.
Minullakin on 20v laina-aika asuntolainassani.
Hyvä pointti. Kommentissani 46 en huomannut,, että 1700 olikin vaan nettopalkka eikä kaikki perheen tulot.
Jos olis kaikki perheen tulot, niin tuolla summalla todennäköisesti saisi jo asumistukeakin hiukan. Mutta tokihan se on provosoivampaa kirjoittaa palstalle että nyyh, tulot on 1700€/kk ja pitää olla auto ja lapsen pelata jääkiekkoa. Kun oikeasti tulot on 2300€/kk ja aina voi tehdä valintoja. Lasten kanssakin voi asua vaikka kaksiossa, että saa vuokraa pienemmäksi.
Ilmeisesti lukeminen ei ole vahvin taitosi. En missään kohtaa väittänyt, että tuloni olisivat 1700€, vaan kerroin sen olevan nettopalkkani.
En myöskään nyyhkinyt tilannettani, vaan kysyin neuvoja vaurastumiseen. Lapsen harrastuksen lopettaminen ei ole vaihtoehto. Se on masentuneen lapseni ainoa kiinnostuksen kohde, ja sitä en häneltä vie. Asumme paikassa, jossa ei julkiset kulje, lisäksi työni vaatii auton. Täällä syrjemmässä on vuokrakin halvempi. Kaksiossa ei ole itseasiassa juuri halvempi vuokra.
Paljonko tuo jääkiekko maksaa per kk? Oma lapsi harrastaa voimistelua ja maksu on 120€/kk plus leirit, kisat, tarvikkeet ja muut. Lisäksi toisella lapsella on harrastus joka myös maksaa 70€/kk. Sulla on kohtuulliset asumiskulut joten mikä estää sinua säästämästä? Sinuna sijoittaisin esim. rahastoon jos et suoraan halua osakkeisiin laittaa (vaatii hieman perehtymistä). Olen säästänytkin aina. Mulla on miehen kanssa nettotulot lapsilisineen 3150€, asumiskulut 1200€. Säästetään joka kk ihan vaan niin että menee suoraan tilisiirtona osa säästötilille ja osa nordnetiin. Suosittelen siis että teet ihan vaan samoin.
Koska ne on ihan höpöjä, esimerkki: Jos bensaan menee paljon rahaa, osta uusinta mallia oleva sähköauto!
Ap:lla ihan säkää oma elämä niinkuin meillä muillakin. Lievästi kehitysvammainen veljeni ei esim. tule koskaan olemaan rikas vaikka miten yrittäisi, ellei sitten voita lotossa. Tämäkö se maailman paras neuvosi on? Voitat vain lotossa! :D