Miksi köyhät ei koskaan kuuntele varakkaiden neuvoja?
Toisen ketjun inspiroimana sama asia käänteisestä näkökulmasta: miksi köyhät eivät kuuntele varakkaiden neuvoja rahankäytöstä?
Olen itse varakas (ei perintöjä, apua vanhemmilta tai mieheltä, omaisuus karttunut omien valintojen tuloksena ja säästöön jäänyt aina tuloista riippumatta). Perheellämme on velaton suuri talo Espoossa ja lisäksi n. 300 000 € säästöjä ja sijoituksia.
Tuttavapiirissä on köyhä perhe, jolla ei ole ollenkaan varallisuutta, mutta velkaa silti tuhansia euroja. Tämä perhe hankkii kulutusluotolla kaikenlaista vesiskootterista ulkoporealtaaseen, syö viikoittain ulkona ja haaveilee ensimmäiseksi omistusasunnokseen vähintään 150 m2 ok-taloa pk-seudulta. Lainalupausta ei ole, mutta kiertävät asuntonäytöillä valmiina tekemään tarjouksen ties mistä hometalosta :-/ Yritän nätisti neuvoa rahankäytössä, mutta nämä tuttavat eivät kuuntele vaan tulevat kysymään neuvoa siinä vaiheessa, kun on ulosotto ovella :(
Miksi näin?
Tässä se päinvastainen ketju:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3638474/miksi-aina-varakkaat-neuvovat-k…
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa elämää 6 kk ilman omaisuutta ja 1200 €/kk sairauseläketuloilla. Kerro sitten miten rikastutaan.
Mä elän 850€ kk... Tonni kaks sataa on iso raha.
Riippuu ihan siitä paljonko saat tukea ja paljonko vuokra, vesilaskut yms....
Tuossahan tuo määrä on. Siitä miinustelet vuokran ja laskut niin ei paljoa jää rahaa.
Et sitten kerro paljonko vuokra ja ne laskut on. Ei voi verrata. Voihan tuolla 1200€/kk elävällä olla kalliimpi vuokra ja paljon laskuja ja jäädä vaikka 50€ käteen laskujen jälkeen.
Onko ap:lle tullut koskaan mieleen, että varallisuus/varakkuus ei ole kaikille ihmisille se kaikkein tärkein asia tai edes tavoittelemisen arvoinen asia. Minua ei kiinnosta lainkaan vaurastuminen, en edes haluaisi olla varakas. Varallisuus ja se, mitä ihminen on, ei ole minulle sama asia. En liitä varakkuuteen muita arvomerkityksiä. Tulen toimeen pienillä rahoilla, se riittää minulle. Minua kiinnostaa tiede, kulttuuri, luonto jne. Sekä kirjallisuus. Ostamalla näitä asioita ei välttämättä saa. Tieto ja tietämys asioista on minulle suurinta rikkautta. En tarvitse enkä halua neuvoja vaurastumisesta. Jos haluaisin niin saisin tiedon itsekkin.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa elämää 6 kk ilman omaisuutta ja 1200 €/kk sairauseläketuloilla. Kerro sitten miten rikastutaan.
Sinähän olet varakas! Työttömänä saan lähes puolta vähemmän.
Usein kun näitä säästövinkkejä näkee, on lista mitä kuluu välttämättömään, virkistysmenot ym.
Kun on varaa sitten virkistetään.
Mutta leipä ensin ja laskut.
Onhan se niinkin että neuvot ärsyttävät, mutta kun on kokenut että todella on omillaan ei ole ketään kenelle itkeä, oppii.
Vierailija kirjoitti:
Uskallan veikata, että monella keskituloisella on lähipiirissään ihmisiä joiden rahankäyttö herättää ihmetystä. Sitä siis saattaa ihan konkreettisesti nähdä, miten joku valittaa rahanpuutetta mutta samaan aikaan maksaa uuden Audin osamaksuja, polttaa tupakkaa ja ostaa ruokaupasta joka päivä jotakin turhaa. Kun sitten aletaan listata ns. turhia kulutustottumuksia kuten monta suoratoistopalvelua yhtä aikaa ja tupakoiminen, siitä triggeröityy ne, joille oikeasti nuo kaksi olisivat ihan luksusta.
Suomessa on tavallaan viisi eri luokkaa ihmisiä: varakkaat, keskituloiset, pienituloiset mutta järkevät ihmiset, pienituloiset mutta tollot ihmiset ja sitten oikeasti köyhät ihmiset. Jälkimmäistä ryhmää ei auta, että menee sanomaan että lopeta sun Netflix-tilaus. Mutta tollojen ryhmää se auttaisi kummasti, jos järkeistäisi sen mihin ne kaikki rahat menee, mutta tolloja ei kiinnosta.
Siinäpä sitten pulma ratkottavaksi.
Oikeasti köyhyyttä ratkottaisiin poistamalla tukien päällekkäisyyksiä, lisäämällä lääkkeiden Kela-korvattavuutta, alentamalla tiettyjä maksuja ja myös alentamalla verotusta. Nämä keinot eivät olisi suoraan rahansiirtoa tollo-luokalle vaan auttaisi niitä, joilla tarve oikeasti on suurin.
Sulla on selvästi tietynlainen käsitys tupakoinnista.
Itsellä siihen menee rahaa kuukaudessa 5e. Toki äskettäin hinnat nousi.
En siis polttele askia päivässä tai edes päivittäin.
Minulla menee rahaa 1/4 vähemmän tupakkaan kuin vaimollani suklaaseen.
Ajattele tätä.
Tupakoin koska tiedostan miten köyhissä maissa lapset tienaavat matalaa palkkaa lähes orjan roolissa. Tarjoan sen vähän heille minkä voin ja samalla uhraan omaa terveyttänikin ja elintasoani heidän vuoksi.
En missään mielessä kannata sitä että nämä lapset joutuisivat myymään itseään ja alistumaan pahemmalle hyväksikäytölle.
Sinäkin voisit ostaa joskus askin ihan ideologisista syistä ja antaa sen tupakoivalle ihmiselle, niin tekisit sinäkin osuutesi kantaa kekoon heikko-osaisten auttamiseksi.
Ei niissä maissa ole sosiaaliturvaa tai perustuloa, VAIKKA PITÄISI OLLA.
Sen verran pamautan nyrkillä pöytään nyt, että antaa olla viimeinen kerta kun täällä lietsotaan vihaa tupakoivia kohtaan ja leimataan heidät roistoiksi. Meikäläisiä on moneen lähtöön.
ONKO TÄMÄ NYT TÄLTÄ ERÄÄ SELVÄ KAIKILLE?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän olet varakas! Työttömänä saan lähes puolta vähemmän.
Kun ajattelee että harjoittelijana saa pikaruokalassa tehdä 10h päivää että saa tuon 1200e kk.
Aika vääryyttä tuollainen.
Onko tämä tuttusi jota yrität nätisti neuvoa, pyytänyt sinulta rahankäyttöneuvoja?
mä annan palaa nyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskallan veikata, että monella keskituloisella on lähipiirissään ihmisiä joiden rahankäyttö herättää ihmetystä. Sitä siis saattaa ihan konkreettisesti nähdä, miten joku valittaa rahanpuutetta mutta samaan aikaan maksaa uuden Audin osamaksuja, polttaa tupakkaa ja ostaa ruokaupasta joka päivä jotakin turhaa. Kun sitten aletaan listata ns. turhia kulutustottumuksia kuten monta suoratoistopalvelua yhtä aikaa ja tupakoiminen, siitä triggeröityy ne, joille oikeasti nuo kaksi olisivat ihan luksusta.
Suomessa on tavallaan viisi eri luokkaa ihmisiä: varakkaat, keskituloiset, pienituloiset mutta järkevät ihmiset, pienituloiset mutta tollot ihmiset ja sitten oikeasti köyhät ihmiset. Jälkimmäistä ryhmää ei auta, että menee sanomaan että lopeta sun Netflix-tilaus. Mutta tollojen ryhmää se auttaisi kummasti, jos järkeistäisi sen mihin ne kaikki rahat menee, mutta tolloja ei kiinnosta.
Oikeasti köyhyyttä ratkottaisiin poistamalla tukien päällekkäisyyksiä, lisäämällä lääkkeiden Kela-korvattavuutta, alentamalla tiettyjä maksuja ja myös alentamalla verotusta. Nämä keinot eivät olisi suoraan rahansiirtoa tollo-luokalle vaan auttaisi niitä, joilla tarve oikeasti on suurin.
Ajattele tätä.
Tupakoin koska tiedostan miten köyhissä maissa lapset tienaavat matalaa palkkaa lähes orjan roolissa. Tarjoan sen vähän heille minkä voin ja samalla uhraan omaa terveyttänikin ja elintasoani heidän vuoksi.
En missään mielessä kannata sitä että nämä lapset joutuisivat myymään itseään ja alistumaan pahemmalle hyväksikäytölle.
Sinäkin voisit ostaa joskus askin ihan ideologisista syistä ja antaa sen tupakoivalle ihmiselle, niin tekisit sinäkin osuutesi kantaa kekoon heikko-osaisten auttamiseksi.
Sen verran pamautan nyrkillä pöytään nyt, että antaa olla viimeinen kerta kun täällä lietsotaan vihaa tupakoivia kohtaan ja leimataan heidät roistoiksi. Meikäläisiä on moneen lähtöön.
Purskahdin jo puolessa välissä nauruun! Mitään näin järkyttävän typerää liittyen tupakointiin en ole vähään aikaan lukenutkaan, kiitos!
Nyt kun SINÄ poltat askin kuussa sen vuoksi, että tupakkakartellit maksaa niin kitsaasti pienille työtä tekeville lapsille, niin me kaikki lopetetaan tupakoinnista vinkuminen. Koska sehän on hyväntekeväisyyttä! Väitä nyt vielä, että sinun verorahoistasi kustannetaan kaikki suoraan ja välillisesti tupakoinnista koituvat yhteiskunnan haitat.
Tyhmänä kysyn että mihinkä nää sun varattomat ystävät ovat sitten sijoittaneet sen ulkoporealtaan, jos kerran varallisuutta ei ole?
Vaikka asunkin omistusrivitalokämpässä, ei sen pihalle voi poreallasta asentaa.
Joitakin neuvoja kannattaa ehdottomasti kuunnella (kuten korkeakorkoisten luottojen välttäminen), mutta sellaiset neuvot on ihan yhtä tyhjän kanssa, että sijoita osakkeisiin, jos rahat ei oikeasti meinaa riittää edes perusasioihin.
Vierailija kirjoitti:
En ole mikään _varakas_, mutta joskus muistuttelin täällä reilu puoli vuotta ennen joulua, että jos laittaa kerran kuussa x summan sivuun, niin saa melko kivuttomasti kasaan rahat esim. joululahjoihin lapsille ja jouluruoat pöytään. Neuvoa ei otettu kovin hyvin vastaan ja samaisena jouluna täällä sitten taas itkettiin kun ei ole varaa joulun viettoon.
Että ihan Teidän Ylhäisyytenne helvetin hienoja neuvoja ei palstalla otettu vastaan ja sitten kehdattiin keskustella siitä kun ei rahat meinaa riittää jouluun. Koska tokihan se että joku SAATANAN URPO on länkyttänyt jotain paskaa palstalla joskus pitäisi tarkoittaa että kaikilla on jouluksi rahaa.
Ap, sulle varmaan usein sanotaan, että olet qusipää ja /C:stä. Niin sanon minäkin. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet nätisti yrittänyt neuvoa? Älkää tuhlatko vai?
Ai eikö se ole tuhlaamista kun ostelee pikavipeillä turhuuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä elän 850€ kk... Tonni kaks sataa on iso raha.
Jaa, mutta saat asumistukea 1200 on se summa mistä ei saa yksinäinen ja vaikeutetaan sitten vähän, sulla on kaksi lastakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei köyhän ole oikeastaan edes mielekästä kuunnella varakkaan neuvoja, koska köyhästä ei koskaan tule varakasta. Tai ainakin pitäisi kituuttaa vuosikymmeniä ja saattaisi kuolo korjata jo sitä ennen. Köyhän kannattaisi kuunnella pieni- tai keskituloista, joka saa rahansa riittämään ja on kutakuinkin tyytyväinen elämäänsä.
Jos varakas neuvoo köyhää esim. avaamaan asp-tilin tämän harkitessa ensimmäisen asunnon hankkimista, niin millä tavalla neuvoa ei kannata kuunnella? Toki osa megavarakkaista on aika irtaantuneita todellisuudesta jos oikeasti kehtaavat antaa säästövinkeiksi jättää ostamatta se kympin aamulatte kahvilasta, mutta suurin osa taloudenpitoon ja järkevään rahankäyttöön on kuitenkin ihan skaalattavissa oli se neuvon antaja keskituloinen tai varakas.
Köyhä ei edes harkitse omistusasunnon ostamista, koska köyhä tietää, että vaikka hän säästäisi asp-tilille seuraavat 20 vuotta, mikään pankki ei siltikään myöntäisi hänelle asuntolainaa. 50€/kk kahdessakymmenessä vuodessa tekee vain 12 000 € ja se ei kovin kummoiseen asuntoon riitä edes pankin edellyttämäksi omarahoitukseksi.
Varakkaiden neuvoissa on yleensä se virhe, että he uskovat köyhienkin tulojen nousevan. Näinhän ei käy vaan heidän tulonsa nousevat korkeintaan indeksikorotusten verran. Samaan aikaan vuokrat ja muut hinnat nousevat ja pahimmassa tapauksessa köyhän saamat yhteiskunnan tuet pienenevät saadun korotuksen verran. Tuo mainitsemani 50€ kuuukaudessakin voi olla liikaa, sitäpaitsi mitään asp-tiliä säästöineen ei voi edes olla, jos on toimeentulotukiasiakas. Ne asp-säästöt pitää käyttää ensin vuokraan, laskuihin ja ruokaan ja vasta sen jälkeen on oikeutettu toimeentulotukeen.
Olen itse varakas, joka tottakai oli myös aikoinaan köyhä opintotuilla elävä opiskelija ja aikoinaan oli äitiyslomilla ja hoitovapailla taloudellisesti tiukkaa. Mun "köyhyysaikani" olivat kuitenkin vain tilapäisiä ja työvuosien sekä työpaikkojen vaihtamisen ansiosta tuloni ovat nousseet aika merkittävästikin siitä, mitä ne olivat ensimmäiseen työpaikkaan mennessäni. Mulla on ystäviä ja kavereita, jotka ovat köyhiä. Jotkut heistä pystyvät tekemään osa-aikatyötä, mutta saavat sen lisäksi myös asumistukea ja välillä toimeentulotukeakin. Yksi on työkyvyttömyyseläkkeellä ja elää sillä summalla, mitä yhteiskunnalta saa. Mulle ei tulisi mieleenikään mennä neuvomaan heitä rahankäytössä, koska heidän köyhyytensä on aivan erilaista mitä oma "köyhyyteni" on aikoinaan ollut.
Minä ottaisin erittäin mielelläni neuvoja vastaan!
Olen 36v, lisäksi perheessäni kaksi alakouluikäistä lasta. Isäänsä tapaavat joskus ja jouluna. Auto (välttämätön, täällä ei julkisilla pärjää+lapsen harrastusmatkat).
Palkkaa jää hoitajan työstä käteen 1700€. Vuokra on 700€. Miten siis vaurastua?
Toinen lapsistani harrastaa jääkiekkoa.
Ei mitään maksukanavia, ei maksullista spotifya, ei nettiä muutakuin puhelimessa. Käyn 3xvuodessa kampaajalla, lasten hiukset leikkaan itse. Ei lemmikkejä. En tilaa lehtiä. En käy viihteellä.
Vinkkejä?
Vierailija kirjoitti:
mä annan palaa nyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele tätä.
Purskahdin jo puolessa välissä nauruun! Mitään näin järkyttävän typerää liittyen tupakointiin en ole vähään aikaan lukenutkaan, kiitos!
Nyt kun SINÄ poltat askin kuussa sen vuoksi, että tupakkakartellit maksaa niin kitsaasti pienille työtä tekeville lapsille, niin me kaikki lopetetaan tupakoinnista vinkuminen. Koska sehän on hyväntekeväisyyttä! Väitä nyt vielä, että sinun verorahoistasi kustannetaan kaikki suoraan ja välillisesti tupakoinnista koituvat yhteiskunnan haitat.
Niin sun mielestä on parempi että ne tupakkafarmilla orjatyössä työskentelevät lapset hankkii elintasonsa sitten myymällä itseään.
Hyvä hyvä.
En minäkään ole kamalasti lukenut vähään aikaan typeryyksiä, mutta kyllähän sinä olet varsinainen puupää. Noh, maailmaan mahtuu tyhmyyttä.
Arvostan tuota mielipidettäsi, sen valossa minä olen paljon, paljon fiksumpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet nätisti yrittänyt neuvoa? Älkää tuhlatko vai?
Ai eikö se ole tuhlaamista kun ostelee pikavipeillä turhuuksia?
Kyse ei tällöin ole VAAN köyhästä, vaan TYHMÄSTÄ köyhästä. Vähän vaikeampi asia korjata...
Koska usein rikkaiden neuvo on tyyliin "muuta pahvilaatikkoon seuranasi pelkkä raamattu", vaikka itse syntyivät suoraan rikkauksiin kultalusikka suussa eivätkä eläessään ole jääneet paitsi mistään, saatika rahoja säästellyt.