Miksi köyhät ei koskaan kuuntele varakkaiden neuvoja?
Toisen ketjun inspiroimana sama asia käänteisestä näkökulmasta: miksi köyhät eivät kuuntele varakkaiden neuvoja rahankäytöstä?
Olen itse varakas (ei perintöjä, apua vanhemmilta tai mieheltä, omaisuus karttunut omien valintojen tuloksena ja säästöön jäänyt aina tuloista riippumatta). Perheellämme on velaton suuri talo Espoossa ja lisäksi n. 300 000 € säästöjä ja sijoituksia.
Tuttavapiirissä on köyhä perhe, jolla ei ole ollenkaan varallisuutta, mutta velkaa silti tuhansia euroja. Tämä perhe hankkii kulutusluotolla kaikenlaista vesiskootterista ulkoporealtaaseen, syö viikoittain ulkona ja haaveilee ensimmäiseksi omistusasunnokseen vähintään 150 m2 ok-taloa pk-seudulta. Lainalupausta ei ole, mutta kiertävät asuntonäytöillä valmiina tekemään tarjouksen ties mistä hometalosta :-/ Yritän nätisti neuvoa rahankäytössä, mutta nämä tuttavat eivät kuuntele vaan tulevat kysymään neuvoa siinä vaiheessa, kun on ulosotto ovella :(
Miksi näin?
Tässä se päinvastainen ketju:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3638474/miksi-aina-varakkaat-neuvovat-k…
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei köyhän ole oikeastaan edes mielekästä kuunnella varakkaan neuvoja, koska köyhästä ei koskaan tule varakasta. Tai ainakin pitäisi kituuttaa vuosikymmeniä ja saattaisi kuolo korjata jo sitä ennen. Köyhän kannattaisi kuunnella pieni- tai keskituloista, joka saa rahansa riittämään ja on kutakuinkin tyytyväinen elämäänsä.
Jos varakas neuvoo köyhää esim. avaamaan asp-tilin tämän harkitessa ensimmäisen asunnon hankkimista, niin millä tavalla neuvoa ei kannata kuunnella? Toki osa megavarakkaista on aika irtaantuneita todellisuudesta jos oikeasti kehtaavat antaa säästövinkeiksi jättää ostamatta se kympin aamulatte kahvilasta, mutta suurin osa taloudenpitoon ja järkevään rahankäyttöön on kuitenkin ihan skaalattavissa oli se neuvon antaja keskituloinen tai varakas.
Köyhä ei edes harkitse omistusasunnon ostamista, koska köyhä tietää, että vaikka hän säästäisi asp-tilille seuraavat 20 vuotta, mikään pankki ei siltikään myöntäisi hänelle asuntolainaa. 50€/kk kahdessakymmenessä vuodessa tekee vain 12 000 € ja se ei kovin kummoiseen asuntoon riitä edes pankin edellyttämäksi omarahoitukseksi.
Varakkaiden neuvoissa on yleensä se virhe, että he uskovat köyhienkin tulojen nousevan. Näinhän ei käy vaan heidän tulonsa nousevat korkeintaan indeksikorotusten verran. Samaan aikaan vuokrat ja muut hinnat nousevat ja pahimmassa tapauksessa köyhän saamat yhteiskunnan tuet pienenevät saadun korotuksen verran. Tuo mainitsemani 50€ kuuukaudessakin voi olla liikaa, sitäpaitsi mitään asp-tiliä säästöineen ei voi edes olla, jos on toimeentulotukiasiakas. Ne asp-säästöt pitää käyttää ensin vuokraan, laskuihin ja ruokaan ja vasta sen jälkeen on oikeutettu toimeentulotukeen.
Olen itse varakas, joka tottakai oli myös aikoinaan köyhä opintotuilla elävä opiskelija ja aikoinaan oli äitiyslomilla ja hoitovapailla taloudellisesti tiukkaa. Mun "köyhyysaikani" olivat kuitenkin vain tilapäisiä ja työvuosien sekä työpaikkojen vaihtamisen ansiosta tuloni ovat nousseet aika merkittävästikin siitä, mitä ne olivat ensimmäiseen työpaikkaan mennessäni. Mulla on ystäviä ja kavereita, jotka ovat köyhiä. Jotkut heistä pystyvät tekemään osa-aikatyötä, mutta saavat sen lisäksi myös asumistukea ja välillä toimeentulotukeakin. Yksi on työkyvyttömyyseläkkeellä ja elää sillä summalla, mitä yhteiskunnalta saa. Mulle ei tulisi mieleenikään mennä neuvomaan heitä rahankäytössä, koska heidän köyhyytensä on aivan erilaista mitä oma "köyhyyteni" on aikoinaan ollut.
Juuri tuo asenne, että köyhyys on ikuista, tekee sen että se köyhä pysyykin köyhänä.
Fiksu ihminen sen sijaan yrittää aina, aina, aina parantaa tilannettaan. Alistuminen ei vaan yksinkertaisesti voi olla vaihtoehto, ei ihmisen elämänsuunnitelma voi olla se etä "elää kituutan pienillä tulonsiirroilla kunnes kuolo korjaa".
Jos on toimeentulotukiasiakas, voi ponnistella sen eteen että pääsee pois toimeentulotuelta. Jos elää työkyvyttömyyseläkkeellä, voi muuttaa edullisemmalle paikkakunnalle tai pyrkiä tekemään hiukan töitä -työkyvyttömyyseläkkeellä saa kyllä käydä töissäkin tulorajat huomioiden. Voi kouluttautua, jopa neliraajahalvaantuneet opiskelee.
Aina voi tehdä jotain. Ihan aina. Tiedän mistä puhun: sairastuin 10 vuotta sitten vakavaan masennukseen ja sain samaan aikaan lopputilin. Työkyvyttömyyseläkkeeni on evätty useampaan otteeseen joten olen joutunut nostamaan työmarkkinatukea vaikken työkykyinen olekaan. Lääkkeet eivät toimi ja psykiatrini sairastelee jatkuvasti joten hoitokin on ollut vähän mitä sattuu.
Olen siis ollut 10 vuotta sairas ja pois työelämästä. Silti teen joka päivä pieniä asioita tilanteeni kohentamiseksi ja pikku hiljaa ne tuottavat myös tulosta. Taloudellinen tilanteeni on merkittävästi parempi kuin vaikkapa vuosi sitten.
Aina voi tehdä jotain. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Usein kun näitä säästövinkkejä näkee, on lista mitä kuluu välttämättömään, virkistysmenot ym.
Kun on varaa sitten virkistetään.
Mutta leipä ensin ja laskut.
Onhan se niinkin että neuvot ärsyttävät, mutta kun on kokenut että todella on omillaan ei ole ketään kenelle itkeä, oppii.
Ja se on suurimmalle osaa köyhiä aika röyhkeä "neuvo" muutenkin, kun ottaa huomioon että köyhät myös useimmiten syrjäytyvät kun virikkeihin ei ole elämässä varaa, muuta kuin pururadalla kävelyyn. Itse olen viimeksi käynyt ravintolassa syömässä reilu puoli vuotta sitten, halvinkin ruokalaji eli se joku 50-60 on vain yksinkertaisesti liian paljon. Se on köyhälle kahden viikon ruokarahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä annan palaa nyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskallan veikata, että monella keskituloisella on lähipiirissään ihmisiä joiden rahankäyttö herättää ihmetystä. Sitä siis saattaa ihan konkreettisesti nähdä, miten joku valittaa rahanpuutetta mutta samaan aikaan maksaa uuden Audin osamaksuja, polttaa tupakkaa ja ostaa ruokaupasta joka päivä jotakin turhaa. Kun sitten aletaan listata ns. turhia kulutustottumuksia kuten monta suoratoistopalvelua yhtä aikaa ja tupakoiminen, siitä triggeröityy ne, joille oikeasti nuo kaksi olisivat ihan luksusta.
Suomessa on tavallaan viisi eri luokkaa ihmisiä: varakkaat, keskituloiset, pienituloiset mutta järkevät ihmiset, pienituloiset mutta tollot ihmiset ja sitten oikeasti köyhät ihmiset. Jälkimmäistä ryhmää ei auta, että menee sanomaan että lopeta sun Netflix-tilaus. Mutta tollojen ryhmää se auttaisi kummasti, jos järkeistäisi sen mihin ne kaikki rahat menee, mutta tolloja ei kiinnosta.
Siinäpä sitten pulma ratkottavaksi.
Oikeasti köyhyyttä ratkottaisiin poistamalla tukien päällekkäisyyksiä, lisäämällä lääkkeiden Kela-korvattavuutta, alentamalla tiettyjä maksuja ja myös alentamalla verotusta. Nämä keinot eivät olisi suoraan rahansiirtoa tollo-luokalle vaan auttaisi niitä, joilla tarve oikeasti on suurin.
Sulla on selvästi tietynlainen käsitys tupakoinnista.
Itsellä siihen menee rahaa kuukaudessa 5e. Toki äskettäin hinnat nousi.
En siis polttele askia päivässä tai edes päivittäin.
Minulla menee rahaa 1/4 vähemmän tupakkaan kuin vaimollani suklaaseen.
Ajattele tätä.
Tupakoin koska tiedostan miten köyhissä maissa lapset tienaavat matalaa palkkaa lähes orjan roolissa. Tarjoan sen vähän heille minkä voin ja samalla uhraan omaa terveyttänikin ja elintasoani heidän vuoksi.
En missään mielessä kannata sitä että nämä lapset joutuisivat myymään itseään ja alistumaan pahemmalle hyväksikäytölle.
Sinäkin voisit ostaa joskus askin ihan ideologisista syistä ja antaa sen tupakoivalle ihmiselle, niin tekisit sinäkin osuutesi kantaa kekoon heikko-osaisten auttamiseksi.
Ei niissä maissa ole sosiaaliturvaa tai perustuloa, VAIKKA PITÄISI OLLA.
Sen verran pamautan nyrkillä pöytään nyt, että antaa olla viimeinen kerta kun täällä lietsotaan vihaa tupakoivia kohtaan ja leimataan heidät roistoiksi. Meikäläisiä on moneen lähtöön.
ONKO TÄMÄ NYT TÄLTÄ ERÄÄ SELVÄ KAIKILLE?
Purskahdin jo puolessa välissä nauruun! Mitään näin järkyttävän typerää liittyen tupakointiin en ole vähään aikaan lukenutkaan, kiitos!
Nyt kun SINÄ poltat askin kuussa sen vuoksi, että tupakkakartellit maksaa niin kitsaasti pienille työtä tekeville lapsille, niin me kaikki lopetetaan tupakoinnista vinkuminen. Koska sehän on hyväntekeväisyyttä! Väitä nyt vielä, että sinun verorahoistasi kustannetaan kaikki suoraan ja välillisesti tupakoinnista koituvat yhteiskunnan haitat.
Niin sun mielestä on parempi että ne tupakkafarmilla orjatyössä työskentelevät lapset hankkii elintasonsa sitten myymällä itseään.
Hyvä hyvä.
En minäkään ole kamalasti lukenut vähään aikaan typeryyksiä, mutta kyllähän sinä olet varsinainen puupää. Noh, maailmaan mahtuu tyhmyyttä.
Arvostan tuota mielipidettäsi, sen valossa minä olen paljon, paljon fiksumpi.
Mietitäänpä:
1. Minä en polta tupakkaa, joten olen lähtökohtaisesti terveempi ja varakkaampi kuin sinä.
2. Minä en tue isoja tupakkayhtiöitä millään tavalla.
3. En roskaa toisin kuin tupakoivat ihmiset (myös lajittelen ne jätteet, joita meidän taloudessa tulee ja maksan niiden poiskuljetuksesta ihan itse).
4. Tiedostan köyhien maiden ongelmat, mutta en kuvittele, että ostamalla tupakkaa jotenkin helpottaisin kenenkään lapsen oloa missään päin maailmaa.
Kumpi meistä on fiksumpi? Minä. Ja koska tiedostan, että idioottien kanssa väittely on hukkaan heitettyä aikaa, tämä on viimeinen kommenttini tähän ketjuun. Mukavaa illanjatkoa.
Kuuntelevatko varakkaat köyhien neuvoja? 🤔
Mutta rautalangasta vääntäen:
Pääoma on 101€, josta henkilö1 saa 1€ ja henkilö2 100€ palvelun toteuttamiseen ja markkinointiin.
Henkilö1: joutuu käyttämään kaiken voimansa ja luovuutensa pystyäkseen toteuttaamaan palvelun, saati markinnoinnin. Tässä tapauksessa tulokset jäivät laihoiksi.
Henkilö2:sella on suuremmat resurssit ja näin ollen etulyöntiasema. Kohtuullisella vaivalla ja luovuudella henkilö2 pystyy toteuttamaan palvelun, sekä markkinoimaan sitä. Henkilö2:sella on jopa näin ollen mahdollisuus kasvattaa pääomaa.
Henkilö1 ja henkilö2 vertailevat suorituksiaan ja miettivät miten voisivat parantaa tulevaisuudessa henkilö1:sen asemaa. Henkilö2 kokee, että vaikeudet johtuivat henkilö1:sen huonoista päätöksistä ja rahankäytöstä.
Niinpä kun henkilö2 ehdottaa ratkaisuksi, että resurssit tulisi jakaa vastaisuudessa tasaisemmin, henkilö1 toteaa, että tärkeintä kuitenkin olisi opettaa henkilö1:lle ja hänen viiteryhmälleen rahankäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ottaisin erittäin mielelläni neuvoja vastaan!
Olen 36v, lisäksi perheessäni kaksi alakouluikäistä lasta. Isäänsä tapaavat joskus ja jouluna. Auto (välttämätön, täällä ei julkisilla pärjää+lapsen harrastusmatkat).
Palkkaa jää hoitajan työstä käteen 1700€. Vuokra on 700€. Miten siis vaurastua?
Toinen lapsistani harrastaa jääkiekkoa.
Ei mitään maksukanavia, ei maksullista spotifya, ei nettiä muutakuin puhelimessa. Käyn 3xvuodessa kampaajalla, lasten hiukset leikkaan itse. Ei lemmikkejä. En tilaa lehtiä. En käy viihteellä.
Vinkkejä?
Et mitenkään, koska sun tuloillasi sekä vuokra+auton pakollisuus ei lapsella ole varaa harrastaa jääkiekkoa, mikäli vanhempi haluaa vaurastua. Monesti on ihan hyvä olla vaurastumatta ja investoida sen sijaan lasten tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 36v, lisäksi perheessäni kaksi alakouluikäistä lasta. Isäänsä tapaavat joskus ja jouluna. Auto (välttämätön, täällä ei julkisilla pärjää+lapsen harrastusmatkat).
Ei mitään maksukanavia, ei maksullista spotifya, ei nettiä muutakuin puhelimessa. Käyn 3xvuodessa kampaajalla, lasten hiukset leikkaan itse. Ei lemmikkejä. En tilaa lehtiä. En käy viihteellä.
Vinkkejä?
Tässä taas oikein malliesimerkki siitä miten tuloja vähätellään. Sulla tulee kahdesta alaikäisestä lapsesta lapsilisiä yh-korotuksella 306€/kk. Jos lasten isä ei maksa elatusapua, niin Kela maksaa sitä sen 158€/lapsi/kk. Hupsista tuloja onkin 600€ enemmän, ja niistä voi sitten sen satasen tai kaksi säästää kuukaudessa.
En sano että olisit silti hyvätuloinen, mutta totuushan on että sun palkka + nämä tulonsiirrot vastaavat ihan keskituloisen ihmisen ansiota. Jos pystyisit säästämään oman asunnon käsirahaan, tuosta 700€/kk vuokrasta menisi osa jatkossa omaan taskuun, eli siihen lainanlyhennykseen.
Minullakin on 20v laina-aika asuntolainassani.
Ihan se ja sama. 90% köyhistä ovat köyhiä omasta syystään. Mutta tietenkin keksivät kaikenlaisia syitä, jotka eivät johdu heistä itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei köyhän ole oikeastaan edes mielekästä kuunnella varakkaan neuvoja, koska köyhästä ei koskaan tule varakasta. Tai ainakin pitäisi kituuttaa vuosikymmeniä ja saattaisi kuolo korjata jo sitä ennen. Köyhän kannattaisi kuunnella pieni- tai keskituloista, joka saa rahansa riittämään ja on kutakuinkin tyytyväinen elämäänsä.
Jos varakas neuvoo köyhää esim. avaamaan asp-tilin tämän harkitessa ensimmäisen asunnon hankkimista, niin millä tavalla neuvoa ei kannata kuunnella? Toki osa megavarakkaista on aika irtaantuneita todellisuudesta jos oikeasti kehtaavat antaa säästövinkeiksi jättää ostamatta se kympin aamulatte kahvilasta, mutta suurin osa taloudenpitoon ja järkevään rahankäyttöön on kuitenkin ihan skaalattavissa oli se neuvon antaja keskituloinen tai varakas.
Köyhä ei edes harkitse omistusasunnon ostamista, koska köyhä tietää, että vaikka hän säästäisi asp-tilille seuraavat 20 vuotta, mikään pankki ei siltikään myöntäisi hänelle asuntolainaa. 50€/kk kahdessakymmenessä vuodessa tekee vain 12 000 € ja se ei kovin kummoiseen asuntoon riitä edes pankin edellyttämäksi omarahoitukseksi.
Varakkaiden neuvoissa on yleensä se virhe, että he uskovat köyhienkin tulojen nousevan. Näinhän ei käy vaan heidän tulonsa nousevat korkeintaan indeksikorotusten verran. Samaan aikaan vuokrat ja muut hinnat nousevat ja pahimmassa tapauksessa köyhän saamat yhteiskunnan tuet pienenevät saadun korotuksen verran. Tuo mainitsemani 50€ kuuukaudessakin voi olla liikaa, sitäpaitsi mitään asp-tiliä säästöineen ei voi edes olla, jos on toimeentulotukiasiakas. Ne asp-säästöt pitää käyttää ensin vuokraan, laskuihin ja ruokaan ja vasta sen jälkeen on oikeutettu toimeentulotukeen.
Olen itse varakas, joka tottakai oli myös aikoinaan köyhä opintotuilla elävä opiskelija ja aikoinaan oli äitiyslomilla ja hoitovapailla taloudellisesti tiukkaa. Mun "köyhyysaikani" olivat kuitenkin vain tilapäisiä ja työvuosien sekä työpaikkojen vaihtamisen ansiosta tuloni ovat nousseet aika merkittävästikin siitä, mitä ne olivat ensimmäiseen työpaikkaan mennessäni. Mulla on ystäviä ja kavereita, jotka ovat köyhiä. Jotkut heistä pystyvät tekemään osa-aikatyötä, mutta saavat sen lisäksi myös asumistukea ja välillä toimeentulotukeakin. Yksi on työkyvyttömyyseläkkeellä ja elää sillä summalla, mitä yhteiskunnalta saa. Mulle ei tulisi mieleenikään mennä neuvomaan heitä rahankäytössä, koska heidän köyhyytensä on aivan erilaista mitä oma "köyhyyteni" on aikoinaan ollut.
Juuri tuo asenne, että köyhyys on ikuista, tekee sen että se köyhä pysyykin köyhänä.
Fiksu ihminen sen sijaan yrittää aina, aina, aina parantaa tilannettaan. Alistuminen ei vaan yksinkertaisesti voi olla vaihtoehto, ei ihmisen elämänsuunnitelma voi olla se etä "elää kituutan pienillä tulonsiirroilla kunnes kuolo korjaa".
Jos on toimeentulotukiasiakas, voi ponnistella sen eteen että pääsee pois toimeentulotuelta. Jos elää työkyvyttömyyseläkkeellä, voi muuttaa edullisemmalle paikkakunnalle tai pyrkiä tekemään hiukan töitä -työkyvyttömyyseläkkeellä saa kyllä käydä töissäkin tulorajat huomioiden. Voi kouluttautua, jopa neliraajahalvaantuneet opiskelee.
Aina voi tehdä jotain. Ihan aina. Tiedän mistä puhun: sairastuin 10 vuotta sitten vakavaan masennukseen ja sain samaan aikaan lopputilin. Työkyvyttömyyseläkkeeni on evätty useampaan otteeseen joten olen joutunut nostamaan työmarkkinatukea vaikken työkykyinen olekaan. Lääkkeet eivät toimi ja psykiatrini sairastelee jatkuvasti joten hoitokin on ollut vähän mitä sattuu.
Olen siis ollut 10 vuotta sairas ja pois työelämästä. Silti teen joka päivä pieniä asioita tilanteeni kohentamiseksi ja pikku hiljaa ne tuottavat myös tulosta. Taloudellinen tilanteeni on merkittävästi parempi kuin vaikkapa vuosi sitten.
Aina voi tehdä jotain. Aina.
Oletko siis varakas? Nuo sun neuvosi ovatkin ihan hyviä, mutta epäilempä suuresti, että olisit varakas. Sun kaltaistesi neuvoja (kuten ekassa kommentissani kirjoitinkin) köyhän onkin ihan järkevää kuunnella eikä jonkun varakkaan ehdotusta asp-tilin avaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä?Tässä taas oikein malliesimerkki siitä miten tuloja vähätellään. Sulla tulee kahdesta alaikäisestä lapsesta lapsilisiä yh-korotuksella 306€/kk. Jos lasten isä ei maksa elatusapua, niin Kela maksaa sitä sen 158€/lapsi/kk. Hupsista tuloja onkin 600€ enemmän, ja niistä voi sitten sen satasen tai kaksi säästää kuukaudessa.
En sano että olisit silti hyvätuloinen, mutta totuushan on että sun palkka + nämä tulonsiirrot vastaavat ihan keskituloisen ihmisen ansiota. Jos pystyisit säästämään oman asunnon käsirahaan, tuosta 700€/kk vuokrasta menisi osa jatkossa omaan taskuun, eli siihen lainanlyhennykseen.
Selvä, tuloni ovat siis palkka 1700€+tuet 600€.
Miten siis vaurastun? Iltapäivähoitomaksut 160€ kuussa, mikä on vielä toistaiseksi pakollinen. Ruoka 500€/kk. Puhelinlaskut, sähkö, vesi, se jääkiekko, sekä muut kulut, esim lääkäri, vaatteet jne.
Mistä siis säästän?
Itse en kuuntele siksi, että a) rikkaiden neuvot rahankäytössä eivät auta, koska olen jo valmiiksi tarkka rahankäyttäjä ja b) mikään rahankäyttöneuvo ei muuta sitä faktaa, että olen sairaseläkkeellä, enkä pysty käymään töissä. Toisin sanoen: tämä rikas neuvojaan tyrkyttävä olettaa, että köyhyys on köyhän itse aiheuttama tilanne, josta voi päästä pois, kun vaan tajuaa olla tarpeeksi järkevä rahankäyttäjä. Neuvot eivät kuitenkaan muuta sitä faktaa, että olen sairas ja rahaa on X määrä kuussa, kun ei itse pysty tienaamaan. Kyse kun ei aina ole kulutustottumuksista ja elämäntavoista, vaan huonoista olosuhteista, joille ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä?Tässä taas oikein malliesimerkki siitä miten tuloja vähätellään. Sulla tulee kahdesta alaikäisestä lapsesta lapsilisiä yh-korotuksella 306€/kk. Jos lasten isä ei maksa elatusapua, niin Kela maksaa sitä sen 158€/lapsi/kk. Hupsista tuloja onkin 600€ enemmän, ja niistä voi sitten sen satasen tai kaksi säästää kuukaudessa.
Onkos sinulla lapsia? Puolisoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti. Kommentissani 46 en huomannut,, että 1700 olikin vaan nettopalkka eikä kaikki perheen tulot.
Vierailija kirjoitti:
1. Minä en polta tupakkaa, joten olen lähtökohtaisesti terveempi ja varakkaampi kuin sinä.
2. Minä en tue isoja tupakkayhtiöitä millään tavalla.
3. En roskaa toisin kuin tupakoivat ihmiset (myös lajittelen ne jätteet, joita meidän taloudessa tulee ja maksan niiden poiskuljetuksesta ihan itse).
4. Tiedostan köyhien maiden ongelmat, mutta en kuvittele, että ostamalla tupakkaa jotenkin helpottaisin kenenkään lapsen oloa missään päin maailmaa.
Kumpi meistä on fiksumpi? Minä. Ja koska tiedostan, että idioottien kanssa väittely on hukkaan heitettyä aikaa, tämä on viimeinen kommenttini tähän ketjuun. Mukavaa illanjatkoa.
En ole väittelyn vastapuoli mutta tästä kommentista tuli mieleen se Ylen dokumentti Intian tekstiilitehtaista. Siinä köyhät työntekijät tekee 16 tuntisia päiviä töitä että raha riittää elämiseen ja perheelle. Ainoa virike tupakka mihin heillä hupenee kolmasosa surkeasta palkasta.
Kun tehtaan pomolta kysyttiin miksei maksa enempi palkkaa työntekijöilleen niin rikas möhömaha paasasi että kun ovat vastuuttomia ja laiskoja ja hassaavat rahansa vain tupakkaan. Kuulostaa aivan sinulta. Itse poltin tupakkaa viimeksi armeijassa vaikka en tupakasta piittaakaan, kahdesta syystä:
1) Ei ollut mitään muuta tekemistä pakkasessa värjötellessä.
2) V*tutus oli kova joten hermosavut auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä, tuloni ovat siis palkka 1700€+tuet 600€.
Miten siis vaurastun? Iltapäivähoitomaksut 160€ kuussa, mikä on vielä toistaiseksi pakollinen. Ruoka 500€/kk. Puhelinlaskut, sähkö, vesi, se jääkiekko, sekä muut kulut, esim lääkäri, vaatteet jne.
Mistä siis säästän?
Meneekö puhelinlaskuihin satasia? Paljonko se jääkiekko maksaa per kk? Onko mahdollista saada kiekkoiluun jotain tukea?
Elämä on valintoja. On ihan ok valita kuten olet tehnyt, mutta sitten ei pidä itkeä sen perään ettei rahaa jää mihinkään. Tilanne kuitenkin on se että slla ei ole mitenkään pienet tulot, vaan kohtuullisen isot menot yhden huoltajan perheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti. Kommentissani 46 en huomannut,, että 1700 olikin vaan nettopalkka eikä kaikki perheen tulot.
Jos olis kaikki perheen tulot, niin tuolla summalla todennäköisesti saisi jo asumistukeakin hiukan. Mutta tokihan se on provosoivampaa kirjoittaa palstalle että nyyh, tulot on 1700€/kk ja pitää olla auto ja lapsen pelata jääkiekkoa. Kun oikeasti tulot on 2300€/kk ja aina voi tehdä valintoja. Lasten kanssakin voi asua vaikka kaksiossa, että saa vuokraa pienemmäksi.
Ei kai siitä ole kyse ettei köyhät kuuntelisi varakkaitten. Kyllähän niitä voi kuunnella vaikka aamusta iltaan, se on vasta kuuntelua. Kyse on enemmänkin siitä että oikeasti ottaa/kykenee ottamaan vaarin neuvoista. Ostotottumukset voivat olla myös eräänlainen pakkomielle, on vain pakko laittaa heti kaikki raha menemään, vaikkei haluaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkos sinulla lapsia? Puolisoa?
Kahden lapsen yh olen minäkin, siksipä sattumalta tiedän noi luvut lapsilisistä jne kohtalaisen omakohtaisesti. Kumpikaan lapsistani ei tosin pelaa jääkiekkoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siitä ole kyse ettei köyhät kuuntelisi varakkaitten. Kyllähän niitä voi kuunnella vaikka aamusta iltaan, se on vasta kuuntelua. Kyse on enemmänkin siitä että oikeasti ottaa/kykenee ottamaan vaarin neuvoista. Ostotottumukset voivat olla myös eräänlainen pakkomielle, on vain pakko laittaa heti kaikki raha menemään, vaikkei haluaisikaan.
Siis neuvoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein kun näitä säästövinkkejä näkee, on lista mitä kuluu välttämättömään, virkistysmenot ym.
Kun on varaa sitten virkistetään.
Mutta leipä ensin ja laskut.
Onhan se niinkin että neuvot ärsyttävät, mutta kun on kokenut että todella on omillaan ei ole ketään kenelle itkeä, oppii.
Ja se on suurimmalle osaa köyhiä aika röyhkeä "neuvo" muutenkin, kun ottaa huomioon että köyhät myös useimmiten syrjäytyvät kun virikkeihin ei ole elämässä varaa, muuta kuin pururadalla kävelyyn. Itse olen viimeksi käynyt ravintolassa syömässä reilu puoli vuotta sitten, halvinkin ruokalaji eli se joku 50-60 on vain yksinkertaisesti liian paljon. Se on köyhälle kahden viikon ruokarahat.
Jos mielestäsi on jotenkin köyhää että olet viimeksi ollut ravintolassa puoli vuotta sitten ja 50-60 e on halvinta mitä ravintolasta löytyy, et kyllä ymmärrä köyhyydestä tai rahankäytöstä mitään.
Itse olen melko keskiluokkainen. Kävin joulukuussa ravintolassa, lasku oli 45 e jälkiruoan, viinin ja alkudrinkin kera. Yksi suomen tunnetuimmista trattorioista oli paikka. Edellisestä ravintolakäynnistä oli puoli vuotta, silloin en maksanut itse koska juhlittiin isäni syntymäpäiviä -muuten en olisi mennytkään. Sitä edellisesti taas puoli vuotta, kaverin karonkka, ei maksanut sekään minulle mitään, en olisi silloinkaan mennyt ellei olisi tuollainen erikoistilanne.
On mitä suurinta henkistä köyhyyttä ajatella että virikkeitä saa vaan rahalla. Ainakin minulle luontoharrastus on parasta virikettä, siihen voi kuluttaa tuntikausia joka viikko. Ainoa mihin menee rahaa on kengät ja jos nyt jonkun kasvikirjan haluaa ostaa. Niitäkin saa kirjastosta.
Ap:n tuttavaperhe vaikuttaa minusta lähinnä tuhlailevalta mutta ei köyhältä. Asunto on heillä ilmeisesti ihan hyvänkokoinen eikä mikään kerrostalokämppä, kun ulkoporealtaat ja vesiskootterit löytyy. Velkaa heillä toki ilmeisesti on, mutta näemmä myös velanmaksukykyäkin sen verran, että lisää velkaa saa.
Jotenkin mulle jäi mielikuva että perhettä itseään ei heidän tuhlaileva elämäntyylinsä haittaa ja he itseasiassa nauttivat siitä. Jos näin on, niin ei ehkä kannata jakaa neuvoja, joita toiset eivät kaipaa.