Miksi Aina varakkaat neuvovat köyhiä rahankäytössä
mutta eivät kuuntele köyhien ongelmaa siitä, miksi raha ei riitä? Esim neuvotaan puskurirahaston keräämiseen eikä ymmärretä että joka sentti menee reaaliaikaseen käyttöön.
Kommentit (168)
Olisko varakkailla varojensa myötä jotain näyttöä siitä että hallitsevat raha-asiansa? Kyselisitkö itse vaikka koiranhoitovinkkejä kolmen lehmän omistajalta?
Moni varakas on itse ollut joskus köyhä. Jos joka sentti menee reaaliaikaiseen käyttöön, ei ikinä vaurastu. Menoja voi yrittää karsia ja tuloja lisätä, on toki tietty absoluuttinen minimisumma mitä hengissä pysymiseen tarvitaan, eli ruokaa ja katto pään päälle. Suuri osa muusta kulutuksesta on vain mielihaluja.
Puskurirahastonkin voi aloittaa pienestä. Jos sitä rahaa ei ole yhtään, niin 2€ viikossa on 104€ vuodessa. Sen pitäisi olla iso summa sellaiselle, jolla ei ole mitään. Harvalla on satasia tai tonneja ylimääräistä säästämiseen, mutta euroja ja kymmeniä euroja voi jostakin pystyä nipistämään.
Aina varakkaalla on siihen rahaa, koska köyhä on aina varaton.
Koska me näemme mihin teidän rahat valuu.
Ei olisi minullakaan varaa olla kotona vaikka lapset jo isoja, mikäli asuttaisikin vuokralla ja ruokaan ym viihteeseen menisi jatkuvasti ylimääräistä.
Moniko valittaa köyhyyttä ja kotona viihdepakettia ym liittymiä useita.
Niinpä. Mitä hyötyä on kysyä neuvoja sellaiselta, joka on samassa asemassa?
Vaikka niinhän se on tällä palstalla monessa asiassa. Esim. jos lapsi nukkuu/syö huonosti, hyvin nukkuvan/syövän lapsen äiti ei saisi neuvoa.
Millä natsoilla se toinen köyhä neuvoo, kun ei saa itsekään mitään säästöön?
Suurin osa varakkaiden vauraudesta tulee suvulta esim. perinnön tai erilaisten rahastojen yms. muodossa. Vain harvat ovat itse tehneet vaurautensa. On mukavaa esittää nuorta talousneroa, kun lähtökohta on sellainen vauraus, jonka eteen ei ole itse tarvinnut tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa varakkaiden vauraudesta tulee suvulta esim. perinnön tai erilaisten rahastojen yms. muodossa. Vain harvat ovat itse tehneet vaurautensa. On mukavaa esittää nuorta talousneroa, kun lähtökohta on sellainen vauraus, jonka eteen ei ole itse tarvinnut tehdä mitään.
Suurin osa on kyllä ne säästönsä kerännyt ihan palkkatöillä.
Tuttu on ihan persaukinen ja rahankäyttö mitä sattuu. Osti sitten vielä yli 20 000 euron auton, vaikka elää ihan kädestä suuhun kaupungin vuokra-asunnossa eikä meinaa selvitä osamaksuista. Voisin ainakin neuvoa, että lakkaa hassaamasta rahaa typeryyksiin, jos ei saa säästettyä mitään.
no mihin se säästynyt kymppi laitetaan?
Koska moni on ollut köyhä, ottanut opikseen ja pistänyt elämänsä kuntoon.
Tulee halu kertoa etenkin nuorelle ihmiselle, että sinun ei tarvitse olla köyhä, jos teet fiksumpia valintoja. Toki tuohon on poikkeuksia, neliraajahalvaantuneelle en noin sanoisi, mutta ei valtaosa köyhistä ole vakavasti sairaita.
Vastaus on yleensä vihaa ja haistattelua, tuntuu että osa haluaakin olla köyhiä. Tai ainakaan ei ole valmis panostamaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan ole perinyt vielä yhtään mitään, enkä ole saanut vanhemmiltani rahaa sen jälkeen kun muutin kotoa. Olen kahden lapsen työssäkäyvä yh. En ole talousnero, mutta todella tarkka rahasta, koska on ollut pitkään pakko olla.
Minulla on omistusasunto, josta on velkaa, mutta myös säästöjä ja sijoituksia sen verran kuin sitä lainaa on. Tämä siksi, että olen heti siitä hetkestä kun menin ensimmäisen kerran töihin, säästänyt jokaisesta palkasta. Ikää on nyt vähän yli 40v.
Lapsilisien lisäksi saan kahdesta lapsesta elatusmaksua yhteensä 110€. En ole köyhä, mutta en laske itseäni rikkaaksikaan. Erona moneen täällä palstalla on se, että kuukausittaiset kuluni ovat todella pienet.
Tietenkin pienituloisen potentiaali säästämiseen ja sijoittamiseen on pienempi kuin suurituloisella. Kyllä varakkaat tämän ymmärtävät. Mutta sivusta päin on selvästi nähtävissä, että rahan taju puuttuu. Ei ole käsitystä siitä mikä on tarpeellista ja kohtuullista ja mikä ylimääräistä humputtelua. Ei ymmärretä rahan aika-arvoa ts. sitä, että kulutusta lykkäämällä ostovoima lisääntyy. Se on ihan oma valinta, onko käytettävissä olevat tulot palkka - osamaksut vai palkka + osingot.
Säästämisen ja sijoittamisen aloittaminen on tuskallisen hidasta alkuvaiheessa. Mutta ajan kanssa ne sijoitukset ja niistä tulevat tuotot karttuvat ja jo 10 vuoden kohdalla osingot ovat ihan merkittävä lisä niihin palkasta laitettaviin säästöihin. Moni pienituloinen jää köyhäksi, kun ei ole sitä kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Elämä on tässä ja nyt ja hautaan ei saa mitään. Eikä jää sitten lapsillekaan perintöä, jonka turvin heidän elämänsä olisi hieman helpompaa.
Varakkaat voi jakaa kahteen ryhmään:
2/3 jotka vaurastuneet vanhempiensa avulla, tykkäävät neuvoa ja kuvitella itsensä paremmaksi, vaikka todennäköisesti olisivat köyhiä ilman vanhempiaan.
1/3 joka omalla työllä nollasta alkaen vaurastuneet. Näitä kannattaa kuunnella koska heidän neuvojensa avulla nimenomaan ovat varakkaita eikä köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Moni varakas on itse ollut joskus köyhä. Jos joka sentti menee reaaliaikaiseen käyttöön, ei ikinä vaurastu. Menoja voi yrittää karsia ja tuloja lisätä, on toki tietty absoluuttinen minimisumma mitä hengissä pysymiseen tarvitaan, eli ruokaa ja katto pään päälle. Suuri osa muusta kulutuksesta on vain mielihaluja.
Puskurirahastonkin voi aloittaa pienestä. Jos sitä rahaa ei ole yhtään, niin 2€ viikossa on 104€ vuodessa. Sen pitäisi olla iso summa sellaiselle, jolla ei ole mitään. Harvalla on satasia tai tonneja ylimääräistä säästämiseen, mutta euroja ja kymmeniä euroja voi jostakin pystyä nipistämään.
Tämä nimenomaan. JOS rahaa ei ole yhtään, ei ole sitä 2€ viikossa laittaa mihinkään säästöön. Varakkaat eivät osaa kuvitella mitä tarkoittaa rahattomuus, kun heille se on sitä ettei ole satasta tilillä.
No jotkut jotka ovat aina olleet varakkaita eivät varmaan osaa mennä ihan köyhän nahkoihin. Sekin on totta että pienestäkin voi aloittaa säästtämisen. Se kyllä edellyttää että on työpaikka. Jos on pitkään työtön niin se on kyllä vaikeaa, kyllä ne rahat on niin pieniä. Itse olen aina ollut pienipalkkainen ja vasta nyt keski-ikäisenä on vähän parempi tilanne. Pärjään kun en törsäile liikoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos useammalta (90%) otettaisi omaisuus pois ja itse ansaittu omaisuus, niin eivät onnistuisi menestymään uudestaan tai edes kolmatta kertaa.
Tähän löytyy ihan tutkimuskin.
Eli ympäristö ja sopiva hetki sekä tuuri on niitä menestykseen vaikuttavia tekijöitä. Ei niinkään itse henkilö, vaikka hän niin itselleen valheellisesti uskotteleekin.
Ehkä kuvittelevat olevansa siksi varakkaita koska ovat niin eteviä rahankäyttäjiä.