Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan oppia uuden haastavan kielen, mutta minkä?

Lingua
07.01.2020 |

Suomi, Ruotsi, Englanti, Ranska ja Saksa, ei niitä koska osaan jo mutta joku muu. Suosituksia perusteluineen. =)

Kommentit (129)

Vierailija
41/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olet kiinnostunut? Menet ko maahan, perehdyt kieleen. Käytännössä sen oppii.

Vierailija
42/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostavia ja haastavia kieliä toki maailmasta löytyy, mutta riippuu sitten asuinpaikasta ja kulloisistakin trendeistä, mitä niistä pääsee jossain lähistöllä opiskelemaan - etenkin alkeistasoa enempää. Ja miten kauaksi on matkustettava, jotta kieltä pääsee harjoittelemaan riittävän usein oikeassa ympäristössä. 

Minä opiskelen niinkin läheistä kieltä kuin viro, ja vain isoimmissa kaupungeissa on tarjolla muita kuin alkeis- tai alemman keskitason kursseja, ja niilläkin edetään etanan vauhtia. Verkkokursseja on, mutta puhumaanhan niillä ei opi. Onneksi Viroon (vaikka kieli ei ihan helppo olekaan muuten kuin ehkä alkeiden osalta) on helppoa ja edullista matkustaa puhumista harjoittelemaan. Tavalliset arkiset matkailutilanteet eivät tosin kovin kauan haastetta tarjoa, joten aina pitää yrittää keksiä jotain muutakin, jotta keskustelutaito kehittyisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele puhumaan savoa ymmärrettävästi.

Hauska idea. =) Tähtään kansainvälisille markkinoille joten en halua oppia yhtä Suomen murretta.

Vierailija
44/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostavia ja haastavia kieliä toki maailmasta löytyy, mutta riippuu sitten asuinpaikasta ja kulloisistakin trendeistä, mitä niistä pääsee jossain lähistöllä opiskelemaan - etenkin alkeistasoa enempää. Ja miten kauaksi on matkustettava, jotta kieltä pääsee harjoittelemaan riittävän usein oikeassa ympäristössä. 

Minä opiskelen niinkin läheistä kieltä kuin viro, ja vain isoimmissa kaupungeissa on tarjolla muita kuin alkeis- tai alemman keskitason kursseja, ja niilläkin edetään etanan vauhtia. Verkkokursseja on, mutta puhumaanhan niillä ei opi. Onneksi Viroon (vaikka kieli ei ihan helppo olekaan muuten kuin ehkä alkeiden osalta) on helppoa ja edullista matkustaa puhumista harjoittelemaan. Tavalliset arkiset matkailutilanteet eivät tosin kovin kauan haastetta tarjoa, joten aina pitää yrittää keksiä jotain muutakin, jotta keskustelutaito kehittyisi. 

Nykyisin kieltenopiskelu tarjontaa supistanee se, että Euroopassa puhutaan erikielisten kesken englantia. Olen tavannut Suomessa asuviakin, jotka ovat turhautuneita, kun haluaisivat oppia kieltä, mutta ihmiset ryhtyvät heti puhumaan englantia.

Vierailija
45/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kielet on ihan yhtä "haastavia". Ei ole mitään oikeaa mittatikkua, jolla asiaa edes voitaisiin mitata. Ja kirjaimet eivät ole kieltä. Muutenkin nämä kieliin liittyvät ketjut ovat ihan bullshittiä!

Höpsis. Todellakin toiset kielet ovat haastavampia kuin toiset, siitä ei ole puolta sanaakaan. 

Vierailija
46/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä olet kiinnostunut? Menet ko maahan, perehdyt kieleen. Käytännössä sen oppii.

Olen kiinnostunut Venäjästä, Italiasta, Kiinasta, Japanista ja Koreasta. =) Lyhyellä vierailulla ei paljoa opi, maahan pitäisi olla oleskelulupa ja työ.

Vierailija
47/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin kieltenopiskelu tarjontaa supistanee se, että Euroopassa puhutaan erikielisten kesken englantia. Olen tavannut Suomessa asuviakin, jotka ovat turhautuneita, kun haluaisivat oppia kieltä, mutta ihmiset ryhtyvät heti puhumaan englantia.

Joo, mullekin on Virossa asiakkaana ollessani aiemmin muutamassa paikassa vastattu englanniksi, mikä on mielestäni hyvin epäkohteliasta, kun asiakas on kerran ilmaissut haluavansa puhua viroa. 

Vierailija
48/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Portugali. On vaikea mutta hyödyllinen siinäkin mielessä että portugalia puhuva ymmärtää espanjaa, mutta espanjaa puhuva ei portugalia.

Pärjää Portugalissa, Brasiliassa ja tietyissä osissa Afrikkaa.

Vierailija
49/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sindaria.

Vierailija
50/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poislukien kanji-merkit tietenkin. Hiraganat ja katakanat oppii viikossa-kahdessa helposti jos yhtään on motivaatiota. Lausuminen hyvin samankaltaista.

Suomalainen ystäväni oppi hiraganat ja katakanat alle puolessa tunnissa. Kahdessa viikossa osasi esitellä itsensä, kertoa perheestään ja tilata kahvilassa.

Vierailija
51/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Georgialaiset kirjaimet. Voi että.

Häh? Mitä niistä?

Vierailija
52/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kreikassa on haastetta, sekä nyky- että muinaiskreikassa.

Vierailija
53/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lingua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kiinnostunut Venäjästä, Italiasta, Kiinasta, Japanista ja Koreasta. =) Lyhyellä vierailulla ei paljoa opi, maahan pitäisi olla oleskelulupa ja työ.

Tuollaiset kaukomaat tai viisumin vaativat maat ovat kielen harjoittelun kannalta vaikeita. Italia on noista helpoin siinä mielessä. Tosin aika tavallinen opiskeltava vieras kieli joka puolella Eurooppaa vähintään. 

Vierailija
54/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanskrit

Vierailija
55/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pandžabi

Vierailija
56/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kielet on ihan yhtä "haastavia". Ei ole mitään oikeaa mittatikkua, jolla asiaa edes voitaisiin mitata. Ja kirjaimet eivät ole kieltä. Muutenkin nämä kieliin liittyvät ketjut ovat ihan bullshittiä!

Höpsis. Todellakin toiset kielet ovat haastavampia kuin toiset, siitä ei ole puolta sanaakaan. 

Selvä. Kirjoitapa artikkeli asiasta Virittäjään, tai jopa Languageen! Odotan artikkeliasi innolla!

Vierailija
57/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heti kun olen saanut päätettyä opittavan kielen aion hankkia yksityisen natiivin opettajan. =)

Vierailija
58/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Xhosa, tämä Etelä-Afrikan naksuttelukieli. Siinä on haastetta.

Öööööö?!? Ehkäpä paremminkin nama...

Vierailija
59/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvä. Kirjoitapa artikkeli asiasta Virittäjään, tai jopa Languageen! Odotan artikkeliasi innolla!

Mä oon joskus aikaisemminkin nähnyt sun kommentin, jossa kehotetaan kirjoittamaan artikkeli Virittäjään tai Languageen. Vissiin sulla ei ole muuta kielitieteellistä osaamista kuin se, että tiedät kahden kielitieteellisen julkaisun nimi, nimittäin totta kai kielissä on vaikeampia ja helpompia. Tietenkin tämä riippuu myös siitä, mitä on kielenoppijan äidinkieli ja millaisia kieliä hän osaa. Kyllä esim. mulle, suomalaiselle, viron oppiminen on ollut paljon helpompaa kuin heprean, jossa on jo paljon sellaisia piirteitä, mitä osaamissani indoeurooppalaisissa tai suomalais-ungrilaisissa kielissä ei ole lainkaan.

Vierailija
60/129 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy lisää kehotuksia kirjoittaa artikkeli Virittäjään tai Languageen:

https://www.vauva.fi/comment/23854950

https://www.vauva.fi/keskustelu/2872454/miksi-moni-kirjoittaa-olekaan-k…

:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän