Haluan oppia uuden haastavan kielen, mutta minkä?
Suomi, Ruotsi, Englanti, Ranska ja Saksa, ei niitä koska osaan jo mutta joku muu. Suosituksia perusteluineen. =)
Kommentit (129)
Napulitanu (eli Napolin alueen perinteinen kieli)
Poikkeaa muuten italiasta ihan kummasti, eli on nykyisin katsottu jo ihan omaksi, romaaniseksi kielekseen.
Vierailija kirjoitti:
Viiittomakieli on kansaiväisin.
Jokaisella kielellä on oma viittomakielensä, eli jos osaat viittoa "suomeksi", et pärjää sillä välttämättä Ranskassa. Toki on paljon yleisiä, yhistäviä viittomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porukat täällä ehdottaa kiinaa ja hyvä niin. Jos sitä alat opiskella niin mieti tarkkaan haluatko oppia mandariinikiinaa vai kantoninkiinaa. Kaksi tyystin eri asiaa ja niiden puhujat eivät ymmärrä toisiaan.
Eikö mandariini ole se virallinen kieli? Vai onko kaksi koulukieltäkin?
Mandariinia puhutaan laajemmalla alueella, kantoninkiina on virallinen kieli Macaossa, Hong Kongissa, Kaakkois-Kiinassa ja muillakin pienillä Aasian alueilla.
Vierailija kirjoitti:
Jospa vaikka suomi. Kielten nimet kirjoitetaan pienellä.
Anteeksi äidinkieleni on Englanti mutta osaan Suomea sen verran että pärjään työssä. =)
Ap kaipaa haastetta, suosittelen kiinan, korean tai japanin kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porukat täällä ehdottaa kiinaa ja hyvä niin. Jos sitä alat opiskella niin mieti tarkkaan haluatko oppia mandariinikiinaa vai kantoninkiinaa. Kaksi tyystin eri asiaa ja niiden puhujat eivät ymmärrä toisiaan.
Eikö mandariini ole se virallinen kieli? Vai onko kaksi koulukieltäkin?
Mandariinia puhutaan laajemmalla alueella, kantoninkiina on virallinen kieli Macaossa, Hong Kongissa, Kaakkois-Kiinassa ja muillakin pienillä Aasian alueilla.
Osaatko kumpaakin? =)
Klassinen heprea ollut tähänastisista kielistä mukavin opeteltava. Ei liian vaikeaa kielioppia, mutta kirjoitusmerkit ja sanojen monet merkitykset ylläpitävät mielenkiintoa. Tietenkään klassisesta hepreasta ei ole oikeassa elämässä hyötyä kuin teologille tai juutalaiselle, mutta kielenä kiva opiskella!
Hyödyllisenä lempparina korean kieli. Erityisen hauska lausuttava.
Venäjä ei kovin vaikea ole, minäkin olen aika keskinkertaisella kielipäällä oppinut jonkin verran. Mutta siitä varmaan on eniten hyötyä, jos asuu itä-Suomessa. Itse kyllä aion kokeilla japania, jos jossain on kursseja. Siitä uskon hyötyvänikin joskus. En itse lähtisi tavoittelemaan erikoisuutta, vaan miettimään, mistä oikeasti on hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Venäjä ei kovin vaikea ole, minäkin olen aika keskinkertaisella kielipäällä oppinut jonkin verran. Mutta siitä varmaan on eniten hyötyä, jos asuu itä-Suomessa. Itse kyllä aion kokeilla japania, jos jossain on kursseja. Siitä uskon hyötyvänikin joskus. En itse lähtisi tavoittelemaan erikoisuutta, vaan miettimään, mistä oikeasti on hyötyä.
Miten japanin kieli hyödyttää sinua?
Motiivisi ei ole ihan kohdallaan. Aito kiinnostus tiettyä kieltä ja kulttuuria kohtaan on lähtökohta hyvälle kielitaidon oppimiselle, vaikeus ja haastavuus ei.
Toki jos olet todellinen sisupussi, auttaa se. Mutta miksi nähdä vaiva, jos et ole kiinnostunut kyseisestä maasta?
T. Alalla
Opettele puhumaan savoa ymmärrettävästi.
Arabia.Siinä sitä riittää haastetta kun opettelee kirjaimet , ääntämisen ja oikealta vasemmalle lukemisen.Olen nyt muutaman vuoden sitä opiskellut ja kyllä on vaikeaa.
Kaikki kielet on ihan yhtä "haastavia". Ei ole mitään oikeaa mittatikkua, jolla asiaa edes voitaisiin mitata. Ja kirjaimet eivät ole kieltä. Muutenkin nämä kieliin liittyvät ketjut ovat ihan bullshittiä!
Japani on suomalaiselle sitä paitsi helppo kieli oppia.
Vierailija kirjoitti:
Japani on suomalaiselle sitä paitsi helppo kieli oppia.
Missä tämä asia on todistettu?
Poislukien kanji-merkit tietenkin. Hiraganat ja katakanat oppii viikossa-kahdessa helposti jos yhtään on motivaatiota. Lausuminen hyvin samankaltaista.
Vierailija kirjoitti:
Motiivisi ei ole ihan kohdallaan. Aito kiinnostus tiettyä kieltä ja kulttuuria kohtaan on lähtökohta hyvälle kielitaidon oppimiselle, vaikeus ja haastavuus ei.
Toki jos olet todellinen sisupussi, auttaa se. Mutta miksi nähdä vaiva, jos et ole kiinnostunut kyseisestä maasta?
T. Alalla
Olen kiinnostunut useasta maasta ja mietin eri vaihtoehtoja. Olen intohimoinen kielten opiskelija. =) Haluan oppia kielen jota voin hyödyntää jatkossakin.
Xhosa, tämä Etelä-Afrikan naksuttelukieli. Siinä on haastetta.
Miten niin? Suomalaista viittomankieltä käytetään vain Suomessa. Lähes jokaisella maalla on oma erilainen viittomankielensä, jotka eroavat toisistaan ihan yhtä paljon kuin puhutut kielet. Ei ole olemassa yhtä kansainvälistä "yleisviittomankieltä" jota ymmärrettäisiin eri puolilla maailmaa.