Vauva paleltui kuoliaaksi vaunuissa -20 asteen pakkasella Venäjällä.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/9703bbd5-71a9-4dec-a662-c38578c2535f
Itse muistelen reilussa 20 asteessakin nukuttaneeni vauvaa ulkona useamman tunnin. Toppapuku, makuupussi ja vaunujen suuaukon suojana paksu pyyhe. Lämpimänä pysyi, välillä kävin toki tarkkailemassa.
Kommentit (32)
Ikävää tää kylmä ilmasto. Jos olisi ollut Afrikassa ei olisi kuollut.
Minulla ei ole lapsia joten haluaisin tietää että mihin tuo tapa Suomessa perustuu? Onko siitä jotain näyttöä että se vahvistaa vastustuskykyä tms.? Onko se ihan neuvolan ohjeistama tapa?
Ja mistä voi tietää onko pienellä vauvalla kylmä kun sitä pitää pakkasessa?
Ehkä he nukutti sitä yöllä siellä, koska lapsi nukkui niin helpommin. Toisaalta Venäjällä on sisälläkin aika kylmä.
Kuka vauva nukkuu 5 tuntia? Ja kuka vauva ei itke ja herää siihen että palelee, on huono olo? Varmaan tässä on jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lapsia joten haluaisin tietää että mihin tuo tapa Suomessa perustuu? Onko siitä jotain näyttöä että se vahvistaa vastustuskykyä tms.? Onko se ihan neuvolan ohjeistama tapa?
Oma poika ainakin huusi, ku hyeena, jos hänellä oli käsillä kylmä. Eli tyhmä mutsi oli laittanut liian ohuelti käsiin vaatetta. Huuto loppu, kun lämpöä tul.
Joko vauva on jätetty yöksi ulos taikka äiti on ollut päivällä(kin) kännissä. En ihmettelisi kumpaakaan, kun Venäjästä on kyse.
Toivottavasti ehti ottamaan Jeesuksen sydämeensä ja pääsi Taivaan kotiin, ettei joutunut läheisineen kadotukseen ja palamaan iäisyyden palavassa järvessä.
20 asteen pakkasessa ei laiteta vauvaa ulos nukkumaan, ei ainakaan viideksi tunniksi. Itse laitoin ulos nukkumaan alle 10 asteen pakkasissa.
Vaunun pohjalle laitoin lampaantaljan, sitten kantokassi, jossa vauva oli makuupussissa kerrosvaatetuksessa ja ulkoilupuvussa.
Vauva oli aina lämmin, kun otin sisälle. Ei yhtään hikinen vaan sopivan lämmin ja tyytyväinen. Nukkui äärettömän hyvin ulkona raikkaassa ilmassa.
Äitini kertoman mukaan myös minä ja sisarukseni olemme nukkuneet ulkona parhaiten.
Mutta joo, joku tolkku pitää olla siinäkin hommassa.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää tää kylmä ilmasto. Jos olisi ollut Afrikassa ei olisi kuollut.
Siellä lapsi olisi päätynyt leijonan mahaan tai saanut lämpöhalvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Voi kyllä hyvin olla tahallista.
Varmaan äiskä ja iskä juoneet votkaa vähän liikaa ja lapsi unohtunut ulkosalle.
Meillä on aina vauvat nukkuneet yli - 20 pakkasilla ulkona tuntikausia.
Vierailija kirjoitti:
Kuka vauva nukkuu 5 tuntia? Ja kuka vauva ei itke ja herää siihen että palelee, on huono olo? Varmaan tässä on jotain muuta.
Yksi minun lapsistani nukkui. Pakkasta oli 30 astetta, alla porontalja, päällä untuvapeitto ja vielä lämpimät villavaatteet.
Mullakin tuli mieleen, että onko sittenkin ollut kyse jostakin muusta. Suomalaisvauvojen nukuttaminen ulkona todistaa, että ei se vaarallista ole, tietenkin hyvin puettuna.
Vierailija kirjoitti:
Olikohan Arvo Ylppö aikoinaan, joka opasti lasten nukuttamiseen ulkona. Ennen ei ollut niin hyvä sisäilma (hellansavua, tupakointia) ja ihmisillä oli kaikenlaisia kulkutauteja.
Jos et ole koskaan nukkunut itse ulkona, niin suosittelen. Viileä, raikas ilma nukuttaa mukavasti, kun keholla on lämmin.
Vauva kyllä itkee, jos on liian kylmä tai kuuma.
Liian vähissä vaatteissa, saattanut olla. Tosin vaikea tajuta että jätetään - 20 astetta, mutta ehkäpä ihan tavainomasta naisen asuinpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuka vauva nukkuu 5 tuntia?
Kyllä minun vauvani ainakin nukkui silloin tällöin viiden tunnin päiväunet ulkona, varmaan niitä on muitakin.
Jotenkin kuitenkin tulee mieleen, että olisko jotain muutakin kyseessä. viiden tunnin unet? Eikö lapsi ole ollenkaan itkenyt kylmyyttään?
Surullista