Haluan oppia uuden haastavan kielen, mutta minkä?
Suomi, Ruotsi, Englanti, Ranska ja Saksa, ei niitä koska osaan jo mutta joku muu. Suosituksia perusteluineen. =)
Kommentit (129)
Ehdotan rakkaudenkieltä. Se on tosi vaikea kun osa on kateellinen kumppanilleen ja osa vaatii kumppanilta sellaista mihin ei ole itsekkään valmis. Osa sitten nalkuttaa, eli käyttää henkistä väkivaltaa ja osa käyttää sitten fyysistä. Jotkut eivät tiedä rakkaudesta mitään vaan tahtovat vain jonkun ja sitten on vielä nämä jotka vihaavat toista sukupuolta, mutta eivät tunne eroottisia tunteita omaankaan. Se on vaikeaa laittaa oma ego syrjään ja sallia itsensä rakastua ihmiseen sellaisena kuin tämä on, eikä yrittää muovata tästä sellaista mikä pitäisi olla.
En kai koskaan oppinut ja nyt kun olen ehkä vähän kartalla, niin en enää jaksa ottaa riskiä, että onko toinen kartalla, kun elämä on tosi hyvää ilmankin. M
Miten olisi boksin ulkopuolelta joku fiktiivinen kieli, kuten klingon tai sindar?
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan rakkaudenkieltä. Se on tosi vaikea kun osa on kateellinen kumppanilleen ja osa vaatii kumppanilta sellaista mihin ei ole itsekkään valmis. Osa sitten nalkuttaa, eli käyttää henkistä väkivaltaa ja osa käyttää sitten fyysistä. Jotkut eivät tiedä rakkaudesta mitään vaan tahtovat vain jonkun ja sitten on vielä nämä jotka vihaavat toista sukupuolta, mutta eivät tunne eroottisia tunteita omaankaan. Se on vaikeaa laittaa oma ego syrjään ja sallia itsensä rakastua ihmiseen sellaisena kuin tämä on, eikä yrittää muovata tästä sellaista mikä pitäisi olla.
En kai koskaan oppinut ja nyt kun olen ehkä vähän kartalla, niin en enää jaksa ottaa riskiä, että onko toinen kartalla, kun elämä on tosi hyvää ilmankin. M
Rakkauden kieliäkin on ainakin viisi. Vaikka aidosti rakastaisi toista, eikä ole häiriintynyt, saattaa puhua eri kieltä kuin kumppaninsa.
Lingua kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä olet kiinnostunut? Menet ko maahan, perehdyt kieleen. Käytännössä sen oppii.
Olen kiinnostunut Venäjästä, Italiasta, Kiinasta, Japanista ja Koreasta. =) Lyhyellä vierailulla ei paljoa opi, maahan pitäisi olla oleskelulupa ja työ.
No.. Italia ei kyllä ole mitenkään haastava, jos nimenomaan haastavaa kieltä etsit opiskeltavaksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakkauden kieliäkin on ainakin viisi. Vaikka aidosti rakastaisi toista, eikä ole häiriintynyt, saattaa puhua eri kieltä kuin kumppaninsa.
Ei. Se on kyky ottaa toinen huomioon. Itselleen voi tietenkin selitellä mitä tahansa.
Riippuu hieman siitä, kuinka 'haastavan', ja miksi (eli vain omaksi iloksi, vai esim. työmahdollisuuksien takia).
Espanja on helppo päästä alkuun, muuttuu myöhemmin haastavaksi. Sillä avautuisi kokonainen manner, tai itse asiassa puolitoista, noin kulttuurin ja urakehityksen kannalta.
Kiina on tietysti yksi varteenotettava, ottaen huomioon miten valtava se maa on monessakin mielessä, ja lisäksi kiinalla on aika paljon käyttöä muuallakin Aasiassa kuin vain Kiinassa.
Arabia on siitä mielenkiintoinen, että puhuminen ei ole kovinkaan vaikeaa, eli pääset sen syrjästä kiinni melko helposti. Mutta kirjoittaminen on sitten erittäin vaikeaa, eli haastetta riittää moneksi vuodeksi. Ja silläkin avautuisi melko kattava ja rikas kulttuuri, lähes koko Lähi-Itä ja Pohjois-Afrikka.