Haluan oppia uuden haastavan kielen, mutta minkä?
Suomi, Ruotsi, Englanti, Ranska ja Saksa, ei niitä koska osaan jo mutta joku muu. Suosituksia perusteluineen. =)
Kommentit (129)
Ehdotan puolaa ja portugalia. Molempia yritin opiskella noissa maissa asuessani, mutta jäivät muutamaan hassuun fraasiin. Opin sittemmin sanomaan sujuvasti molemmilla kielillä "en puhu puolaa/portugalia"!
Lisää kehotuksia kirjoitella Virittäjään tai Languageen:
https://www.vauva.fi/comment/38890594
https://www.vauva.fi/keskustelu/2985265/keikkatyolaisen-tulot?page=2
Osaat saksaa, niin opettele nyt ainakin hollanti ja afrikaans kylkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Xhosa, tämä Etelä-Afrikan naksuttelukieli. Siinä on haastetta.
Öööööö?!? Ehkäpä paremminkin nama...
Mitä tuo kommentti tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Lingua kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä olet kiinnostunut? Menet ko maahan, perehdyt kieleen. Käytännössä sen oppii.
Olen kiinnostunut Venäjästä, Italiasta, Kiinasta, Japanista ja Koreasta. =) Lyhyellä vierailulla ei paljoa opi, maahan pitäisi olla oleskelulupa ja työ.
Tuollaiset kaukomaat tai viisumin vaativat maat ovat kielen harjoittelun kannalta vaikeita. Italia on noista helpoin siinä mielessä. Tosin aika tavallinen opiskeltava vieras kieli joka puolella Eurooppaa vähintään.
Siinä tapauksessa Italia tippuu sitten vaihtoehdoista pois, koska en halua helppoutta. =)
Lingua kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavia ja haastavia kieliä toki maailmasta löytyy, mutta riippuu sitten asuinpaikasta ja kulloisistakin trendeistä, mitä niistä pääsee jossain lähistöllä opiskelemaan - etenkin alkeistasoa enempää. Ja miten kauaksi on matkustettava, jotta kieltä pääsee harjoittelemaan riittävän usein oikeassa ympäristössä.
Minä opiskelen niinkin läheistä kieltä kuin viro, ja vain isoimmissa kaupungeissa on tarjolla muita kuin alkeis- tai alemman keskitason kursseja, ja niilläkin edetään etanan vauhtia. Verkkokursseja on, mutta puhumaanhan niillä ei opi. Onneksi Viroon (vaikka kieli ei ihan helppo olekaan muuten kuin ehkä alkeiden osalta) on helppoa ja edullista matkustaa puhumista harjoittelemaan. Tavalliset arkiset matkailutilanteet eivät tosin kovin kauan haastetta tarjoa, joten aina pitää yrittää keksiä jotain muutakin, jotta keskustelutaito kehittyisi.
Nykyisin kieltenopiskelu tarjontaa supistanee se, että Euroopassa puhutaan erikielisten kesken englantia. Olen tavannut Suomessa asuviakin, jotka ovat turhautuneita, kun haluaisivat oppia kieltä, mutta ihmiset ryhtyvät heti puhumaan englantia.
Heti kun olen saanut päätettyä opittavan kielen aion hankkia yksityisen natiivin opettajan. =)
Toivottavasti pätevän kielensä opettajan. Muuten turhaudut pian.
Mulla on ollut natiivi opettaja, joka ei ollut pätevä kielenopettaja. Kyllähän siinä perusasiat oppii, mutta on se aika ikävää pian, kun opettaja osaa kyllä (yleensä) kertoa, miten tämä asia sanotaan, muttei perustella miksi tai kertoa, missä tapauksissa on niin ja missä taas ei. Lisäksi siinä oppii lähinnä puhekielen (joka voi olla myös tietyn alueen murretta), ei oikeaa kielioppia ja kirjakieltä.
Lingua kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lingua kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä olet kiinnostunut? Menet ko maahan, perehdyt kieleen. Käytännössä sen oppii.
Olen kiinnostunut Venäjästä, Italiasta, Kiinasta, Japanista ja Koreasta. =) Lyhyellä vierailulla ei paljoa opi, maahan pitäisi olla oleskelulupa ja työ.
Tuollaiset kaukomaat tai viisumin vaativat maat ovat kielen harjoittelun kannalta vaikeita. Italia on noista helpoin siinä mielessä. Tosin aika tavallinen opiskeltava vieras kieli joka puolella Eurooppaa vähintään.
Siinä tapauksessa Italia tippuu sitten vaihtoehdoista pois, koska en halua helppoutta. =)
Napolin kieltä sitten, jota joku jo ehdottikin.
Vierailija kirjoitti:
Lingua kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lingua kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Napolin kieltä sitten, jota joku jo ehdottikin.
Ei kait se napolitano ole sen vaikeampaa kuin italia, se on vain vähän erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Motiivisi ei ole ihan kohdallaan. Aito kiinnostus tiettyä kieltä ja kulttuuria kohtaan on lähtökohta hyvälle kielitaidon oppimiselle, vaikeus ja haastavuus ei.
Toki jos olet todellinen sisupussi, auttaa se. Mutta miksi nähdä vaiva, jos et ole kiinnostunut kyseisestä maasta?
T. Alalla
Jos vaikka nauttii kielen opettelemisen aiheuttamasta haasteesta. Minä aloin opiskelemaan portugalia, vaikka en ole koskaan ollut erityisen kiinnostunut mistään maasta, jossa puhutaan portugalia. En halua lukea mitään tiettyjä portugalin kielisiä kirjoja tai välttämättä kuunnella lauluja. Toki teen näitä, koska haluan oppia.
Olen opiskellut portugalia nyt vuoden, mikä on minulle todella loistava saavutus. Olen aina rakastanut kieliä, mutta en jaksa keskittyä niiden opiskeluun. Olen siis innostunut kielestä viikon tai pari, kunnes haluan oppia jotain muuta. Sen takia olenkin niin hämmentynyt, että olen pitäytynyt portugalissa jo vuoden, vaikka en oikeastaan välitä koko kielestä. Niitä kieliä, joista olen oikeasti innostunut, en ole koskaan jaksanut opiskella kovin kauaa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Ai yhtä hyvin kuin ne venäläiset Suomessa, jotka eivät 10 vuodessakaan saa aikaan tunnistettavia lauseita suomeksi, tai ne Espanjassa asuvat suomalaiset ja britit, jotka osaavat korkeintaan tilata kaljaa espanjaksi?
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin ilmiantaa sinut stalkkaajaksi, mutta nyt en ole niin varma... Kiitos ansiostani?!?
Tsemppiä! On hieno saavutus sitten 🙂💪🏻.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin ilmiantaa sinut stalkkaajaksi, mutta nyt en ole niin varma... Kiitos ansiostani?!?
Kiva, että olet kuullut Virittäjästä ja Languagesta, mutta mä kerron sulle nyt myös sellaisesta ihmeellisestä asiasta kuin Google, jolla voi hakea verkkosivuilta sisältöä ihan käden käänteessä. Että nyt foliohattu pois päästä. Jos kirjoittelet aina samoja, typeriä kommentteja, niin niitä on aika helppo tältä sivustolta Googlen avulla hakea.
Japani ei ole haastavaa. Paitsi jos haluat hallita myös keigon, joka ei sekään mahdotonta, mutta muutamat ystäväni (japanilaisia, asuvat Japanissa) kertoivat, että heilläkin ajoittain vaikeuksia en kanssa. Jos ei sitä tarvitse osata, niin helpohko kieli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kielet on ihan yhtä "haastavia". Ei ole mitään oikeaa mittatikkua, jolla asiaa edes voitaisiin mitata. Ja kirjaimet eivät ole kieltä. Muutenkin nämä kieliin liittyvät ketjut ovat ihan bullshittiä!
Höpsis. Todellakin toiset kielet ovat haastavampia kuin toiset, siitä ei ole puolta sanaakaan.
Selvä. Kirjoitapa artikkeli asiasta Virittäjään, tai jopa Languageen! Odotan artikkeliasi innolla!
Olisiko joku CIA tai muu vastaava joka oli tutkinut kuinka monta tuntia määrättyjen kielten oppimiseen meni. Ruotsin pystyi oppimaan jollain 400 tunnin opiskelulla ja Turkin jollain 650 ja Kiinan ja Arabian vaati jotain 1100 tuntia. Joten kyllä minusta jos tämä tutkimus pitää paikkaansa vaikuttaa, että arabiaa on haastavampaa oppia kuin ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ystäväni oppi hiraganat ja katakanat alle puolessa tunnissa. Kahdessa viikossa osasi esitellä itsensä, kertoa perheestään ja tilata kahvilassa.
Vähän niin kuin Väyrynenkin luki Dostojevskin kootut viikonlopussa - alkuperäiskielellä. Pientä rajaa siihen nokitteluun, kiitos 😂 Lisää uskottavuutta, kato.
Valitse joku eksoottinen kieli, vaikkapa ndonga tai tigrinja. Niitä ei välttämättä pääse niin helposti / usein käyttämään tosielämässä, mutta sellaisen kielen taitajana jäisi suomalaisena ainakin helposti muiden ihmisten mieleen :)
Japani, mandariinikiina tai venäjä voisi olla hyödyllisimmät. Arabiakin varmaan aika haastava ja siinäkin omat kirjaimet.