Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa painostus autottomuuteen

Vierailija
28.12.2019 |

Olen suvussani vasta toinen sukupolvi naisia joilla on oma auto. Koen oman auton yhtenä riippumattomuuden välineenä, se on oma ja vain minä päätän mitä sillä tehdään, miehellä on oma auto. Jos meidän perheessä luovuttaisiin toisesta autosta, olisi se todennäköisesti mun auto, mies kun tarvitsee töissä autoa eikä heillä kukaan töissä kulje julkisilla.
Meillä töissä taas on paljon nuoria joita ahdistaa oman auton käyttö, toki ovat lapsettomia ja asuvat hyvien yhteiskunnan tarjoamien kulkuyhteyksien varrella. Minä taas en asu ja on lapsia joita kuljetellaan iltaisin harrastuksiin omalla autolla koska ei ole bussia tai ratikkaa. Nyt työnantaja suunnittelee vielä omalla autolla kulkemisen hankaloittamista. Lehdet täynnä autojen saastuttamista jne.

En ole valmis luopumaan omasta autosta ja sen tuomasta riippumattomuudesta. Nyt olisi vertaistuki poikaa muilta samalla lailla ajattelevilta.

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda koko juttu. Jos sinusta tuntuu että tarvitsee autoa, käytä sitä. Ainoastaan olisi kiva jos diesel-autoja välttää tai muita pahemmin saastuttavia, koska ne aiheuttavat astmaatikoille eniten ongelmia ja ei voi muutenkaan hengittää. Katalysaattori autossa, pyörien laatu ja bensan laatu tärkeitä, mitä kemikaaleja /hiukkasia lähtee ilmaan. Luultavasti kuntien rakenteen /kauppojen suunnittelussa voisi ottaa lenkkeilijät ja jalankulkijat paremmin huomioon, koska kaikki on rakennettu autollisille ihmisille. Kaupungeissa pahinta on autojen melu, jatkuva ruuhka ja saaste (musta pölymassa asuntojen suodattimissa), ehkä moottoriteillä se ei ole niin suuri ongelma. 

Vierailija
62/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin auto muuta elämää varten, ei työmatkoja varten niinkään. Mökille ja veneelle mennään autolla, ja ihmisten luokse kyläilemään. Myöhemmin pääsin töihin (olin sitä ennen pitkään työttömänä) ja kuljen työmatkat autolla, kun se kerran on olemassa. Teen vuorotyötä ja julkisilla olisi hitaampaa. Mies on hyväosainen ja kävelee töihin 10 min. 

Minua ei autoilu ahdista, vaikka toki siitä on kulunsa. Meillä on vain yksi lapsi, joten ajattelen että siitä hyvästä saa anteeksi auton, veneen ja satunnaisen matkustelun. Olisi kyllä ihanaa jos työpaikka olisi lähempänä (tai työajat siedettävämmät) eikä tarvitsisi kulkea autolla töihin. Mutta sitten se auto olisi kuitenkin muuta käyttöä varten ja talvella sillä pitäisi ajella hupiajelua, että akussa pysyy lataus.

Ajelen työssä ympäriinsä (pysäköinninvalvoja) ja ahdistaa kun näkee miten monessa paikassa on liian vähän parkkipaikkoja, kadunvarret täynnä ja talon pieneen pihaan tungettu paikkoja autoille. Pahinta olisi se, jos ei olisi hallipaikkaa ja joutuisi pysäköimään jonnekin kadun varteen ja pyörimään pitkin poikin ennen kuin paikka löytyy. Voimia teille keskusta-autoilijoille joilla ei ole hallipaikkaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on kyllä mieletöntä tuhlausta Uudellamaalla. Itse käytän nekin rahat sijoittamiseen. Juuri ostin bussikortin puoleksi vuodeksi, maksoi vähän yli 200 euroa, työnantaja maksaa osan. Kesät kävelen, saan hyvää liikuntaa.

Vierailija
64/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että Suomessa on niin paljon ylipainoisia, hyötyliikunta on minimissä. Joka paikkaan vaan autolla.

Vierailija
65/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajelen ilman huolen häivää. Yhtään kiinnosta kauramaito (tuhoaa sademetsiä palmuöljyn takia.) tissuttajien vauhkoaminen.

Minua jaksaa ihmetyttää kuinka huolettomasti ihmiset suhtautuvat siihen että tuhoavat maapalloa jatkuvalla syötöllä ties millä tekosyyllä. Jos kaikki eläisivät kuin keskivertosuomalainen, maapalloja tarvittaisiin 5,4kpl. Eikö se yhtään havahduta?

Voi kuule, iso osa tuosta liittyy siihen että asumme täällä kylmässä -jos asuisimme tropiikissa niin eipä ennä tarvitsisi lappaa maapalloja lämmitysuuniin...

Katsos, kaikkiin ei vaan viherpiipertäjien propaganda uppoa.

Vierailija
66/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mies ei hoida lasten kuljetusta harrastuksiin? Onhan se nyt naurettavaa maksaa kahdesta autosta ja kuormittaa täysin turhaan ympäristöä.

Myös mies hoitaa kuljetukset harrastuksiin, teen vuorotyötä ja kun olen iltavuorossa mies vie harrastuksiin. Meillä työssäkäynnin edellytys on kaksi autoa. Ilomielin maksan siitä hyvästä ja elämän helppoudesta.

ap

Ja läski lisääntyy. Kävin työhöntulotarkastuksessa Aavassa Espoossa (en tiedä onko enää Aava-nimellä), vastaanottoaulassa yli puolet oli ylipainoisia. Huh huh. Mutta kun valinnanvapaus ja yksilönoikeudet.

Vierailija
67/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään syytä potea huonoa omaa tuntoa. Työnantaja on hölmö, jos ehdoin tahdoin hankaloittaa työssäkäymista, siinä nyt ei ole järjen hiventä.

Työpaikan viherpipertäjät voi jättää omaan arvoonsa.

Asun Helsingin keskustassa, enkä todellakaan tule toimeen ilman autoa, koska ajoa on muuallekin kuin keskusta-alueelle. Siksipä meillä onkin 3 autoa, joista yksi pojan käytössä. Välineet tarpeen mukaan.

Ja anna kun arvaan, teillä ylipainoa löytyy.

Vierailija
68/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme että Suomessa on niin paljon ylipainoisia, hyötyliikunta on minimissä. Joka paikkaan vaan autolla.

Jep, mä en 80km/pv kävele tai pyöräile töihin. Tee sä niin jos haluat.

Vierailija
69/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60-vuotias ja en autostani luovu, hoitakoon Kiina sun muut maat päästönsä ensin. Jos luovun autosta, en mene mökille, en extempore lähde kylään, ei tule harrastettua ja painavimmat ostokset joutuisin kuljetuttamaan kotiin jne...

Vierailija
70/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun Australia kärsii jo laajoista paloista ja Valtameressä on suuri lämmin alue, olemme jo matkalla tuhoon. Kaikki te joilla on lapsia kannattaisi ajatella vähän omaa napaa pidemmälle. Miksi lapsiakin pitää Hysteerisesti kuljettaa harrastuksiin. Eikö lapset voi hyötyurheilla...maailma tuhoutuu kunhan jokainen kiinalainen haluaa saman kuin me, kaksi autoa jne. Mutta ajelkaa te vaan autoillanne, kohta ei tartte enää ajella kenenkään. Mulla työmatka 20km taittuu pyörällä ympäri vuoden.

Vierailija
71/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on kaksia autoa ja molemmat tarpeen. mies ajaa 30min autolla töihin ja minä 20min. ei mene julkisia tai muutakaan.

kaikki kun ei vaan asu helsingissä.

Vierailija
72/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60-vuotias ja en autostani luovu, hoitakoon Kiina sun muut maat päästönsä ensin. Jos luovun autosta, en mene mökille, en extempore lähde kylään, ei tule harrastettua ja painavimmat ostokset joutuisin kuljetuttamaan kotiin jne...

Mä ymmärrän, että vanhukset tekee painavat ostokset kauppakeskuksesta autolla, varsinkin jos on pitkä matka.

Itse olen 19-vuotias, käyn kaupassa joko pyörällä tai kävellen koulumatkalla. Joskus, ehkä kerran kuukaudessa, tilaan ruuat kotiin. Kauppamatkalla saa hyvää liikuntaa, en pääse lihomaan🧚‍♀️🥕🍋

Vierailija
73/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen naisen keskipaino on yli 70 kiloa. Järkyttävää, kun suomalaisen naisen keskipituus on vähän päälle 160 cm. Yli miljoona naista on ylipainoisia. Miehistä vieläkin suurempi osa.

Vierailija
74/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehesi ei vie lapsia harrastuksiin? Saatteko lainkaan liikuntaa? Mitä lapsesi harrastavat?

Vierailija
75/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen naisen keskipaino on yli 70 kiloa. Järkyttävää, kun suomalaisen naisen keskipituus on vähän päälle 160 cm. Yli miljoona naista on ylipainoisia. Miehistä vieläkin suurempi osa.

Oletko Matti Nykäsen ex-anoppi, kuivahtanut kurppa jonka elämän sisältö on ihmisten painojen ja pituuksia kyttääminen ja niistä puhuminen. Sellaista se on, tyhjä elämä.

Vierailija
76/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman autoa on sama asia kuin vankilassa, jos ei asu Helsingissä kehä 3 sisäpuolella.

Vierailija
77/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vituttaa autottomuus. Asun itä-Helsingissä ja joudun menemään bussilla metroasemalle. Harrastukset on keskustassa ja työpaikka Espoossa, joten en voi tulla kotiin odottamaan harrastuksen alkua. Ärsyttää odottaa bussia räntäsateessa, joka on tietysti vielä myöhässä. Onneksi ei ole vielä lapsia, niin ei tarvitse tukkia bussien käytäviä vaunuilla.

Vierailija
78/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut oma auto vuodesta 1985 lähtien. Suurimman osan tästä ajasta olen asunut erittäin hyvien liikenneyhteyksien keskellä; nytkin bussi, juna ja ratikka pysähtyvät 50-500 metrin päässä kotoani. Minulla ei ole mitään tarvetta edes selitellä sitä, tarvitsenko autoani vai en - se ei kuulu muille eikä liikuta minua.

Inhoan julkista liikennettä ja rakastan autoilua ja sen vapautta. Hörhöidealistit voivat vetää kauppakassiaan perässään räntäsateessa ja haistella toistensa tupakansavua bussikatoksissa, kun se kerran tekee heidät onnellisiksi ja pyhittää heidän olemassaolonsa.

Minun elämäntapaani sorkkimaan pyrkiville viherpiiperoille voin kertoa, että minun hiilijalanjälkeni on 31 % suomalaisen keskiarvoa pienempi. Ottakoot he minut kiinni lohkaisemalla elintasostaan, ja katsotaan sitten asia uudelleen. Minä voin tarvittaessa vetäistä taas kunnon etumatkan sillä, että vaihdan ison, vanhan ja janoisen autoni hybridiin. Ja jatkan yksityisautoilua. :)

Vierailija
79/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tarvitse autoa töihin pääsemiseksi ja lapsia meillä ei ole. Silti ajetaan päivittäin, ja molemmilla on oma auto. Ei voitaisi kuvitellakaan elämää ilman autoa. Eikä ahdista tippaakaan!

N49

Vierailija
80/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun joku alkaa selittää siitä, miten tarvittaisiin 3,5 maapalloa jos kaikki eläisivät kuin suomalaiset, tekisi mieli vastata, että jos kaikki eläisivät kuin intialaiset ja afrikkalaiset, niin eipä olisi elämisen arvoista. Livenä en kehtaa näin sanoa, mutta täällä kyllä sanon.

Jos kerran maapallo ei pysty tarjoamaan ihmisarvoista elämää kuin parille miljardille ihmiselle, niin eiköhän ruveta tähtäämään siihen pariin miljardiin saman tien. Ehkäisykapselit jakoon kehitysmaissa ja Aasiassa ja äkkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan