Ahdistaa painostus autottomuuteen
Olen suvussani vasta toinen sukupolvi naisia joilla on oma auto. Koen oman auton yhtenä riippumattomuuden välineenä, se on oma ja vain minä päätän mitä sillä tehdään, miehellä on oma auto. Jos meidän perheessä luovuttaisiin toisesta autosta, olisi se todennäköisesti mun auto, mies kun tarvitsee töissä autoa eikä heillä kukaan töissä kulje julkisilla.
Meillä töissä taas on paljon nuoria joita ahdistaa oman auton käyttö, toki ovat lapsettomia ja asuvat hyvien yhteiskunnan tarjoamien kulkuyhteyksien varrella. Minä taas en asu ja on lapsia joita kuljetellaan iltaisin harrastuksiin omalla autolla koska ei ole bussia tai ratikkaa. Nyt työnantaja suunnittelee vielä omalla autolla kulkemisen hankaloittamista. Lehdet täynnä autojen saastuttamista jne.
En ole valmis luopumaan omasta autosta ja sen tuomasta riippumattomuudesta. Nyt olisi vertaistuki poikaa muilta samalla lailla ajattelevilta.
Kommentit (124)
Jollei lähitienoolla ole parkkipaikkoja (vaikka maksullisia) niin saisi mun puolesta etsiä vaikka tuomiopäivään työntekijöitä tollaset työpaikat.
On kokemusta työpaikasta jossa oli sijainnin takia ongelmia parkkipaikkojen kanssa. Seudulla asutusta ja pienteollisuutta sekä toimistoja, julkisia kulki mutta ei kaikille sopvasti, tietenkään. Lisäksi koska työpäivät tahtoi venyä ei etenkään naisihmiselle ollut kiva seikkailla autiolla teollisuus/toimistoalueella pimeällä. Pakko tulla aikaisin töihin jotta tienvarresta löytyi edes kilometrin sisällä parkkipaikka. Muutama hallipaikka yrityksellä oli, mutta ne jaettiin pomoille.
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla asia on ratkaistu niin, että noin 200 työntekijälle 12 autopaikkaa ja nekin maksullisia.
Vierailija kirjoitti:
Auton voi vaihtaa kaasu- tai sähkökäyttöiseksi, jos siitä ei halua kokonaan luopua.
Meillä on vain yksi auto, ja kyseessä on sähköauto, joka saa sähkönsä ydinvoimasta. Asumme energiapihissä kerrostaloasunnossa, jonka sähkö on tuulivoimaa. Syömme kasvispainotteista ruokaa, punainen liha on poistettu lautaselta kokonaan jo vuosia sitten. Emme matkusta. Näillä toimenpiteillä on muuten jo aika helkkarin pieni hiilijalanjälki verrattuna keskimääräiseen suomalaiseen.
Millaisilla laitteilla se muuten valitaan tuleekö töpselistä tuuli-, vesi- vai atomisähköä?
Mutta onhan se hienoa että elämä hyvällä mallilla , kun suurin ahdistus on uutisten kertoma autojen saastutus.
Nojos haluaa olla ilman autoa niin se on hemmetin helppoa,muuttaa lähelle palveluita joita tarvitsee.
Minullakin tuo toiminut koko iän. Kävelen duuniin,kauppaan,,yms.Fillari toimimi hyvin kans.Satunnaiset suuret jutut hoidan vuokraamalla pakun taikka meen taksilla.
Ja minulla on ihan samat menot kuin kaikilla muillakin ja samat vaivat. Minulta vain puuttuu ne loputtomat tekosyyt.
Minä taas en hakisi työpaikkaa johon valitaan bmi :n eikä osaamisen perusteella.
Seuraava askel : vain yli 175cm sinisilmäisiä ?