Ahdistaa painostus autottomuuteen
Olen suvussani vasta toinen sukupolvi naisia joilla on oma auto. Koen oman auton yhtenä riippumattomuuden välineenä, se on oma ja vain minä päätän mitä sillä tehdään, miehellä on oma auto. Jos meidän perheessä luovuttaisiin toisesta autosta, olisi se todennäköisesti mun auto, mies kun tarvitsee töissä autoa eikä heillä kukaan töissä kulje julkisilla.
Meillä töissä taas on paljon nuoria joita ahdistaa oman auton käyttö, toki ovat lapsettomia ja asuvat hyvien yhteiskunnan tarjoamien kulkuyhteyksien varrella. Minä taas en asu ja on lapsia joita kuljetellaan iltaisin harrastuksiin omalla autolla koska ei ole bussia tai ratikkaa. Nyt työnantaja suunnittelee vielä omalla autolla kulkemisen hankaloittamista. Lehdet täynnä autojen saastuttamista jne.
En ole valmis luopumaan omasta autosta ja sen tuomasta riippumattomuudesta. Nyt olisi vertaistuki poikaa muilta samalla lailla ajattelevilta.
Kommentit (124)
Täällä Tampereella tosi monella ei ole autoa ja olen heille kateellinen. Auto on pelkkä vtun riesa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan paskaa, pääkaupunkiseudulla autot on turhia.
Asun pk-seudulla ja en pärjäisi ilman autoa.
Edellisessä työkohteessa työmatka julkisilla 1,5 h (sisältäen kaksi vaihtoa + kävelyä) ja omalla autolla 30 min.
Niin totta. Useista paikoista on hyvät yhteydet keskustaan, mutta siinäpä se. Poikittaisliikenne ei julkisilla oikein onnistu ja aikaa palaa aivan järjettömästi matkaan.
Miten heikko pitää olla, että tekee jotain muiden painostamana? Tai no, olinhan minäkin sellainen. Opetelkaa olemaan välittämättä vittuakaan siitä mitä muut teistä ajattelevat. Sitten tiedätte mitä on olla tyytyväinen elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osanottoni laumasieluisuudestasi. Minulla on oma auto, eikä ahdista yhtään.
Pitäisi opetella kylmäpäiseksi ja olla välittämättä.
ap
Niinpä- - Toisaalta minusta sinun ei tarvitse erityisen kylmäpäiseksi edes ryhtyä. - Minutsa kerroit useamman vähintään hyvän perusteen sille, miksi haluat säilyttää itselläsi oman auton, tai taloudessanne kaksi autoa. - Erinomaisen moni heistä, jotka puolstavat julkista tai muuta joukkoliikennettä unohtavat, että edelleen hyvin moni asuu ja elää alueella, jossa liikkuminen ja eläminen on ellei mahdotonta niin ainakin hyvin haastavaa, eikä yhtään edullisempaa jos sen pitäisi tapahtua kokonaan ilman omaa autoa. Voidaan tietysti huomauttaa että pakkojo siellä korvessa ja syrjässä asua. No. Ainakin osa saattaisi muuttaa ja asettua muualle, jos saisi takeet siitä, että voisi saada (ruuhkasuomesta) toimeentulonsa turvattua vastakin ja asua ja elää yhtä "leveästi." Ei se elo ihan hirmuisesti houkuta, jossain ahtaakossa kerrostalo -lähiössä, jonka parhaita puolia on kotiovelta alle kahden kilometrin päässä oleva bussi tai metropysäkki, jossa linja-auto pysätyy useamman kun kerran tai kaksi päivässä; ei vaikka alle kuuden kilometrin päässä löytyisi myös raitiovaunupysäkki,
Vierailija kirjoitti:
Miten työnantajasi aikoo hankaloittaa oman auton käyttöä?
Lehdet tietysti saavat kirjoittaa asiasta kuten se on, vaikka sinä ahdistuisit.
Parkkipaikka pienennetään puoleen, sinne ei jatkossa mahdu kaikki autot. Lähellä ei ole muuta maksutonta parkkipaikkaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään syytä potea huonoa omaa tuntoa. Työnantaja on hölmö, jos ehdoin tahdoin hankaloittaa työssäkäymista, siinä nyt ei ole järjen hiventä.
Työpaikan viherpipertäjät voi jättää omaan arvoonsa.
Asun Helsingin keskustassa, enkä todellakaan tule toimeen ilman autoa, koska ajoa on muuallekin kuin keskusta-alueelle. Siksipä meillä onkin 3 autoa, joista yksi pojan käytössä. Välineet tarpeen mukaan.
Yhh, miten jaksat sitä hiton parkkipaikkarumbaa? Meillä on autohalli kellarissa, enkä todellakaan jaksa lähteä minnekään etsimään parkkipaikkaa. Toki minulla ei ole mitään asiaa minnekään 1km kauemmas. Julkisilla on jo perillä kun omalla autolla olisin vasta valoissa.
Autohalli toki. En itsekään aja mihinkään kantakaupungissa, mutta aika pajon on ajoa jonnekin ihan muualle, jonne ei oikein ilman autoa edes pääse. Ei se, että ratikka kulkee näköetäisyydellä tarkoita, että pärjää ilman autoa.
Millä tavalla työnantajasi vaikeuttaa autolla ajamista? Jotenkin en ihan usko. Kieltävätkö parkkeeraamisen heti ulko-oven eteen ja sinä et pysty kävelemään kymmenen metrin matkaa?
En ole ap, mutta teille jotka kyselette miksi ahdistaa, niin siksi että jos tarpeeksi monet näkee auton jonain demonina niin sen omistamiseen lyödään sellainen määrä kustannuksia, että ongelmaksi muodostuu muukin kuin se mitä joku yksittäinen viherpiiperö ajattelee.
Itse kun rakastan omakotitalossa asumista ja autolla liikkumista sekä ihan normaalin liharuuan syömistä, niin kyllä ahdistaa yhteiskunnan asenteet ja niiden kehitys.
Ilman muuta aion ostaa mahdollisimman ympäristöystävällisen auton kunhan auton vaihto tulee parin vuoden päästä ajankohtaiseksi, ja tietenkin pyrin käyttämään talossani energiatehokkaita ratkaisuja sekä ostamaan eettisesti tuotettua lihaa.
Sen sijaan en ole muuttamassa betonihelvettiin pyöräilemään ja hörppimään artesaanioluita kikherneruokien kyytipoikana. Siksi siis ahdistaa, kun niin monet eivät ollenkaan tunnu ymmärtävän, että liikkumisen vapaus, haluamansa ruuan syöminen ja väljä asuminen luonnon keskellä ovat joillekin keskeisimpiä elämänlaatuun vaikuttavia tekijöitä.
Näin siis siitä huolimatta, että olen korkeakoulutettu nuori nainen.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla työnantajasi vaikeuttaa autolla ajamista? Jotenkin en ihan usko. Kieltävätkö parkkeeraamisen heti ulko-oven eteen ja sinä et pysty kävelemään kymmenen metrin matkaa?
Parkkialue pienennetään puoleen, alue on myyty tontiksi ja siihen rakennetaan. Lähellä ei ole maksuttomia tai sallittuja parkkipaikkoja. Tulee olemaan ensi kesänä kova kilpailu parkkipaikoista = ekat työmaalla saa paikat.
ap
Meidän työpaikalla asia on ratkaistu niin, että noin 200 työntekijälle 12 autopaikkaa ja nekin maksullisia.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta teille jotka kyselette miksi ahdistaa, niin siksi että jos tarpeeksi monet näkee auton jonain demonina niin sen omistamiseen lyödään sellainen määrä kustannuksia, että ongelmaksi muodostuu muukin kuin se mitä joku yksittäinen viherpiiperö ajattelee.
Itse kun rakastan omakotitalossa asumista ja autolla liikkumista sekä ihan normaalin liharuuan syömistä, niin kyllä ahdistaa yhteiskunnan asenteet ja niiden kehitys.
Ilman muuta aion ostaa mahdollisimman ympäristöystävällisen auton kunhan auton vaihto tulee parin vuoden päästä ajankohtaiseksi, ja tietenkin pyrin käyttämään talossani energiatehokkaita ratkaisuja sekä ostamaan eettisesti tuotettua lihaa.
Sen sijaan en ole muuttamassa betonihelvettiin pyöräilemään ja hörppimään artesaanioluita kikherneruokien kyytipoikana. Siksi siis ahdistaa, kun niin monet eivät ollenkaan tunnu ymmärtävän, että liikkumisen vapaus, haluamansa ruuan syöminen ja väljä asuminen luonnon keskellä ovat joillekin keskeisimpiä elämänlaatuun vaikuttavia tekijöitä.
Näin siis siitä huolimatta, että olen korkeakoulutettu nuori nainen.
Voi kiitos ja aamen. En minäkään eikä perhe halua asua betoniviidakossa jossa ei pysty edes kasvattamaan omaa ruokaansa. En halua liikkua säässä kuin säässä fillarilla. Syön lihaa koska se on hyvää ja autoni on toistaiseksi bensalla liikkuva. Tästä eteenpäin koen siitä vähemmän ahdistusta, on valintani ja seison sen takana.
ap
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla asia on ratkaistu niin, että noin 200 työntekijälle 12 autopaikkaa ja nekin maksullisia.
Maksullisuudesta ei ole mitään ilmoitettu ja voisin mä maksaakin jos olisi oma paikka. Missä teillä ihmiset pysäköi autonsa?
ap
Asun pk-seudulla enkä pärjäisi ilman autoa. Monta ystävää jäisi tapaamatta ja asiaa tekemättä. Yhdellä ystävistäni ei ole omaa autoa enkä todella suostuisi moiseen, rahaa heilläkin kyllä olisi toiseen autoon.
Vierailija kirjoitti:
Tosin moni työnantaja on rajoittanut pysäköintiä firman parkkipaikalla siten, että suurin osa parkkipaikasta on varattu, vuokrattu tai myyty muuhun käyttöön, koska työnantaja näkee sen vain kuluna. Missähän vaiheessa työnantajat heräävät siihen, että mahdollisuus maksuttomaan pysäköintiin on yhtä tärkeä etuus kuin työmatkaratikkalippu tai vastaava turhake.
Pääkaupunkiseudulla vapaista parkkipaikoista on oikeasti pula ja kova tappelu. Ne ovat kaikki aina ihan täynnä työpäivisin. Jos otat hallipaikan vapailta markkinoilta niin se maksaa vähintään noin 100 euroa/kk...jos niitä on ylipäänsä vapaana lähistöllä. Tuntitaksalla taas ei kenenkään normaalin palkansaaja lompakko kestä. Sama on tilanne on kaikkien suurimpien kaupunkien keskustoissa.
Työmatkani on 100km suuntaansa. Jos kulkisin julkisilla, minun olisi lähdettävä aamulla kävelemään yli 3km matka bussiasemalle klo 5.30. Bussi työpaikkakunnalle lähtee 6.10 ja olisi perillä 7.30 eli ei ole mikään pikavuoro vaan pysähtelee jatkuvasti. Työt alkavat kuitenkin vasta tasan 9.00 eikä työajat ole joustavia. Seuraava bussi olisi kuitenkin perillä vasta 9.45 eli myöhästyisin joka päivä töistä 45 min. Bussi kotiin lähtee klo 16.45 ja perillä 18.05 ja siitä vielä se kävely kotiin n. 30min eli olisin kotona vasta n. 18.35. Meiltä päin ei ole paikallisliikennettä bussiasemalle. Omalla pikkupaikkakunnalla ei ole alani töitä eikä taas miehen yrityksen vuoksi voida muuttaa muualle. Jos minulla ei olisi autoa tai sitten kun autoilu tehdään mahdottomaksi, on minun jäätävä yhteiskunnan elätiksi. Se on ilmeisesti parempi kuin että saisin kulkea autollani töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parkkialue pienennetään puoleen, alue on myyty tontiksi ja siihen rakennetaan. Lähellä ei ole maksuttomia tai sallittuja parkkipaikkoja. Tulee olemaan ensi kesänä kova kilpailu parkkipaikoista = ekat työmaalla saa paikat.
No sehän on työnantajasi liiketoimintaa vain, jos on myynyt tontin? Eihän se kuulu työnantajalle huolehtia työntekijöiden työmatkoista. Jos jollekulle käy muutosten takia töissäkäynti ylivoimaiseksi, niin varmaan saadaan tilalle joku muu.
Ja ehkä tavoitteena on myös kannustaa työntekijät kävelemään päivittäin edes hieman, kun joutuvat pysäköimään kauemmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksullisuudesta ei ole mitään ilmoitettu ja voisin mä maksaakin jos olisi oma paikka. Missä teillä ihmiset pysäköi autonsa?
ap
Useimmat tulevat julkisilla tai pyörällä ja itse kävelen töihin. Joillakin on vuokrattu parkkipaikka hallissa.
Vierailija kirjoitti:
No vertaa vaikka tupakointiin: Sitä suvaitaan yhä vähemmän ja vähemmän, ja se käy yhä kalliimmaksi ja kalliimmaksi. Onko tämäkin väärin niitä kohtaan, jotka silti edelleen haluavat tupakoida?
Itse lopetin, sillä onhan se nyt älyttömin tapa mikä ihmisellä voi olla. Enkä osaa pitää ollenkaan vääränä kaikkea sitä painostusta, joka minutkin lopulta päätökseeni ajoi.
Kyllä yhteiskunnan kannalta järjettömien ratkaisujen sietääkin olla kalliita.
Autottomuus sopii hyvin Kalliossa asuville lapsettomille. Meidän perheelle se ei tällä hetkellä ja tässä elämäntilanteessa sovi. Julkista liikennettä heikennetään alueellamme (pk-seutu) jatkuvasti (aiemmin suora linja, nyt 3-4 vaihtoa odotteluineen tienvarressa säässä kuin säässä). Lisäksi paljon lasten harrastuskuskauksia ja huono poikittaisliikenne. Auto on ja pysyy, ajelkoon busseilla ne joille se sopii. Itse en tästä myöskään ahdistu. Yksi ratkaisu ei sovi kaikille. Lisäksi rakastan oman auton tuomaa riippumattomuuden tunnetta.
Yhh, miten jaksat sitä hiton parkkipaikkarumbaa? Meillä on autohalli kellarissa, enkä todellakaan jaksa lähteä minnekään etsimään parkkipaikkaa. Toki minulla ei ole mitään asiaa minnekään 1km kauemmas. Julkisilla on jo perillä kun omalla autolla olisin vasta valoissa.