Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa painostus autottomuuteen

Vierailija
28.12.2019 |

Olen suvussani vasta toinen sukupolvi naisia joilla on oma auto. Koen oman auton yhtenä riippumattomuuden välineenä, se on oma ja vain minä päätän mitä sillä tehdään, miehellä on oma auto. Jos meidän perheessä luovuttaisiin toisesta autosta, olisi se todennäköisesti mun auto, mies kun tarvitsee töissä autoa eikä heillä kukaan töissä kulje julkisilla.
Meillä töissä taas on paljon nuoria joita ahdistaa oman auton käyttö, toki ovat lapsettomia ja asuvat hyvien yhteiskunnan tarjoamien kulkuyhteyksien varrella. Minä taas en asu ja on lapsia joita kuljetellaan iltaisin harrastuksiin omalla autolla koska ei ole bussia tai ratikkaa. Nyt työnantaja suunnittelee vielä omalla autolla kulkemisen hankaloittamista. Lehdet täynnä autojen saastuttamista jne.

En ole valmis luopumaan omasta autosta ja sen tuomasta riippumattomuudesta. Nyt olisi vertaistuki poikaa muilta samalla lailla ajattelevilta.

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole kovin automyönteinen, mutta mullekin auto merkitsee vapautta.

Itse haluan asua ilman seinänaapureita. Minua ei saisi pk-seudun itsemurhakuutioihin kirveelläkään.

Auto on ihan must, kun vähän syrjemmässä asuu. Kaupunkialueella pk-seudulla tietysti suht turha.

Miten auto voi merkitä vapautta? Kuka haluaa asua jossain torpassa keskellä ei-mitään? Itse en saanut edes siivoojaa palkattua kun asuimme jossa korvessa.

Kyllä se on vapautta, et ole riippuvainen muista kuin omista aikatauluista. Auto on tarpeellinen vaikka asuisi kaupunginosassa muutaman kilometrin päässä keskustasta jos busseja ei kulje. Jos muuten olet huomannut, niin maaseudulla ei enää asuta torpissa.  Miten siivoojan palkkaus ei onnistu maalla asuessa? 

ap

Kyllä ainakin Kainuussa ja Kymenlaaksossa on paljon sellaisia valmistalotorppia. Uudellamaalla enemmän yksilöllisesti suunniteltuja :)

Ymmärrän autonkäytön jos työmatkaa on enemmän kuin 100 km. Tietenkin ymmärrän myös yli 60-kymppisten vanhusten, sekä vammaisten ja sairaiden yksityisautoilun taksilla tai Kela-taksilla.

Mutta keski-ikäisten en.

Vierailija
102/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse haluan asua ilman seinänaapureita. Minua ei saisi pk-seudun itsemurhakuutioihin kirveelläkään.

Auto on ihan must, kun vähän syrjemmässä asuu. Kaupunkialueella pk-seudulla tietysti suht turha.

Miten auto voi merkitä vapautta? Kuka haluaa asua jossain torpassa keskellä ei-mitään? Itse en saanut edes siivoojaa palkattua kun asuimme jossa korvessa.

Kyllä se on vapautta, et ole riippuvainen muista kuin omista aikatauluista. Auto on tarpeellinen vaikka asuisi kaupunginosassa muutaman kilometrin päässä keskustasta jos busseja ei kulje. Jos muuten olet huomannut, niin maaseudulla ei enää asuta torpissa.  Miten siivoojan palkkaus ei onnistu maalla asuessa? 

ap

Kyllä ainakin Kainuussa ja Kymenlaaksossa on paljon sellaisia valmistalotorppia. Uudellamaalla enemmän yksilöllisesti suunniteltuja :)

Ymmärrän autonkäytön jos työmatkaa on enemmän kuin 100 km. Tietenkin ymmärrän myös yli 60-kymppisten vanhusten, sekä vammaisten ja sairaiden yksityisautoilun taksilla tai Kela-taksilla.

Mutta keski-ikäisten en.

Ai että jos työmatkaa on 50 km suuntaansa niin pyörällä vaan sotketaan? Sori, mulla ei kyllä ole aikaa siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ap työnantajasi on huomannut työpaikkasi henkilökunnan huonovointisuuden. Ensi vuodesta alkaen työnantaja joutuu puuttumaan yhä tarkemmin henkilökunnan alkoholin käyttöön, tupakointiin ja ylipainoon.

Terveyskeskuslääkäreille ja työterveyslääkäreille on annettu tiukat ohjeet ns mini-interventioihin. Eli jos lähiesimiehesi huomaa sinulla jotain ongelmia hän on velvoitettu pyytämään työkykyarviota ja sitä kautta voidaan puuttua näihin ongelmiin.

En tarkoita että sinulla ap olisi mitään em ongelmia. Mutta esim omalla työpaikalla työntekijöitä (25-56 -vuotiaita) kannustetaan liikkumaan enemmän, tarjotaan liikuntaseteleitä ja järjestetään urheilutapahtumia.

Vierailija
104/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton voi vaihtaa kaasu- tai sähkökäyttöiseksi, jos siitä ei halua kokonaan luopua.

Meillä on vain yksi auto, ja kyseessä on sähköauto, joka saa sähkönsä ydinvoimasta. Asumme energiapihissä kerrostaloasunnossa, jonka sähkö on tuulivoimaa. Syömme kasvispainotteista ruokaa, punainen liha on poistettu lautaselta kokonaan jo vuosia sitten. Emme matkusta. Näillä toimenpiteillä on muuten jo aika helkkarin pieni hiilijalanjälki verrattuna keskimääräiseen suomalaiseen.

Vierailija
105/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mutta keski-ikäisten en.

Ai että jos työmatkaa on 50 km suuntaansa niin pyörällä vaan sotketaan? Sori, mulla ei kyllä ole aikaa siihen.

No se on siinä ja siinä. Mitä enemmän urheilet, sitä nopeammin ne työmatkat lopulta menee.

Vierailija
106/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minäkään en autostani luovu. Lähimpään kauppaan on 25 km ja työmatka pitempi. Bussilla ei pääse. Viherpiiperöt jo yrittävät tuhota yhteiskunnan typerillä teoillaan, jotka ei toimi .

Vierailija
107/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää työpaikkojen autottomat on aina niitä, jotka tulevat 10 minuuttia myöhässä ja lähtevät varttia aikaisemmin, koska heidän pitää ehtiä bussiin.

Hirmu kiva esim. yötöissä väsyneenä odotella aamuvuorolaista vartin ekstraa, koska ensimmäinen bussi tulee vasta varttia yli. Ja "voitko oottaa vielä 5 minuuttia niin käyn äkkiä vaihtamassa vaatteet".

Vierailija
108/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap autoile niin paljon kuin lompakkosi kestää niin tekevät mm.jenkit, kiinalaiset ja intialaisetkin. Työpaikkasi nuorisokin saattaa muuttaa mieltään kun pitää kärrätä jälkikasvua paikasta a paikkaan b. Jos joku haluaa elää jonkun ismin mukaan niin eläköön, mutta älköön saarnatko sitä muille.

Arvaus työnantaja hävitti parkkipaikat tai kynii niistä isoa korvausta.

Vierailija
109/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ahdistuneisuushäiriö ja julkiset kulkuvälineet aivan ehdoton nou. Elän muuten hyvinkin ekologisesti, joten en suostu kokemaan huonoa omatuntoa auton käyttämisestä.

Vierailija
110/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on bensa-auto, mutta kyllä mua ahdistaa ja usein nolottaakin ajaa sillä. Seuraava auto on kaasu tai sähkö. 

Vierailija
111/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino on todellinen ongelma Suomessa juuri työikäisillä. Pitäisi olla painoraja autolla ajamiseen.

Vierailija
112/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ap autoile niin paljon kuin lompakkosi kestää niin tekevät mm.jenkit, kiinalaiset ja intialaisetkin. Työpaikkasi nuorisokin saattaa muuttaa mieltään kun pitää kärrätä jälkikasvua paikasta a paikkaan b. Jos joku haluaa elää jonkun ismin mukaan niin eläköön, mutta älköön saarnatko sitä muille.

Ehkä ap:n työnantaja kiinnitti huomion työntekijöiden vyötärönympärykseen. Itse en palkkaisi kuin liikunnallista ihmistä.

Vierailija
113/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa kun hölmöt luulevat että sähköautot olisivat joku ratkaisu tässä ja nyt. Infra ei kestä, sähköntuotanto ei riitä, ydinvoimaa vastustetaan ja korvataan se fossiilisilla, tässä kehitysmaassa ihmisillä ei yksinkertaisesti ole varaa uuteen ja vähäpäästöiseen autoon, kulki se millä hyvänsä.

Vierailija
114/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino on todellinen ongelma Suomessa juuri työikäisillä. Pitäisi olla painoraja autolla ajamiseen.

eihän se liikunta ketään laihduta vaan se ruokavalio! mieti mitä sontaa ihmisiet nykyään pistää suuhunsa. se et kävelee töihin ja takas ei kuluta kuin muutama sata kaloria lisää, eli YHDEN suklaapatukan verran.

eli turha inistä et autoilu lisää ylipainoa, koska se on ruoka, roskaruoka ja herkut. ei niitä ollu näin paljoa 40 vuotta sitten. nyt nuoriso vaan loikoilee mäkkärissä sen sijaan et pelais ulkona jalkapalloa, ei se autoilu tuohon vaikuta.

Vierailija
115/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ap:n työnantaja kiinnitti huomion työntekijöiden vyötärönympärykseen. Itse en palkkaisi kuin liikunnallista ihmistä.

ei se ulkonäkö kerro liikkuuko joku vai ei.

katoskun voi olla lihava ja liikkua 5 kertaa viikossa. ruoka laihduttaa, ei liikunta.

Vierailija
116/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta teille jotka kyselette miksi ahdistaa, niin siksi että jos tarpeeksi monet näkee auton jonain demonina niin sen omistamiseen lyödään sellainen määrä kustannuksia, että ongelmaksi muodostuu muukin kuin se mitä joku yksittäinen viherpiiperö ajattelee.

Itse kun rakastan omakotitalossa asumista ja autolla liikkumista sekä ihan normaalin liharuuan syömistä, niin kyllä ahdistaa yhteiskunnan asenteet ja niiden kehitys.

Ilman muuta aion ostaa mahdollisimman ympäristöystävällisen auton kunhan auton vaihto tulee parin vuoden päästä ajankohtaiseksi, ja tietenkin pyrin käyttämään talossani energiatehokkaita ratkaisuja sekä ostamaan eettisesti tuotettua lihaa.

Sen sijaan en ole muuttamassa betonihelvettiin pyöräilemään ja hörppimään artesaanioluita kikherneruokien kyytipoikana. Siksi siis ahdistaa, kun niin monet eivät ollenkaan tunnu ymmärtävän, että liikkumisen vapaus, haluamansa ruuan syöminen ja väljä asuminen luonnon keskellä ovat joillekin keskeisimpiä elämänlaatuun vaikuttavia tekijöitä.

Näin siis siitä huolimatta, että olen korkeakoulutettu nuori nainen.

Voi kiitos ja aamen. En minäkään eikä perhe halua asua betoniviidakossa jossa ei pysty edes kasvattamaan omaa ruokaansa. En halua liikkua säässä kuin säässä fillarilla. Syön lihaa koska se on hyvää ja autoni on toistaiseksi bensalla liikkuva. Tästä eteenpäin koen siitä vähemmän ahdistusta, on valintani ja seison sen takana.

ap

Juuri näin toimin minäkin sekä lihan syönnin että autoilun suhteen, enkä yksinkertaisesti suostu syyllistämään itseäni siitä saati sitten ahdistumaan. 

N38, korkeakoulutettu myös 

Vierailija
117/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmatkani on 100km suuntaansa. Jos kulkisin julkisilla, minun olisi lähdettävä aamulla kävelemään yli 3km matka bussiasemalle klo 5.30. Bussi työpaikkakunnalle lähtee 6.10 ja olisi perillä 7.30 eli ei ole mikään pikavuoro vaan pysähtelee jatkuvasti. Työt alkavat kuitenkin vasta tasan 9.00 eikä työajat ole joustavia. Seuraava bussi olisi kuitenkin perillä vasta 9.45 eli myöhästyisin joka päivä töistä 45 min. Bussi kotiin lähtee klo 16.45 ja perillä 18.05 ja siitä vielä se kävely kotiin n. 30min eli olisin kotona vasta n. 18.35. Meiltä päin ei ole paikallisliikennettä bussiasemalle. Omalla pikkupaikkakunnalla ei ole alani töitä eikä taas miehen yrityksen vuoksi voida muuttaa muualle. Jos minulla ei olisi autoa tai sitten kun autoilu tehdään mahdottomaksi, on minun jäätävä yhteiskunnan elätiksi. Se on ilmeisesti parempi kuin että saisin kulkea autollani töihin.

Onhan tuo yhteiskunnan elättinä oleminen näiden ilmastohysteriaa lietsovien vihre-vassareiden mielestä tottakai se parempi vaihtoehto. Heistähän suuri osa on jo alkujaan sellaisia. 

Vierailija
118/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla voi just ja just elää ilman autoa mutta ei muualla.

Onnistuu se täällä Tampereellakin.

En tykkää ajaa, mieluummin istun kyydissä niin että ajatukset saa olla missä vain eikä tarvitse tarkkailla liikennettä. Siksi bussi + taksi, ja tietysti kävelen myös paljon.

On hienoa, jos jollakulla on varaa kulkea päivittäin taksilla. Tällä tavalla tulee tuettua yrittäjiä.

Ja sen kyllä huomaa täällä Tampereella, että kävelijät eivät todellakaan tarkkaile liikennettä. Hyvä kun joku jopa myöntää sen ihan avoimesti. 

Vierailija
119/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mies ei hoida lasten kuljetusta harrastuksiin? Onhan se nyt naurettavaa maksaa kahdesta autosta ja kuormittaa täysin turhaan ympäristöä.

Myös mies hoitaa kuljetukset harrastuksiin, teen vuorotyötä ja kun olen iltavuorossa mies vie harrastuksiin. Meillä työssäkäynnin edellytys on kaksi autoa. Ilomielin maksan siitä hyvästä ja elämän helppoudesta.

ap

Ja läski lisääntyy. Kävin työhöntulotarkastuksessa Aavassa Espoossa (en tiedä onko enää Aava-nimellä), vastaanottoaulassa yli puolet oli ylipainoisia. Huh huh. Mutta kun valinnanvapaus ja yksilönoikeudet.

Niin. Valitettavasti kaikki meistä eivät ole niin hyvässä asemassa, että voisimme valita työpaikkamme ja/tai asuntomme sijainnin optimaalisesti. Jos itse kävelisin töihin ja sieltä pois, niin ehtisin nukkua noin 2 tuntia vuorokaudessa. 

Vierailija
120/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi auto ja mua ei kiinnosta muiden mielipide meidän autosta. Se on ja pysyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi