Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa painostus autottomuuteen

Vierailija
28.12.2019 |

Olen suvussani vasta toinen sukupolvi naisia joilla on oma auto. Koen oman auton yhtenä riippumattomuuden välineenä, se on oma ja vain minä päätän mitä sillä tehdään, miehellä on oma auto. Jos meidän perheessä luovuttaisiin toisesta autosta, olisi se todennäköisesti mun auto, mies kun tarvitsee töissä autoa eikä heillä kukaan töissä kulje julkisilla.
Meillä töissä taas on paljon nuoria joita ahdistaa oman auton käyttö, toki ovat lapsettomia ja asuvat hyvien yhteiskunnan tarjoamien kulkuyhteyksien varrella. Minä taas en asu ja on lapsia joita kuljetellaan iltaisin harrastuksiin omalla autolla koska ei ole bussia tai ratikkaa. Nyt työnantaja suunnittelee vielä omalla autolla kulkemisen hankaloittamista. Lehdet täynnä autojen saastuttamista jne.

En ole valmis luopumaan omasta autosta ja sen tuomasta riippumattomuudesta. Nyt olisi vertaistuki poikaa muilta samalla lailla ajattelevilta.

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen naisen keskipaino on yli 70 kiloa. Järkyttävää, kun suomalaisen naisen keskipituus on vähän päälle 160 cm. Yli miljoona naista on ylipainoisia. Miehistä vieläkin suurempi osa.

Oletko Matti Nykäsen ex-anoppi, kuivahtanut kurppa jonka elämän sisältö on ihmisten painojen ja pituuksia kyttääminen ja niistä puhuminen. Sellaista se on, tyhjä elämä.

Ainakin eilen olin vielä alle kolmikymppinen, en kenenkään anoppi.

Inhoan läskiä. Mietin heti kun näen ylipainoisen ihmisen, että paljonko ylipainoa on, paljonko on painoindeksi ja laadin mielessäni painonpudotusohjelman.

Asuin Tallinnassa pari vuotta, palasin Suomeen ja tajusin millainen ongelma ylipaino Suomessa on. Miksi siitä ei saa keskustella? Lihavuus tappaa.

Vierailija
82/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut oma auto vuodesta 1985 lähtien. Suurimman osan tästä ajasta olen asunut erittäin hyvien liikenneyhteyksien keskellä; nytkin bussi, juna ja ratikka pysähtyvät 50-500 metrin päässä kotoani. Minulla ei ole mitään tarvetta edes selitellä sitä, tarvitsenko autoani vai en - se ei kuulu muille eikä liikuta minua.

Inhoan julkista liikennettä ja rakastan autoilua ja sen vapautta. Hörhöidealistit voivat vetää kauppakassiaan perässään räntäsateessa ja haistella toistensa tupakansavua bussikatoksissa, kun se kerran tekee heidät onnellisiksi ja pyhittää heidän olemassaolonsa.

Minun elämäntapaani sorkkimaan pyrkiville viherpiiperoille voin kertoa, että minun hiilijalanjälkeni on 31 % suomalaisen keskiarvoa pienempi. Ottakoot he minut kiinni lohkaisemalla elintasostaan, ja katsotaan sitten asia uudelleen. Minä voin tarvittaessa vetäistä taas kunnon etumatkan sillä, että vaihdan ison, vanhan ja janoisen autoni hybridiin. Ja jatkan yksityisautoilua. :)

Kyllä minäkin pidän autoilusta ja käytän autoa maaseudulla. Jos olisin kilonkin ylipainoinen, en autoa käyttäisi.

Mutta joku raja tähän käyttöön. Suomi on muuttumassa USAksi. Lyhyetkin matkat tehdään autolla ja väestö vaan lihoo. Alkoholi ja ylipaino tappaa suomalaisia, kustannukset ovat järkyttävän isot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole kovin automyönteinen, mutta mullekin auto merkitsee vapautta.

Itse haluan asua ilman seinänaapureita. Minua ei saisi pk-seudun itsemurhakuutioihin kirveelläkään.

Auto on ihan must, kun vähän syrjemmässä asuu. Kaupunkialueella pk-seudulla tietysti suht turha.

Vierailija
84/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein osaa antaa vertaistukea, jota ilmeisesti haluat. Ota vaan sellainen mitä väliä millään -

asenne. Elät vielä ehkä enää 15-25 v joten mitä sillä on väliä mitä joskus vuonna 2045 tapahtuu. Kaikki kuolee joskus. Maapallokin. Ajat 200 km viikossa ja täysillä. Who cares.

Vierailija
85/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse haluan asua ilman seinänaapureita. Minua ei saisi pk-seudun itsemurhakuutioihin kirveelläkään.

Auto on ihan must, kun vähän syrjemmässä asuu. Kaupunkialueella pk-seudulla tietysti suht turha.

Miten auto voi merkitä vapautta? Kuka haluaa asua jossain torpassa keskellä ei-mitään? Itse en saanut edes siivoojaa palkattua kun asuimme jossa korvessa.

Vierailija
86/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osanottoni laumasieluisuudestasi. Minulla on oma auto, eikä ahdista yhtään.

Pitäisi opetella kylmäpäiseksi ja olla välittämättä.

ap

Juurikin niin!

Meillä on 2 autoa ja kun lapset tulevat ajokortti-ikään niin eiköhän niitä pihaan lisää ilmesty.

Nautin autoilusta enkä tule ikinäautoistani luopumaan.

Toinen on avomallinen ja sillä kesäiset ajelut ovat yhtä juhlaa. Se vaihtunee kohta Porscheen kun tulee pyöreitä vuosia mittariin.

Minäkin nautin autoilusta, kesän valoisina öinä hyvä maantie ja olematon liikenne, oi sitä nautintoa.

ap

Vierailija
87/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikkei olisi lapseton ja asuisi julkisten reittien varrella, ei välttämättä ole autoa. 

Muuten samaa mieltä, autosta ei tietenkään tartte luopua, miksi pitäisi? Joku ympäristöhörhöjen höpsötyskö tämäkin taas?

Koen kyllä olevani riippumaton autottomanakin, mutta puolustan oikeutta autoon.

Ympäristöihmisten öyhötystä juuri.

ap

Vierailija
88/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kehitysmaidenkin pitäisi tehdä jotain. On kiistatonta että ihmisiä on maapallolla liikaa. Ja jos maasta lähtee runsaasti siirtolaisia toisten eletettäväksi niin silloin on vähennettävä syntyvyyttä.

Vierailija
89/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä. Käytä surutta. Minua ei ainakaan kiinnosta mikä joku muu ajattelee autoilusta.

Vierailija
90/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Juurikin niin!

Meillä on 2 autoa ja kun lapset tulevat ajokortti-ikään niin eiköhän niitä pihaan lisää ilmesty.

Toinen on avomallinen ja sillä kesäiset ajelut ovat yhtä juhlaa. Se vaihtunee kohta Porscheen kun tulee pyöreitä vuosia mittariin.

Minäkin nautin autoilusta, kesän valoisina öinä hyvä maantie ja olematon liikenne, oi sitä nautintoa.

ap

Sinäkin saisit enemmän liikuntaa kun pyöräilet tai kävelet uimarannalle, sitten uit tunnin jne. Keski-ikäisillä painonhallinta on aika vaikeaa. Varsinkin miehillä. Toivottavasti edes syöt terveellisesti ja sinulla on fyysinen työ.

Vierailija
91/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajelen ilman huolen häivää. Yhtään kiinnosta kauramaito (tuhoaa sademetsiä palmuöljyn takia.) tissuttajien vauhkoaminen.

Minua jaksaa ihmetyttää kuinka huolettomasti ihmiset suhtautuvat siihen että tuhoavat maapalloa jatkuvalla syötöllä ties millä tekosyyllä. Jos kaikki eläisivät kuin keskivertosuomalainen, maapalloja tarvittaisiin 5,4kpl. Eikö se yhtään havahduta?

Ei koska ihminen voi kompensoida autonsa kuluttamista muilla keinoin. Meillä lämpenee talo 100% uusiutuvalla energialla, auto on uudehko eikä kuluta paljon. Eiköhän saastuttavinta ole se, että olen tehnyt lapsia.

ap

Vierailija
92/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehesi ei vie lapsia harrastuksiin? Saatteko lainkaan liikuntaa? Mitä lapsesi harrastavat?

Viemme vuoroviikon, minun iltavuoroviikolla vie mies ja aamuvuoroviikolla minä. Saamme liikuntaa, kiitos huolehdinnasta.

ap

Vierailija
93/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset voivat aivan hyvin käyttää julkisia ja lopettaa liikenteen puurouttamisen.

Miehillä on Suomessa enemmän ylipainon kanssa ongelmia kuin naisilla.

Vierailija
94/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Juurikin niin!

ap

Sinäkin saisit enemmän liikuntaa kun pyöräilet tai kävelet uimarannalle, sitten uit tunnin jne. Keski-ikäisillä painonhallinta on aika vaikeaa. Varsinkin miehillä. Toivottavasti edes syöt terveellisesti ja sinulla on fyysinen työ.

Lähin uimaranta on 12 km päässä, ettäkö kävelisin sinne, ei kiitos, enkä muutoinkaan pidä kylmästä vedestä. Ei ole painonhallintaongelmia, liikuntaharrastuksia on muitakin kuin kävely ja pyöräily. Harrastan ratsastusta, työ ei ole fyysistä mutta ei istumatyötäkään, askelia tulee päivän mittaan.

ap

Vierailija
95/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap pahoillani naisten huonosta tilanteesta suvussasi. Hienoa, että yrität kaikesta huolimatta. Älä luovuta. Paistaa se aurinko risukasaankin. Toivottavasti omat lapsesi saavat paremman lähtökohdan elämäänsä.

Vierailija
96/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten auto voi merkitä vapautta? Kuka haluaa asua jossain torpassa keskellä ei-mitään? Itse en saanut edes siivoojaa palkattua kun asuimme jossa korvessa.

Kyllä se on vapautta, et ole riippuvainen muista kuin omista aikatauluista. Auto on tarpeellinen vaikka asuisi kaupunginosassa muutaman kilometrin päässä keskustasta jos busseja ei kulje. Jos muuten olet huomannut, niin maaseudulla ei enää asuta torpissa.  Miten siivoojan palkkaus ei onnistu maalla asuessa? 

ap

Vierailija
97/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei kiinnosta koko ympäristöhömpötys yhtään joten autoilun hyvällä omallatunnolla.

Vierailija
98/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Juurikin niin!

ap

Lähin uimaranta on 12 km päässä, ettäkö kävelisin sinne, ei kiitos, enkä muutoinkaan pidä kylmästä vedestä. Ei ole painonhallintaongelmia, liikuntaharrastuksia on muitakin kuin kävely ja pyöräily. Harrastan ratsastusta, työ ei ole fyysistä mutta ei istumatyötäkään, askelia tulee päivän mittaan.

ap

Paljonko sinulla tulee askelia päivän mittaan? Itse pyrin 10 000 askelta työmatkalla ja töissä. Sitten pyörälenkki, kuntosalia tai juoksulenkkiä tai uimista muutaman kerran viikossa.

Vierailija
99/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun joku alkaa selittää siitä, miten tarvittaisiin 3,5 maapalloa jos kaikki eläisivät kuin suomalaiset, tekisi mieli vastata, että jos kaikki eläisivät kuin intialaiset ja afrikkalaiset, niin eipä olisi elämisen arvoista. Livenä en kehtaa näin sanoa, mutta täällä kyllä sanon.

Jos kerran maapallo ei pysty tarjoamaan ihmisarvoista elämää kuin parille miljardille ihmiselle, niin eiköhän ruveta tähtäämään siihen pariin miljardiin saman tien. Ehkäisykapselit jakoon kehitysmaissa ja Aasiassa ja äkkiä.

Entäs jos päätös tehdäänkin Thanos-tyyliin, eli 50% maapallon nykyväestöstä arvotaan kuolemaan. Onko se sittenkin sinulle oikein, vai pitäisikö laskea vaan sitä omaa kulutustasoa? Se voisi hyvinkin olla ihmisarvoista, ihmisarvoisempaa kuin nyt joka tapayksessa.

Vierailija
100/124 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on vapautta, et ole riippuvainen muista kuin omista aikatauluista. Auto on tarpeellinen vaikka asuisi kaupunginosassa muutaman kilometrin päässä keskustasta jos busseja ei kulje. Jos muuten olet huomannut, niin maaseudulla ei enää asuta torpissa.  Miten siivoojan palkkaus ei onnistu maalla asuessa? 

ap

Ei vaan löytynyt maaseudulta siivoojaa. Espoossa löytyy vuorokaudessa:) En ymmärrä miksi työnteko ei kelpaa maaseudulla. Mieluummin maataan kotona ja ollaan työttömänä.

Onneksi yhä useampi pystyy tekemään työtä kotoa käsin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän