Ahdistaa painostus autottomuuteen
Olen suvussani vasta toinen sukupolvi naisia joilla on oma auto. Koen oman auton yhtenä riippumattomuuden välineenä, se on oma ja vain minä päätän mitä sillä tehdään, miehellä on oma auto. Jos meidän perheessä luovuttaisiin toisesta autosta, olisi se todennäköisesti mun auto, mies kun tarvitsee töissä autoa eikä heillä kukaan töissä kulje julkisilla.
Meillä töissä taas on paljon nuoria joita ahdistaa oman auton käyttö, toki ovat lapsettomia ja asuvat hyvien yhteiskunnan tarjoamien kulkuyhteyksien varrella. Minä taas en asu ja on lapsia joita kuljetellaan iltaisin harrastuksiin omalla autolla koska ei ole bussia tai ratikkaa. Nyt työnantaja suunnittelee vielä omalla autolla kulkemisen hankaloittamista. Lehdet täynnä autojen saastuttamista jne.
En ole valmis luopumaan omasta autosta ja sen tuomasta riippumattomuudesta. Nyt olisi vertaistuki poikaa muilta samalla lailla ajattelevilta.
Kommentit (124)
0/5
Trolli sen takia, että AP vastailee vain saastutusmyönteisiin (PS) vastauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta teille jotka kyselette miksi ahdistaa, niin siksi että jos tarpeeksi monet näkee auton jonain demonina niin sen omistamiseen lyödään sellainen määrä kustannuksia, että ongelmaksi muodostuu muukin kuin se mitä joku yksittäinen viherpiiperö ajattelee.
Itse kun rakastan omakotitalossa asumista ja autolla liikkumista sekä ihan normaalin liharuuan syömistä, niin kyllä ahdistaa yhteiskunnan asenteet ja niiden kehitys.
No vertaa vaikka tupakointiin: Sitä suvaitaan yhä vähemmän ja vähemmän, ja se käy yhä kalliimmaksi ja kalliimmaksi. Onko tämäkin väärin niitä kohtaan, jotka silti edelleen haluavat tupakoida?
Itse lopetin, sillä onhan se nyt älyttömin tapa mikä ihmisellä voi olla. Enkä osaa pitää ollenkaan vääränä kaikkea sitä painostusta, joka minutkin lopulta päätökseeni ajoi.
Kyllä yhteiskunnan kannalta järjettömien ratkaisujen sietääkin olla kalliita.
Autollisuus on ainoa järkevä keino siihen, että perheessä on lapsia ja kaksi työssäkäyvää vanhempaa eli kaikkein ideaalein perherakenne yhteiskunnan kannalta.
Itse annan viherpropagandan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jatkan autoilua hyvillä mielin välittämättä painostuksesta, sillä millään mitä me täällä Suomesa teemne, ei ole hhtään mitään merkiystä globaalilla tasolla.
Moikka ketjun aloittaja,
Olen kokenut syyllisätmistä siitä että minulla on auto ja käytän sitä. Jopa täällä Helsingissä, missä "joka paikkaan" pääsee julkisilla.
Ei muuten pääse! Ja sitä paitsi mitä asiaa muilla on arvostella minun päivieni kulkua? Siis en liiku vain kotoa töihin ja takaisin - jos sellainen päivä sattuu olemaan, niin silloi voinkin käyttää julkisia.
Homma on vain niin, että jos sinulla on paljon kannettavaa (esim. soittimia, urheiluvälineitä) tai on monia paikkoja jossa pistäydyt päivän aikana, niin kyllä vaan auto on oiva apuri.
Sanoisin kaikille ympäristöahdistuksesta kärsiville ja sen takia muiden elämäntapoja arvosteleville, että menkääpä kuukaudeksi katsomaan elämää esim. Espanjassa tai Ranskassa (tai esim. missä vaan Aasiassa).
Etelämmässä Euroopassa kaikki kun pakataan edelleen muoviin ja limpparipulloja myöten kaikki pakkausjätteet heitetään ihan tavalliseen roskikseen yms. (Huom itse kierrätän.)
Ja autoja on isoissa Euroopan valtioissa puhumattakaan Venäjästä - paljon!
Ei me täällä Suomessa vajaan 6 miljoonan kansana tätä maapalloa pelasteta. Kyllä on meidän pienet tekoset kuin hyttysenpaska Itämeressä. Ilmastonmuutoksen ehkäiseminen on PUHTAASTI POLIITTINEN kysymys nykyään. Jokaisen Suomessa autoilevan ihmisen tuomitsijan pitäisi avata silmänsä ja käydä katsomassa vähän maailmaa.
Jos eivät maailman johtavat politiikot tee isoja päätöksiä teollisuuspäästöjen ja luonnonvarojen riistämisen suhteen ja jos ei pian siirrytä enimmäkseen aurinko-ja tuulivoimaan, niin ilmasto vain lämpenee ajamme me täällä autolla tai bussilla.
Tsemppiä sinulle ketjun aloittaja :)
Autoileva nainen jo yli 30v kirjoitti:
Moikka ketjun aloittaja,
Olen kokenut syyllisätmistä siitä että minulla on auto ja käytän sitä. Jopa täällä Helsingissä, missä "joka paikkaan" pääsee julkisilla.
Ei muuten pääse! Ja sitä paitsi mitä asiaa muilla on arvostella minun päivieni kulkua? Siis en liiku vain kotoa töihin ja takaisin - jos sellainen päivä sattuu olemaan, niin silloi voinkin käyttää julkisia.
Homma on vain niin, että jos sinulla on paljon kannettavaa (esim. soittimia, urheiluvälineitä) tai on monia paikkoja jossa pistäydyt päivän aikana, niin kyllä vaan auto on oiva apuri.
Sanoisin kaikille ympäristöahdistuksesta kärsiville ja sen takia muiden elämäntapoja arvosteleville, että menkääpä kuukaudeksi katsomaan elämää esim. Espanjassa tai Ranskassa (tai esim. missä vaan Aasiassa).
Etelämmässä Euroopassa kaikki kun pakataan edelleen muoviin ja limpparipulloja myöten kaikki pakkausjätteet heitetään ihan tavalliseen roskikseen yms. (Huom itse kierrätän.)
Ja autoja on isoissa Euroopan valtioissa puhumattakaan Venäjästä - paljon!
Ei me täällä Suomessa vajaan 6 miljoonan kansana tätä maapalloa pelasteta. Kyllä on meidän pienet tekoset kuin hyttysenpaska Itämeressä. Ilmastonmuutoksen ehkäiseminen on PUHTAASTI POLIITTINEN kysymys nykyään. Jokaisen Suomessa autoilevan ihmisen tuomitsijan pitäisi avata silmänsä ja käydä katsomassa vähän maailmaa.
Jos eivät maailman johtavat politiikot tee isoja päätöksiä teollisuuspäästöjen ja luonnonvarojen riistämisen suhteen ja jos ei pian siirrytä enimmäkseen aurinko-ja tuulivoimaan, niin ilmasto vain lämpenee ajamme me täällä autolla tai bussilla.
Tsemppiä sinulle ketjun aloittaja :)
Kiitos :) Perheemme on tarkka kierrättäjä ja pyrimme hankkimaan kaiken ensin käytettynä, jos ei onnistunu niin uutena ja kierrätämme edelleen kun ei ole käyttöä. Vältämme turhan ostamista ja biojäteroskis ei täyty ruuasta vaan ruuan valmistuksesta. Autoillakin mietitään ajot koska polttoaine on kallista, ei ajella turhaan. Mutta se vapaus ja helpotus arkeen minkä auto tuo niin ei siitä hevillä loupuisi. Suomi on takapajula aurinko- ja tuulivoimassa. Muualla sitä tuetaan mutta ei täällä koska valtio jäisi ilman verotuloja kun ihmiset tuottaisivat sähkönsä itse.
ap
Vierailija kirjoitti:
Täällä Tampereella tosi monella ei ole autoa ja olen heille kateellinen. Auto on pelkkä vtun riesa.
Ei näille köyhille kyytien pummaajille kannata kateellinen olla. Persaukisiahan tunnetusti valuu Tampereelle jokaisesta ilmansuunnasta. Ei ole aikuisena ihmisenä mistään kotoisin olla aikataulujen vankina jatkuvasti, puhumattakaan että reissut jonnekin kauemmas tai bussireittien ulkopuolelle jää automaattisesti tekemättä.
Ne jotka tarvii autoa, käyttäköön. Näin sinkkuna hoituu työt kotona ja Prismaan kotiovelta 600m. Julkisia menee keskustaan 10 min. välein
Omistaisin itsekin auton satunnaisia pitempiä matkoja varten jos sen pitäminen ei olisi niin kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta teille jotka kyselette miksi ahdistaa, niin siksi että jos tarpeeksi monet näkee auton jonain demonina niin sen omistamiseen lyödään sellainen määrä kustannuksia, että ongelmaksi muodostuu muukin kuin se mitä joku yksittäinen viherpiiperö ajattelee.
Itse kun rakastan omakotitalossa asumista ja autolla liikkumista sekä ihan normaalin liharuuan syömistä, niin kyllä ahdistaa yhteiskunnan asenteet ja niiden kehitys.
No vertaa vaikka tupakointiin: Sitä suvaitaan yhä vähemmän ja vähemmän, ja se käy yhä kalliimmaksi ja kalliimmaksi. Onko tämäkin väärin niitä kohtaan, jotka silti edelleen haluavat tupakoida?
Itse lopetin, sillä onhan se nyt älyttömin tapa mikä ihmisellä voi olla. Enkä osaa pitää ollenkaan vääränä kaikkea sitä painostusta, joka minutkin lopulta päätökseeni ajoi.
Autollisuus on ainoa järkevä keino siihen, että perheessä on lapsia ja kaksi työssäkäyvää vanhempaa eli kaikkein ideaalein perherakenne yhteiskunnan kannalta.
Meillä oli auto niin kauan kuin oli ihan pieniä lapsia eikä saatu tarhapaikkaa läheltä, mutta nyt kun ovat kouluikäisiä, osaavat kulkea omin päin. Harrastuksetkin on tässä lähellä. Luovuttiin sitten autosta kun ei sitä enää tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä Tampereella tosi monella ei ole autoa ja olen heille kateellinen. Auto on pelkkä vtun riesa.
Ei näille köyhille kyytien pummaajille kannata kateellinen olla. Persaukisiahan tunnetusti valuu Tampereelle jokaisesta ilmansuunnasta. Ei ole aikuisena ihmisenä mistään kotoisin olla aikataulujen vankina jatkuvasti, puhumattakaan että reissut jonnekin kauemmas tai bussireittien ulkopuolelle jää automaattisesti tekemättä.
Taksit kulkee kauempanakin. Tai no joo, Berner teki kaikkensa jotta eivät kulkisi, mutta kyllä niitä silti tarvittaessa saa.
Ja täällä Tampereella ne kyllä kulkee. Siksi en pummaa kyytejä. Autolliset kaverit niitä kyllä tarjoaa. Ehkä ne luulevat, että pummaan, kun en aina kieltäydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osanottoni laumasieluisuudestasi. Minulla on oma auto, eikä ahdista yhtään.
Pitäisi opetella kylmäpäiseksi ja olla välittämättä.
ap
Juurikin niin!
Meillä on 2 autoa ja kun lapset tulevat ajokortti-ikään niin eiköhän niitä pihaan lisää ilmesty.
Nautin autoilusta enkä tule ikinäautoistani luopumaan.
Toinen on avomallinen ja sillä kesäiset ajelut ovat yhtä juhlaa. Se vaihtunee kohta Porscheen kun tulee pyöreitä vuosia mittariin.
Vaikkei olisi lapseton ja asuisi julkisten reittien varrella, ei välttämättä ole autoa.
Muuten samaa mieltä, autosta ei tietenkään tartte luopua, miksi pitäisi? Joku ympäristöhörhöjen höpsötyskö tämäkin taas?
Koen kyllä olevani riippumaton autottomanakin, mutta puolustan oikeutta autoon.
Ei naisen tarvitse luopua vaivalla saavutetusta itsenäisyydestä. Tiedän tunteen kuinka ihanaa on pääsee ihan itse sinne minne haluaa.
Pk-seudulla voi just ja just elää ilman autoa mutta ei muualla.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla voi just ja just elää ilman autoa mutta ei muualla.
Onnistuu se täällä Tampereellakin.
En tykkää ajaa, mieluummin istun kyydissä niin että ajatukset saa olla missä vain eikä tarvitse tarkkailla liikennettä. Siksi bussi + taksi, ja tietysti kävelen myös paljon.
Itse ajelen ilman huolen häivää. Yhtään kiinnosta kauramaito (tuhoaa sademetsiä palmuöljyn takia.) tissuttajien vauhkoaminen.
Minä en autosta luovu koskaan, se tuo vapautta. Tosin sen verran tulen vastaan kun seuraavan kerran autoa vaihdan, että ostan Volvo V60 T8 hybridin. Senkin vain siksi, että saan bensakulut vielä alemmaksi ja latautuu ajettaessa. Täyssähköauto ei tule täällä jumalan selän takana kysymykseenkään.
Minä en edes tarvitse autoa työmatkoihin ja silti on oma auto, juuri vaihdoin uuteen. Eikä ahdista tippaakaan, päinvastoin, ilman autoa ahdistuisin.
Ja kyseessä polttomoottoriauto reilulla määrällä tehoja.
N52
Asun pk-seudulla, 50 km Helsingistä. Kyllä, tämä on pk-seutua. Omistan kaksi autoa, ja liikun autolla päivittäin. Helsingin keskustassa käyn pakon edessä muutaman kerran vuodessa, silloinkin autolla, vaikka se on tuskaa ruuhka-aikaan. Jos joutuisin käymään stadissa (olen kotoisin Hgistä ja kutsun vain ydinkeskustaa stadiksi) useammin, tekisin sen luultavasti junalla. Olen töissä Helsingissä, mutta kaukana keskustasta, ja pääsen työpaikalleni helposti autolla 30 minuutissa. Julkisilla tuo matka olisi järjettömän vaivalloinen ja veisi liikaa aikaa. En pode minkäänlaista huonoa omaatuntoa autoistani, ja mikäli elämäni tehdään Suomessa liian hankalaksi, muutan koulutettuna ja varakkaana ihmisenä helposti ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla? Millaisia perheitä sinä kuvittelet esim Helsingin keskustassa asuvan? Suurin osa meidänkin talosta on ihan ydinperheitä, eikä monikaan autoa käytä vaikka sellainen löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajelen ilman huolen häivää. Yhtään kiinnosta kauramaito (tuhoaa sademetsiä palmuöljyn takia.) tissuttajien vauhkoaminen.
Minua jaksaa ihmetyttää kuinka huolettomasti ihmiset suhtautuvat siihen että tuhoavat maapalloa jatkuvalla syötöllä ties millä tekosyyllä. Jos kaikki eläisivät kuin keskivertosuomalainen, maapalloja tarvittaisiin 5,4kpl. Eikö se yhtään havahduta?
Onhan ihmisillä toki paikkoja jonne mennä minne ei julkisilla pääse, mutta mietityttää että ihan kolmen auton edestä? Itseäni ahdistaa jo vähän maksaa yhdestä autosta kun sitä ei oikeasti käytä, vaikkei rahasta ole sinänsä mikään pula.