Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pekka Juntin kolumni (Yle): lapsettomat ovat isoja vauvoja

Vierailija
11.11.2019 |

Osuu kyllä monessa kohdassa oikeaan!

https://yle.fi/uutiset/3-11043764

"Lapset ovat vaiva, kärsimys ja huoli. Silti yhä useammin minusta tuntuu, että tarvitsemme vastuksia. Ihminen on rakennettu niin, ettei mikään rikas ja tärkeä tule helpolla. Ilman tosikoitoksia jäämme vajaiksi. Jäämme isoiksi vauvoiksi. Jumimme nuoruuteen, siihen kulttuuriseen omituiseen välitilaan, joka keksittiin kai joskus 1950-luvulla, ja jonka keskiössä ovat minä ja minun rentoa elämääni tukevat tarpeeni."

Kommentit (711)

Vierailija
61/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia hankkineet ovat kyllä aikuisempia kuin lapsettomat.

Ei kyllä vaikuta siltä tämän ketjun perusteella. Tosin täällä taitaa yksi ja sama trollata koko ajan.

Jep! Sori siitä! Eikä mulla ole edes lapsia, eikä tule, mutta rakastan trollailua. JÄtän nyt teidän kuiteski rauhaan, hyvää illan jatkoa! Kivasti ärsyynnyitte kaikki.

Vierailija
62/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla toisten ihmisten mollaaminen heidän elämänvalinnoistaan on kypsää aikuisuutta? Turhan sivaltavasti kirjoitettu kolumni, jossa tullaan loukanneeksi myös heitä, jotka eivät voi jälkikasvua saada. Kas, hekään eivät nimittäin Pekka Juntin mielestä kasvaa aikuisiksi, koska ainoa mikä kasvattaa aikuiseksi on lapsi. Mutta hei, ainahan voi adoptoida! Hirveää luettavaa.

Miten Pekka Juntin ikäinen mies ei ole tullut huomanneeksi, että elämä tarjoaa kasvunpaikkoja ihan jokaiselle. Onko hän ollut itsekkäästi kääriytyneenä omaan perheonneensa siten, että ei ole huomannut mitä ulkopuolella tapahtuu? Onko hän sulkenut kaikki lapsettomat elämänsä ulkopuolelle niin, ettei vahingossakaan saisi vaikutteita ajatteluunsa?

Jokaiselle nimittäin tulee varmoja aallonpohjia oman tai lähimmäisen sairauksien, kuolemantapauksien, avioerojen, pitkäaikaisen työttymyyden ja muun epäonnen muodossa. Mutta mikään näistä asioista ei kasvata, koska lapseton varaa Thaimaan matkan ja siirtyy palmun alle lipittämään huolettomasti pina coladaansa.

Vai miten se nyt meni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia hankkineet ovat kyllä aikuisempia kuin lapsettomat. Minkä sille mahtaa. Toivon joskus löytäväni puolison, jonka kanssa saan lapsia. Ei koiria voi verrata lapsiin, mielestäni. Mullakin on pari koiraa ja onhan niistä vaivaa, jos iloakin, mutta ei ollenkaan sama asia kuin lapset. toivottavasti aika ei aja mun lapsentekoiän ohi. 

Ei tosiaan voi verrata. Lapsestaanhan pääsee eroon ihan laillisin keinoin viimeistään kun hänellä on toisen asteen ammatti, mutta koirasta pitää huolehtia koko sen elinikä.

Vierailija
64/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitää tehdä, jos ei vain kelpaa vastakkaiselle sukupuolelle? Yksin vauvan tekeminen suistaisi ties mihin taloudelliseen ja henkiseen ahdinkoon.

Vierailija
65/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllä sitä mieltä, että ei se lapsen saanti kasvata ihmisenä, jos tekee lapset ilman halua tehdä niitä.

Itse olen tehnyt kaksi lasta. Puolison voimakkaan painostuksen vuoksi. Oikeasti en halunnut kumpaakaan, mutta olin jotenkin voimaton sanomaan vastaankaan.

Eli tehty on ja sössitty koko homma. Voin kertoa, etteä ei ole menestyvät ja iloiset lapset minulla. Aikuisia ovat jo, nuorempi alkaa vaikuttaa kroonisesti masentuneelta ja vanhempi on tietysti työtön ja vankilakeikka takana.

Minä taas... elämääni kyllästynyt, innoton oikeastaan mihinkään. Kun pääsis eläkkeelle ja saisi maatua rauhassa. Elämä meni hukkaan.

Vierailija
66/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia hankkineet ovat kyllä aikuisempia kuin lapsettomat. Minkä sille mahtaa. Toivon joskus löytäväni puolison, jonka kanssa saan lapsia. Ei koiria voi verrata lapsiin, mielestäni. Mullakin on pari koiraa ja onhan niistä vaivaa, jos iloakin, mutta ei ollenkaan sama asia kuin lapset. toivottavasti aika ei aja mun lapsentekoiän ohi. 

No ei ole. Tunnen jopa neljän lapsen äitejä ja isiä joiden nollaamiskeino on käydå baarissa vetämässä p ää täyteen ja esittåmässå kun on niin kivaa kun iskä tai äiskä on astunut korkin päälle että kyllä nyt taas jaksaa lapsia kun on saanut kylillä sekoilla..Kylläpä on aikuismaista.

Jokainen joka julistaa olevansa lasten myötä aikuisempi ei sitå ole ja oman lapsen halunnutta itsekkäämpää ei maa päällään kanna minä minun minä minun...

Pekkajuntit vaan haluaa että kaikki muutkin astuu samaan ansaan kuin he itse.

Vierailija
67/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pitää tehdä, jos ei vain kelpaa vastakkaiselle sukupuolelle? Yksin vauvan tekeminen suistaisi ties mihin taloudelliseen ja henkiseen ahdinkoon.

Pekka Juntti ei ota huomioon sitä, että lapsettomuuden taustalla voi olla monenlaisia syitä. Ylimielisyyden sokaisema Juntti ei tajua, että lapsettomilla ihmisillä on erilaisia elämäntarinoita ja -kohtaloita, ihan samoin kuin perheellisilläkin. 

Vierailija
68/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuta kommentoi tähän ketjuun kuin sen, että joku hullu vela täällä taas manipuloi peukkuja. Velamielisiin kommentteihin ylös 24 ja alas 12 tai ylös 8 ja alas 4. Ja perhemielisiin kommentteihin ylös 10, alas 20, ylös 7, alas 14.... Pakko sanoa, että näiden multipeukuttajien elämä vaikuttaa hyvin, hyvin sisällöttämältä oli lapsia tai ei.

Vierailija
69/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole. Tunnen jopa neljän lapsen äitejä ja isiä joiden nollaamiskeino on käydå baarissa vetämässä p ää täyteen ja esittåmässå kun on niin kivaa kun iskä tai äiskä on astunut korkin päälle että kyllä nyt taas jaksaa lapsia kun on saanut kylillä sekoilla..Kylläpä on aikuismaista.
Jokainen joka julistaa olevansa lasten myötä aikuisempi ei sitå ole ja oman lapsen halunnutta itsekkäämpää ei maa päällään kanna minä minun minä minun...

No ei jokainen tietenkään, onhan meitä moneen junaan. Mutta luultavasti suurinosa ihmisistä kasvaa lasten myötä aikuisempaan, suvaitsevampaan ja vastuullisempaan suuntaan. Ei jokainen tietenkään, mutta miksi sellainen ilmiö kuin, että perheellistymisestä seuraa paljon hyvääkin, raivostuttaa niin monia? Lapsellista minusta.

Vierailija
70/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaja ei taida tietää että äiti Teresa oli vapaaehtoisesti lapseton. Kuten myös Dalai Lama, Thic Nath Hahn. Paavi. Jeesus.  Nimenomaan vapaaehtoisesti lapsettomia kaikki.

Mutta vauvoja nekin varmaan ovat kaikki olleet tämän Juntin rinnalla.

Vierailija
71/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittaja ei taida tietää että äiti Teresa oli vapaaehtoisesti lapseton. Kuten myös Dalai Lama, Thic Nath Hahn. Paavi. Jeesus.  Nimenomaan vapaaehtoisesti lapsettomia kaikki.

Mutta vauvoja nekin varmaan ovat kaikki olleet tämän Juntin rinnalla.

Jo ensimmäinen esimerkkisi oli sadisti, velojen roolimalli?

Vierailija
72/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen naisia jotka yh:ksi jäätyään katuvat lapsiaan. Nooh enää 15 vuotta jäljellä niin vapaus koittaa taas :)

Vierailija
73/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen naisia jotka yh:ksi jäätyään katuvat lapsiaan. Nooh enää 15 vuotta jäljellä niin vapaus koittaa taas :)

Tunnen vain naisia, jotka eivät kadu lapsiaan. Tarkoitit varmaan äitiäsi? Ymmärrän yskän.

Vierailija
74/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei jokainen tietenkään, onhan meitä moneen junaan. Mutta luultavasti suurinosa ihmisistä kasvaa lasten myötä aikuisempaan, suvaitsevampaan ja vastuullisempaan suuntaan. Ei jokainen tietenkään, mutta miksi sellainen ilmiö kuin, että perheellistymisestä seuraa paljon hyvääkin, raivostuttaa niin monia? Lapsellista minusta.

Eihän siinä mitään väärää ole, jos joku kokee aikuistuneensa vanhemmuuden myötä. Usein se on varmaan tottakin. Kuitenkin Pekka Juntin tapa vetää mutkia suoriksi ja mollata lapsettomia ei kerro mistään suuresta henkisestä kypsyydestä. Nähdäkseni kolumni olisi saatettu ottaa eri tavalla vastaan, jos Juntti olisi keskittynyt kirjoituksessa oman henkisen kehityksensä kuvailuun ja jättänyt muiden mollaamisen väliin.

Vierailija
75/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen vain naisia, jotka eivät kadu lapsiaan. Tarkoitit varmaan äitiäsi? Ymmärrän yskän.

Tunnetko kaikki naiset? Entä kehtaako kukaan niistä myöntää sinulle totuutta?

Jostain syystä otit tuon henkilökohtaisesti vai miksi hyökkäsit minua vastan?

Painaako jokin mieltäsi?

Vierailija
76/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka lainaisi tähän Cheekin kappaleesta. 

"Oon kai juuttunu elämään Peter Panina."

Mutta jees. 28 on mittarissa ja kyllä tällä hetkellä omat kokemukset ovat tärkein tavoite elämässä. Ehkä 21-vuotiaasta asti olen ajatellut, että en ole ollenkaan äidillinen ihminen, eivätkä ne ajatukset ole ainakaan heikentyneet vuosien myötä. 

Nostan hattua kaikille lisääntyneille niin kauan kun he eivät ajattele, että se on myös minun velvollisuuteni kansalaisena. 

Vierailija
77/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä mitään väärää ole, jos joku kokee aikuistuneensa vanhemmuuden myötä. Usein se on varmaan tottakin. Kuitenkin Pekka Juntin tapa vetää mutkia suoriksi ja mollata lapsettomia ei kerro mistään suuresta henkisestä kypsyydestä. Nähdäkseni kolumni olisi saatettu ottaa eri tavalla vastaan, jos Juntti olisi keskittynyt kirjoituksessa oman henkisen kehityksensä kuvailuun ja jättänyt muiden mollaamisen väliin.

Juntti & co tulevat tällä mollaamisellaan ainoastaan todistaneeksi sen, kuinka henkisesti kehittymättömiä he ovat. Lapsista huolimatta. How ironic.

Vierailija
78/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painaako jokin mieltäsi?

Toivot, että ole yh ja provosoiduin. En ole, olen onnellisesti naimisissa. Joku yh olisi kyllä voinut pahoittaa mielensä kun vihjaset, että useatkin naiset katuvat lapsiaan. Sinun äitisi oli harmillinen poikkeus. :) Miksi tällaista pohdintaa muuten toisit esille tuohon sävyyn? Oletko jostain muusta syystä katkera? :)

Voi tyttö-pieni...

Vierailija
79/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painaako jokin mieltäsi?

Toivot, että ole yh ja provosoiduin. En ole, olen onnellisesti naimisissa. Joku yh olisi kyllä voinut pahoittaa mielensä kun vihjaset, että useatkin naiset katuvat lapsiaan. Sinun äitisi oli harmillinen poikkeus. :) Miksi tällaista pohdintaa muuten toisit esille tuohon sävyyn? Oletko jostain muusta syystä katkera? :)

Voi tyttö-pieni...

:D :*

Vierailija
80/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin lapsen, mutta en naista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi