Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pekka Juntin kolumni (Yle): lapsettomat ovat isoja vauvoja

Vierailija
11.11.2019 |

Osuu kyllä monessa kohdassa oikeaan!

https://yle.fi/uutiset/3-11043764

"Lapset ovat vaiva, kärsimys ja huoli. Silti yhä useammin minusta tuntuu, että tarvitsemme vastuksia. Ihminen on rakennettu niin, ettei mikään rikas ja tärkeä tule helpolla. Ilman tosikoitoksia jäämme vajaiksi. Jäämme isoiksi vauvoiksi. Jumimme nuoruuteen, siihen kulttuuriseen omituiseen välitilaan, joka keksittiin kai joskus 1950-luvulla, ja jonka keskiössä ovat minä ja minun rentoa elämääni tukevat tarpeeni."

Kommentit (711)

Vierailija
21/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi iso vauva ilmoittautuu! Olen oppinut arvostamaan vapauttani ja en luovu siitä. Koskaan.

-M28

Olet vielä nuori. Aika monen mieli vielä muuttuu. Useimmille se vain on sitten myöhäistä

mies51v

Hei please, ei aina tätä samaa mieli muuttuu -lässytystä. Yrität vain vakuuttaa itseäasi, mutta ei se mieli oikeasti kaikilla muutu, itseasiassa yhä harvemmalla nykyään muuttuu.

Vierailija
22/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, tämä vauva myöntää autuaasti olevansa niin vauva, ettei lukenut kyseisen linkin takana ollutta kolumnia(?). Hieman itseä tosin pohdituttaa, kuulunko tähän joukkoon, kun en koskaan lapsia hankkinut siksi, että elämä tähän 45 vuoden ikään mennessä on tarjonnut niin paljon omia ja läheisten sairauksia, etten koskaan ehtinyt lisääntymään... No, uskon että kolumnisti tietää paremmin ja olen edelleen tosi kypsymätön - vain koska mulla ei ole lapsia.

T. Vauva :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tapaisen Juntin olisi varsinkin hyvä tyytyä ihan käteenvetämiseen..

Vierailija
24/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa aivan loistava kirjoitus. Ei ole oikein mitään lisättävää. Vanha sanonta pitää edelleen paikkansa: Lapsellinen saa elää lapsuuden kaksi kertaa. Lapseton jää lapseksi. Näin se vaan on, sitä on ihan turha yhdenkään velan kieltää. He eivät vain itse näe sitä. Tuo aikuisvauva on oikein osuva nimitys veloille, minusta voisimme vaihtaa vela-nimityksen juurikin tuohon aikuisvauvaan. Ikuisesti henkisiä lapsia, ei edes nuoria, vaan lapsia. 

Vierailija
25/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Välillä aamuyöstä oksennusta siivotessa väsyttää niin, että pelkää sydämensä pysähtyvän. Se on raakaa leikkiä, kun lapset kasvattavat vanhemmistaan aikuisia."

Joo, kyllä koirakin oksentaa ja  ripuloi niin, että unet jäävät välillä väliin. Olen siis aikuinen, koska olen valvonut siivoamassa oksennusta ja paskaa :)

Vierailija
26/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti kaltaiseni lapsettomat voitaisiin tappaa nelikymppisinä. Olen kuluerä.

Vierailija
27/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolumnistin on pakko elättää kolme lastaan ja siksi on kirjoitettava sitä mikä milloinkin parhaiten myy.

Vierailija
28/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan se menee näin, eli kun ei muutakaan rakentavaa sanottavaa keksitä, niin ruvetaan piikittelemään ja pilkkaamaan :D Ihan tyypillistä epäkypsien ihmisten toimintaa. Ja voi sentään, näillä lapsettomia haukkuvilla on itsellään lapsia, eli onpa taas hieno esimerkki aikuisesta käytöksestä mollata muita!

Juuri näin. Nämä lapsiperhe-elämän autuutta ja kasvattavuutta ylistävät eivät koskaan voi pitäytyä ainoastaan siinä. Heidän on ohessa aina saatava haukkua ja kyseenalaistaa lapsettomuuden valinneita. Veikkaanpa, että kirjoituksensa saisivat paljon myönteisemmän vastaanoton, jos tuo lapsellinen mollaaminen ja psykologisointi loistaisi niissä poissaolollaan.

Vierailija
29/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa aivan loistava kirjoitus. Ei ole oikein mitään lisättävää. Vanha sanonta pitää edelleen paikkansa: Lapsellinen saa elää lapsuuden kaksi kertaa. Lapseton jää lapseksi. Näin se vaan on, sitä on ihan turha yhdenkään velan kieltää. He eivät vain itse näe sitä. Tuo aikuisvauva on oikein osuva nimitys veloille, minusta voisimme vaihtaa vela-nimityksen juurikin tuohon aikuisvauvaan. Ikuisesti henkisiä lapsia, ei edes nuoria, vaan lapsia. 

Ja tuo sinun itkupotkuraivari toisen ihmisen elämänvalinnoista on varsin kypsää aikuismaista toimintaa?

Vierailija
30/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama miksi minua kutsutaan, en siltikään aio lisääntyä. En välitä tippaakaan.

Vierailija
31/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi iso vauva ilmoittautuu! Olen oppinut arvostamaan vapauttani ja en luovu siitä. Koskaan.

-M28

Olet vielä nuori. Aika monen mieli vielä muuttuu. Useimmille se vain on sitten myöhäistä

mies51v

Hei please, ei aina tätä samaa mieli muuttuu -lässytystä. Yrität vain vakuuttaa itseäasi, mutta ei se mieli oikeasti kaikilla muutu, itseasiassa yhä harvemmalla nykyään muuttuu.

Tai sitten ei enään voi saada lasta. No omapahan on asianne

mies51v

Vierailija
32/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama miksi minua kutsutaan, en siltikään aio lisääntyä. En välitä tippaakaan.

Sama juttu. Ei kuule noilla vakuutteluin mikään vavvvvakuume herännut :DD

Harvinaisen daijua porukkaa. 

Vierailija
33/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmäkseen asiaa. Tahaton lapsettomuus on ikävää ja olen kyllä huomannut, että velat ja tahattomasti lapsettomat ovat ihmisinä erilaisia. Velat ovat jo lähtökohtaisesti mieleltään lapsen tasolla ja siksi olenkin sitä mieltä, on vain hyvä, että eivät lisäänny. On hyvä ymmärtää, mihin omat kyvyt riittävät. Monet hankkivat lapsia, vaikka eivät ole kykeneviä niistä huolehtimaan. Minusta on vain hyvä, että heikommat geenit karsiutuvat. 

Vierailija
34/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisiköhän sinun tehdä vielä lapsi tai pari, niin ehkä aikuistuisit hieman, kun tuntuu, että olet jäänyt jonnekin kolmevuotiaan tasolle.

Vierailija
35/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun tapaisen Juntin olisi varsinkin hyvä tyytyä ihan käteenvetämiseen..

😄

Vierailija
36/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elätkö nyt toista lapsuuttasi? Oli niin lapsellinen teksti, että oli pakko kysyä.

Vierailija
37/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-M28

mies51v

Tai sitten ei enään voi saada lasta. No omapahan on asianne

mies51v

Niin onkin oma asiani ja silti jaksat lässyttää ja puuttua minun valintoihini? Luuletko olevasi parempi ihminen?

Vierailija
38/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan, kun aikuisvauvat ymmärtävät olla lisääntymättä. Tuskin saisivat jälkikasvuaan hoidettua, meillä on jo nyt ihan liikaa näitä aikuisvauvojen lapsia huostaanotettuina. 

Vierailija
39/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enimmäkseen asiaa. Tahaton lapsettomuus on ikävää ja olen kyllä huomannut, että velat ja tahattomasti lapsettomat ovat ihmisinä erilaisia. Velat ovat jo lähtökohtaisesti mieleltään lapsen tasolla ja siksi olenkin sitä mieltä, on vain hyvä, että eivät lisäänny. On hyvä ymmärtää, mihin omat kyvyt riittävät. Monet hankkivat lapsia, vaikka eivät ole kykeneviä niistä huolehtimaan. Minusta on vain hyvä, että heikommat geenit karsiutuvat. 

Montako viestiä kirjoitat vielä tähän ketjuun? Kyllähän tuo lällättely kävi selväksi jo ensimmäisestä viestistä.

Vierailija
40/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en muista elämästäni ennen lapsia yhtään mitään. Olen vain haahuillut ja lojunut jossakin ihmeellisessä välitilassa.

Vasta lasten myötä olen kiinnittynyt tähän elämään. Ja opin koko ajan arvostamaan vapautta, jonka kokee lasten kasvamisen myötä. He ovat vain hetken pieniä.

Pian olen taas yksin (tai toivottavasti edelleen mieheni kanssa kaksin) ja ihmettelen, mitä siitä puuhaisi tai mihin matkustaisi.

N38

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän