Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pekka Juntin kolumni (Yle): lapsettomat ovat isoja vauvoja

Vierailija
11.11.2019 |

Osuu kyllä monessa kohdassa oikeaan!

https://yle.fi/uutiset/3-11043764

"Lapset ovat vaiva, kärsimys ja huoli. Silti yhä useammin minusta tuntuu, että tarvitsemme vastuksia. Ihminen on rakennettu niin, ettei mikään rikas ja tärkeä tule helpolla. Ilman tosikoitoksia jäämme vajaiksi. Jäämme isoiksi vauvoiksi. Jumimme nuoruuteen, siihen kulttuuriseen omituiseen välitilaan, joka keksittiin kai joskus 1950-luvulla, ja jonka keskiössä ovat minä ja minun rentoa elämääni tukevat tarpeeni."

Kommentit (711)

Vierailija
41/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa, kun nämä aikuisvauvat nyt täällä kiukuttelevat ja polkevat jalkaa. Tämä on juuri sitä heidän lapsellisuuttaan. Kyllähän se totuus tietysti kirpaisee.

Vierailija
42/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Välillä aamuyöstä oksennusta siivotessa väsyttää niin, että pelkää sydämensä pysähtyvän. Se on raakaa leikkiä, kun lapset kasvattavat vanhemmistaan aikuisia."

Joo, kyllä koirakin oksentaa ja  ripuloi niin, että unet jäävät välillä väliin. Olen siis aikuinen, koska olen valvonut siivoamassa oksennusta ja paskaa :)

Hah, minä olen siivonnut töissä ties mitä sotkuja ja pessyt aikuisen potilaan, joka on sotkenut itsensä paskalla. Olenko aikuinen?

Oikeasti, jos oksennuksen siivoaminen on rankinta vanhemmuudessa, niin aika vähällä Pekka Juntti on päässyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vaan, kun aikuisvauvat ymmärtävät olla lisääntymättä. Tuskin saisivat jälkikasvuaan hoidettua, meillä on jo nyt ihan liikaa näitä aikuisvauvojen lapsia huostaanotettuina. 

Just näin! Miksi ihmeessä näiden aikuisvauvojen pitäis lisääntyä??? Ei helkkarissa!

Vierailija
44/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin elämäänsä erittäin tyytyväinen aikuisvauva,  kuin katkeran ja uupuneen kuuloinen vanhempi, joka vanhemmuudesta iloitsemisen sijaan kokee tarpeelliseksi syyllistää ja arvostella niitä, jotka vanhemmuutta eivät ole elämäänsä valinneet.

Arvostan ihmisiä perhestatuksen sijaan sen perusteella miten he toisia kohtelevat ja toisista puhuvat, tässä asiassa taitaa Juntillakin olla melkoisesti kasvun varaa.

Vierailija
45/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui, eihän tätä saa sanoa ääneen, vaikka kaikki tän tietää...

Vierailija
46/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä "vasta lapsi tekee ihmisestä kypsän aikuisen" -julistajista ei välity lapsirakkaus tai perhe-elämästä nauttiminen. Heille lapsi on vain jotain, joka tekee HEISTÄ kypsän ja kunnioitettavan ihmisen. Lapsen kautta HE voivat kokea lapsuuden uudelleen. Räikeän itsekeskeistä ja itsekästä tekstiä mutta niin vain jaksavat syytellä vapaaehtoisesti lapsettomia nuoruuteen jumiutuneiksi aikuisvauvoiksi. Tai ehkä juuri siksi he sitä tekevät, vetääkseen huomion toisaalle omasta kypsymättömyydestään.

Vierailija
47/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa, kun nämä aikuisvauvat nyt täällä kiukuttelevat ja polkevat jalkaa. Tämä on juuri sitä heidän lapsellisuuttaan. Kyllähän se totuus tietysti kirpaisee.

Ei tässä nyt mikään erityisemmin kirpaise. Minulla on elämässä paljon muutakin mietittävää, ja useimmiten en mieti asioita minkään vanhemmuus-lapsettomuus -vastakkainasettelun kautta. Mutta totta kai noin provosoiva kolumni herättää ajatuksia, mietteitä ja keskustelua. Nähdäkseni kritiikki on ihan aiheellista, ja uskoakseni myös jopa moni perheellinen pitää Juntin kolumnia typeränä ja... no, lapsellisena. 

Vierailija
48/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketkähän ne täällä kiukuttevat ja piikittelevät? Olisko kuitenkin nämä ns. paremmat lapsia tehneet ihmiset? :D Tai siis itseään parempana ihmisinä pitävät lapselliset. Newsflash: Ette ole parempia ihmisiä tai ketään tuomitsemaan muiden ratkaisuja.

Vierailija
49/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että nautin lapsena olemisesta. Voisinkin tässä lähteä lenkille ja sitten pelata vähän tietokone-peliä ja syödä karkkia, sitten menen nukkumaan ja nukun pitkät keskeytymättömät yöunet ja herään klo 9 aamulla ja loikoilen sängyssä ennenkuin nousen kunnolla ylös (on vapaapäivä), sitten laitan vaikka elokuvan pyörimään ja syön samalla aamupalaa, sitten en olekkaan suunnitellut vielä mitään, pitää katsoa huomenna, että mikä sattuu huvittamaan, lähtiskö vaikka autolla jonnekkin kauemmas lenkille, kutsuisko kavereita pelaamaan lautapeliä tai vaikka shoppailis päivän.

Vierailija
50/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus sanonut, että burn out ja masennus teki minusta sen, mitä nyt olen, ehjä ja hyvinvoiva aikuinen. Huvittaa aina, kun huomaa että lapsista puhutaan samaan sävyyn. No, ehkä lasten hankkiminen sitten on jonkinlainen kriisi.

Vierailija
51/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä "vasta lapsi tekee ihmisestä kypsän aikuisen" -julistajista ei välity lapsirakkaus tai perhe-elämästä nauttiminen. Heille lapsi on vain jotain, joka tekee HEISTÄ kypsän ja kunnioitettavan ihmisen. Lapsen kautta HE voivat kokea lapsuuden uudelleen. Räikeän itsekeskeistä ja itsekästä tekstiä mutta niin vain jaksavat syytellä vapaaehtoisesti lapsettomia nuoruuteen jumiutuneiksi aikuisvauvoiksi. Tai ehkä juuri siksi he sitä tekevät, vetääkseen huomion toisaalle omasta kypsymättömyydestään.

On se kaunis ajatus, että kaikenmaailman junttien mielestä lapset ovat vaivaa ja kärsimystä aiheuttavia perkeleitä.

Toisaalta, tottahan se varmaan on, kiva että joku myöntää totuuden.

Vierailija
52/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin on erikoista, että minun havaintojeni mukaan nuo ylimieliset julistajat ovat yleensä miehiä, ainakin ne, joita itse olen oikeassa elämässä kohdannut. Veikkaan, että Pekka Juntin vaimo siivoaa 98% lasten oksennuksista ja hoitaa muutenkin suurimman osan arjen pyörityksestä. Pekan on sitten helppo keskittyä henkisen kasvuun ja sillä ylpeilyyn, kun joku muu hoitaa käytännön puitteet. 

Vierailija
53/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia hankkineet ovat kyllä aikuisempia kuin lapsettomat. Minkä sille mahtaa. Toivon joskus löytäväni puolison, jonka kanssa saan lapsia. Ei koiria voi verrata lapsiin, mielestäni. Mullakin on pari koiraa ja onhan niistä vaivaa, jos iloakin, mutta ei ollenkaan sama asia kuin lapset. toivottavasti aika ei aja mun lapsentekoiän ohi. 

Vierailija
54/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopajoo :D Haha, voin vain kuvitella Pekka Juntin vakuuttelemassa itselleen, että on parempi ihminen kuin muut, samalla kun vieressä on rääkynyt jo tunnin ajan 2 vuotias uhmaikäinen taapero, sen jälkeen, kun se heräsi yöllä 2 tunnin välein kivasti huutamaan.

Ei mikään ihme, jos tulee tarve vakuutella, että joo, kyllä tämä nyt on niin kehittävää hommaa tämä kärsiminen, että on ihan tyhmiä ne jotka ei ole samaan ryhtyneet ;)

Vierailija
55/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia hankkineet ovat kyllä aikuisempia kuin lapsettomat.

Ei kyllä vaikuta siltä tämän ketjun perusteella. Tosin täällä taitaa yksi ja sama trollata koko ajan.

Vierailija
56/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että nautin lapsena olemisesta. Voisinkin tässä lähteä lenkille ja sitten pelata vähän tietokone-peliä ja syödä karkkia, sitten menen nukkumaan ja nukun pitkät keskeytymättömät yöunet ja herään klo 9 aamulla ja loikoilen sängyssä ennenkuin nousen kunnolla ylös (on vapaapäivä), sitten laitan vaikka elokuvan pyörimään ja syön samalla aamupalaa, sitten en olekkaan suunnitellut vielä mitään, pitää katsoa huomenna, että mikä sattuu huvittamaan, lähtiskö vaikka autolla jonnekkin kauemmas lenkille, kutsuisko kavereita pelaamaan lautapeliä tai vaikka shoppailis päivän.

Lapset tykkää lasten jutuista, sehän on selvä. Meilläkin lapset ovat vähän pelanneet tietokonepelejä koulun ja läksyjen jälkeen. Minä kävin jo lenkillä, mies teki ruuan, lapset auttoivat (isoja koululaisia), juuri söimme. Pyykit laitoin pyörimään ja lapset lähtivät lenkittämään koiraa. Mies on lähdössä pelaamaan lentopalloa. Itse taidan alkaa nyt laittamaan takkaan tulet ja neuloa villapaitaani. Iltapalan jälkeen sitten kirjaa lukemaan. Todennäköisesti nukun normaalit 8 tuntia, menen aamulla töihin, töistä tullessa käyn iäkkään äitini luona. Illalla on sitten vielä jooga. Itse en harrasta tietokonepelejä, mutta lautapelejä pelataan useinkin koko perheellä. Shoppailua en harrasta. 

Vierailija
57/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en muista elämästäni ennen lapsia yhtään mitään. Olen vain haahuillut ja lojunut jossakin ihmeellisessä välitilassa.

Vasta lasten myötä olen kiinnittynyt tähän elämään. Ja opin koko ajan arvostamaan vapautta, jonka kokee lasten kasvamisen myötä. He ovat vain hetken pieniä.

Pian olen taas yksin (tai toivottavasti edelleen mieheni kanssa kaksin) ja ihmettelen, mitä siitä puuhaisi tai mihin matkustaisi.

N38

Voi sinua poloista kun kokonainen elämä ehti mennä sinulta hukkaan. Useimmat terveet ihmiset kyllä tiedostavat elävänsä juuri sillä hetkellä kun elämäänsä elävät ja noiden elämässä koettujen tapahtumien jälkeen sikäli kun elinpäiviä riittää. Harmi, että sinulla on jonkin sortin dissosiaatio, mutta kiva sentään, että aloit elää edes vasta lapset saatuasi. Meistä moni alkaa elää ihan siitä vauvasta asti. Miten lie sinun lastesi laita, meniköhän heidänkin elämänsä sinun kanssasi ihan hukkaan, eikä heidän lapsuuttaan saati sinua ole heille olemassa. Alkavat sitten elää kun ehkä saavat OMAT lapsensa.

Vierailija
58/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomat ovat vastuunpakoilijoita, jotka täytyy saada kuriin. Vaikka rangaistuksen uhalla.

Vierailija
59/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat ovat vastuunpakoilijoita, jotka täytyy saada kuriin. Vaikka rangaistuksen uhalla.

Sitten me muutetaan ulkomaille karkuun. Mä muutin jo, mua ei kukaan rankaise mistään.

Mutra hei, nyt alkaa jo trollaaminen riittää. Yksi ja sama täällä trollaa ja sen näkee kirjoitustyylistä. Suorastaan paistaa viesteistä läpi kuinka yksi ja sama jatkaa trollaamista. Aika surkeaa.

Vierailija
60/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lapsettomuutta solvaavia kirjoituksia on tullut viime aikoina liukuhihnalta. Ylellä lienee käynnissä jonkinlaiset aivopesu- ja manipulointitalkoot. 

Oikeasti en ymmärrä, mitä tällaisella nimittelyllä ja vastakkainasettelulla yritetään saavuttaa. Ne, jotka haluavat lapsia, varmaankin hankkivat niitä jossain vaiheessa. Vastaavasti ne, jotka eivät missään nimessä halua lapsia, jättävät lapset tekemättä. 

Väestörakenteen kehitys on ylipäätään niin monimutkainen asia, että en itse keksi, miten syntyvyyteen voitaisiin vaikuttaa. Painostus ja syyllistäminen ei tosiaankaan auta. Ehkä jollain verohelpotuksilla voitaisiin lisätä syntyvyyttä, mutta tuskin tälläkään olisi suurta vaikutusta. Ehkä joku kahden vaiheilla oleva epävarma ihminen voisi kääntyä lastenteon kannalle, mutta joku lapsia haluamaton vela ei. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi