Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pekka Juntin kolumni (Yle): lapsettomat ovat isoja vauvoja

Vierailija
11.11.2019 |

Osuu kyllä monessa kohdassa oikeaan!

https://yle.fi/uutiset/3-11043764

"Lapset ovat vaiva, kärsimys ja huoli. Silti yhä useammin minusta tuntuu, että tarvitsemme vastuksia. Ihminen on rakennettu niin, ettei mikään rikas ja tärkeä tule helpolla. Ilman tosikoitoksia jäämme vajaiksi. Jäämme isoiksi vauvoiksi. Jumimme nuoruuteen, siihen kulttuuriseen omituiseen välitilaan, joka keksittiin kai joskus 1950-luvulla, ja jonka keskiössä ovat minä ja minun rentoa elämääni tukevat tarpeeni."

Kommentit (711)

Vierailija
1/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sohaisu suoraan muurahaispesään :D

"Sivuun jättäytyminen haiskahtaa itsekkyydeltä. Se on isojen vauvojen ajatuksen pintahaituvia. Se on minä minä minä."

Vierailija
2/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä.

Asia erikseen ovat ne, jotka eivät saa lapsia vaikka kuinka haluaisivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lapsia ja voin ihan suoraan myöntää olevani liian itsekäs ja mukavuudenhaluinen ryhtyäkseni vanhemmaksi.

Mun mielestä on kuitenkin ihan hiton hyvä, että tiedostan tämän, enkä tee niitä muksuja. Ja ei, mun päivä ei mene pilalle, vaikka olisinkin jonkun mielestä aikuisvauva.

N27

Vierailija
4/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin kerran AV:lla puhua vanhemmuuden mukanaan tuomista muutoksista. Että minusta on tullut parempi projektinhallitsija, osaan katsoa asioita useista näkökulmista, ymmärrän paremmin muita ihmisiä ja heidän erilaisuuttaan, olen empaattisempi. Täällä velat väittivät kivenkovaan, ettei kypsyminen voi olla vanhemmuuden ansiota vaan johtuu ainoastaan ikääntymisestä.

Seison edelleen sanojeni takana. Olen parempi ihminen lasten takia. En olisi osannut laittaa asioita tärkeysjärjestykseen ilman heitä, en ainakaan tällä tavalla ja näin nuorena. Äitiys on ollut raskainta elämässäni, mutta samalla se on tehnyt minusta loistavan työntekijän, vaimon, ystävän ja ihmisen. Siedän paremmin sitä, että elämässä on epävarmuutta ja että joitakin ikäviä asioita vaan täytyy sietää. Ilman lapsia olisin todennäköisesti jäänyt ikuiseksi vauvaksi.

Vierailija
5/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua lapsia ja voin ihan suoraan myöntää olevani liian itsekäs ja mukavuudenhaluinen ryhtyäkseni vanhemmaksi.

Mun mielestä on kuitenkin ihan hiton hyvä, että tiedostan tämän, enkä tee niitä muksuja. Ja ei, mun päivä ei mene pilalle, vaikka olisinkin jonkun mielestä aikuisvauva.

N27

Pisteet rehellisyydestä. Luulen, että suurin osa ilmastonmuutokseen tms. liittyvistä syistä lasten saamattomuudelle on vain perimmäisen laiskuuden ja mukavuudenhalun peittelyä.

Vierailija
6/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas siinä tekstiä. Minä-minä-minä-lapset-minä-minä-lapset-ja-vielä-kerran-minä!

Vierailija
7/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin asiassa pää jää vetävän käteen. Lapsettomuus on sama kuin ei mitään.

Vierailija
8/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ottaa joillain koville, etteivät kaikki halua lapsia. :D Mitähän se tälle Juntillekin kuuluu.

Vierailija
9/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi iso vauva ilmoittautuu! Olen oppinut arvostamaan vapauttani ja en luovu siitä. Koskaan.

-M28

Vierailija
10/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin kerran AV:lla puhua vanhemmuuden mukanaan tuomista muutoksista. Että minusta on tullut parempi projektinhallitsija, osaan katsoa asioita useista näkökulmista, ymmärrän paremmin muita ihmisiä ja heidän erilaisuuttaan, olen empaattisempi. Täällä velat väittivät kivenkovaan, ettei kypsyminen voi olla vanhemmuuden ansiota vaan johtuu ainoastaan ikääntymisestä.

Seison edelleen sanojeni takana. Olen parempi ihminen lasten takia. En olisi osannut laittaa asioita tärkeysjärjestykseen ilman heitä, en ainakaan tällä tavalla ja näin nuorena. Äitiys on ollut raskainta elämässäni, mutta samalla se on tehnyt minusta loistavan työntekijän, vaimon, ystävän ja ihmisen. Siedän paremmin sitä, että elämässä on epävarmuutta ja että joitakin ikäviä asioita vaan täytyy sietää. Ilman lapsia olisin todennäköisesti jäänyt ikuiseksi vauvaksi.

Tunsin edellisessä työpaikassa sinunlaisesi tulin paremmaksi ihmiseksi lapsen myötä -kehuskelijan. Tosiaan omien sanojensa mukaan lastensa myötä osasi organisoida paremmin, oli niiiin avarakatseinen ja mitä kaikkea. Ikävä juttu vaan, että kun ei muut oikein sitä havainneet. Melkein sanoisin, että ihmisestä tuli vain kahta kauheampi söhelö ja itsekeskeisempi. 

Vierailija
11/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitan tuon 100%. Niin se vaan on, vaikka lapsetonta se voi kirpaista. Lapset ja nuoret ovat se toivo, joka pistää joka päivä rakentamaan tätä maailmaa vähän paremmaksi paikaksi. Tai yrittämään.

Vierailija
12/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin koen kasvaneeni paljon ihmisena lasten takia. Lisäksi minulla on voimakas hoivavietti. Pidän pieniä lapsia todella hellyyttävinä, en rasittavina puklijoina. Totta on sekin, että kasvattamalla lapsen hyvin tekee yhteisölleen yleensä palveluksen, sillä kun näistä rakastetuista lapsista tulee aikuisia, pitävät he tätä yhteiskuntaa pystyssä, hoitavat ja elättävät vanhuksia jne. Harva ajattelee näin pitkälle miettiessään lapsen hankintaa. Kehitysmaissa tilanne on edelleen se, että lapset hankitaan vanhuuden turvaksi. Meillä ajatellaan, että yhteiskunta hoitaa, mutta näillä lapsimäärillä meitä taitavat aikuisina hoitaa etupäässä robotit ja ei-äidinkielenään-suomea-puhuvat.  

Olisinko itse jäänyt aikuiseksi vauvaksi ilman lapsien suomaa elämänkoulua? Ehkä. En silti väittäisi, että lapsen saaminen on autuaaksi ja kypsäksi tekevä asia. Kaikki eivät ole valmiita vanhemmuuteen. On ihmisiä, joilla on täysin toisenlainen päämäärä elämässään. Moni tieteen keksintö olisi jäänyt tekemättä, jos aika olisi mennyt lastenhoitoon. Tosin monella tieteelle ja taiteelle omistautuneella ihmisellä on ollut puoliso, joka on hoitanut lapset ja tehnyt rutiinityöt.  

Ymmärrän myös pessimismin, jonka luonnon monimuotoisuuden tuhoaminen, ilmastonmuutos ja kiristyvä globaalipoliittinen ilmapiiri saa aikaan. Kannattaako tähän maailmaan hankkia lapsia, monet kysyvät. Surullista toki on sekin, että nimenomaan ympäristötietoiset ihmiset jättävät lapset hankkimatta.  

Vierailija
13/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuta voi olla lopputuloksena, kun jälkikasvua paapotaan alusta pitäen liikaa, heille annetaan kaikki valmiiksi pureskeltuna eikä opeteta kärsivällisyyttä, pitkäjänteisyyttä eikä ponnistelua - työn tekoa. 

Päiväkoti-ikäiset eivät osaa tehdä oma-aloitteisesti mitään, koululaiset eivät osaa tehdä oma-aloitteisesti mitään, teinit eivät osaa eivätkä halua tehdä oma-aloitteisesti mitään ja opiskelijat masentuvat, kun eivät osaa tehdä mitään. 

Jossain vaiheessa tähän ehkä puututaan, mutta sen päivän kun näkis...

Vierailija
14/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapswt antavat tarkoitusta elämään mutta en ikimaailmassa tekisi.

Olen jäänyt vailla kaikkea, maailma ja ihmiset äärettömän pahoja. En voisi kasvattaa reilu ja oikeudenmukainen lapsi tähän karuun maailmaan jossa kiusataan.

Vierailija
15/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N27

Pisteet rehellisyydestä. Luulen, että suurin osa ilmastonmuutokseen tms. liittyvistä syistä lasten saamattomuudelle on vain perimmäisen laiskuuden ja mukavuudenhalun peittelyä.

Voihan vapaaehtoiselle lapsettomuudelle olla useitakin syitä. 

Vierailija
16/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihmisenkin biologiassa, lisääntyminen. Ei ihminen tässä ole eläintä kummoisempi.

Ja jos tätä tarkoitusta ei täytä, jää elämä pohjimmiltaan ontoksi kuoreksi. Itselleen voi tietyn ajan elää, mutta lopulta ihminen on onnellisimmillaan, kun antaa yhteisölle.

Vierailija
17/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kirjoitettu ja totta.

Vierailija
18/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisinko itse jäänyt aikuiseksi vauvaksi ilman lapsien suomaa elämänkoulua? Ehkä. En silti väittäisi, että lapsen saaminen on autuaaksi ja kypsäksi tekevä asia. Kaikki eivät ole valmiita vanhemmuuteen.

Voihan vaaleanpunaiset huokailut ja hempeät hymistelyt.

Mieluiten olen iso vauva, kuin että tuollainen qvisti.

Vierailija
19/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi iso vauva ilmoittautuu! Olen oppinut arvostamaan vapauttani ja en luovu siitä. Koskaan.

-M28

Olet vielä nuori. Aika monen mieli vielä muuttuu. Useimmille se vain on sitten myöhäistä

mies51v

Vierailija
20/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan se menee näin, eli kun ei muutakaan rakentavaa sanottavaa keksitä, niin ruvetaan piikittelemään ja pilkkaamaan :D Ihan tyypillistä epäkypsien ihmisten toimintaa. Ja voi sentään, näillä lapsettomia haukkuvilla on itsellään lapsia, eli onpa taas hieno esimerkki aikuisesta käytöksestä mollata muita!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi