Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mitä pas*aa? Paljon teidän muiden n. 35-vuotiaiden eläke on tällä hetkellä?

Vierailija
16.10.2019 |

Ilmarisen kirje kolahti luukkuun. Nyt eläkettä vajaa 500€ ja aina oon ollut työssä. Varmaan tonni kasassa kun eläkeikä koittaa. Ei kannusta.

Kommentit (304)

Vierailija
241/304 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näistä nyt mitään selvää saa. Mitä näille eläkkeille nyt sitten pitäisi tehdä? Sanokoon joku puolueeton ja järkevä!

Valtion eläkejärjestelmä tulisi muuttaa vapaaehtoiseksi.

Oletetaan, että saat tällä hetkellä työnantajaltasi palkkaa 3000 euroa (brutto). Oikeasti työnantajasi käyttää palkkakuluihisi 4000 euroa joka kuukausi. Siitä noin 25% menee kuitenkin eläkekassaan, suurin osa suoraan niin että et näe siitä jälkeäkään palkkalaskelmassa, ja se 6-7% sitten niin että se on laskettu palkkalaskelmaan mutta maksetaan silti automaattisesti eläkekassaan.

Ne, joilla ei ole kiinnostusta kerätä itse omaa eläkettään, saavat minun puolestani edelleen olla tuon systeemin piirissä ja luottaa siihen, että se toimii reilusti ja takaa heille riittävän toimeentulon eläkkeellä. Mutta pitäisi olla myös sallittua olla maksamatta tuohon systeemiin mitään, jolloin ei sitten myöskään saa sieltä mitään eläkkeelle jäätyään. Tällöin työnantaja maksaisi 3000 euron sijaan 4000 euroa minulle tilille (miinus tulovero, joka olisi kuitenkin laskettava sen 3000 euron mukaan, jotta verotus olisi tasapuolinen kaikille). Sijoittaisin tuon 1000 euroa kuussa haluamallani tavalla, ja eläkkeellä sitten eläisin tuon sijoituksen tuotoilla.

Tämä olisi helpoin tapa lopettaa ihmisten epäoikeudenmukainen kohtelu. 

Vierailija
242/304 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kuuluun selkeästi siihen ikäpolveen, joka ei edes ole koskaan viitsinyt sisäistää koko eläkkeen käsitettä, sillä sellaista emme tule koskaan saamaan. Olen syntynyt 90-luvun alussa eli vanhempani elivät pikkulapsiperheaikaa lamassa. Sitten kun vuonna 2008 ja siitä eteenpäin minulle tuli ajankohtaiseksi hankkia teini-iässä/varhaisaikuisuudessa ensimmäisiä työkokemuksia kesätyön ja hanttihommien muodossa edes vähäisen taskurahan saamiseksi, niin niitäkään töitä ei yksinkertaisesti löytynyt. Lukuisista yrityksistä ja kaikenmaailman hygienia ja anniskelupassien hankkimisesta huolimatta sain ensimmäinen oikean työn (puhelinmyynti muutama viikkoa, josta siitäkin potkittiin pois ennen myyntirajan rikkoutuessa ettei työnantajan vain tarvinnut maksaa bonuksia perus tuntipalkan päälle) vasta 17-vuotiaana. Olen koko ikäni saanut kuulla näiltä nykyisiltä eläkeläisiltä, kuinka he saivat töitä 10-vuotiaana vain kävelemällä työpaikalle ja että kuinka tässä maassa riittää töitä kaikille reippaille ja töitä pelkäämättömille. Samaan hengenvetoon nämä seniorit ovat ottaneet kunnian tämän yhteiskunnan sodan jälkeisestä jälleenrakennuksesta sekä haukkuneet nykynuoret pystyyn laiskoina vetelyksinä.

Nyt lähentelen 30v ja en ole edes jaksanut avata vuosiin niitä eläkeyhtiön kirjeitä, sillä ne eivät sisällä mitään minulle informatiivista. Olen yhteiskuntatieteiden maisteri ja palkka n.3000e/kk, mutta sillä ei ole mitään merkitystä sen kannalta, kuinka paljon minulla tulee olemaan tuloja eläkeiässä, sillä minun ikäluokalle ei vielä edes ole olemassakaan arviota eläköitymisiästä. Näillä näkymin se tulee olemaan yli 70v. Veikkaan etten tule elämään edes 50-vuotiaaksi enkä kyllä haluakaan. Olen aina nauttinut elämästä eikä raha ole ohjannut tekemisiäni, onneksi en ole joutunut toimeentulotukeen turvautumaan, vaikka köyhyysrajan alapuolella välillä olen elänyt (korkeakouluopintojen aikana ja jonkun aikaa ennen opintoja hanttihommissa/pätkätöissä). Tulen myös jatkossakin keskittymään vain hedonistiseen elämäntapaan,mm. panostamalla matkusteluun, hyvään ruokaan ja terveisiin ihmissuhteisiin. Ehkäpä tuossa kymmenen vuoden päästä kun muutenkin alkaa rupsahtamaan eikä liikunta enää maistu eikä ulkonäöllä tai työkyvyllä ole enää väliä, alan käyttämään runsaammin nautintoaineita ja kovempia päihteitä. Minulla ei ole lapsia enkä niitä halua. En myöskään jaksa lapsuudenperheeni ainoana tyttärenä alkaa hoitamaan omia vanhempiani, olen jo koko elämäni ajan joutunut ottamaan suhteettoman paljon vastuuta lähisuvun vanhuksista ja muiden läheisten huolehtimisesta. Minulla ei ole siis mitään menetettävää ja suosittelen samanlaista suhtautumistapaa kaikille muille kaltaisilleni ikätovereille! Mieluummin lähden itse pois tästä maallisesta maailmasta hyvissä ajoin tietäen eläneeni täysillä, samalla kun suuret ikäluokat makaavat vihanneksina likaisissa vaipoissaan ihmettelemässä miten muuttaa tilillä lojuvat eläkemassit hoivapalveluiksi ja lähimmäisen rakkaudeksi.

Kohta 30v ja elänyt täysillä?  vai 10 vuoden päästäkö aiot alkaa elää täysillä ne viimeiset 10 vuotta?

Sekä että. Niinkuin sanoin, onneksi ei ole rahaongelmia ollut koskaan vaikka niukkuudessa monta kertaa elänyt. Olen pieneen ikääni nähden päässyt matkustelemaan, tutustumaan upeisiin ihmisiin ja elänyt tasapainoista elämää ilman psyykkisiä tai fyysisiä huolia. Sitä suuremmalla syyllä en aio ottaa stressiä vastaisuudessakaan rahasta sen enempää kuin vanhenemisesta tai eläkkeistäkään. Ei minun tarvitse elää enempää kuin 10-20 vuotta enää. 10v vielä normaalisti työelämässä kun jaksaa ja pystyy (rahan takia) ja siitä seuraavat vuodet sitten nautintoaineilla revitellen, ei haittaa vaikka äkkikuolema korjaisi.

T: se ysärilapsi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/304 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 300 euroa se taisi olla, olen 34v. Paljon pätkätöitä ja välillä matalaa palkkaa, mutta ainakin olen aina ollut töissä, opiskeluaikana kesäisin.

No, ehkä tässä jonkun näköinen eläke ehtii vielä kertyäkin.

Vierailija
244/304 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näistä nyt mitään selvää saa. Mitä näille eläkkeille nyt sitten pitäisi tehdä? Sanokoon joku puolueeton ja järkevä!

Oletetaan, että saat tällä hetkellä työnantajaltasi palkkaa 3000 euroa (brutto). Oikeasti työnantajasi käyttää palkkakuluihisi 4000 euroa joka kuukausi. Siitä noin 25% menee kuitenkin eläkekassaan, suurin osa suoraan niin että et näe siitä jälkeäkään palkkalaskelmassa, ja se 6-7% sitten niin että se on laskettu palkkalaskelmaan mutta maksetaan silti automaattisesti eläkekassaan.

Ne, joilla ei ole kiinnostusta kerätä itse omaa eläkettään, saavat minun puolestani edelleen olla tuon systeemin piirissä ja luottaa siihen, että se toimii reilusti ja takaa heille riittävän toimeentulon eläkkeellä. Mutta pitäisi olla myös sallittua olla maksamatta tuohon systeemiin mitään, jolloin ei sitten myöskään saa sieltä mitään eläkkeelle jäätyään. Tällöin työnantaja maksaisi 3000 euron sijaan 4000 euroa minulle tilille (miinus tulovero, joka olisi kuitenkin laskettava sen 3000 euron mukaan, jotta verotus olisi tasapuolinen kaikille). Sijoittaisin tuon 1000 euroa kuussa haluamallani tavalla, ja eläkkeellä sitten eläisin tuon sijoituksen tuotoilla.

Kyllä kolmentonnin brutosta on työnantajalle yli 5000€:n kulut, kulukerroin on noin 1,7-1,8. Paljonko 3000€:sta menee veroa sivukuluineen, jääkö käteen noin2000€? Eli työnantaja maksaa 1,7:n kertoimella 5100€, työntekijä saa tilipäivänä ~2000€. Tuo todellinen kulu pitäisikin laittaa näkyville jokaiseen palkkalaskelmaan, alkaisi kansalle valjeta minkä asteisessa sosialismissa elämme.

Vierailija
245/304 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lupaatko myös, a) et nosta kansaneläkettä b) jos joudut työkyvyttömäksi, niin hoidot itse tulosi c)jos ryssit sijoituksesi, niin teet töitä lopun ikääsi ja kaikkien suosikki d) maksat silti osuutesi nykyisten eläkkeensaajien eläkkeestä?

Nämä ovat asioita, jotka ”eläkemaksuvapaat” ihmiset joka tapauksessa joutuisi hoitamaan?

Vierailija
246/304 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan laskutaito pahasti hukassa. Hänen eläkkeensä on eläkeiässä ainakin 2000, ellei reilusti enemmän.

Ja sitten voidaan keskustella siitä, mikä on 2000€ eläkkeen ostovoima vaikkapa 30 vuoden kuluttua. Arvauksia? Jos oletetaan että inflaatio pyörisi maltillisessa 2% tuntumassa?

Tämä vastaus osoittaa aika pahaa tietämättömyyttä. Kertynyttä eläkettä korotetaan vuosittain elinkustannusindeksin nousun verran (tai jos ihan tarkkoja ollaan, niin myös palkkaindeksillä on pieni vaikutus).

Jos ennustettu eläke on 2000 euroa, niin se ei todellakaan tarkoita 30 vuoden päästä 2000 euroa, vaan sitä rahasummaa, joka vastaa arvoltaan nykyistä 2000 euroa. Toki sillä edellytyksellä, että nykyinen eläkesysteemi ei romahda ennen sitä.

Eikös näihin ole tehty se niin sanottu indeksijäädytys 20vuotta sitten jo?

Vierailija
247/304 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan laskutaito pahasti hukassa. Hänen eläkkeensä on eläkeiässä ainakin 2000, ellei reilusti enemmän.

Ja sitten voidaan keskustella siitä, mikä on 2000€ eläkkeen ostovoima vaikkapa 30 vuoden kuluttua. Arvauksia? Jos oletetaan että inflaatio pyörisi maltillisessa 2% tuntumassa?

Tämä vastaus osoittaa aika pahaa tietämättömyyttä. Kertynyttä eläkettä korotetaan vuosittain elinkustannusindeksin nousun verran (tai jos ihan tarkkoja ollaan, niin myös palkkaindeksillä on pieni vaikutus).

Jos ennustettu eläke on 2000 euroa, niin se ei todellakaan tarkoita 30 vuoden päästä 2000 euroa, vaan sitä rahasummaa, joka vastaa arvoltaan nykyistä 2000 euroa. Toki sillä edellytyksellä, että nykyinen eläkesysteemi ei romahda ennen sitä.

Eikös näihin ole tehty se niin sanottu indeksijäädytys 20vuotta sitten jo?

Indeksiä muutettiin siten, että palkkakehityksen vaikutusta indeksissä pienennettiin ja kuluttajahintaindeksin vaikutusta kasvatettiin.

Eläkkeet siis edelleen kasvavat inflaation mukana, mutta nykyisin eläkkeet kasvavat entistä enemmän sen mukaan, miten tavaroiden ja palveluiden hinnat kasvavat, ja vähemmän sen mukaan, miten palkat nousevat.

Vierailija
248/304 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa nuorten miettiä tarkkaan, että hankkiiko omakotitalon ja makselee sitä sitten tappiin asti.

Suosittelen edullista asumista ja rahat säästöön ja kulut minimiin.

Tässä lähistöllä (asumme kasvukeskuksessa) on varmasti 10 rintamamiestaloa myynnissä. Kaikki remontoitavia ja pyyntihinta 260 000-390 000 e. Siihen päälle sitten remppa.

Omin päin säästämisestä ei ole paljon apua seuraavien riskien hallitsemisessa:

- Yllättävän pitkä vanhuus - kassa tyhjä 85-vuotiaana...

- Työkyvyttömyys paljon ennen eläkeikää.

Noista ensimmäsestä riskistä sen verran, että ei niitä säästöjä olekaan tarkoitus syödä tiettyyn päivään mennessä. Käyttää lisäeläkkeeseen vain tuoton.

Mitä tulee työkyvyttömyyteen, tiedän, että elämässä voi käydä kaikkea ikävää. Silti voin varautua myös siihen ei niin ikävään.

Vierailija
249/304 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lupaatko myös, a) et nosta kansaneläkettä b) jos joudut työkyvyttömäksi, niin hoidot itse tulosi c)jos ryssit sijoituksesi, niin teet töitä lopun ikääsi ja kaikkien suosikki d) maksat silti osuutesi nykyisten eläkkeensaajien eläkkeestä?

Nämä ovat asioita, jotka ”eläkemaksuvapaat” ihmiset joka tapauksessa joutuisi hoitamaan?

Nykyiset eläkkeensaajat tolkuttavat palstalla jatkuvasti maksaneensa jo itse omat eläkkeensä, joten en tietenkään niitä maksaisi. On eläkejärjestelmän kannattajien ja siihen osallistuvien asia suunnitella se sellaiseksi, että systeemi myös toimii. 

Kansaneläkettä en nosta ja vakuutan itse itseni työkyvyttömyyden varalta. Ja hyväksyn sen, että en tosiaan saa systeemistä mitään eläkeiässä. Jos olen turvallisuushakuinen ja haluan varmistaa, etteivät sijoitukseni mene tappiolle, niin voin laittaa sen tonnin kuussa riskittömiin sijoitustuotteisiin jotka eivät myöskään tuota juuri mitään, ja silti minulla on eläkeikään mennessä huomattavan paljon suurempi eläkekassa kuin minkä verran saisin tuosta yhteisestä järjestelmästä. Varmaan sijoittaisin puolet varoista matalalla riskillä ja toisen puolen korkealla riskillä, jolloin saan niistä korkean tuoton, mutta en jää puille paljaille sittenkään, jos riski realisoituu.

Valtion eläkerahastojen tuotto on ollut aika vaatimatonta, noin 3 tai 4 prosenttia vuositasolla. Tämäkään ei kuitenkaan tarkoita, että siihen osallistuvat saisivat maksamalleen summalle edes tuon verran tuottoa. Systeemistä kun valuu paljon rahaa kaikenlaisiin kuluihin, ja lisäksi maksut on mitoitettu epäreilusti eri sukupolvien edustajille. Minun mielestäni täysin kohtuutonta, että tuon systeemin osana on pakko olla vaikka pitää sitä huonosti toimivana ja epäreiluna.

Vierailija
250/304 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kolmentonnin brutosta on työnantajalle yli 5000€:n kulut, kulukerroin on noin 1,7-1,8. Paljonko 3000€:sta menee veroa sivukuluineen, jääkö käteen noin2000€? Eli työnantaja maksaa 1,7:n kertoimella 5100€, työntekijä saa tilipäivänä ~2000€. Tuo todellinen kulu pitäisikin laittaa näkyville jokaiseen palkkalaskelmaan, alkaisi kansalle valjeta minkä asteisessa sosialismissa elämme.

Tuo loppuosa kuluista lienee lomarahoja ja muuta vastaavaa, vai? Ei kai se eläkemaksu kokonaisuudessaan sentään yli 25% ole? Tuo 25% on jo sekin aivan tähtitieteellinen. Suomessa syttyisi sisällissota, jos ihmiset tajuaisivat, kuinka paljon heidän tienaamiaan rahoja menee suoraan tuohon järjestelmään. Ihmettelen miten voi olla edes laillista piilottaa tuo summa palkkakuitilta!

Vierailija
251/304 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

611e ja olen 36-vuotias. Eläkettä kertynyt vasta 23-vuotiaasta lähtien, eli viisi vuotta osa-aikaista työtä on tullut tehtyä, ilman kerryttämistä. Kahden lapsen vanhempainvapaat ja opiskelut myös verottavat osansa, mutta täytyy silti olla varmaan ihan tyytyväinen, kun moneen muuhun vertaa.

Vierailija
252/304 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset eläkkeensaajat tolkuttavat palstalla jatkuvasti maksaneensa jo itse omat eläkkeensä, joten en tietenkään niitä maksaisi. On eläkejärjestelmän kannattajien ja siihen osallistuvien asia suunnitella se sellaiseksi, että systeemi myös toimii. 

Kansaneläkettä en nosta ja vakuutan itse itseni työkyvyttömyyden varalta. Ja hyväksyn sen, että en tosiaan saa systeemistä mitään eläkeiässä. Jos olen turvallisuushakuinen ja haluan varmistaa, etteivät sijoitukseni mene tappiolle, niin voin laittaa sen tonnin kuussa riskittömiin sijoitustuotteisiin jotka eivät myöskään tuota juuri mitään, ja silti minulla on eläkeikään mennessä huomattavan paljon suurempi eläkekassa kuin minkä verran saisin tuosta yhteisestä järjestelmästä. Varmaan sijoittaisin puolet varoista matalalla riskillä ja toisen puolen korkealla riskillä, jolloin saan niistä korkean tuoton, mutta en jää puille paljaille sittenkään, jos riski realisoituu.

Valtion eläkerahastojen tuotto on ollut aika vaatimatonta, noin 3 tai 4 prosenttia vuositasolla. Tämäkään ei kuitenkaan tarkoita, että siihen osallistuvat saisivat maksamalleen summalle edes tuon verran tuottoa. Systeemistä kun valuu paljon rahaa kaikenlaisiin kuluihin, ja lisäksi maksut on mitoitettu epäreilusti eri sukupolvien edustajille. Minun mielestäni täysin kohtuutonta, että tuon systeemin osana on pakko olla vaikka pitää sitä huonosti toimivana ja epäreiluna.

Nykyiset eläkkeensaajat voivat tietenkin sanoa mitä tahansa, mutta fakta on, että 75% heidän eläkkeistä maksetaan nykyisistä eläkemaksuista. Eli tästä vastuusta et vapautuisi, vaikka muuten haluaisit irtautua eläkejärjestelmästä.

Sijoitusriskin pienentäminen osakepainoa pienentämällä pienentää myös sijoitustuottoa. Näin ollen myös varallisuuden määrä olisi paljon pienempi kuin puhtaalla osakesalkulla. Joka olisi tietenkin ikävä asia jos eläisit esim yli 85 vuotiaaksi.

Myös elinikäinen työkyvyttömyysvakuutus maksaisi satoja euroja kuukaudessa, joten myös se pitää huomioida sijoitusvarallisuuden laskennassa. Näiden vakuutusten myynti on vakuutusyhtiöiden bisnestä, joten ei niitä ilmaiseksi saa.

Ilmaisia lounaita ei ole. Nykyisessä järjestelmässä voittaa ne, jotka elävät pitkään tai joutuvat nuorena Tk-eläkkeelle. Muut käytännössä maksavat heidän etunsa.

Vierailija
253/304 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo 300 euron työeläkekertymä nostaa eläkkeen suuremnaksi kuin takuueläke. Kaikki eivät ymmärrä sitä, että jos työeläke on tarpeeksi pieni, sen päälle maksetaan kansaneläkettä. Pieni työeläke + kansaneläke > takuueläke.

Jos 384,63 työeläke, niin nettoeläke 848€

https://www.kela.fi/elaketulo-ja-verotaulukko

Vierailija
254/304 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikä nousee niin korkeaksi, että liekö edes enää elossa silloin, kun eläkkeelle pääsisi. Itse en ainakaan toiveita elättele.

Vierailija
255/304 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset eläkkeensaajat voivat tietenkin sanoa mitä tahansa, mutta fakta on, että 75% heidän eläkkeistä maksetaan nykyisistä eläkemaksuista. Eli tästä vastuusta et vapautuisi, vaikka muuten haluaisit irtautua eläkejärjestelmästä.

Sijoitusriskin pienentäminen osakepainoa pienentämällä pienentää myös sijoitustuottoa. Näin ollen myös varallisuuden määrä olisi paljon pienempi kuin puhtaalla osakesalkulla. Joka olisi tietenkin ikävä asia jos eläisit esim yli 85 vuotiaaksi.

Myös elinikäinen työkyvyttömyysvakuutus maksaisi satoja euroja kuukaudessa, joten myös se pitää huomioida sijoitusvarallisuuden laskennassa. Näiden vakuutusten myynti on vakuutusyhtiöiden bisnestä, joten ei niitä ilmaiseksi saa.

Ilmaisia lounaita ei ole. Nykyisessä järjestelmässä voittaa ne, jotka elävät pitkään tai joutuvat nuorena Tk-eläkkeelle. Muut käytännössä maksavat heidän etunsa.

Ei ole oikein pitää minua väkivalloin osana järjestelmää, jonka osaksi en ole koskaan halunnut. Jos reiluja oltaisiin, minun tulisi saada tähän mennessä suorittamiani maksuja vastaava eläke, vaikka jäisin nyt järjestelmän ulkopuolelle. Pieneksi se toki jäisi, mutta silti. 

Olen säästänyt ja sijoittanut 20-vuotiaasta alkaen, joten minulla on jo tälläkin hetkellä kohtalainen turva työkyvyttömyyden varalle, vaikka varsinaista vakuutusta ei olekaan. 

Jos olisin koko elämäni ajan saanut eläkemaksuihin menneet rahat käteen, voisin todennäköisesti viimeistään 50-vuotiaana jäädä pois töistä ja elää sijoitusteni tuotoilla loppuelämäni.

Vierailija
256/304 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeen ostovoima tippuu kolmessakymmenessä vuodessa noin 30 %.

Kiitos demarien aiheuttaman ja demari-Lipposen pääministerikautena eläkeläisille käyttöön otetun taitetun indeksin. Eläkkeet on sidottu indekseihin eri tavalla kuin palkat.

Sama ostovoiman tippuminen lienee nuorempien edessä. Sitä odotellessa.

Nuoremmilla ikäluokilla on paljon paremmat palkat kuin suurilla ikäluokilla aikoinaan. Vanhemmat ovat avustaneet heitä kouluttautumaan. Eikö sille tule antaa edes jonkinlainen arvo? Itse on kituutettu roposten varassa. Kun syntyvyys laskee edelleenkin eikä työvoimaa ole tarpeeksi, on työntekijöiden markkinat. Palkat nousevat ja sitä myötä myös verotulot.

Suuret ikäluokat poistuvat. Heihin ei kohta tarvitse veroja syytää. Heidän vähäinen omaisuutensa on kupattu ja siirretty veroparatiiseihin.

Toisaalta jotkut valveutuneet eläkeläiset jälkeläisineen ovat osanneet hoitaa raha-asiansa ajoissa edes jotenkin. Onko aihetta syytellä suuria ikäluokkia? Nuoremmat sukupolvet ovat tottuneet saamaan kaikki nyt heti. Suuret ikäluokat lähtivät täysin tyhjästä. Apuja vanhemmilta tuli tuskin lainkaan. Ei heillä ollut varaa/mahdollisuutta auttaa.

Ei ollut työelämän joustoja eikä läheskään kaikille lapsille hoitopaikkoja. Käytännössä kaikesta piti itse huolehtia ja hoitaa omat asiansa. Etsiä hoitopaikat jostakin. Siitä huolimatta lapsia syntyi paljon enemmän kuin nykyisin, kun kaikkea on ylenmäärin.

Mistä tämä kertoo?

Vierailija
257/304 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän keskustelun otsikoksi sopisi Elämää reaalisosialismissa.

Neuvostoliitossa oli 10% tasaverotus, sama kuin Virossa ja Venäjällä nykyään. 

Venäjällä on nykyään 13% ja virossa 20%

Vierailija
258/304 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on tässä ja nyt. Ihminen tarvitsee työtä ja tarkoituksenmukaista ohjelmoitua arkea.

Vierailija
259/304 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se vituttaa että oma bruttotuloni korkeakoulutettuna (lto, km) on 350€/kk pienempi kuin isäni nettoeläke. Ja ihan kolmivuorotyön tekijäduunari, ei mikään johtajaportaalainen. Ennen oli paremmat edut. Nykyisin ei kannata edes töitä tehdä.

Vierailija
260/304 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeen ostovoima tippuu kolmessakymmenessä vuodessa noin 30 %.

Kiitos demarien aiheuttaman ja demari-Lipposen pääministerikautena eläkeläisille käyttöön otetun taitetun indeksin. Eläkkeet on sidottu indekseihin eri tavalla kuin palkat.

Sama ostovoiman tippuminen lienee nuorempien edessä. Sitä odotellessa.

Nuoremmilla ikäluokilla on paljon paremmat palkat kuin suurilla ikäluokilla aikoinaan. Vanhemmat ovat avustaneet heitä kouluttautumaan. Eikö sille tule antaa edes jonkinlainen arvo? Itse on kituutettu roposten varassa. Kun syntyvyys laskee edelleenkin eikä työvoimaa ole tarpeeksi, on työntekijöiden markkinat. Palkat nousevat ja sitä myötä myös verotulot.

Suuret ikäluokat poistuvat. Heihin ei kohta tarvitse veroja syytää. Heidän vähäinen omaisuutensa on kupattu ja siirretty veroparatiiseihin.

Toisaalta jotkut valveutuneet eläkeläiset jälkeläisineen ovat osanneet hoitaa raha-asiansa ajoissa edes jotenkin. Onko aihetta syytellä suuria ikäluokkia? Nuoremmat sukupolvet ovat tottuneet saamaan kaikki nyt heti. Suuret ikäluokat lähtivät täysin tyhjästä. Apuja vanhemmilta tuli tuskin lainkaan. Ei heillä ollut varaa/mahdollisuutta auttaa.

Ei ollut työelämän joustoja eikä läheskään kaikille lapsille hoitopaikkoja. Käytännössä kaikesta piti itse huolehtia ja hoitaa omat asiansa. Etsiä hoitopaikat jostakin. Siitä huolimatta lapsia syntyi paljon enemmän kuin nykyisin, kun kaikkea on ylenmäärin.

Mistä tämä kertoo?

Suurilla ikäluokilla a) eläkemaksut olivat alemmat b) eläkeikä alempi ja c) eläke suhteessa palkkaan parempi. Ei yhtään huono diili.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi