Siis mitä pas*aa? Paljon teidän muiden n. 35-vuotiaiden eläke on tällä hetkellä?
Ilmarisen kirje kolahti luukkuun. Nyt eläkettä vajaa 500€ ja aina oon ollut työssä. Varmaan tonni kasassa kun eläkeikä koittaa. Ei kannusta.
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikää 36 ja viime tiedossa eläkettä 330e. Työelämässä 19vuotiaasta. 2 lasta ja kummankin kanssa se 9kk kotona.
Mutta opinkin jo etten juokse töissä. Teen mitä ehdin ja kikytunneilla katson elokuvia puhelimesta. Yhtenäkin yövuorona ehdin katsoa 2 elokuvaa. Teen vain välttämättömät, en yhtään ylimääräistä.Jos kertymää on 330 € 14 vuoden ajalta eli keskimäärin vajaa 24 € vuodessa. Keskitulosi ovat siis olleet koko ajan alle 1600 €/kk. Ei sitä eläkettä kerry jos ei tee töitä ja tienaa rahaa. Ei se eläkekertymä mistään taivaasta tupsahda.
Eihän se taivaalta tupsahdakkaan. Muuta työtä kun ei ole saanut vaikka hakenut.
Liikaakaan ei saa tienata. Jos tuloraja meinaa ylittyä loppuvuonna, saan korotetun veroprosentin ja loppuvuonna jää vähemmän käteen.
Vierailija kirjoitti:
Typerin eläkeratkaisu on YEL. Käytännössä rahaa laitetaan valtion tilille, sitä ei edes sijoiteta, valtio voi milloin vain ottaa rahaa sieltä "tärkeisiin tarkoituksiin", ja maksamasi summan arvo vain laskee vuosi vuodelta.
Yrittäjän ei todellakaan kannata maksaa isoja YEL-maksuja. Varsinkin vuoden 2008 kassanryöstön jälkeen vain typerys maksaa ilmasta rahaa valtion kassaan.
Voiko palkkaa maksaa itselleen eri määrän kuin minkä verran ilmoittaa YEL-työtuloksi (johon eläkemaksu perustuu)?
Vierailija kirjoitti:
Veroista ne ennenkin on eläkkeet maksettu.
Ei asia muuksi muutu, vaikka eläkevakuutusmaksu on nykyverotuksessa eritelty, kuten sairausvakuutusmaksukin.
Pitäisikö veroprosenteissa eritellä muutkin kulut? Mitä esim. menee koulutukseen, päivähoitoon, julkisiin palveluihin jne. Voisi sitten jokainen nostaa metelin, mihin kaikkeen on pakotettu verorahojansa uhraamaan.
No kun maksettaisiinkin veroista! Veroprosentti on sentään kaikille sukupolville sama. Eläkemaksuprosentti puolestaan vaihtelee ihan laidasta laitaan vain sillä perusteella, minä vuonna olet sattunut syntymään. Oksettavan epäreilua, kun vielä pienimmät maksuprosentit on niillä, jotka nostavat isoimmat eläkkeet.
Niin eikö se jotain ollut, että se mitä tienaat työuralla on sitten lopulta eläkkeellä 60% siitä mitä tienasit työuralla? Teet 40 vuoden työuran 2000€ bruttopalkalla niin eläke on 1100 miinus verot.
Eihän se KOKO ELÄKE ole vaan työeläke.Lisäksi saa kansaneläkettä jos tuo jää liian pieneksi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se KOKO ELÄKE ole vaan työeläke.Lisäksi saa kansaneläkettä jos tuo jää liian pieneksi.
Minulle on kertynyt toistaiseksi 230 euroa eläkettä. Olen 41-vuotias. Eläkkeen kerryttäminen ei millään tavalla motivoi minua tekemään töitä, kun en kuitenkaan tule pääsemään yli sen, minkä joka tapauksessa saan kansaneläkkeenä mitään tekemättä. Tein niska limassa töitä alle 23-vuotiaana, minkä jälkeen olen opiskellut pitkään ja toiminut yrittäjänä minituloilla. Ne alle 23-vuotiaana tehdyt työt eivät kerrytä lainkaan eläkettäni. Eipä paljon kiinnosta kerätä työskennellä moisen systeemin eteen. Paremman eläketurvan saan ennakkoperintönä omilta vanhemmiltani, joille maksetaan järjestelmästä huikeita summia, vaikka heidän maksunsa olivat aikanaan murto-osa siitä, mitä ne ovat nykyään.
Jo 300 euron työeläkekertymä nostaa eläkkeen suuremnaksi kuin takuueläke. Kaikki eivät ymmärrä sitä, että jos työeläke on tarpeeksi pieni, sen päälle maksetaan kansaneläkettä. Pieni työeläke + kansaneläke > takuueläke.
Minä kuuluun selkeästi siihen ikäpolveen, joka ei edes ole koskaan viitsinyt sisäistää koko eläkkeen käsitettä, sillä sellaista emme tule koskaan saamaan. Olen syntynyt 90-luvun alussa eli vanhempani elivät pikkulapsiperheaikaa lamassa. Sitten kun vuonna 2008 ja siitä eteenpäin minulle tuli ajankohtaiseksi hankkia teini-iässä/varhaisaikuisuudessa ensimmäisiä työkokemuksia kesätyön ja hanttihommien muodossa edes vähäisen taskurahan saamiseksi, niin niitäkään töitä ei yksinkertaisesti löytynyt. Lukuisista yrityksistä ja kaikenmaailman hygienia ja anniskelupassien hankkimisesta huolimatta sain ensimmäinen oikean työn (puhelinmyynti muutama viikkoa, josta siitäkin potkittiin pois ennen myyntirajan rikkoutuessa ettei työnantajan vain tarvinnut maksaa bonuksia perus tuntipalkan päälle) vasta 17-vuotiaana. Olen koko ikäni saanut kuulla näiltä nykyisiltä eläkeläisiltä, kuinka he saivat töitä 10-vuotiaana vain kävelemällä työpaikalle ja että kuinka tässä maassa riittää töitä kaikille reippaille ja töitä pelkäämättömille. Samaan hengenvetoon nämä seniorit ovat ottaneet kunnian tämän yhteiskunnan sodan jälkeisestä jälleenrakennuksesta sekä haukkuneet nykynuoret pystyyn laiskoina vetelyksinä.
Nyt lähentelen 30v ja en ole edes jaksanut avata vuosiin niitä eläkeyhtiön kirjeitä, sillä ne eivät sisällä mitään minulle informatiivista. Olen yhteiskuntatieteiden maisteri ja palkka n.3000e/kk, mutta sillä ei ole mitään merkitystä sen kannalta, kuinka paljon minulla tulee olemaan tuloja eläkeiässä, sillä minun ikäluokalle ei vielä edes ole olemassakaan arviota eläköitymisiästä. Näillä näkymin se tulee olemaan yli 70v. Veikkaan etten tule elämään edes 50-vuotiaaksi enkä kyllä haluakaan. Olen aina nauttinut elämästä eikä raha ole ohjannut tekemisiäni, onneksi en ole joutunut toimeentulotukeen turvautumaan, vaikka köyhyysrajan alapuolella välillä olen elänyt (korkeakouluopintojen aikana ja jonkun aikaa ennen opintoja hanttihommissa/pätkätöissä). Tulen myös jatkossakin keskittymään vain hedonistiseen elämäntapaan,mm. panostamalla matkusteluun, hyvään ruokaan ja terveisiin ihmissuhteisiin. Ehkäpä tuossa kymmenen vuoden päästä kun muutenkin alkaa rupsahtamaan eikä liikunta enää maistu eikä ulkonäöllä tai työkyvyllä ole enää väliä, alan käyttämään runsaammin nautintoaineita ja kovempia päihteitä. Minulla ei ole lapsia enkä niitä halua. En myöskään jaksa lapsuudenperheeni ainoana tyttärenä alkaa hoitamaan omia vanhempiani, olen jo koko elämäni ajan joutunut ottamaan suhteettoman paljon vastuuta lähisuvun vanhuksista ja muiden läheisten huolehtimisesta. Minulla ei ole siis mitään menetettävää ja suosittelen samanlaista suhtautumistapaa kaikille muille kaltaisilleni ikätovereille! Mieluummin lähden itse pois tästä maallisesta maailmasta hyvissä ajoin tietäen eläneeni täysillä, samalla kun suuret ikäluokat makaavat vihanneksina likaisissa vaipoissaan ihmettelemässä miten muuttaa tilillä lojuvat eläkemassit hoivapalveluiksi ja lähimmäisen rakkaudeksi.
Onneksi meillä on sijoitusasunto se tuottaa hyvin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asia muuksi muutu, vaikka eläkevakuutusmaksu on nykyverotuksessa eritelty, kuten sairausvakuutusmaksukin.
Pitäisikö veroprosenteissa eritellä muutkin kulut? Mitä esim. menee koulutukseen, päivähoitoon, julkisiin palveluihin jne. Voisi sitten jokainen nostaa metelin, mihin kaikkeen on pakotettu verorahojansa uhraamaan.
No kun maksettaisiinkin veroista! Veroprosentti on sentään kaikille sukupolville sama. Eläkemaksuprosentti puolestaan vaihtelee ihan laidasta laitaan vain sillä perusteella, minä vuonna olet sattunut syntymään. Oksettavan epäreilua, kun vielä pienimmät maksuprosentit on niillä, jotka nostavat isoimmat eläkkeet.
Eläkemaksu
Työntekijän ikä Eläkemaksun suuruus
alle 53 6,75 %
53–62 8,25 %
yli 62 6,75 %
68-vuotiaille ja sitä vanhemmille ei eläkettä kartu eivätkä he maksa työeläkevakuutusmaksuja. Raja kuitenkin nousee 69 vuoteen 1958–61 syntyneillä ja 70 vuoteen 1962 ja sen jälkeen syntyneillä.
Näinkö luulet/tiedät?
Eläkkeistä ei makseta eläkevakuutusmaksuja, mutta vastaavasti ei myöskään saa vähennyksiä.
Veroprosentti suurista eläkkeistä on huomattavasti suurempi kuin vastaavista palkoista, vaikka palkkaverotukseen laskettaisiin mukaan eläkevak.maksu.
Vierailija kirjoitti:
Minä kuuluun selkeästi siihen ikäpolveen, joka ei edes ole koskaan viitsinyt sisäistää koko eläkkeen käsitettä, sillä sellaista emme tule koskaan saamaan. Olen syntynyt 90-luvun alussa eli vanhempani elivät pikkulapsiperheaikaa lamassa. Sitten kun vuonna 2008 ja siitä eteenpäin minulle tuli ajankohtaiseksi hankkia teini-iässä/varhaisaikuisuudessa ensimmäisiä työkokemuksia kesätyön ja hanttihommien muodossa edes vähäisen taskurahan saamiseksi, niin niitäkään töitä ei yksinkertaisesti löytynyt. Lukuisista yrityksistä ja kaikenmaailman hygienia ja anniskelupassien hankkimisesta huolimatta sain ensimmäinen oikean työn (puhelinmyynti muutama viikkoa, josta siitäkin potkittiin pois ennen myyntirajan rikkoutuessa ettei työnantajan vain tarvinnut maksaa bonuksia perus tuntipalkan päälle) vasta 17-vuotiaana. Olen koko ikäni saanut kuulla näiltä nykyisiltä eläkeläisiltä, kuinka he saivat töitä 10-vuotiaana vain kävelemällä työpaikalle ja että kuinka tässä maassa riittää töitä kaikille reippaille ja töitä pelkäämättömille. Samaan hengenvetoon nämä seniorit ovat ottaneet kunnian tämän yhteiskunnan sodan jälkeisestä jälleenrakennuksesta sekä haukkuneet nykynuoret pystyyn laiskoina vetelyksinä.
Nyt lähentelen 30v ja en ole edes jaksanut avata vuosiin niitä eläkeyhtiön kirjeitä, sillä ne eivät sisällä mitään minulle informatiivista. Olen yhteiskuntatieteiden maisteri ja palkka n.3000e/kk, mutta sillä ei ole mitään merkitystä sen kannalta, kuinka paljon minulla tulee olemaan tuloja eläkeiässä, sillä minun ikäluokalle ei vielä edes ole olemassakaan arviota eläköitymisiästä. Näillä näkymin se tulee olemaan yli 70v. Veikkaan etten tule elämään edes 50-vuotiaaksi enkä kyllä haluakaan. Olen aina nauttinut elämästä eikä raha ole ohjannut tekemisiäni, onneksi en ole joutunut toimeentulotukeen turvautumaan, vaikka köyhyysrajan alapuolella välillä olen elänyt (korkeakouluopintojen aikana ja jonkun aikaa ennen opintoja hanttihommissa/pätkätöissä). Tulen myös jatkossakin keskittymään vain hedonistiseen elämäntapaan,mm. panostamalla matkusteluun, hyvään ruokaan ja terveisiin ihmissuhteisiin. Ehkäpä tuossa kymmenen vuoden päästä kun muutenkin alkaa rupsahtamaan eikä liikunta enää maistu eikä ulkonäöllä tai työkyvyllä ole enää väliä, alan käyttämään runsaammin nautintoaineita ja kovempia päihteitä. Minulla ei ole lapsia enkä niitä halua. En myöskään jaksa lapsuudenperheeni ainoana tyttärenä alkaa hoitamaan omia vanhempiani, olen jo koko elämäni ajan joutunut ottamaan suhteettoman paljon vastuuta lähisuvun vanhuksista ja muiden läheisten huolehtimisesta. Minulla ei ole siis mitään menetettävää ja suosittelen samanlaista suhtautumistapaa kaikille muille kaltaisilleni ikätovereille! Mieluummin lähden itse pois tästä maallisesta maailmasta hyvissä ajoin tietäen eläneeni täysillä, samalla kun suuret ikäluokat makaavat vihanneksina likaisissa vaipoissaan ihmettelemässä miten muuttaa tilillä lojuvat eläkemassit hoivapalveluiksi ja lähimmäisen rakkaudeksi.
Onnea vaan valitsemallesi hedoNISTISELLE tielle "terveiden" ihmissuhteiden parissa.
Ei näistä nyt mitään selvää saa. Mitä näille eläkkeille nyt sitten pitäisi tehdä? Sanokoon joku puolueeton ja järkevä!
Vierailija kirjoitti:
Vtuttaa aivan saatanasti tämä omaishoitoinnostus. Vttu nyt odotetaan lasten hoitavan jo vanhempansa eläkkeellä hautaan asti! Siis mitä vttua?! OMAT LAPSET pitäisi hoitaa, ei OMIA VANHEMPIA. Ei ihme että lapset jäävät hankkimatta, saatana.
Miten vtussa tämä maa on taantunut jonnekkin 1600-luvulle näin nopeasti!?
Samaa mieltä. Mun mielestä kaikkien pitäisi ajoissa hankkia ns loppuelämän asunto. Tuolla mummot asustavat asunnoissa joista eivät pääse edes ulos. Tai vanhukset asuvat kolmikerroksisia taloissa yms.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meillä on sijoitusasunto se tuottaa hyvin
Sepä hyvä, on sitten varaa maksaa putki- ja julkisivuremontit.
Vierailija kirjoitti:
Kohta 30v ja elänyt täysillä? vai 10 vuoden päästäkö aiot alkaa elää täysillä ne viimeiset 10 vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksu
Työntekijän ikä Eläkemaksun suuruus
alle 53 6,75 %
53–62 8,25 %
yli 62 6,75 %
68-vuotiaille ja sitä vanhemmille ei eläkettä kartu eivätkä he maksa työeläkevakuutusmaksuja. Raja kuitenkin nousee 69 vuoteen 1958–61 syntyneillä ja 70 vuoteen 1962 ja sen jälkeen syntyneillä.
Näinkö luulet/tiedät?
Eläkkeistä ei makseta eläkevakuutusmaksuja, mutta vastaavasti ei myöskään saa vähennyksiä.
Veroprosentti suurista eläkkeistä on huomattavasti suurempi kuin vastaavista palkoista, vaikka palkkaverotukseen laskettaisiin mukaan eläkevak.maksu.
Laitapa ne kokonaisprosentit näkyviin, joihin sisältyy myös se palkansaajalta piilotettu työnantajan suorittama osuus (vihje: kokonaissumma on tällä hetkellä lähes 25%). Ja vertaa niitä niihin prosentteihin, joita työväestö maksoi esim. 1980-luvulla. Omilla vanhemmillani se oli 7%, jos muistan oikein.
Ne on hirveitä summia, mitä poliitkot hassaa pienen kansan rahoja. 100milj koko ajan sinne tänne. Alavuden kaupunkikin osti 20 000e arvoset maitokannut 180 000e veronmaksajien rahoilla. Asumistukea maksetaan miljardeja, näihin ne maksetut verot hupenee. Minkään puolueen politiikko ei ole toista parempi näissä asioissa.
Vierailija kirjoitti:
N46 ja 780 euroa. Ei mitään järkeä panostaa työntekoon, kun saman saa takuueläkeläinen, joka ei ole pätkääkään viitsinyt kouluttautua tai tehdä töitä. Ja itsellä kaksi korkeakoulututkintoa ja vakivirka. Kannattaisi teidän nuorempien naisten pitää huolella niitä hoitovapaita ja tehdä lapsia, itselle se on jo liian myöhäistä.
Vai ei ole viitsinyt takuueläkeläinen vain kouluttautua tai tehdä töitä? Tunnen ammattini vuoksi paljon takuueläkeläisiä ja moni on joutunut eläkkeelle esim. sairauden vuoksi. Kukaan ei ole vain päättänyt levätä laakereillaan ja lopettaa työnteon.
Vierailija kirjoitti:
Ei näistä nyt mitään selvää saa. Mitä näille eläkkeille nyt sitten pitäisi tehdä? Sanokoon joku puolueeton ja järkevä!
Ota yksityinen eläkevakuutus.
Jos kertymää on 330 € 14 vuoden ajalta eli keskimäärin vajaa 24 € vuodessa. Keskitulosi ovat siis olleet koko ajan alle 1600 €/kk. Ei sitä eläkettä kerry jos ei tee töitä ja tienaa rahaa. Ei se eläkekertymä mistään taivaasta tupsahda.