Siis mitä pas*aa? Paljon teidän muiden n. 35-vuotiaiden eläke on tällä hetkellä?
Ilmarisen kirje kolahti luukkuun. Nyt eläkettä vajaa 500€ ja aina oon ollut työssä. Varmaan tonni kasassa kun eläkeikä koittaa. Ei kannusta.
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näistä nyt mitään selvää saa. Mitä näille eläkkeille nyt sitten pitäisi tehdä? Sanokoon joku puolueeton ja järkevä!
Valtion eläkejärjestelmä tulisi muuttaa vapaaehtoiseksi.
Oletetaan, että saat tällä hetkellä työnantajaltasi palkkaa 3000 euroa (brutto). Oikeasti työnantajasi käyttää palkkakuluihisi 4000 euroa joka kuukausi. Siitä noin 25% menee kuitenkin eläkekassaan, suurin osa suoraan niin että et näe siitä jälkeäkään palkkalaskelmassa, ja se 6-7% sitten niin että se on laskettu palkkalaskelmaan mutta maksetaan silti automaattisesti eläkekassaan.
Ne, joilla ei ole kiinnostusta kerätä itse omaa eläkettään, saavat minun puolestani edelleen olla tuon systeemin piirissä ja luottaa siihen, että se toimii reilusti ja takaa heille riittävän toimeentulon eläkkeellä. Mutta pitäisi olla myös sallittua olla maksamatta tuohon systeemiin mitään, jolloin ei sitten myöskään saa sieltä mitään eläkkeelle jäätyään. Tällöin työnantaja maksaisi 3000 euron sijaan 4000 euroa minulle tilille (miinus tulovero, joka olisi kuitenkin laskettava sen 3000 euron mukaan, jotta verotus olisi tasapuolinen kaikille). Sijoittaisin tuon 1000 euroa kuussa haluamallani tavalla, ja eläkkeellä sitten eläisin tuon sijoituksen tuotoilla.
Tämä olisi helpoin tapa lopettaa ihmisten epäoikeudenmukainen kohtelu.
Lupaatko myös, a) et nosta kansaneläkettä b) jos joudut työkyvyttömäksi, niin hoidot itse tulosi c)jos ryssit sijoituksesi, niin teet töitä lopun ikääsi ja kaikkien suosikki d) maksat silti osuutesi nykyisten eläkkeensaajien eläkkeestä?
Nämä ovat asioita, jotka ”eläkemaksuvapaat” ihmiset joka tapauksessa joutuisi hoitamaan?
Nykyiset eläkkeensaajat tolkuttavat palstalla jatkuvasti maksaneensa jo itse omat eläkkeensä, joten en tietenkään niitä maksaisi. On eläkejärjestelmän kannattajien ja siihen osallistuvien asia suunnitella se sellaiseksi, että systeemi myös toimii.
Kansaneläkettä en nosta ja vakuutan itse itseni työkyvyttömyyden varalta. Ja hyväksyn sen, että en tosiaan saa systeemistä mitään eläkeiässä. Jos olen turvallisuushakuinen ja haluan varmistaa, etteivät sijoitukseni mene tappiolle, niin voin laittaa sen tonnin kuussa riskittömiin sijoitustuotteisiin jotka eivät myöskään tuota juuri mitään, ja silti minulla on eläkeikään mennessä huomattavan paljon suurempi eläkekassa kuin minkä verran saisin tuosta yhteisestä järjestelmästä. Varmaan sijoittaisin puolet varoista matalalla riskillä ja toisen puolen korkealla riskillä, jolloin saan niistä korkean tuoton, mutta en jää puille paljaille sittenkään, jos riski realisoituu.
Valtion eläkerahastojen tuotto on ollut aika vaatimatonta, noin 3 tai 4 prosenttia vuositasolla. Tämäkään ei kuitenkaan tarkoita, että siihen osallistuvat saisivat maksamalleen summalle edes tuon verran tuottoa. Systeemistä kun valuu paljon rahaa kaikenlaisiin kuluihin, ja lisäksi maksut on mitoitettu epäreilusti eri sukupolvien edustajille. Minun mielestäni täysin kohtuutonta, että tuon systeemin osana on pakko olla vaikka pitää sitä huonosti toimivana ja epäreiluna.
Nykyiset eläkkeensaajat voivat tietenkin sanoa mitä tahansa, mutta fakta on, että 75% heidän eläkkeistä maksetaan nykyisistä eläkemaksuista. Eli tästä vastuusta et vapautuisi, vaikka muuten haluaisit irtautua eläkejärjestelmästä.
Sijoitusriskin pienentäminen osakepainoa pienentämällä pienentää myös sijoitustuottoa. Näin ollen myös varallisuuden määrä olisi paljon pienempi kuin puhtaalla osakesalkulla. Joka olisi tietenkin ikävä asia jos eläisit esim yli 85 vuotiaaksi.
Myös elinikäinen työkyvyttömyysvakuutus maksaisi satoja euroja kuukaudessa, joten myös se pitää huomioida sijoitusvarallisuuden laskennassa. Näiden vakuutusten myynti on vakuutusyhtiöiden bisnestä, joten ei niitä ilmaiseksi saa.
Ilmaisia lounaita ei ole. Nykyisessä järjestelmässä voittaa ne, jotka elävät pitkään tai joutuvat nuorena Tk-eläkkeelle. Muut käytännössä maksavat heidän etunsa.
Ei ole oikein pitää minua väkivalloin osana järjestelmää, jonka osaksi en ole koskaan halunnut. Jos reiluja oltaisiin, minun tulisi saada tähän mennessä suorittamiani maksuja vastaava eläke, vaikka jäisin nyt
järjestelmän ulkopuolelle. Pieneksi se toki jäisi, mutta silti.
Olen säästänyt ja sijoittanut 20-vuotiaasta alkaen, joten minulla on jo tälläkin hetkellä kohtalainen turva työkyvyttömyyden varalle, vaikka varsinaista vakuutusta ei olekaan.
Jos olisin koko elämäni ajan saanut eläkemaksuihin menneet rahat käteen, voisin todennäköisesti viimeistään 50-vuotiaana jäädä pois töistä ja elää sijoitusteni tuotoilla loppuelämäni.
EU:ssa on työvoiman vapaa liikkuvuus, ei täällä ketään väkivalloin pidetä osana järjestelmää.
Jos EU:n sisältä et löydä mieleistäsi järjestelmää, niin ainahan voit viisumilla hakeutua esim. Venäjälle tai Viroon.
Ihan oikeasti, ei täällä ole pakko asua. Täällä vallitsee demokratia ja sen eli enemmistön mukaisesti mennään.
Kyllä noin kyyvykäs ihminen varmasti itsensä elättää muuallakin, eikä jää tänne mieltänsä pahoittamaan.
Kyllä Suomi tod.näköisesti tulee sinulle maksamaan tähän asti ansaitsemasi eläkkeen, kunhan eläkeikään pääset ja ymmärrät sitä sitten aikanaan hakea.
Onhan sulla ainakin 30 vuotta vielä ennen kuin eläkkeelle pääset. Etkä varmaan tähän mennessä ole 30 vuottta töitä tehnyt? Jos meinaat että nyt on kasassa 500e ja ennen eläkettä ehdit kerryttää toiset 500e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytin juuri 60v eläke 1900brutto.
Jään 1.1.2020 eläkkeelle, en jaksa/halua enää painaa töitä.Miksi pääset jo 60 vuotiaana eläkkeelle, minulla esim. eläkeikä vasta 68 vuotiaana
On aloja, joissa työnantaja maksaa lisäeläkettä tietyissä tapauksissa. Minäkin pääsin 60-vuotiaana eläkkeelle.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan laskutaito pahasti hukassa. Hänen eläkkeensä on eläkeiässä ainakin 2000, ellei reilusti enemmän.
Vaan tätäpä ei voi tietää. Vaikka kertymä ja ennuste näyttäisi nyt miltä, voi toteuma olla ja suurella todennäköisyydellä onkin 20-40 vuoden kuluttua ihan toinen, ja siis sinne huonompaan suuntaan. Huoltosuhde kasvaa ja enemmistölle lienee selvää ettei niitä itse maksettuja eläkemaksuja ole korvamerkitty omaan eläkkeeseen.
Varautukaa hyvät ihmiset eläkevuosiin jotekin aivan muuten kuin luottamalla lakisääteiseen työeläkkeeseen! Sijoitusasunnot, vapaaehtoiset eläkevakuutukset (huom! perehdy verotukseen takaisinnostovaiheessa), osakkeet, rahastot. Palkansaaja ei valitettavasti voi vaikuttaa eläkemaksuihinsa, mutta yrittäjän kannattaa harkita niiden tiputtamista minimiin ja sijoittaa säästyneet rahat muuten.
T. Talousanalyytikko
kaikki tänne heti vai vähän köyhemmästi ja ei trendikkäästi``=? eläkettä enempi ja 50vnäkin ehtii nauttia...
Vierailija kirjoitti:
Vanhana voi sitten alkaa harjoittamaan prostituutiota kun millään ei ole enää mitään väliä. Saa rahaa ja nuorta dikkii.
Se onkin sitten taas aivan toinen judanssi, että kuka haluaa vapaaehtoisesti dipata dikkiään Granny / Necrofile-tier haaskaan. Voip olla halukkaat hippasen vähänä. Tietty päästän nyrjähtäneitä aina mahtuu joukkoon.
Itsellä eläkertymä varmaan lähellä nollaa tähän mennessä. Ikää minulla 25 vuotta. Vanhempien puolesta voin sanoa, että isäni on ollut monenlaisissa, mutta aika pienipalkkaisissa töissä varmaan yhteensä jo 45 vuotta ja lisää vuosia tulee vielä pari ja hän saattaa päästä siihen 1500- 1600 euron eläkkeeseen. Eli ei koskaan tule kuitenkaan palkkansa suuruuteen pääsemään. Äitini on sitten ollut vain alle 20 vuotta töissä yhteensä ja oli pitkään työttömänä , äityislomalla sekä muutenkin työhistoria katkonaisempi ja sijaisuuksia paljon. Nämä työvuodet eivät melko pienipalkkaisessa työssä riitä mihinkään ja äitini tuskin tulee paljon yli 800 euron pääsemään koskaan. Tuo isäni summa on varmaan aika maksimi mitä sen palkkaisissa töissä tulee saamaan ja hän ei ole ollut työttömänä oikeastaan koskaan ja 15 vuotiaasta lähtien ollut töissä tosi moninlaisissa paikoissa. Nykyään hänen asemassaan ei varmaan enää edes pääsisi töihin, kun koulutusta todella vähän, mutta on työtä tekemällä oppinut moneen ammattiin.
Olen 49, eläkekarttuma nyt 3296 eur. En viitsi laskea paljonko olen maksanut eläkemaksuja tähän mennessä.
Olen 53 v, olen ollut työttömänä viimeiset 10 vuotta. Tuskin enää töihin pääsenkään. 860 euroa on näköjään kertynyt eläkettä, revi siitä sitten huumoria.
Olen 47v, töissä 31 vuotta. Kolme lasta. Ei äitiyslomia, pidempiä sairaslomia, kaksi viikkoa lomaa vuodessa. Yksityisyrittäjä. Paperissa lukee 70v pääsee eläkkeelle. Eläke nyt 156e. Turha sanoa, että maksa enemmän maksuja. Maksa sinä enemmän palveluista niin mullakin olis varaa maksaa eläkemaksuja enemmän.
27 vuotias olen ja reilut 40centtiä näyttäisi olevan.
Sitten jos ottaa osa-aikaeläkkeen, niin eläke laskee roimasti! Ei naurata matalapalkka-alalla.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan sitä ikäluokkaa, joillain eläkettä kertyi vasta 23-vuotiaasta lähtien.
Siis ketekä me? Olen syntynyt v. 1954 ja sama juttu. Töihin kuitenkin menin 16-vuotiaana. Nyt on sitten ihan TAJUTON 1300 euron nettoeläke.
Mä olen 40v ja laskeskelin nykyisellä palkallani saavan eläkettä 1200€ kk jos olen töissä 67v asti. Eipä ole todellakaan kiire eläkkeelle enkä ondota eläkettä minään onnenpäivinä vaan kauhulla ajatellen syöksynä köyhyyteen. Työni ei ole hohdokasta vaan suorittavan tason työtä mutta olen onnistunut motivoimaan itseni aina uudelleen ja tietysti kun toimeentulo on siitä kiinni on pakko tehdä. Mulla ei ole mitään isoja säästöjä eikä miljoonaperintöjä tullut eikä tulossa. Toivon todella että jaksaisin ja pysyisin töissä vähintään 65 vuotiaaksi tai mieluiten 67 vuoteen joka on tavoite eläkeikä. Tietysti toivon pysyvän työkykyisenä ihan itsenikin vuoksi enkä vain töissä käydeksäni.
Aion pitää elintasoni aina matalana, pieni asunto jne., ei sitten eläkkeellä tarvitse panikoida tulojen romahtamista. Jos nyt töitä on edes sinne 50v asti.
Vierailija kirjoitti:
Olen 49, eläkekarttuma nyt 3296 eur. En viitsi laskea paljonko olen maksanut eläkemaksuja tähän mennessä.
Ihan sikana, ja veroja myös. Mä olen 47 ja karttuma on 2047€. Jos mulla on sikaverotus, niin sinulla on vielä hävyttömämpi. Pahoittelen.
Ketjun pastansyöjäaloittajalla on vanhana erittäin hyvä eläke todennäköisyysmatematiikan mukaan - jos hänellä on nyt jo 500 e kertymä 35-vuotiaana. Hänen aloituksensa jää hämäräksi.
Siis, mitä pskaa! Ap:llä on noin viiden vuoden työuralla karttunut eläkettä jo 500e. Kun työelämää on jäljellä vielä noin 30 vuotta, niin eläkkeeksi ehtii tuolla vauhdilla karttua yli kolme tonnia. Onko tuo muka vähän? Nykyeläkeläiset nostavat tyypillisesti hieman yli tonnin eläkkeitä, monet jopa vähmmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näistä nyt mitään selvää saa. Mitä näille eläkkeille nyt sitten pitäisi tehdä? Sanokoon joku puolueeton ja järkevä!
Valtion eläkejärjestelmä tulisi muuttaa vapaaehtoiseksi.
Oletetaan, että saat tällä hetkellä työnantajaltasi palkkaa 3000 euroa (brutto). Oikeasti työnantajasi käyttää palkkakuluihisi 4000 euroa joka kuukausi. Siitä noin 25% menee kuitenkin eläkekassaan, suurin osa suoraan niin että et näe siitä jälkeäkään palkkalaskelmassa, ja se 6-7% sitten niin että se on laskettu palkkalaskelmaan mutta maksetaan silti automaattisesti eläkekassaan.
Ne, joilla ei ole kiinnostusta kerätä itse omaa eläkettään, saavat minun puolestani edelleen olla tuon systeemin piirissä ja luottaa siihen, että se toimii reilusti ja takaa heille riittävän toimeentulon eläkkeellä. Mutta pitäisi olla myös sallittua olla maksamatta tuohon systeemiin mitään, jolloin ei sitten myöskään saa sieltä mitään eläkkeelle jäätyään. Tällöin työnantaja maksaisi 3000 euron sijaan 4000 euroa minulle tilille (miinus tulovero, joka olisi kuitenkin laskettava sen 3000 euron mukaan, jotta verotus olisi tasapuolinen kaikille). Sijoittaisin tuon 1000 euroa kuussa haluamallani tavalla, ja eläkkeellä sitten eläisin tuon sijoituksen tuotoilla.
Tämä olisi helpoin tapa lopettaa ihmisten epäoikeudenmukainen kohtelu.
Lupaatko myös, a) et nosta kansaneläkettä b) jos joudut työkyvyttömäksi, niin hoidot itse tulosi c)jos ryssit sijoituksesi, niin teet töitä lopun ikääsi ja kaikkien suosikki d) maksat silti osuutesi nykyisten eläkkeensaajien eläkkeestä?
Nämä ovat asioita, jotka ”eläkemaksuvapaat” ihmiset joka tapauksessa joutuisi hoitamaan?
Nykyiset eläkkeensaajat tolkuttavat palstalla jatkuvasti maksaneensa jo itse omat eläkkeensä, joten en tietenkään niitä maksaisi. On eläkejärjestelmän kannattajien ja siihen osallistuvien asia suunnitella se sellaiseksi, että systeemi myös toimii.
Kansaneläkettä en nosta ja vakuutan itse itseni työkyvyttömyyden varalta. Ja hyväksyn sen, että en tosiaan saa systeemistä mitään eläkeiässä. Jos olen turvallisuushakuinen ja haluan varmistaa, etteivät sijoitukseni mene tappiolle, niin voin laittaa sen tonnin kuussa riskittömiin sijoitustuotteisiin jotka eivät myöskään tuota juuri mitään, ja silti minulla on eläkeikään mennessä huomattavan paljon suurempi eläkekassa kuin minkä verran saisin tuosta yhteisestä järjestelmästä. Varmaan sijoittaisin puolet varoista matalalla riskillä ja toisen puolen korkealla riskillä, jolloin saan niistä korkean tuoton, mutta en jää puille paljaille sittenkään, jos riski realisoituu.
Valtion eläkerahastojen tuotto on ollut aika vaatimatonta, noin 3 tai 4 prosenttia vuositasolla. Tämäkään ei kuitenkaan tarkoita, että siihen osallistuvat saisivat maksamalleen summalle edes tuon verran tuottoa. Systeemistä kun valuu paljon rahaa kaikenlaisiin kuluihin, ja lisäksi maksut on mitoitettu epäreilusti eri sukupolvien edustajille. Minun mielestäni täysin kohtuutonta, että tuon systeemin osana on pakko olla vaikka pitää sitä huonosti toimivana ja epäreiluna.
Nykyiset eläkkeensaajat voivat tietenkin sanoa mitä tahansa, mutta fakta on, että 75% heidän eläkkeistä maksetaan nykyisistä eläkemaksuista. Eli tästä vastuusta et vapautuisi, vaikka muuten haluaisit irtautua eläkejärjestelmästä.
Sijoitusriskin pienentäminen osakepainoa pienentämällä pienentää myös sijoitustuottoa. Näin ollen myös varallisuuden määrä olisi paljon pienempi kuin puhtaalla osakesalkulla. Joka olisi tietenkin ikävä asia jos eläisit esim yli 85 vuotiaaksi.
Myös elinikäinen työkyvyttömyysvakuutus maksaisi satoja euroja kuukaudessa, joten myös se pitää huomioida sijoitusvarallisuuden laskennassa. Näiden vakuutusten myynti on vakuutusyhtiöiden bisnestä, joten ei niitä ilmaiseksi saa.
Ilmaisia lounaita ei ole. Nykyisessä järjestelmässä voittaa ne, jotka elävät pitkään tai joutuvat nuorena Tk-eläkkeelle. Muut käytännössä maksavat heidän etunsa.
Ei ole oikein pitää minua väkivalloin osana järjestelmää, jonka osaksi en ole koskaan halunnut. Jos reiluja oltaisiin, minun tulisi saada tähän mennessä suorittamiani maksuja vastaava eläke, vaikka jäisin nyt
järjestelmän ulkopuolelle. Pieneksi se toki jäisi, mutta silti.
Olen säästänyt ja sijoittanut 20-vuotiaasta alkaen, joten minulla on jo tälläkin hetkellä kohtalainen turva työkyvyttömyyden varalle, vaikka varsinaista vakuutusta ei olekaan.
Jos olisin koko elämäni ajan saanut eläkemaksuihin menneet rahat käteen, voisin todennäköisesti viimeistään 50-vuotiaana jäädä pois töistä ja elää sijoitusteni tuotoilla loppuelämäni.
EU:ssa on työvoiman vapaa liikkuvuus, ei täällä ketään väkivalloin pidetä osana järjestelmää.
Jos EU:n sisältä et löydä mieleistäsi järjestelmää, niin ainahan voit viisumilla hakeutua esim. Venäjälle tai Viroon.
Ihan oikeasti, ei täällä ole pakko asua. Täällä vallitsee demokratia ja sen eli enemmistön mukaisesti mennään.
Kyllä noin kyyvykäs ihminen varmasti itsensä elättää muuallakin, eikä jää tänne mieltänsä pahoittamaan.
Kyllä Suomi tod.näköisesti tulee sinulle maksamaan tähän asti ansaitsemasi eläkkeen, kunhan eläkeikään pääset ja ymmärrät sitä sitten aikanaan hakea.
Demokraattinen enemmistön mielipide olisi mitä todennäköisimmin aika toinen, jos eläkemaksu näkyisi kokonaan palkkakuitissa.
Olin muutamassa kumppanini kanssa ulkomaille, mutta erosimme ja jäin nyt sitten ainakin toistaiseksi vielä Suomeen. Ei tämä kuitenkaan niin kummoinen paikka ole, että täällä varta vasten haluaisin koko elämäni asua, joten saatan hyvinkin jossain vaiheessa toimia kehotuksesi mukaan. Siihen asti pyrin varmistamaan, että tuloni ovat pääasiassa pääomatuloja - niistä kun ei tarvitse eläkemaksuja tilittää.
Eipä lakeja säädetä täällä höpönassuparlamentissa. Eduskunta säätää lait myös eläkkeistä. Mikä puolue olisi niin eläkevastainen että ryhtyisi järjestelmää romuttamaan? Vaaliuurnilla tavataan.