Äitien pakottaminen alatiesynnytykseen Suomessa
Viime päivien otsikoissa on kauhisteltu syntyvyyden kiihtyvää laskua. Yksi syy monista kymmenistä on se, että naisilta evätään potilaan itsemääräämisoikeus, heidän tullessaan raskaaksi. Kuulostaa ihmisoikeusrikkomukselta, mutta se on Suomessa vallitseva tämänhetkinen hoitosuositus.
Toivottavasti joskus tulevaisuudessa kummastellaan tätä aikaa, kun naiset eivät saaneet päättää omasta kehostaan eli valita synnytystapaansa. Suomessa ollaan tultu jälkijunassa synnytyskulttuurissa aina (kuten mm. YLE:n artikkelista https://yle.fi/uutiset/3-10976854 käy ilmi) ja edelleen 2019 laahataan muita länsimaita kaukana jäljessä.
Nykypäivän Suomessa äitien otsaan (kuten minun) lyödään edelleen diagnoosi: synnytyspelko, jotta äidit saavat valinnanvapauden omasta synnytystavastaan. Jos kerran 1990-luvulla valinnanvapaus ollaan naamioitu ahtaaksi lantioksi ja 2000-luvulla synnytyspeloksi, olisiko 2020-luku viimein se aika, kun valinnanvapautta ei naamioida enää miksikään diagnoosiksi, vaan kutsutaan synnytystavan valinnaksi?
”– Vielä 90-luvulla monesti synnytyspelkodiagnoosi piilotettiin jonkun toisen diagnoosin taakse. Saatettiin tehdä sektio synnytyspelon vuoksi, mutta diagnoosissa lukikin suhteellisesti ahdas lantio. Esimerkiksi vuonna 1996 Suomessa tehtiin ahtaan lantion vuoksi yli 700 keisarinleikkausta. Synnytyspelko oli virallisena syynä vain sadassa suunnitellussa sektiossa. Vuonna 2010 ahtaan lantion diagnoosilla tehtiin enää noin 300 keisarinleikkausta. Synnytyspelon vuoksi tuolloin hoidettiin jo yli 4 000 äitiä. Heistä suurin osa synnytti kuitenkin alateitse.” -YLE
Mitä pelkkiä diagnooseja on tuijottelu, kummasti lantiot naisilla levenivät 14 vuodessa. Joko alkaa tilanne valjeta? Vuosittain nämä tuhannet äidit joutuvat käymään läpi synnytyspelkopolin: paikka mihin äiti siis Suomessa pakotetaan, mikäli ei halua synnyttää alateitse. Pelkopolin idea ja sisältö on suostutella äiti alatiesynnytykseen, keinolla millä hyvänsä. Pelkopoleilla äitejä uhkaillaan, pelotellaan, haukutaan, vähätellään ja heille valehdellaan alatiesynnytys täysin riskittömäksi. Vaikka Suomen laissa kielletään tällainen potilaan kohtelu ja valehtelu, se rehottaa päivittäin Suomen pelkopoleilla. Kukaan ei puutu asiaan.
Valitettavan monella äidillä, joka haluaisi päättää synnytystavastaan, ei ole samaa määrää 5 vuoden aikana kerättyä faktatietoa laukoa vastaan pelkopolilla syötetylle alatiepropagandalle ja periksiantamatonta luonnetta, jotta selviytyisi pelkopolin mankelista. Monet joutuvat Suomessa siis alatiesynnytykseen passiivisesti pakotettuna, eli toisin sanoen pelkopoli ei myönnä sektiota, vaikka sitä oltaisi vastaanotolla itkien ja huutaen aneltu.
Miten nykypäivän Suomessa tapahtuu tällaista?
Kommentit (2040)
www.theseus.fi/bitstream/handle:
Synnytys rasittaa naisen kehoa ja erityisesti lantionpohjan aluetta monella tapaa. Lantionpohjaan, johon myös väliliha kuuluu, voi syntyä monenlaisia vaurioita. Väliliha sijaitsee kliinisesti emättimen ja peräaukon välisellä alueella, josta se levenee lateraalisesti eli sivuttaissuuntaisesti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda tietoa välilihasta, synnytyksen aiheuttamista vaurioista sekä niiden ennaltaehkäisystä ja hoidosta. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Turun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, erilaisia artikkeleita, tutkimuksia ja kirjoja tutkien. Lähteet olivat suomen-, englannin- ja ruotsinkielisiä. Lähteistä kaksikymmentäneljä kappaletta etsittiin eri hakupalveluiden kautta, kuten Cinahl complete:sta ja Pubmed:sta. Välilihan vaurioihin vaikuttavia tekijöitä on kirjallisuuskatsauksen mukaan useita. Ensisynnyttäjyys, lantionpohjan anatominen poikkeavuus sekä sikiöstä johtuvat tekijät, kuten tarjontavirhe, ovat välilihan vaurioihin negatiivisesti vaikuttavia tekijöitä. Ennaltaehkäistäkseen synnytyksen aiheuttamia välilihan vaurioita, voidaan välilihaa hieroa ja harjoittaa. Tämän lisäksi kätilö voi tarkkailla ja tukea välilihaa sekä kontrolloida sikiön pään syntymistä. Lantionpohjan ja välilihan kuntoutus on tärkeää synnytyksen jälkeen, varsinkin jos vaurioita on syntynyt. Synnytyksen jälkeen voidaan hoitaa väliliharepeämiä eri hoitomenetelmillä. Hoidoilla voidaan saada vaikutusta vaurioiden aiheuttamiin oireisiin heti synnytyksen jälkeen. Myöskin välilihavaurioiden aiheuttamat toimintahäiriöt ja kiputilat voidaan hoitaa sekä ennaltaehkäistä.
Naisiin ja synnytyksiin erikoistunut osteopaatti osaa ottaa äidin huomioon emotionaalisesti, psykologisesti ja rakenteellisesti. Osteopaatti hoitaa manuaalisesti pyrkimyksenään tasapainottaa alueen rakennetta ja toimintaa. (Tettambel 2005.) Tutkimuksessa on todettu osteopatia-hoitojakson olevan hyödyllinen naisille, joille on kehittynyt virtsainkontinenssi välilihan vaurion seurauksena (Gerhardt et al. 2008).
Vierailija kirjoitti:
WHO:n materiaaleissa on aika erilaisia maita eikä tuohon 15% kannata pyrkimällä pyrkiä.
Joku lähde kiitos. Ja kyllä on aika erilaisia maita WHO:ssa, kun maailmassa on aika erilaisia maita. Et taida tietää mikä on WHO.
Sitten on myös aika samanlaisia maita, kuten RUOTSI.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos näistä tieteellisistä artikkeleista joissa kerrotaan eri synnytystavan riskeistä. Enkä edes tiennyt, että synnytyspelkoon voi saada apua. En tiennyt noista sektion riskeistäkään, uskoin mitä täällä kirjoitettiin. Noista linkeistä saa muuta tietoa kuin jonkun mutua tai pelottelua. Miksi joku täällä haluaa pelotella alatiesynnytyksellä?
Tekstisi perusteella joudun pitämään sinua todella yksinkertaisena. Etkö oikeasti osaa hakea tietoa muualta, kuin vauvapalstalta? Oletko ihan kuitenkin normaaleille tarkoitetun peruskoulun käynyt läpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos näistä tieteellisistä artikkeleista joissa kerrotaan eri synnytystavan riskeistä. Enkä edes tiennyt, että synnytyspelkoon voi saada apua. En tiennyt noista sektion riskeistäkään, uskoin mitä täällä kirjoitettiin. Noista linkeistä saa muuta tietoa kuin jonkun mutua tai pelottelua. Miksi joku täällä haluaa pelotella alatiesynnytyksellä?
Tekstisi perusteella joudun pitämään sinua todella yksinkertaisena. Etkö oikeasti osaa hakea tietoa muualta, kuin vauvapalstalta? Oletko ihan kuitenkin normaaleille tarkoitetun peruskoulun käynyt läpi?
Ja siinä vaiheessa kun ad hominem on esitetty, on väittelyn voittaja löytynyt. Tällä kertaa sinä et voittanut, sori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektion vaikutukset vauvaan:
VAIKUTUS VAUVAAN:
Hyöty:
Keisarileikkaus saattaa joskus pelastaa vauvan hengen
Keisarileikkaus saattaa olla vauvalle vähemmän traumaattinen syntymä, kuin vaikea alatiesynnytys, erityisesti jos vauvan terveys on vaarassa
Haittavaikutukset:
Puudutusaineet saattavat vaikuttaa vauvaan voimakkaasti (imemisvaikeuksia)
Jos vauva leikataan suunnitellulla sektiolla, se saattaa olla keskonen ja kärsiä hengitysvaikeuksista, sillä normaalien stressihormonien aiheuttamat reaktiot jäävät pois.
Äidin ja vauvan erottaminen heti syntymän jälkeen saattaa vaikeuttaa varhaista vuorovaikutusta
Vauva ei välttämättä saa rintamaitoa tämän eron aikana
vauva ei saa emättimen bakteereita, jotka vaikuttavat vauvan puolustusjärjestelmän kehittymiseen
imemisongelmat yleisempiä
Lähde: Preparing for Birth: Mothers, Andrea Robertson
Meidän alueella äitiä ja vauvaa ei suunnitellussa sektiossa eroteta, vaan vauva nostetaan suoraan äidin rinnalle ihokontaktiin. Hetken päästä nopea putsaus ja takaisin iholle. Heräämössä yritetään jo imetystä ja isä on mukana koko ajan. Osa sektionvastustajien kommenteista perustuu vanhanaikaisiin hoitokäytäntöihin tai hätä- tai kiiresektioista saatuihin mielikuviin.
Minulla 3 sektiota ja kertaakaan en ole saanut lasta rinnalle. En edes suunnitellussa. Oletko mahdollisesti itse kokenut sektion? Olen ei lääketieteellisistä syistä, mä haluun, sektioiden vastustaja. Ei järkeä ilman painavaa lääketieteellistä syystä.
Kyllä, olen kokenut sekä suunnitellun että kiireellisen sektion. Suunnitellussa minua ei erotettu vauvasta kuin putsauksen ajaksi, kiireellisessä erotettiin mutta kuulemma nykyisin ei meidän alueella eroteta kiireellisessäkään.
Sitä en ymmärrä, miksi sinun tai kenenkään muunkaan pitäisi vastustaa jonkun toisen synnytystapaa. Ei kukaan ole sinua hupisektioon pakottamassa.
Hienoa että jaat täällä ilosanomaasi sektiosta. Sitten on meitä äitejä jotka saavat niitä komplikaatioita, mitkä eivät tämän palstan mukaan ole totta. Ne on oikeasti tosi yleisiä ja jumalattoman kalliita hoitaa. Hupisektioon voi mennä jokainen omalla rahallaan tietysti.
Onko joku muka oikeasti väittänyt, ettei sektiosta voi tulla komplikaatioita? Nyt taidat sortua vääristelyyn. Oikeasti sekä sektio että alatiesynnytys voi mennä hyvin tai huonosti. Kukaan ei tätä voi etukäteen tietää. Sitäpaitsi enhän minä edes kommentoinut komplikaatioita vaan sitä, kun täällä väitettiin että sektiossa äiti erotetaan vauvasta eikä isä pääse mukaan. Tämä on paikkakuntakohtaista ja trendi on siihen suuntaan, että pyritään järjestämään mahdollisinkaan keskeytymätön ihokontakti myös sektiovauvoille.
No sektiossa isän ensinnäkin paras olla paikalla, koska muuten lapsi ei saa ihokontaktia eli kenguruhoitoa. Meillä isä ollut täysin vastuussa, kun minä heräämössä. Isää kannattaa briiffata näistä asioista etukäteen.
Meillä päin lapsi on suunnitellun sektion jälkeen äidin kanssa jatkuvassa ihokontaktissa. Kiireellisen jälkeen isän kanssa, koska olin itse niin sekaisin epäonnistuneessa alatiesynnytysyrityksessä annetuista lääkkeistä, että pelkäsin pudottavani vauvan. Ei siis kannata uskoa muiden tarinoita vaan selvittää itse etukäteen ne oman alueen käytännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma vauvani oli painoarvion mukaan 3,8kiloa ja pään halkaisija 12 senttiä, jonka perusteella minulle esitettiin vaihtoehtona sektio. Asun ulkomailla. Lääkäri korosti kyllä, että painoarvio voi heittää, synnytys saattaa mennä ihan ongelmitta ja kävi ratkasti läpi riskit. Tiesin kuitenkin vauvan olevan iso ja niinhän se olikin, 4,3 kiloa ja iso pää. Luojan kiitos luotin vaistoni ja valitsin näin. Olin parissa päivässä kävelykunnossa ilman kipuja, viikon sisään voin jo hyvin ja harrastin ensimmäisen kerran seksiä. Varovasti toki. En usko, että olisin mitenkään toipunut niin nopeasti ensikertalaisena alatiesynnytyksestä. Toisen lapsen hankin myös ulkomailla, Suomessa en missään nimessä, koska vauvan koon perusteella ei sektiota saa. Lapsihaave oli yksi syy minulle muuttaa ulkomaille urahaaveiden lisäksi.
Tarina kehittyy, nyt jo kaksi lasta tällä seksiä viikon jälkeen sektiosta.
Ei voi olla kyllä kummoista seksiä, koska vatsalihakset on tuolloin vielä poissa pelistä.
Seksi ja vatsalihakset? Mitä sinä nyt oikein puhut? Tarvitsetko sinä seksiin vatsalihaksia?
Mutta toisaalta ULKOMAILLA sektion jälkeen vatsalihakset varmaan toimii toisinkin meillä kotimaisilla sektiomammoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VAIKUTUS VAUVAAN:
Hyöty:
Keisarileikkaus saattaa olla vauvalle vähemmän traumaattinen syntymä, kuin vaikea alatiesynnytys, erityisesti jos vauvan terveys on vaarassa
Haittavaikutukset:
Jos vauva leikataan suunnitellulla sektiolla, se saattaa olla keskonen ja kärsiä hengitysvaikeuksista, sillä normaalien stressihormonien aiheuttamat reaktiot jäävät pois.
Äidin ja vauvan erottaminen heti syntymän jälkeen saattaa vaikeuttaa varhaista vuorovaikutusta
vauva ei saa emättimen bakteereita, jotka vaikuttavat vauvan puolustusjärjestelmän kehittymiseen
Meidän alueella äitiä ja vauvaa ei suunnitellussa sektiossa eroteta, vaan vauva nostetaan suoraan äidin rinnalle ihokontaktiin. Hetken päästä nopea putsaus ja takaisin iholle. Heräämössä yritetään jo imetystä ja isä on mukana koko ajan. Osa sektionvastustajien kommenteista perustuu vanhanaikaisiin hoitokäytäntöihin tai hätä- tai kiiresektioista saatuihin mielikuviin.
Minulla 3 sektiota ja kertaakaan en ole saanut lasta rinnalle. En edes suunnitellussa. Oletko mahdollisesti itse kokenut sektion? Olen ei lääketieteellisistä syistä, mä haluun, sektioiden vastustaja. Ei järkeä ilman painavaa lääketieteellistä syystä.
Kyllä, olen kokenut sekä suunnitellun että kiireellisen sektion. Suunnitellussa minua ei erotettu vauvasta kuin putsauksen ajaksi, kiireellisessä erotettiin mutta kuulemma nykyisin ei meidän alueella eroteta kiireellisessäkään.
Sitä en ymmärrä, miksi sinun tai kenenkään muunkaan pitäisi vastustaa jonkun toisen synnytystapaa. Ei kukaan ole sinua hupisektioon pakottamassa.
Hienoa että jaat täällä ilosanomaasi sektiosta. Sitten on meitä äitejä jotka saavat niitä komplikaatioita, mitkä eivät tämän palstan mukaan ole totta. Ne on oikeasti tosi yleisiä ja jumalattoman kalliita hoitaa. Hupisektioon voi mennä jokainen omalla rahallaan tietysti.
Onko joku muka oikeasti väittänyt, ettei sektiosta voi tulla komplikaatioita? Nyt taidat sortua vääristelyyn. Oikeasti sekä sektio että alatiesynnytys voi mennä hyvin tai huonosti. Kukaan ei tätä voi etukäteen tietää. Sitäpaitsi enhän minä edes kommentoinut komplikaatioita vaan sitä, kun täällä väitettiin että sektiossa äiti erotetaan vauvasta eikä isä pääse mukaan. Tämä on paikkakuntakohtaista ja trendi on siihen suuntaan, että pyritään järjestämään mahdollisinkaan keskeytymätön ihokontakti myös sektiovauvoille.
No sektiossa isän ensinnäkin paras olla paikalla, koska muuten lapsi ei saa ihokontaktia eli kenguruhoitoa. Meillä isä ollut täysin vastuussa, kun minä heräämössä. Isää kannattaa briiffata näistä asioista etukäteen.
Meillä päin lapsi on suunnitellun sektion jälkeen äidin kanssa jatkuvassa ihokontaktissa. Kiireellisen jälkeen isän kanssa, koska olin itse niin sekaisin epäonnistuneessa alatiesynnytysyrityksessä annetuista lääkkeistä, että pelkäsin pudottavani vauvan. Ei siis kannata uskoa muiden tarinoita vaan selvittää itse etukäteen ne oman alueen käytännöt.
Kiitos, olen selvittänyt empiirisesti, kun mulle on 3 sektiota tehty 2 eri sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse en aio hankkia lapsia lainkaan. Syitä on monia, mutta yksi on äitien, odottajien ja synnyttäjien ala-arvoinen ja alentuva kohtelu terveydenhuollossa. Mahdollisisista alatiesynnytyksen komplikaatioista ei synnyttäjälle kerrota.
Mistä tiedät, kun et ole ollut äitiysneuvolan tai äitipolin asiakas, kun et ole kerran ollut raskaanakaan?
Kannatan valintaasi lämpimästi.
Ihmettelen sitä, että miksi ihmeestä nämä, jotka eivät ikinä ole synnyttäneet eivätkä aio synnyttää, kirjoittavat tänne? Onko tarkoituksena lietsoa jotain? Kannattaisi nyt vaan rauhoittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siinä vaiheessa kun ad hominem on esitetty, on väittelyn voittaja löytynyt. Tällä kertaa sinä et voittanut, sori.
Veikkaan, että moni teki silti kanssani saman huomion. Minä analysoin kyseisen kirjoittajan debiiliksi. Pidit siitä tai et. Ohi aiheen mutta täällä voi sentään anonyymisti ihmetellä ihmisten typeryyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaako sinua, kun pelottelusi ei mene läpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että moni teki silti kanssani saman huomion. Minä analysoin kyseisen kirjoittajan debiiliksi. Pidit siitä tai et. Ohi aiheen mutta täällä voi sentään anonyymisti ihmetellä ihmisten typeryyttä.
Ei kannata yrittää paikkailla. Hävitty mikä hävitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkin menit tuon huonosti kirjoittaneen trollin lankaan? Ei kukaan noin tyhmä oikeasti voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WHO:n materiaaleissa on aika erilaisia maita eikä tuohon 15% kannata pyrkimällä pyrkiä.
Ja taas jäädään odottamaan linkkiä. Vai onko tämä ihan oma asiantuntija-arviosi?
Sektiot vähentävät kuolleisuutta tietyyn pisteeseen asti (10-15% synnytyksistä), mutta sen jälkeen niillä ei ole vaikutusta kuolleisuuteen. WHO ei väitä, että korkeampi sektioprosentti suoraan nostaa kuolleisuutta. On kuitenkin ihan perusjärkeä, että erityisesti huonoissa oloissa tehty sektio altistaa tulehduksille.
WHO:n tutkimuksissa ei ole pystytty ottamaan kantaa sektioprosentin vaikutuksesta fistuloihin ja vaikkapa hapenpuutteen komplikaatioihin.
WHO ei halua asettaa 15% maksimitavoitetta sektioille, vaan kehottaa maita tarjoamaan niitä lääketieteellisin perustein.
https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/161442/WHO_RHR_15.02_e…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata yrittää paikkailla. Hävitty mikä hävitty.
Minä en ole hävinnyt minnekän :)
WHO:lla ei ole mitään suositusta sektioprosentiksi ja heidän tutkimuksistaan puuttuvat juuri ne tekijät mistä tässä keskustelussa puhutaan - sektioprosentin vaikutus muihin komplikaatioihin kuin kuolemiin. Lukuiloa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkin menit tuon huonosti kirjoittaneen trollin lankaan? Ei kukaan noin tyhmä oikeasti voi olla.
Itse asiassa tuo kirjoittaja vaikuttaa naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriltä ja sinä trollilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VAIKUTUS VAUVAAN:
Hyöty:
Haittavaikutukset:
Kiitos, olen selvittänyt empiirisesti, kun mulle on 3 sektiota tehty 2 eri sairaalassa.
Juu toki, tarkoitinkin niitä synnytystapaansa vielä harkitsevia naisia vaikka huonosti itseni ilmaisinkin. Täällä kun oli parissa viestissä lueteltu yhdeksi sektion vastustamisen perusteeksi, ettei vauva pääse äidin iholle. Kyllä se on tulevaisuutta ja monissa sairaaloissa nykyaikaakin, että lapsi pääsee äidin iholle synnytystavasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
WHO:lla ei ole mitään suositusta sektioprosentiksi ja heidän tutkimuksistaan puuttuvat juuri ne tekijät mistä tässä keskustelussa puhutaan - sektioprosentin vaikutus muihin komplikaatioihin kuin kuolemiin. Lukuiloa!
Ei kukaan ole väittänytkään, että olisi mitään suositusta. WHO on esittänyt havainnon ja seuraa mitä tapahtuu 15 prossan jälkeen.
No niin, WHO siis kehottaa maita tarjoamaan sektioita lääketieteellisin perustein. Eikös Suomi juuri toteuta tätä?
Yksi ongelma on se, että yleisesti ottaen leikkausta suositellaan vain silloin, jos odotettavissa oleva hyöty on selvästi riskejä suurempi. Väliin mahtuu kuitenkin odottajia, joiden hyöty olisi vain hieman riskejä suurempi tai yhtä suuri, mutta joille suositellaan nykykäytännön mukaan alatiesynnytystä. Näitä naisia on kohtuu typerää solvata siksi että he toivovat sektiota, hehän ovat itseasiassa oikeassa.
Toinen on se, ettei meillä ole käytössä riittävän tehokkaita mittareita yksilöllisen riskin arvioimiseksi. Esimerkiksi itselläni oli eräs riskitekijä, jonka perusteella useimmat länsimaat suosittelevat sektiota mutta joka ei Suomessa riitä sektioperusteeksi. Pelkästään tämän yhden tekijän perusteella sektioriskini oli suunnilleen sama kuin alatiesynnytysriski. Sen lisäksi minulla oli useampi muu alatiesynnytyksen komplikaatioille altistava tekijä. Sektio merkittiin kuitenkin pelkosektioksi. Ei kaikki ole aina niin mustavalkoista.