Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitien pakottaminen alatiesynnytykseen Suomessa

Järkisektion saanut
03.10.2019 |

Viime päivien otsikoissa on kauhisteltu syntyvyyden kiihtyvää laskua. Yksi syy monista kymmenistä on se, että naisilta evätään potilaan itsemääräämisoikeus, heidän tullessaan raskaaksi. Kuulostaa ihmisoikeusrikkomukselta, mutta se on Suomessa vallitseva tämänhetkinen hoitosuositus.

Toivottavasti joskus tulevaisuudessa kummastellaan tätä aikaa, kun naiset eivät saaneet päättää omasta kehostaan eli valita synnytystapaansa. Suomessa ollaan tultu jälkijunassa synnytyskulttuurissa aina (kuten mm. YLE:n artikkelista https://yle.fi/uutiset/3-10976854 käy ilmi) ja edelleen 2019 laahataan muita länsimaita kaukana jäljessä.

Nykypäivän Suomessa äitien otsaan (kuten minun) lyödään edelleen diagnoosi: synnytyspelko, jotta äidit saavat valinnanvapauden omasta synnytystavastaan. Jos kerran 1990-luvulla valinnanvapaus ollaan naamioitu ahtaaksi lantioksi ja 2000-luvulla synnytyspeloksi, olisiko 2020-luku viimein se aika, kun valinnanvapautta ei naamioida enää miksikään diagnoosiksi, vaan kutsutaan synnytystavan valinnaksi?

”– Vielä 90-luvulla monesti synnytyspelkodiagnoosi piilotettiin jonkun toisen diagnoosin taakse. Saatettiin tehdä sektio synnytyspelon vuoksi, mutta diagnoosissa lukikin suhteellisesti ahdas lantio. Esimerkiksi vuonna 1996 Suomessa tehtiin ahtaan lantion vuoksi yli 700 keisarinleikkausta. Synnytyspelko oli virallisena syynä vain sadassa suunnitellussa sektiossa. Vuonna 2010 ahtaan lantion diagnoosilla tehtiin enää noin 300 keisarinleikkausta. Synnytyspelon vuoksi tuolloin hoidettiin jo yli 4 000 äitiä. Heistä suurin osa synnytti kuitenkin alateitse.” -YLE

Mitä pelkkiä diagnooseja on tuijottelu, kummasti lantiot naisilla levenivät 14 vuodessa. Joko alkaa tilanne valjeta? Vuosittain nämä tuhannet äidit joutuvat käymään läpi synnytyspelkopolin: paikka mihin äiti siis Suomessa pakotetaan, mikäli ei halua synnyttää alateitse. Pelkopolin idea ja sisältö on suostutella äiti alatiesynnytykseen, keinolla millä hyvänsä. Pelkopoleilla äitejä uhkaillaan, pelotellaan, haukutaan, vähätellään ja heille valehdellaan alatiesynnytys täysin riskittömäksi. Vaikka Suomen laissa kielletään tällainen potilaan kohtelu ja valehtelu, se rehottaa päivittäin Suomen pelkopoleilla. Kukaan ei puutu asiaan.

Valitettavan monella äidillä, joka haluaisi päättää synnytystavastaan, ei ole samaa määrää 5 vuoden aikana kerättyä faktatietoa laukoa vastaan pelkopolilla syötetylle alatiepropagandalle ja periksiantamatonta luonnetta, jotta selviytyisi pelkopolin mankelista. Monet joutuvat Suomessa siis alatiesynnytykseen passiivisesti pakotettuna, eli toisin sanoen pelkopoli ei myönnä sektiota, vaikka sitä oltaisi vastaanotolla itkien ja huutaen aneltu.

Miten nykypäivän Suomessa tapahtuu tällaista?

Kommentit (2040)

Vierailija
2021/2040 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

226

vaikka vanha, mutta aina ajankohtainen. Minä paisuin varmaan 13-15kg nuorimman raskaudessa. Olin herkkujen armoilla terveellisen ruuan lisäksi. Lapsi oli 3kg syntyessään. Ristiäisiin oli kilot karissu. 

Vierailija
2022/2040 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä, minä, minä tajuasko nää muijat, mitä paitsi vauva jää, kun ei synny alakautta? Suolen mikrobeista.

Ei ne alateitse syntyvät lapset nyt mistään suolesta synny. Kyllä ne on ihan muita mikrobeja.

Ooks vähä tyhmä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2023/2040 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä, minä, minä tajuasko nää muijat, mitä paitsi vauva jää, kun ei synny alakautta? Suolen mikrobeista.

Ei ne alateitse syntyvät lapset nyt mistään suolesta synny. Kyllä ne on ihan muita mikrobeja.

Ooks vähä tyhmä?

Itse kirjoitit suolen mikrobeista.

Vierailija
2024/2040 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miehet synnyttäisi, he hoitaisi homman samalla kun aamupaskan, eikä itkisi kuin pikkutytöt sektion perään...

Juu, ihan samoin kuin miehet sairastaa flunssaa.

Vierailija
2025/2040 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektion jälkeiseen seksiin vastaan. Kyllähän niitä vatsalihaksia tarvitaan, mutta niitä osaa myös säädellä. Useampi mietti, miksi niin nopeasti piti seksiä harrastaa? Joku heitti myös ajatuksen pelosta, että mies jättää. Ei, ei ainakaan meidän kohdalla. Minä olin meillä se, joka halusi seksiä, ja miestä pelotti, ku haava mahassa. Mulla se on vaakatasossa häpykumpareen päälä. 

Vierailija
2026/2040 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnikkeitä kuuluu olla että elimet pysyy paikallaan tietysti myös munasarjat .  Kyllä toiset synnyttää leikkauksella sen takia ettei alapää repeä ja pilaa parisuhdetta. Tai ettei lapsen pää muodostu väärin. Kuin toiset käyttää SIJAIS synnyttäjä ja adoptoi.  Antaa nyt kaikkien tehdä mikä hyvältä tuntuu . Leikkaus aiheuttaa samoin kovia kipuja kun haava vielä paranee. Hyvä syödä antibiootti kuuri siinä.  Ei pidä pelästyä . Monella on mustat suolet salmiakista . Toisilla ruskeat. Toisilla rasvaa enempi toisilla vähempi vähempi on parempi. Synnytyskivut on niin kauheat ettei voi kuin tasata hengitystä. Pienikin ponnistus sattuu myös leikkaushaavaan samoin . Onko noi pellet lasten osastolla lisäämässä leikkaushaava kipuja lapsille?   Vesi on parasta lääkettä . Ulkoa ja sisältä. SIJAIS synnyttäjää käyttää ihan julkkikset yleisesti. Keinohelmöitys on lesboilla yleistä. Elämä on niin moninaista. Toivotaan terveyttä kaikille . On ikävää syntyä vammaisena että olkaa rohkeita senkin suhteen jos abortti pelastaa kärsimyksistä. Uskonnoissa on pakotettu naisia synnyttämään jumalille lapsia ja lapsia myydään rahasta. Ei kenenkään ole PAKKO synnyttää jollekin hanki ehkäisy. 

Vierailija
2027/2040 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs silikonitissinen tubettaja halusi sektion.  Hän ei myöskään halunnut imettää, koska mielikuva siitä on vastenmielinen.  Ei myöskään pumppaa maitoaan, vaan lapsi pelkällä äidinmaidonvastikkeella.   Vastike valmistetaan lehmänmaidosta, kermasta ja kasvirasvoista. Vitamiineilla lisättynä.    Kyllä on sairasta touhua, imettämistä varten ne rinnat naisella on.

Täyteaineita varmasti naama niin täynnä että aivotkin sulaa .. Ainakin ollut leikkauksista toipuminen ennestään tuttua ja tuskin ne siihen jää, vaikka lapsiluku olisi jo täynnä... 

Vierailija
2028/2040 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä lähtien synnytyksestä ei saa jäädä mitään merkkejä tai jälkiä äitiin. Herranjestas. Elettyä elämää.

Toisekseen se löysä alapää ei näy, mutta se sektio arpi näkyy. Kun kaikille on ulkonäkö niin tärkeää nykyään.

Mihin se arpi näkyy? Häpykumpareen yläpuolella.

Vierailija
2029/2040 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaatteko? 14 sivua vääntöä asiasta? Koska Suomessa tarvoitsee vääntää sektiosta, moni ei synnytä. Sitten kun sektion saa itse valita ilman tätä älytöntä loputonta vääntöä, vois joku ehkä synnyttääkin. Se, joku haluaa sektion, ei hanki lapsia ennen kuin tämä asia saadaan kuntoon. Ihan sama, mitä te alatiefanit höpisette.

No luepa muutama sivu.. sektiomamma: sulla on löysä alapää ja pissaat housuun! Alatiemamma: ei kyllä ole enkä pissaa. Sektiomamma: valehtelet!!! Kaikilla synnyttäneillä on!!!

Sitä on noin 13 sivua.

Mulla ei ole ja sektio x2. 

Vierailija
2030/2040 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ihan ok synnytykset alateitse ja toivuin nopeasti ja hyvin.

Kukaan ei vain kertonut, että vanhana niistä näppäristä synnytyksistä seuraa ikävyyksiä: laskeumia, virtsankarkailuja.

Nämä asiat voidaan ehkäistä tuoreeltaan aloittamalla systemaattinen jumppa.

Olen ollut säännöllisesti gynekologien asiakas vuosikymmenet. Kukaan heistä ei pitänyt tarpeellisena valistaa monisynnyttäjän riskeistä.

Nyt ollaan sitten toden edessä. Eikä ole ylipainoa.

N70

Vierailija
2031/2040 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli jonkinlainen "sektiopelko". Siis huolenaiheeni raskauden lopussa oli se, että jotain hallitsematonta tapahtuisi, ja joutuisin sektioon.

Synnytys alakautta tuntuu luonnollisemmalta, siten siihen luottaa myös enemmän. Näin siis itseni kohdalla. Ymmärrän myös toista kantaa,, Ystäväni nimittäin haluaa sektion ja kokee että se on hänelle turvallinen ja helpompi. 

Haluan myös synnytyksessä olla itse aktiivinen, etsiä asentoa, antautua, tuntea. Kaksi synnytystä takana. Vaikka se on ollut super intensiivistä ja kivuliastakin, on ollut elämäni mielettömimmät kokemukset ja oikein tulee perhosia mahaan kun miettii kun kaiken sen synnytystuskien jälkeen saa sen oman ihanan pienen vauvan syliin. voi että miten on mahtavaksi Jumala suunnitellut ihmisen vauvan syntymän. 

Se on uskomaton voima se syntymän voima, ja se hetki, juuri ennen kuin vauva syntyy. Siinä on kaikki ihmisen tunteet mukana.

Vierailija
2032/2040 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että täällä on lukuisia naisia, joiden mielestä verorahoja ei missään nimessä tule tuhlata naisiin. Synnytys ja raskaus ovat kuitenkin naisen elämän suurimpia ja vaarallisimpia asioita enkä näe kovin montaa tärkeämpää kohdetta niille verovaroille kuin äitien kokonaisvaltainen hyvinvointi.

Itse synnytin toisessa EU maassa suunnitellulla sektiolla. Vaikka tämä maa on hyvin kaukana kehityksestä Suomeen nähden, jopa täällä on itsestäänselvää, että saa valita. Ja mitä verorahoihin tulee niin täällä ei ole edes sosiaaliturvaa, mutta raskauteen ja synnytykseen panostetaan täysin. Olin sairaassa 4 yötä täysin ilmaiseksi (ei mitään poliklinikka tai toimistomakasuja). Lakanat vaihdettiin, ruoka tultiin nenän eteen ja hoitajat auttoivat jatkuvasti vauvanhoidossa, tosin isäkin sai olla paikalla koko ajan vaikka jokaisessa huoneessa oli aina kaksi äitiä. Kukaan ei tullut valittamaan, että äidit kuvittelevat olevan hotellissa (niinkui suomalaiset naiset toisiaan pilkkaavat tälläkin palstalla), koska äidin tarvetta levätä ja tottua vauvaan pidettiin niin tärkeänä.

Pidän valtavana ongelmana sitä, miten pieni prioriteetti äidit ja äitien hyvinvointi on yhteiskunnalle ja miksi niin monet naiset sitä pitävät normaalina - jopa suotavana, ettei kukaan vaan vahingossakaan pääse liian helpolla. Melko negatiivinen ympäristö saada lapsi.

Tuosta valinnaisesta sektiosta. Sain paljon tietoa riskeistä ja esimerkiksi tietoa muiden maiden tilastoista. Suomessa on matala sektioprosentti ja välittömiä ongelmia synnytyksissä melko vähän. Pitkäaikaisia vaivoja ja vammoja naisilla on kuitenkin paljon enemmän kuin monessa muussa maassa, missä tehdään enemmän sektioita. Tämä johtuu siitä, että myös isommat riskilapset laitetaan tulemaan alakautta ja kun se lapsi on ulkona, harvaa enää kiinnostaa korjata äidin vaurioita tai ylipäätään äidin hyvinvointi. Siihen päälle vielä muiden äitien pilkka ja pinnalliseksi sekä heikoksi haukkuminen ei kyllä auta ketään.

Loistava kirjoitus! Olen itse miettinyt paljon samaa - miten vahva rakenteissa piilossa oleva naisviha meillä onkaan. Jopa niin piilotettu ja ovela että naiset itse alkavat levittää ja jatkaa samaa vihaa vahtimalla toisiaan. Ja vastimalla suoritutumisen eetosta kaikilta, kaikkien pitää siis selvitä itse, kellekään ei saa antaa apua, kukaan ei saa päästä helpolla.

Tämä rakenne on kuin hengitysilma eli ehdollistettu jo lapsena, koulussa, kodissa ja sitä ei oikeastaan edes huomaa itsekään ellei tietoisesti ajattele.

Itse synnytin joku aika sitten, olin valvonut 3vrk siinä vaiheessa kivun/komplikaatioiden/käynnistyksen takia, ja huutavan vauvan kanssa valvoin vielä 2 vrk lisää. Osastolla hoitaja ei ottanut vauvaa edes tunniksi että olisin monen yön valvomisen jälkeen tunnin nukkunut. Sanoi että politiikka on se ettei auteta koska äidin pitää pärjätä itse.

Ymmärrän tämän sinällään mutta synnytyksestä voi olla poikki, uupunit, kip, vaurioitunut, vammautnut. Silti pitää jaksaa sama kuin terveiden ja hyväkuntoisten.

Tässä jotenkin kiteytyy hyvin se että HEIKKO EI SAA OLLA!

Minäkin pyörryin tuolla osatolla verenhukan takia, kävelin seiniä pitkin horjuen ja olin uupumuksesta sekaisin. Itse piti vaihtaa lakanat ja hoitaa pyykit ja ruuat - mikä on edelleen ok jos äiti suht hyvävointinen. Mutta joskus pieni auttaminen saattaisi olla paikallaan kuitenkin.

Kaikki, jotka äänestävät oikeistoa, äänestävät julkisen terveydenhuollon tuhoamisen puolesta. Ei tunnu olevan varaa hoitaa sairaitakaan enää.

Vierailija
2033/2040 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä väärin, että pyritään salaamaan synnytyksen haitat naiselle, koska halutaan naisten synnyttävän. Ja tilastojen vääristely myös moraalitonta toimintaa.

Vierailija
2034/2040 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha on aloitus ja todella kieroutunut - luonnosta erkaantunut otsikko.

En viittinyt edes lukea mitään noin typerästi otsikoitua shaibaa.

Vierailija
2035/2040 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttäminen on luonnollinen asia mutta ilmeisesti ei joillekin ole.

Vierailija
2036/2040 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet synnyttäjät ovat niin lihavia, että on pitänyt tilata  200 kiloa kantavia synnytyspöytiä Suomeen.

Äidin lihavuus on riski myös lapselle.

Kun katsoo vaikka ruotsalaisia vauvojen äitejä, niin he ovat normaalipainossa muutaman viikon jälkeen synnytyksestä.

Vierailija
2037/2040 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos ei tarvi enää ikinä olla raskaana tai synnyttää, nämä 2 riittää!

Luojan kiitos ei ole ikinä tarvinnut olla raskaana tai synnyttää!

Vierailija
2038/2040 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mitäs sit ku ois halunnut alatie synnytyksen, mutta jouduttiin hätäsektioon?

Jälkeen päin tässä o miettinyt, että lääketiede aivan liikaa puuttuu noin luonnolliseen asiaan. Nyt olen viisaampi ja tiedän mitä en halua seuraavassa synnytyksessä, jos koskaan tulee seuraavaa, koska sektio saattaa vaikeuttaa raskaaksi tuloa ja olen jo vanha ensisynnyttäjä...

Synnytys olisi mennyt paljon nopeampaa, mutta vauvan sydänääni laskujen takia mulle annettiin supistusten esto lääke, jonka jälkeen meni monta tuntii enneko tuli supistukset takaisin.

Meinasivat antaa tuossa oksitosiinia, ku "pysähty" synnytys. Onneksi omat alko kreivin aikaan.

Ponnistusvaiheessa sit sydän äänet kaikkosivat kokonaan ja pääkin oli tulossa vääräs asennos...

Kuitenkin syntyi 9 pisteen vauva.

Hyvä se on että seurataan, mutta mutta...

Vierailija
2039/2040 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli ihan ok synnytykset alateitse ja toivuin nopeasti ja hyvin.

Kukaan ei vain kertonut, että vanhana niistä näppäristä synnytyksistä seuraa ikävyyksiä: laskeumia, virtsankarkailuja.

Nämä asiat voidaan ehkäistä tuoreeltaan aloittamalla systemaattinen jumppa.

Olen ollut säännöllisesti gynekologien asiakas vuosikymmenet. Kukaan heistä ei pitänyt tarpeellisena valistaa monisynnyttäjän riskeistä.

Nyt ollaan sitten toden edessä. Eikä ole ylipainoa.

N70

Niitä laskeumia ja virtsankarkailua tulee myös synnyttämättömille naisille iän myötä. Tämä johtuu estrogeenin vähenemisestä sekä lantionpohjan lihasvoiman heikkenemisestä. 

Vierailija
2040/2040 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi