Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (156)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mulla tulee huuto-oksennus, joka kerta kun aikuiset ihmiset puhuu, niinkuin olisivat jotain taaperoita. Tää otsikko pilasi mun päivän ja vielä enemmän se meni piloille, nyt kun opin että Jyväskylässä on yleistä puhua noin.

Vierailija

Terveiset Sipoosta kirjoitti:
Ihme että tämä lapsia halventava keskustelu saa olla täällä, sillä viikit ja kuukit tarkoittaa p i m p pejä  ja  pip p el eitä suomenruotsin murteella! :-/

Puhumattakaan siitä että miltä sana hima kuulostaa saamenkielellä

Vierailija

Revisiitä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan ennen kuulumattomia sanoja useimpien suomalaiset mielestä nuo teidän viikki ja kuukki. Meillä on ihan ykköset (tai jonkun sanomana eput), kakkoset, kolmoset, neloset, vitoset ja kutoset. Terv. Turussa opeksi opiskellut, pitkin Varsinais-Suomea ja Satakuntaa työskennellyt

Jyväskyläksihän nämä on eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki ja kuukki

Ja Laheksi eppa, toppa, koppa, neppa, vippa, kuppa, seppa, kappa, yppa.

No ei Lahessa tollee sanota!. Ne on ekaluokkalaine, tokaluokkalaine, kolmasluokkalaine, nelosluokkalaine, vitosluokkalaine, kutosluokkalaine, seiskaluokkalaine (seiskat), kasiluokkalaine (kasit), ysiluokkalaine (ysit).

Ja lukion ekat, tokat, kolmoset.

Tuo se vasta liuskaotsaista on kun sanojen lopusta jätetään n-kirjain pois.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä siis äiti saattaa ystävälleen sanoa: meidän nuorempi on nyt kolkki ja vanhempi kuukki?!?

Juu, kyllä noinkin voi sanoa, mutta monet sanoisi, että nuorempi on kolkilla ja vanhempi kuukilla.

Hassua, miten nuo sanat ärsyttävät, vaikka ne ovat meille jyväskyläläisille ihan tavallisia sanoja.

Itselle ei tulisi mieleenkään alkaa haukkumaan ja ivaamaan muiden alueellisia tai paikallisia suomalaisia sanoja. Siis sanoja!! Erilaiset suomenkieliset synonyymit ovat vain ja ainoastaan rikkaus äidinkielellemme. Ei kai niistä voi hernettä vetää nenään 😂

Itse olen asunut Tampereella reilut viisi vuotta, eikä minua ärsyttänyt murre- tai muutkaan sanat siellä. Hymyilytti vaan, kun en ymmärränyt heti kaikkea. Esim. myteri ja repsikka olivat minulle uusia tutavuuksia (toki muitakin oli). Minusta ne kuulostavat oudoilta sillain hauskalla tavalla, mutta eipä kävisi mielessäkään alkaa pilkkaamaan ja v@&€uilemaan niistä. Sanojahan ne vaan on. Ja vielä suomalaisia sellaisia 😊

Onko teillä siellä liian korkeat soraharjut, ja ilma liian ohutta?

Ei ole, just sopiva. Mites Hesas, tuutteko talvella paskanhajustanne taas landelle laskettelemaan, kun teillä ressukoilla ei sellaisia ole?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee huuto-oksennus, joka kerta kun aikuiset ihmiset puhuu, niinkuin olisivat jotain taaperoita. Tää otsikko pilasi mun päivän ja vielä enemmän se meni piloille, nyt kun opin että Jyväskylässä on yleistä puhua noin.

Jyväskylä paras!

Vierailija

Nää lyhenteet ihan yleisessä käytössä muuallakin Suomessa, hassua että sanat ovat noin monille outoja.

Tuohan ihan perus kouluslangia vanhemmille ja alan ihmisille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nää lyhenteet ihan yleisessä käytössä muuallakin Suomessa, hassua että sanat ovat noin monille outoja.

Lyhenteet ovat yleisessä käytössä, koska Jyväskylän OKL on lobannut ne ilmoille :D En ymmärrä minäkään miksi ne aiheuttavat niin silmitöntä raivoa muiden murrealueiden ihmisissä, varsinkin kun keskisuomalainen puheenparsi on muuten niin neutraalia! Antakaa nyt herttinen meille raukoille nämä yhdet sanat omaksi, pitäkää te huoli rotvalleistanne, dösistänne ja möljistänne! Ne ovat vain lyhenteitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Lyhenteet ovat yleisessä käytössä, koska Jyväskylän OKL on lobannut ne ilmoille :D En ymmärrä minäkään miksi ne aiheuttavat niin silmitöntä raivoa muiden murrealueiden ihmisissä, varsinkin kun keskisuomalainen puheenparsi on muuten niin neutraalia! Antakaa nyt herttinen meille raukoille nämä yhdet sanat omaksi, pitäkää te huoli rotvalleistanne, dösistänne ja möljistänne! Ne ovat vain lyhenteitä.

Nämä nolot "lyhenteet" eivät ole murretta.

Vierailija

Nämä "sanat" on kehittänyt sellainen Marimekko-kaapua käyttävä omahyväinen keski-ikäinen lässyttäjä täti. Koko komeuden kruunaa värikkäät silmälasit.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tulin vain oksentamaan niin kuin moni muukin täällä on tehnyt.
BRRRRYYÖÖÖÖÖÖHHÖHÖÖHÖHÖHÖ

Noh, suukki pienemmälle.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat