Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (156)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää lyhenteet ihan yleisessä käytössä muuallakin Suomessa, hassua että sanat ovat noin monille outoja.

Tuohan ihan perus kouluslangia vanhemmille ja alan ihmisille.

Lyhenteet ovat yleisessä käytössä, koska Jyväskylän OKL on lobannut ne ilmoille :D En ymmärrä minäkään miksi ne aiheuttavat niin silmitöntä raivoa muiden murrealueiden ihmisissä, varsinkin kun keskisuomalainen puheenparsi on muuten niin neutraalia! Antakaa nyt herttinen meille raukoille nämä yhdet sanat omaksi, pitäkää te huoli rotvalleistanne, dösistänne ja möljistänne! Ne ovat vain lyhenteitä.

Joskus 80-luvulla lehdissä lässytettiin eppuluokkalaisista. Sen jälkeen ei onneksi.
En ole törmännyt missään muualla vastaavaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nää on nämä uuden ajan äidit tämmösiä. Lapsilla on siis puhevikoja sen takia, kun lässytetään ja luo tyhmän vaikutelman kun maito on mammaa ja rrrrrakas haluaisitko laittaa kengät jalkaan. Ei se muru mitään, voit olla ilman, äiti kantaa. Syykkyyn.
Huoh.

Anoppi läksytti omille ja lapsenlapsilleen noin. Minä en.
Yksi tuttu mies käytti lapselleen sanaa "viekkuun." Olin vähän,että mitä häh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käytä, mutta ekki, kakki ja kokki kyllä käyttävät. 

Tarkoitit tietty eppu, toppu ja kolkki. Juu, jostain syystä meidän jyväskyläläisten omat sanat saavat muut raivon partaalle 😂 Heh, hassua minusta, koska kyse on vain sanoista, eivätkä ne ole loukkaavia tai halventavia. Onkohan muissa murteissa vastaavia sanoja, jotka saavat ihmiset sihisemään?

Minua itseäni kyllä ärsyttää, kun mm. Nesterallien yhteydessä käyttävät hesalaiset yms. Jyväskylästä ilmaisua Jyskälä. Voihan v@ttu, mikä moka heiltä. Tai pahin, kun sanotaan Jyskälän Laukaalla!! Laukaa ei kuulu Jyväskylään, ja se taipuu LaukaaSSA!

Se nyt vaan on ollu Jyskälän ralli niin pitkään kun Jyväskylässä on rallia ajettu. Ei kai kukaan muuten puhu Jyväskylästä Jyskälänä, tuo ralli vaan kulkee sillä nimellä. Minkäs teet :-D

Alkuperäiskansan keskuudessa ne on edelleen suurajot, kuten vuotikymmeniä sitten. Tai nykyään Nesteralli. Jyskälää se ei oo nähnykkään

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää lyhenteet ihan yleisessä käytössä muuallakin Suomessa, hassua että sanat ovat noin monille outoja.

Tuohan ihan perus kouluslangia vanhemmille ja alan ihmisille.

Lyhenteet ovat yleisessä käytössä, koska Jyväskylän OKL on lobannut ne ilmoille :D En ymmärrä minäkään miksi ne aiheuttavat niin silmitöntä raivoa muiden murrealueiden ihmisissä, varsinkin kun keskisuomalainen puheenparsi on muuten niin neutraalia! Antakaa nyt herttinen meille raukoille nämä yhdet sanat omaksi, pitäkää te huoli rotvalleistanne, dösistänne ja möljistänne! Ne ovat vain lyhenteitä.

No kun hesapellejä harmittaa.
Viherpiipertäjätytteleitä harmittaa kun eivät saa rimppakinttu-flowmiehistä tarpeeksi MIESTÄ

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on nämä uuden ajan äidit tämmösiä. Lapsilla on siis puhevikoja sen takia, kun lässytetään ja luo tyhmän vaikutelman kun maito on mammaa ja rrrrrakas haluaisitko laittaa kengät jalkaan. Ei se muru mitään, voit olla ilman, äiti kantaa. Syykkyyn.
Huoh.

Anoppi läksytti omille ja lapsenlapsilleen noin. Minä en.
Yksi tuttu mies käytti lapselleen sanaa "viekkuun." Olin vähän,että mitä häh.

Äläs nyt, mun kissa tulee mun viekulle aina pyydettäessä :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä v....tua! Viikit ja kuukit puhukaa nyt kuitenkin oikeaa kieltä, hermo menee.

Tää on ylivoimaisesti ärsyttävin aloitus. Saa 100 pistettä multa, en edes tiedä mitä eläimiä on viikit ja kuukit. Sannin mitähä vittua kappale sopii aloitukseen kuin naula silmään.

Vierailija

Samaa itse asiassa mietin just tänään, mulla tyttö kutosella, ja tiedän, että se laittaisi vedenkestävät ulkoiluhousut leggareiden päälle jos käskisin, mutta onko se sosiaalinen itsemurha? On vielä kyllä touhukas tyttö ja tykkäis varmaan tehdä välkällä muutakin kuin nyhjätä katoksen alla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan ennen kuulumattomia sanoja useimpien suomalaiset mielestä nuo teidän viikki ja kuukki. Meillä on ihan ykköset (tai jonkun sanomana eput), kakkoset, kolmoset, neloset, vitoset ja kutoset. Terv. Turussa opeksi opiskellut, pitkin Varsinais-Suomea ja Satakuntaa työskennellyt

Jyväskyläksihän nämä on eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki ja kuukki

Seekki, Kaakki ja yykki? Jatkaa luukkiin ja sieltä amkkiin tai ylppiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
”Viikit ja kuukit”
Oksensin suuhuni

Mulla tuli vähän rinnuksillekin, onneks sattui olemaan runsailla  vesipilareilla vrustettu takki päällä!

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat