Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käyttääkö teidän viikit ja kuukit vielä sadevarusteita koulussa?

Vierailija
06.08.2019 |

Jos on ihan tyylikkäät sadevarusteet, kuten hait ja goretakki. Meillä vaan viikille menevä ei vaan haluaisi pukea niitä, menisi tennareissa ja korkeintaan sateenvarjon kanssa. Mitenköhän sitten ensi vuonna...

Kommentit (340)

Vierailija
81/340 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei käytä, mutta ekki, kakki ja kokki kyllä käyttävät. 

Tarkoitit tietty eppu, toppu ja kolkki. Juu, jostain syystä meidän jyväskyläläisten omat sanat saavat muut raivon partaalle 😂 Heh, hassua minusta, koska kyse on vain sanoista, eivätkä ne ole loukkaavia tai halventavia. Onkohan muissa murteissa vastaavia sanoja, jotka saavat ihmiset sihisemään?

Minua itseäni kyllä ärsyttää, kun mm. Nesterallien yhteydessä käyttävät hesalaiset yms. Jyväskylästä ilmaisua Jyskälä. Voihan v@ttu, mikä moka heiltä. Tai pahin, kun sanotaan Jyskälän Laukaalla!! Laukaa ei kuulu Jyväskylään, ja se taipuu LaukaaSSA!

Miksi siellä länkytetään tuolla tavalla?

Omituista.

Vierailija
82/340 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei käytä, mutta ekki, kakki ja kokki kyllä käyttävät. 

Tarkoitit tietty eppu, toppu ja kolkki. Juu, jostain syystä meidän jyväskyläläisten omat sanat saavat muut raivon partaalle 😂 Heh, hassua minusta, koska kyse on vain sanoista, eivätkä ne ole loukkaavia tai halventavia. Onkohan muissa murteissa vastaavia sanoja, jotka saavat ihmiset sihisemään?

Minua itseäni kyllä ärsyttää, kun mm. Nesterallien yhteydessä käyttävät hesalaiset yms. Jyväskylästä ilmaisua Jyskälä. Voihan v@ttu, mikä moka heiltä. Tai pahin, kun sanotaan Jyskälän Laukaalla!! Laukaa ei kuulu Jyväskylään, ja se taipuu LaukaaSSA!

Asun pääkaupunkiseudulla enkä ole ikinä kuullut tuota Jyskälää. Nykäskylästä olen kuullut puhuttavan.

Ei siis ihme, että Nykänenkin puhui mitä ja miten sattui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/340 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta Keekki käyttää

Meidän amis sano et ihan samis.

Koht se jo ajaa rekal Damis.

Vierailija
84/340 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylässä siis äiti saattaa ystävälleen sanoa: meidän nuorempi on nyt kolkki ja vanhempi kuukki?!?

Juu, kyllä noinkin voi sanoa, mutta monet sanoisi, että nuorempi on kolkilla ja vanhempi kuukilla.

Hassua, miten nuo sanat ärsyttävät, vaikka ne ovat meille jyväskyläläisille ihan tavallisia sanoja.

Itselle ei tulisi mieleenkään alkaa haukkumaan ja ivaamaan muiden alueellisia tai paikallisia suomalaisia sanoja. Siis sanoja!! Erilaiset suomenkieliset synonyymit ovat vain ja ainoastaan rikkaus äidinkielellemme. Ei kai niistä voi hernettä vetää nenään 😂

Itse olen asunut Tampereella reilut viisi vuotta, eikä minua ärsyttänyt murre- tai muutkaan sanat siellä. Hymyilytti vaan, kun en ymmärränyt heti kaikkea. Esim. myteri ja repsikka olivat minulle uusia tutavuuksia (toki muitakin oli). Minusta ne kuulostavat oudoilta sillain hauskalla tavalla, mutta eipä kävisi mielessäkään alkaa pilkkaamaan ja v@&€uilemaan niistä. Sanojahan ne vaan on. Ja vielä suomalaisia sellaisia 😊

Onko teillä siellä liian korkeat soraharjut, ja ilma liian ohutta?

Vierailija
85/340 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikki on paikka jossain Hesan alueella. Kuukki tulee ruotsin sanasta kuk. En lähde suomentamaan.

Vierailija
86/340 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauhea. Onneksi avasin tämän ketjun. Päivä ei ole ollut häävi, mutta tämä pelasti kaiken. Nauran aivan vedet silmissä, hyvä etten tukehdu nauruuni.

Vierailija
87/340 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, miten nuo sanat ärsyttävät, vaikka ne ovat meille jyväskyläläisille ihan tavallisia sanoja.

Itselle ei tulisi mieleenkään alkaa haukkumaan ja ivaamaan muiden alueellisia tai paikallisia suomalaisia sanoja. Siis sanoja!! Erilaiset suomenkieliset synonyymit ovat vain ja ainoastaan rikkaus äidinkielellemme. Ei kai niistä voi hernettä vetää nenään 😂

Itse olen asunut Tampereella reilut viisi vuotta, eikä minua ärsyttänyt murre- tai muutkaan sanat siellä. Hymyilytti vaan, kun en ymmärränyt heti kaikkea. Esim. myteri ja repsikka olivat minulle uusia tutavuuksia (toki muitakin oli). Minusta ne kuulostavat oudoilta sillain hauskalla tavalla, mutta eipä kävisi mielessäkään alkaa pilkkaamaan ja v@&€uilemaan niistä. Sanojahan ne vaan on. Ja vielä suomalaisia sellaisia 😊

Ymmärräthän, ettei tämä palsta ole Tampereella eikä Jyväskylässä, vaan internetissä?

Itselläni on taustaa kahdesta suomen murteesta, ja perheessäni on kaksi kotikieltä. Lisäksi ammatissani käytetään spesifiä slangia. En oleta, että tuntemattomat keskustelukumppanini tai vaikka työsähköpostieni vastaanottajat ymmärtäisivät murretta tai kaksikielisiä väännöksiä, jotka kaikille molempien kielten puhuville ovat itsestään selviä.

Sinäkin osaat näköjään kirjoittaa yleiskieltä ihan mainiosti, kuten useimmat lukutaitoiset suomalaiset.

Täällä ilmeisesti on tapana sisällyttää ketjun otsikkoon jokin provosoiva kirjoitusvirhe tai sanaväännös, ja se toimiikin, klikkauksia tulee. Tässä ketjussa myös.

Mutta uskot varmaan kun sanon, että niille, joille ruotsin kieli on läheinen, erityisesti tuo ”kuukki” lapsesta käytettynä on aivan erityisen oksettava. Ja lässytys ylipäätään provosoi.

Vierailija
88/340 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kakki käyttää. Kun oli kuukki ei kehdannut, mutta alkoi taa käyttää silloin, kun muuttui sekiksi.

Vierailija
89/340 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeppistä!

Vierailija
90/340 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ookki hormookki pehmeekki nääkki avookki?

Vierailija
91/340 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tällaiset ketjut on ärsyttäviä, mutta tälle tuli naurettua monen sivun verran.

Vierailija
92/340 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän seekki ja kaakku käyttävät kalosseja.

Vierailija
93/340 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauran kuset housussa.

Vierailija
94/340 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan ennen kuulumattomia sanoja useimpien suomalaiset mielestä nuo teidän viikki ja kuukki. Meillä on ihan ykköset (tai jonkun sanomana eput), kakkoset, kolmoset, neloset, vitoset ja kutoset. Terv. Turussa opeksi opiskellut, pitkin Varsinais-Suomea ja Satakuntaa työskennellyt

Jyväskyläksihän nämä on eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki ja kuukki

Ja Laheksi eppa, toppa, koppa, neppa, vippa, kuppa, seppa, kappa, yppa.

Vierailija
95/340 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä seikkikin käyttää sadeasua, jos äikki ja ikki niin päättävät :D. Äikki on hellapoliisi.

Seikki? Siis tarkoititko sheikki, vai mitä sekoilet?

Eli kerrataanpa:

eppu

toppu

kolkki

nelkki

viikki

kuukki

seiska

kasi

ysi.

Ja kommentteja varmaan piisaa... 😂

Ei todellakaan. Vaan

eppu

toppu

koppu

neppu

vippu

kuppu

seppu(ku)

kappu

yppu

Vierailija
96/340 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos on seikin kaakku?

Vierailija
97/340 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kauhea. Onneksi avasin tämän ketjun. Päivä ei ole ollut häävi, mutta tämä pelasti kaiken. Nauran aivan vedet silmissä, hyvä etten tukehdu nauruuni.

Sama!! Päivän pelastus :D

Vierailija
98/340 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan ennen kuulumattomia sanoja useimpien suomalaiset mielestä nuo teidän viikki ja kuukki. Meillä on ihan ykköset (tai jonkun sanomana eput), kakkoset, kolmoset, neloset, vitoset ja kutoset. Terv. Turussa opeksi opiskellut, pitkin Varsinais-Suomea ja Satakuntaa työskennellyt

Jyväskyläksihän nämä on eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki ja kuukki

Ja Laheksi eppa, toppa, koppa, neppa, vippa, kuppa, seppa, kappa, yppa.

Jyväskylä ja Lahti ovat kumpikin savolaisalueita.

Vierailija
99/340 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä joka riitelee kaunista mieltämme, ei pitäisi olla lapsia ollenkaan. Puhetapa saattaa tarttua, eikä lapsilla ole tulevaisuutta sivistyneessä maailmassa

Olisko huostaanoton paikka?

Vierailija
100/340 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin, että "viikit ja kuukit" tarkoitti jotain uusia hittinimiä luomuperheen lapsille. Niinkuin Tuisku, Pyry, Myrsky, Usva, Helle ja Räntä.