Yhteishuoltajuudesta yksinhuoltajuuteen. Ongelmia kerrassaan.Onko muilla kokemuksia?
Olemme mieheni kanssa päätyneet eroon keväällä. Yhteisesti olimme suunnitelleet säilyttävämme yhteishuoltajuuden ja jakavamme lapsen arjessa mukana olon tasan. Lapsi on alle 2 -vuotias.
Nyt tilanne on kokenut radikaalin muutoksen. Mieheni päätti haluavansa pitää lapsen kokonaan. On vienyt yhteishuoltajuudessa olevan pienokaisemme toiselle paikkakunnalle minulta lupaa kysymättä. Meni äitinsä luo viettämään kesälomaa jo kuukausi sitten, lapsi mukanaan. Kerroin ikävöiväni pientä kovasti ja olen kysellyt milloin aikovat palata. Yllätykseksini oli laittanut käräjäoikeuteen hakemuksen huoltajuuden muuttamisesta. Arvatkaa oliko järkytys! Motiivina on mitä ilmeisimmin mustasukkaisuus. Olen todella häkeltynyt ja ihmeissäni tapahtuneesta, huomenna olen menossa asianajajan juttusille ja soitan lastenvalvojalle. Nyt illalla ei ole ketään keneltä kysyä, muita kuin te, arvoisat palstalaiset. Luin joltakin lakipalstalta, että tuomioistuin voi antaa väliaikaisen huoltopäätöksen (tms.) siihen saakka kunnes asia ratkaistaan. Mieheni siis on ilmoittanut pitävänsä lapsen siihen saakka kunnes jokin päätös jostakin tulee. Voiko siis olla mahdollista ettei minulla, lapsen äidillä, ole mahdollisuutta saada lastani kotiin ja onko oikeasti niin, ettei lapsellani ole oikeutta olla äitinsä hoidossa?
Jos jotakin olen ymmärtänyt, niin yhteishuoltajuutta ei edes kovin helpolla lähdetä muuttamaan yksinhuoltajuudeksi? Vain todella painavin perustein. Minun kohdallani syitä ottaa lapseni huoltajuutta pois ei takuulla ole. Koko elämä on niin sanotusti hyvissä uomissa. Olen arvostetussa ammatissa, elän kunnollisesti, ainoa asia joka miestäni ei ilmeisesti miellytä on se, etten pystynyt jatkamaan parisuhdetta hänen kanssaan. Pitkällisen pohdinnan tuloksena päädyin eroon, josta mieheni minua nyt haluaa näemmä rangaista. Ajattelematta kuitenkaan pienen tyttäremme parasta. Tuska sisälläni on raastava. Ikävä kalvaa, ja nyt myös huoli tulevasta...
Jos teillä jollakin on kokemusta tai tietoa, niin jakakaa ne kanssani. Tulen tuskin yöllä nukkumaan,
Sain taas tekstiviestin jonka sisältö oli, että en tule lasta häneltä saamaan ja voin tavata tytärtäni vain valvotuissa olosuhteissa (eli hänen seurassaan).
Kommentit (192)
jossain vaiheessa oikeudenkäyntiä tullaan varmasti käyttämään miestä vastaan kaappaustilannetta ja sen aiheuttamaa haittaa lapselle.
Ihmettelen taas, millaisen ääliön kanssa olen suhteessa ollut! Tunteettoman ja kylmän kaiken lisäksi...
ap
ja lapsen yksinhuoltajuutta.
Olet liian armollinen ehdottamalla to-su joka toinen viikko.
Olen sitä mieltä että yksinhuoltajuus sulle napsahtaa ja miehelle valvotut tapaamiset.
Tänään vastasi käräjätuomari,että seuraavat vapaat ajat löytyvät vasta ensi kuun lopulta, 27.8. Silloin pidetään väliaikaisoikeudenkäynti, tms. jossa siis määrätään kenellä lapsi tulee asumaan oikeusprosessin ajan. Luultavimmin minulla. Sen jälkeen alkanee oikea taisto. Onneksi tilanne on nyt se, että mies on luvannut lapsen tuoda minulle viikoksi lauantaina. Enää pari päivää ja saan rutistaa vauvani syliin! Olen siis melko varma, että niin tulee käymään. Lupasin allekirjoittaa miehen sopimuslappusen, joka koskee siis vain sitä YHTÄ viikkoa. Jossa siis lupaan ja vannon kautta kiven ja kannon luovuttavani lapsen hänelle takaisin viikon jälkeen... En millään kestäisi odottaa enää kuukautta!!!
ap
valvoo. Vauva nukkuu sängyssäni. Arvatkaa vain, että on suloinen. Mun puhuva vauva. Tänään olen sähköpostiviestitellyt asianajajani kanssa. Sopimuksen tilasta lähinnä, ja lähestyvästä sunnuntaista, joka "sopimuksen" mukaan on lapsen palautuspäivä. Asianajajani on yrittänyt tavoittaa lastenvalvojaa, tuloksetta. On ilmeisesti vielä kesäloma-aika. Oli myös sitä mieltä, että sopimus oli muodoltaan sellainen, ettei sitä lv voi vahvistaa, eikä se siten tule milloinkaan saamaan lainvoimaisuutta. En ole palauttamassa lasta. Kaikki varmaan ymmärtävät sen, että tein kaikkeni sen eteen, jotta pikkuinen kirppuni pääsisi takaisin luokseni. Tässä tapauksessa allekirjoitin miehen kyhäämän lappusen.
Hänen lakimiehensä lomailee jo kolmatta viikkoa, joten ei ollut päässyt tarkistamaan sopimukseensa liittyviä yksityiskohtia keneltäkään. Kun taas minun lakimieheni on menossa mukana jopa viikonloppuna. Olin yllättynyt, positiivisesti, että hän lauantaina kyseli kuulumisia. Arvostan todella hänen panostaan, ammattitaitoaan ja henkistä tukeaan. Tunnen olevani hyvissä käsissä ongelmani kera. Toisaalta luotan, että huoltajuuskiista tullaan ratkaisemaan hyväkseni (kaikki muu on täysin järjenvastaista), toisaalta pieni pelko itää sisälläni. Yöt näen edelleen painajaisia. Ja sunnuntain jälkeen tuskin tulen laskemaan pienokaistani silmistäni, takaisin kaappauksen pelossa. Pikkuinen voi mainiosti. Haluaa tietysti syliä ja läheisyyttä runsaasti. Mutta on kyllä muutoin ihan oma itsensä. Reipas naurattaja.
Nyt kutsuu peti, saman peiton alle nuuskimaan omaa vauvaa ja aamulla heräämään prinsessan jutteluun. Voiko ihanampaa olla? Ei.
Kauniita unia kaikille! Ihanaa tietää, että olemme ajatuksissanne. Tulen pitämään Teitä ajantasalla.
ap
Edited by: admin on 7.8.2008 12:25
Ole varovainen kun isä tulee hakemaan lasta takaisin. Hanki seuraa, älä jää kahden lapsen kanssa. Mene vaikka pienelle matkalle sukulaisiin tms.
Uskon että iso ongelma on tulossa kun mies ei saakaan lasta mukaansa kun tulee häntä noutamaan.
Miksi mainitsit lapsen nimen. Hänen isänpuolen sukulaiset saattaa lukea ketjua ja kertoa tästä edelleen lapsen isälle.
Olen ollut hengessä mukana ketjun alusta alkaen ja toivon sinulle ja lapsellesi kaikkea hyvää. Mielestäni isälle tulee saada vain valvotut tapaamiset koska on toiminut noin.
Lapsi on varmasti rakas isälleen ja rakkauden vuoksi ei järki pysy mukana toimissaan joten ole varpaillasi.
Jos yhteishuoltajuudesta on sovittu, yksinhuoltajuutta ei käytännössä kovin helposti saa. Toisen vanhemman pitää ratkaisevasti laiminlyödä vanhemmuutta tyyliin jättää elatusmaksut maksamatta ja olla tapaamatta lasta, jotta oikeus muuttaisi yhteishuoltajuuden yksinhuoltajuudeksi. Näin minulle sanoi lastenvalvoja, kun kysyin asiaa.
Lapsen isällä on kyllä oikeus "viedä lapsi toiselle paikkakunnalle" kysymättä sulta lupaa, jos lapsi on hänen halussaan. Sen sijaan hänen pitäisi tuoda lapsi sinulle sopimuksen mukaisesti eikä hän yksipuolisesti voi alkaa sanella mitään ehtoja.
Onko teillä tapaamissopimus lastenvalvojalla tehty ja oikeudessa vahvistettu?
Ole varovainen kun isä tulee hakemaan lasta takaisin. Hanki seuraa, älä jää kahden lapsen kanssa. Mene vaikka pienelle matkalle sukulaisiin tms.
Uskon että iso ongelma on tulossa kun mies ei saakaan lasta mukaansa kun tulee häntä noutamaan.
Miksi mainitsit lapsen nimen. Hänen isänpuolen sukulaiset saattaa lukea ketjua ja kertoa tästä edelleen lapsen isälle.
Olen ollut hengessä mukana ketjun alusta alkaen ja toivon sinulle ja lapsellesi kaikkea hyvää. Mielestäni isälle tulee saada vain valvotut tapaamiset koska on toiminut noin.
Lapsi on varmasti rakas isälleen ja rakkauden vuoksi ei järki pysy mukana toimissaan joten ole varpaillasi.
No Haloo!
Ei kai ap lapsensa oikeaa nimeä täällä mainitsisi...Eihän ap?
Mulle on palkattu kotiin hoitaja kun olin jotain 2 kk. Mä olen syntynyt 60-luvulla. Vielä 70-luvulla äitiyslomat oli kovin lyhyitä.
tunnen miehen perhetaustaa kohtuullisen hyvin. Vanhempansa olivat erittäin urakeskeisiä ja sitä myötä menestyneitä alallaan. Mieheni oli esikoinen ja hänet laitettiin hoitoon 2 kk iässä. Hoitopäivät olivat pitkiä. Hänelle syntyi pikkuveli 12 kk myöhemmin, jolloin lapset olivat kotona n kuukauden äitinsä kanssa ja sen jälkeen hoitoura jatkui..
juutuin lukemaan koko viestiketjun ensimmäistä kertaa. En ole ikinä lukenut näin liikuttavaa ketjua, että kyyneleet tuli silmiin jossain kohtaa :). Toivon sydämestäni, että ap saa pitää vauvansa ja kaikki sujuu jatkossa hyvin, myös isän kanssa, vaikka hankalalta kuulostaa. Olen myös sitä mieltä, että älä ole yksin silloin kun isä tulee ovelle hakemaan lastaan. Hanki seuraa tms ettei tule pahaa tilannetta ja isä vie lapsen väkisin. Tsemppiä!
nimim. myös minulla narsisti ex-puolisona ja tiedän minkälainen tyyppi voi olla
ole mitään merkitystä! Vain lastenvalvojan tai oikeuden vahvistamat sopimukset ovat täytäntöönpanokelpoisia! Nimimerkillä kokemusta on...
Minkälainen tapaamissopimus teillä olikaan? No, miehesi on sitä joka tapauksessa törkeästi rikkonut, joten sinun rikkeesi on tässä tilanteessa huomattavasti pienempi.
Siitä olisin kyllä erittäin huolestunut, että miten exäsi käyttäytyy huomatessaan, ettei saa lasta!! Älä ole silloin yksin kotona! Älä myöskään sellaisen kavereiden kanssa, jotka saattaisivat ryhtyä tappelemaan exäsi kanssa...
ei tämä nykyinen järjestelmä mikään kovin vanha ole. Omalla kohdallani äitini meni töihin kukonlaulun aikoihin, jolloin hoitotätini tuli meille odottamaan, että herään. Sitten siirryttiin heille, kunnes äitini tuli töistä kotiin klo 14 jälkeen. Minua kyllä paapottiin kaikin puolin, mutta eipä tuo ole minusta narsistia tehnyt.
Mulle on palkattu kotiin hoitaja kun olin jotain 2 kk. Mä olen syntynyt 60-luvulla. Vielä 70-luvulla äitiyslomat oli kovin lyhyitä.
tunnen miehen perhetaustaa kohtuullisen hyvin. Vanhempansa olivat erittäin urakeskeisiä ja sitä myötä menestyneitä alallaan. Mieheni oli esikoinen ja hänet laitettiin hoitoon 2 kk iässä. Hoitopäivät olivat pitkiä. Hänelle syntyi pikkuveli 12 kk myöhemmin, jolloin lapset olivat kotona n kuukauden äitinsä kanssa ja sen jälkeen hoitoura jatkui..
jos hän tuntee häviävänsä.... oikein pelottava tyyppi sanon minä.
Tätä tosin eivät useimmat tiedä, vaan suhtautuvat valmistelevaan istuntoon välinpitämättömästi. Tosiasia on, että lähes aina väliaikaispäätös jää pysyväksi. Elil se, joka saa lapsen luokseen tutkinnan ajaksi, saa hänet pitää lopullisesti. Tutkinta kestää lähes aina niin kauan, että sillä välin lapsen olosuhteet vakiintuvat sen luokse, jolnka luona hän tutkinnan ajan asuu. Koska kaikki muutokset tulkitaan lapselle haitallisiksi, sosiaaliviranomaiset suosittelevat lausunnossaan lähes aina, että lapsi jää sinne missä on. Ja käräjäoikeus päättää lähes aina sossujen lausunnon mukaisesti.
Ja mitä narsistiseen problematiikkaan tulee niin narsistisia häiriöitä on muitakin kuin ns. narsistinen luonnehäiriö. Lukekaa alan kirjallisuutta niin saatte tietää, että narsistinen vaurio on usein myös esimerkiksi masennuksen, mustasukkaisuuden ja luulotautuisuuden taustalla. Masennushan on varsinainen kansansairaus. Ja jos tuntuu, että jotakin on koko ajan vähän huonosti, mutta ei tiedä, mikä se on, niin taas jäljet johtavat sylttytehtaalle. Ihan oikeasti se, että vauvat eivät ole takavuosina saaneet pitää yhtä hoitajaa luonaan ja että se hoitaja ei aina ole ollut aivan tasapainoinen, on johtanut siihen, että me vähän kaikki olemme jollakin tavoin vajaita. Niin sinä kuin minäkin.
helmikuun puolella on ensimmäinen(toivon mukaan viimeinen) istunto sitten väliaikaispäätöksen. Olosuhde selvitykset on tehty. Asumme eri paikkakunnilla, joten kahden eri sosiaalitoimen kautta tulivat selviykset tehtyä. Kuten näissä tapauksissa lienee yleistä, kotiin päin vedettiin molemmissa selonteoissa. Mikä tietenkin on lapselle hyvä, että molemmat vanhemmat ovat kelvollisia lähivanhempia. va päätöksen mukaan minä olin lähi, ja lapsi viikon kuukaudessa isällään. Kaikki on sujunut niin hyvin kuin vain mahdollista ja toivon tietysti, ettei sitä enää muutettaisi.
Mikään ei ole kuitenkaan varmaa ennen kuin kaikki on ohi. Joten pieni stressinpoikanen nostaa päätään.
Tällaisia kuulumisia, jos joku vielä muistaa tapauksemme.
ap
järjestely kuulostaa parhaalta mahdolliselta! Toivottavasti kaikki sujuu jatkossakin hyvin. :)
en ole huomannut aiemmin. Mutta tässä oli nyt uusimmat uutiset ja kuulumiset:)
ap
kun lapsi aloittaa päiväkodin tai koulun?
...silti uskon vakaasti, että lapsesi tulee jäämään sinun ja vain sinun huostaasi. Noinkin pienen lapsen riistäminen hänen pääasialliselta hoitajaltaan muodostaa vakavan uhan lapsen psyykkiselle kehitykselle siitä huolimatta, että kaappaaja on oma vanhempi.
Ainoa keino, jolla exäsi voi saada pitää lapsen luonaan, olisi se, että hän onnistuisi pitämään häntä luonaan esim. 1-2 vuoden ajan ennen oikeudenkäyntiä. Näin hän pystyisi väittämään, että lapsen olosuhteet ovat nyt jo vakiintuneet hänen luokseen ja repisi lasta liikaa jos hän joutuisi taas palaamaan sinun luoksesi.
Tämän takia sinun ja asianajajasi tulee pyrkiä nopeuttamaan oikeusprosessia niin paljon kuin mahdollista. Tämähän aa:llasi näyttää olevankin tiedossa.