Kuiva ruisleipä 7,80 € + lasillinen vesijohtovettä 2 €. Ovatko suomalaiset kahvilat ja ravintolat ylihinnoiteltuja?
Ihmetyttää joka vuosi kuinka kallista suomalaisissa kahviloissa ja ravintoloissa on syödä edes pikkunälkään! :O
Siis taso täällä on ensinnäkin surkea (palvelu ja siisteys), koska lähes kaikissa kahviloissa tuntuu olevan liian vähän henkilökuntaa ja nekin jotain kesätyöntekijöitä.
Suomalainenhan tunnetusti maksaa mitä pyydetään, mutta rajansa kaikella. Tuntuu, että euro jotenkin sekoitti kahvilanomistajien päät ja hintataso karkasi ihan järjettömäksi. Turha itkeä, että tänne Suomeen ei tahdota saada samanlaista kahvilakulttuuria kuin monissa muissa Euroopan maissa, kun hintoja nostetaan paljon nopeammin kuin mitä ihmisten ostovoima on....
Ovatko suomalaiset kahvilat ja ravintolat ylihinnoiteltuja? Vaikka markka-ajasta on jo aikaa, ei silloin tarvinnut maksaa leivästä ja vesilasista sentään 60 markkaa!
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se on kun työnantaja laitetaan maksamaan kaikki palkan sairaslomat, äitiys/isyyslomat, pyhäkorvaukset ja lisät, vakuutukset ja eläkkeet.
Tähän päälle vuokrat, verot, sähköt yms. Ja sitten pitäisi osata tilata raaka-aineita niin ettei menisi paljon hävikkiin.
Juuri kun olet saanut sen verran kasaan että voisit maksaa itsellesi vähän palkkaa tulee terveystarkastaja joka käskee sinun rakentaa 10 000 euron lattiakaivon siivouskomeroon tai pulju menee kiinni.
Ihmisiä ei kiinnosta ne kulut mitä yrittäjä joutuu maksamaan, vaan se mitä hän itse asiakkaana maksaa käntystä. IHmiset eisäälistä osta kallista reissumiestä ja huonoa, eikä hyvääkään kahvia. HInta yksinkertaisesti ei saa olla suuri, jos asiakkaita haluaa. Että varsinainen dilemma.
Pieni kioski katajanokalla myi mm kahvia ja sämpylöitä. Yksi pöytä sisällä ja yksi kadulla. Rakennustarkastaja määräsi invavessan, yrittäjä taisi lopettaa. Tämä oli muutama vuosi sitten.
Saamme kiittää demareita näistä säännöistä ja pykälistä.
Surullisen totta Suomessa, muualla ei tulisi kuuloonkaan vaan autettaisiin bisnestä kukoistamaan. Demarit haluaakin, että kaikki käyvät palkkatöissä, eivätkä he tue millään muotoa pien- ja yksityisyrittäjyyttä. Perkeleet.
Espanjassa on joka rakennuksessa kahvila tai vastaava. Olisi kiva tietää miten ne siellä kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Niihin hintoihin kun sisältyvät muitakin asioita, kun pelkästään ne ainekset mitä leipiin laitetaan tai siihen itse veteen. Esimerkkinä vaikka verot.
No tämä on just näin. Siihen myytävän tuotteen hintaan täytyy leipoa tilavuokra, kiinteät hankintakulut, muuttuvat hankintakulut, palkat (ja niiden sivukulut).
Yrittäjyys on täällä niin kuralle verotettua että todella ihmettelen yrittäjiksi ryhtyviä. Just juttelin yhden yrittäjän kanssa, joka pistää nyt pillit pussiin, koska ei pysty maksamaan edes itselleen palkkaa. Liikevaihtoa on, mutta kaikki muut kulut & kustannukset aiheuttavat sen, että ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Espanjassa palmujen alla kahden hengen tapas-lounas alle 5€. Tervetuloa. Elät vain kerran.
Matkakulujen hinnalla saa jo aika monta kahvi- tai teekupillista sekä känttyä Suomessakin ;o).
Ongelma on hintojen nosto josta seura asiakaskato. Samalla periaatteella suomikin kuvittelee verorahojensa kasvua alkoholiveroissa. Todellisuudessa asiakkaat vain siirtyvät muualle. Hinnat keskieuroopan tasolle ni on kahvilassa tuhansia asiakkaita päivässä. Jo on kumma jos ei pieni kate riitä
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on hintojen nosto josta seura asiakaskato. Samalla periaatteella suomikin kuvittelee verorahojensa kasvua alkoholiveroissa. Todellisuudessa asiakkaat vain siirtyvät muualle. Hinnat keskieuroopan tasolle ni on kahvilassa tuhansia asiakkaita päivässä. Jo on kumma jos ei pieni kate riitä
Kahvilayrittäjänä olen asiasta ihan eri mieltä. Mieluummin teen vähemmän leipiä kuin että myisin enemmän halvemmalla.
Asiassa pitää olla tarkkana, ettei ajauduta kahviloiden väliseen hintakilpailuun mikä olisi myrkkyä monelle yrittäjälle.
Te kaikki, jotka valitatte pakasteista, onko tullut mieleen, että joka aamuinen valtava leipomisurakka kysyisi lisää henkilökuntaa kun paikalle pitäisi tulla paljon aikaisemmin (ja täten lisää kustannuksia kun työntekijälle maksettava palkkaa vaikka tuo leipomisaika on tuottamatonta, koska kahvila kiinni) puhumattakaan sopivista ja tarpeeksi suurista tiloista, joissa leipomisen voisi toteuttaa. Monissa kahviloissa on niin pienet takahuoneet ettei moinen millään onnistuisi. On totta, että paistovalmiit tuotteet ovat joskus tylsiä, mutta usein mielestäni ihan hyviä. Lisäksi oletteko tulleet ajatelleeksi monien ravintoloidenkin käyttävän puolivalmisteita, esim. pakastevihanneksia ja lihaakin otetaan joskus pakkasesta. Pakasteilla lisäksi on helppo vähentää hävikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Joissain paikoissa hinta-laatusuhde on päin prinkkalaa. Asun Lahdessa, ja edullista kahvilaa ei ole (torilla en ole käynyt, enkä laske huoltoasemia kahviloiksi). Yleensä pullat on kuivia, juustokakku samasta isosta leipomosta mistä lähes kaikkien kahviloiden kakut tulee (Sinuhe, Fazer? En tiedä, mutta pahaa on). Suolainen vaihtoehto on neljän euron karjalanpiirakka tai iän ikuinen piirakka fetalla, tomaatilla tai halvimmalla kinkulla. Tai se käsiin hajoava pasteija missä on sisällä lähinnä ilmaa.
En juo tavallista kahvia ollenkaan, ja americanoni otan vain Espresso Housessa. Muualla juon vain vettä. Kahvila Kariranta on loistava ja siellä voin maksaakin vähän enemmän kakkupalasesta. Mutta missään ei ole pöytiimtarjoilua, ja usein aika sotkuista kun henkilökunta ei ehdi siivota pöytiä.
No, suurimmaksi osaksi jos syön makeaa, leivon itse. Ulkona syömistäkin olen vähentänyt juuri siksi, että kotona teen paremmat salaatit, pastat ja pian varmaan pihvitkin kun vähän harjoittelen. Ainoastaan sushia tekee välillä mieli niin että pakko mennä ulos syömään.
Minua häiritsee eniten tämä siivottomuus. Asiakas vie astiat pois pöydästä, mutta kukaan ei siivoa pöytiä.
Vierailija kirjoitti:
Te kaikki, jotka valitatte pakasteista, onko tullut mieleen, että joka aamuinen valtava leipomisurakka kysyisi lisää henkilökuntaa kun paikalle pitäisi tulla paljon aikaisemmin (ja täten lisää kustannuksia kun työntekijälle maksettava palkkaa vaikka tuo leipomisaika on tuottamatonta, koska kahvila kiinni) puhumattakaan sopivista ja tarpeeksi suurista tiloista, joissa leipomisen voisi toteuttaa. Monissa kahviloissa on niin pienet takahuoneet ettei moinen millään onnistuisi. On totta, että paistovalmiit tuotteet ovat joskus tylsiä, mutta usein mielestäni ihan hyviä. Lisäksi oletteko tulleet ajatelleeksi monien ravintoloidenkin käyttävän puolivalmisteita, esim. pakastevihanneksia ja lihaakin otetaan joskus pakkasesta. Pakasteilla lisäksi on helppo vähentää hävikkiä.
On nimenomaan tullut mieleen ja se on juonen juju. No pain - no gain pätee tässäkin asiassa. Laatuun pitää panostaa. Se ulottuvuus tuntuu olevan katoavaa kansanperinnettä.
Vierailija kirjoitti:
Korkea hinta on mielestäni ok jos sen vastapainoksi saa laatua. Jos kahvilassa kuluttaa kympin ja vastineeksi saa pohjaa palaneen kahvin ja kuivan leivän eltaantuneella margariinilla ja nahistuneella salaatilla jää vain paha mieli. Jos taas saa aromikkaan, taidokkaasti valmistetun kahvin ja tuoreen, mehevän leivän täytettynä herkullisilla vihanneksilla ja maukkaalla kastikkeella niin hinta ei niin kirpaise.
Harmi kyllä laadukkuus ei ole niin yleistä kuin toivoisi.
Ja tähän voisi vielä lisätä sen, että tarjoillaan pöytään. Tosi harvassa nykyään ne paikat, joissa näin tehdään. Tuntuu hölmöltä maksaa iso summa kuivasta leivästä ja pienestä kupista kahvia, kun ei saa edes tarjoilua pöytään ja kaiken päälle astiat pitäisi itse raahata pöydästä pois. Mielestäni hyvään asiakaspalveluun kuuluu se, että asiakkaan ei tarvitse kuljettaa itse astioitaan ympäriinsä.
Kun olisivatkin suomalaisia kahviloita. Suuri osa (katsokaapa omistajuustietoja) ovat ruotsalaisia tms franchising-ketjuja, joissa ei ole muuta tuoretta kuin pakasteesta paistetut pullat. Esim. kakut tuodaan pakasteena Ruotista. Kysykääpä tuotteiden alkuperää. Mauttomia ovat. Hinnat yläkanttiin kaikissa paikoissa, verrattuna lounaan hintaan.
Mulla on ollut jo pitkään tunne, että Suomessa ei itseasiassa haluta olevan pienyrittäjiä päättäjien ja valtion taholta. Suomalaisten halutaan olevan samanlaisia työmuurahaisia, jotka menevät isoihin lafkoihin pyörittelemään papereita ym. Mutta jos joku haluaa olla vähän luova tai tehdä työtä itselleen, niin sitähän tässä robottilandiassa ei suvaita. Niin vaikeaa on pienyrittäjän raapia elantonsa tästä maasta, että olen varma tämän olevan ihan tahallista valtion/virkamieskoneiston taholta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut jo pitkään tunne, että Suomessa ei itseasiassa haluta olevan pienyrittäjiä päättäjien ja valtion taholta. Suomalaisten halutaan olevan samanlaisia työmuurahaisia, jotka menevät isoihin lafkoihin pyörittelemään papereita ym. Mutta jos joku haluaa olla vähän luova tai tehdä työtä itselleen, niin sitähän tässä robottilandiassa ei suvaita. Niin vaikeaa on pienyrittäjän raapia elantonsa tästä maasta, että olen varma tämän olevan ihan tahallista valtion/virkamieskoneiston taholta.
Ihmistä ikäänkuin "rangaistaan" siitä, että hän kehtaa haluta yrittää itse, niin kovat ovat kaikki maksut ja muut. Esim miten ihminen voi pärjätä, kun jos tienaat yrittäjänä 650e/kk joudut alkaa tästä naurettavasta työtömyysrahan veroisesta summasta maksamaan jo YEL maksuja, jotka ovat tällä summalla jotain 140e/kk jo. Eli sitten vielä verot ja muut päälle.
Mitä järkeä tässä on????? Ymmärrän kyllä verot, mutta tämä YEL-maksu alkaa kun tienaat 650e/kk on naurettavaa. Eihän tuo summa ole kun työttömyyskorvauksen verran!
Vierailija kirjoitti:
Saksaan haettiin kahvilatyöntekijää.
Työaika oli 10h päivässä, taukoja ei kuulunut työaikaan.
Työviikko oli kuusipäiväinen.
Palkka kuukaudessa 800 euroa.
Mitään ilta- ja viikonloppulisiä ei tunneta.Sen vuoksi on Saksassa halvempaa.
Suomessa tuo 800e menisi pelkkiin sähkönsiirtomaksuihin carunalle 😂
Varmaan joku on jo ehtinytkin kommentoida, mutta höpölöpö, tai laiton työ. Saksassa on itse asiassa ihan oikeasti laissa säädetty vähimmäispalkka (vuonna 2018 se oli 8.84€). Toisin kuin Suomessa.
Coffee housea ainakin vältän kuin ruttoa. Teolliset tuotteet ja maistuu kyllä laitospullilta.
Suomessa joka pikkupuodilla on oltava invavessat ja rasvakaivot jne...
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, pienyrittäjyyteen pitäisi kannustaa sillä jokainen yrittäjä joka onnistuu elättämään itsensä, vapauttaa työpaikan jollekin toiselle. Maksuhelpotuksia ennemmin eikä kovia kustannuksia. Eikä heti tarvitsisi katkoa kaikkia tukia jos aloitteleva yrittäjä yhdessä kuussa tienaa ns. normisti mutta sitten taas ei. Harva yritys alussa jo kovin tuottaa, kuluja taas riittää.
Kahvila kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvilayrittäjänä olen asiasta ihan eri mieltä. Mieluummin teen vähemmän leipiä kuin että myisin enemmän halvemmalla.
Asiassa pitää olla tarkkana, ettei ajauduta kahviloiden väliseen hintakilpailuun mikä olisi myrkkyä monelle yrittäjälle.
Ihanko vakavissasi kirjoitit tamän kommnetin?! Jos, niin ei ihme että Suomessa ravintola- ja kahvilabisnes on kuraa.
Ensinnäkin, Suomi on demokraattinen markkinatalousvaltio, missä kilpailu on (lähes) vapaata. VR ym valtion laitokset nyt kekkuilee monopolillansa.
Että ihan vapaasti voit kahvilasi kanssa alkaa kilpailla hinnoilla. Ihan kuten esimerkiksi karvakäsipizzeriat tekee pizzanmyyntimarkkinoilla - kummasti ajavat Mersuilla ja kotimainen Kotipizzalähetti Yariksella. Nopeet syö hitaat, vahvat lannistaa heikot. Kahvi on bulkkituote siinä missä maito. Kartelli on Suomen laissa kielletty, joten jos sovit korttelin kahvinmyyjien kanssa hinnoista niin ei hyvä heilu.
Mieluummin teet vähemmän leipiä kuin myyt enemmän halvemmalla? Siis oikeasti? Et ymmärrä volyymin kautta kertautuvan katteen logiikkaa? Uskomatonta. Miksi Walmart, Target, Tokmanni menestyvät? Miksi Stockmann viruu konkurssin partaalla?
Vierailija kirjoitti:
Siellä keskisessä Euroopassa tilavuokra on kolmanneksen siitä mitä täällä, säädökset ja niistä aiheutuvat kistannukset ovat huomattavasti löyhemmät, palkkakin on pienempi (tosin niin on sivulutkin). Raaka-aineetkin ovat edullisempia.
Millä se yrittäjä oikein saa oman leipänsä jos päivän kassa ei kata menoja? Ei mitenkään. Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset mistä tuo hinnottelu pitkälti syntyy. Itse en ole yrittäjä, ekä varmasti sellaiseksi ryhdy, niin useaa raadollista yrittäjänuraa olen sivusta seurannut.
Pieni kioski katajanokalla myi mm kahvia ja sämpylöitä. Yksi pöytä sisällä ja yksi kadulla. Rakennustarkastaja määräsi invavessan, yrittäjä taisi lopettaa. Tämä oli muutama vuosi sitten.
Saamme kiittää demareita näistä säännöistä ja pykälistä.